Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren

Gestart door pajomaho woensdag 19 februari 2014, 21:07:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Ik kreeg gisteren een tweedehands set binnen 086 521 met drie rode rijtuigen (2x 3-asser Umbau 1x 4-asser Umbau) uit 1999.
Toen ik de loc op de rollenbank (analoog) zette bromde hij wat, maar deed verder niets en hij rammelde. Kap eraf, een los contragewicht gevonden dat in de kap gelijmd had gezeten en één en al olie...
Motor uit elkaar gehaald, anker en trommelcollector schoongemaakt, vliegroest weggekrabt met de glaspen, ergste olie en vuil weggeveegd (wattenstaafje, cocktailprikker), de boel weer in elkaar gezet en toen reed hij wel weer aardig (analoog).
De vorige eigenaar had er kennelijk ook aan geknutseld of laten knutselen.

Wat mij opviel was, dat er nog condensatoren tussen de motoraansluitingen en de massa zaten. Die horen toch bij de meeste decoders te worden verwijderd, of bij deze decoder niet? (is dat een 6080 of 6090 - dat is een decodergeneratie die ik overgeslagen heb, dus ik herken 'm niet meteen)
(Zie foto, in de gele cirkels)
M.a.w. is het verstandig en zinvol die twee condensatoren te verwijderen voordat hij de digitale baan op gaat?

Groet, Paul
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Hoi Paul

De 2 condensatoren aan de "buitenkant" haal ik in de digitale versie altijd weg. De ene tussen de koolborstels laat ik zitten. Dat is volgens de inbouw instructie van marklin.

Groeten van teunis

Geef je motor ook een wasbenzine beurt.
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Paul,
Geel omcirkeld eruit.
De zwarte krimpkous van de linker "weerstand", is iets te ver terug, met hierdoor kans op sluiting met gelijk einde decoder.
Cees
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Dank Teunis, (en Cees),
dan was mijn vermoeden juist.
De wasbenzine beurt krijgt hij zeker. Ik ben sowieso van plan de loc te gaan verbouwen: Telex-koppelingen erop, en een Loksound erin.
Zal waarschijnlijk later dit jaar worden, dus voorlopig rijdt hij even half schoongemaakt en binnenkort zonder die twee condensatoren. Duurt nog even, eerst nog m'n 110 van een nieuwe decoder voorzien. Nog even sparen dus.

Eerst nog even de bijgeleverde rijtuigen opkalefateren, want die waren ook niet geweldig van kwaliteit (de 4-asser heeft wat beschadigingen, de vorige eigenaar heeft volgens mij een schroevendraaier gebruikt om het dak los te krijgen terwijl je dat zo open kunt klikken...).

Groet, Paul
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Afhankelijk van het type Marklin decoder. Zie daarvoor de handleidingen van betreffende decoders.

6080 en Delta: 1 condensator (1nF) tussen de motoraansluitingen en 1 condensator (1nF) tussen 1 motoraansluiting en massa.
   
6090: 1 condensator (1nF) tussen de motoraansluitingen.

6090x: 1 condensator 1(nF) tussen de motoraansluitingen en 2 condensatoren (1nF) tussen de beide motoraansluiting en massa.
De extra 2 condensatoren werden ook in de ombouwsets meegeleverd.


Mvg,
Peter
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Hallo, de decoder is er eentje uit de 6090 serie, een speciale compacte versie, maar wel met de twee potmeters voor snelheid en optrek-/afremvertraging. Ik monteer alleen de condensator tussen de borstels, de andere twee laat ik weg. Enne Cees, de "weerstand" is een smoorspoel. Verder kon de vorige eigenaar wel eens soldeerpasta hebben gebruikt bij het solderen; de damp ervan slaat neer op oa. de magneet en veroorzaakt de roest. Heb ik door "schade en schande" geleerd na talloze soldeer-experimenten.
Re: Vraagje over BR 086 521 uit set 26508, condensatoren
Dat van die soldeerpasta zou best eens kunnen kloppen.
De gesoldeerde aansluitingen van de verlichting in de bijgeleverde rijtuigen zagen er behoorlijk verrot uit. Die verlichting wil ik ook vervangen door LEDs.

De twe condensatoren in de loc gaan er morgen uit.
Paul