Geen ATB, 30 km/u ...... geen argumenten. Lok voor een werktrein is heel goed mogelijk.
Heb diverse keren in de echte NS tijd een sik achter op een goederentrein mee zien hobbelen, inderdaad was de snelheid van die goederentrein dan beperkt.
Die beperking wordt na de privatisering in rekening gebracht, vandaar de gepeperde rekeningen die door Railion (destijds) gepresenteerd werden. Er werd dus al snel naar alternatief gezocht en het wegvervoer blijkt het gewoon goedkoper te kunnen doen. Centen is de enige reden.
Zelfde geld voor sloopritten van sloopmaterieel.
Mat 54 werd nog met sloopritten afgevoerd van Zwolle naar Amsterdam. Elk zijspoor welke de slooprit tegen kwam werd benut. Van af Zwolle ging de trein aan de kant te 't Harde, Nunspeet, en Putten. Dan Amersfoort en verder. Als volger kon je met 2 vingers in de neus mooie plaatjes maken op diverse locaties van dezelfde slooprit.
Heb je na de privatisering sloopritten gezien? ik niet. Gaat allemaal over de weg. Omdat het goedkoper is.
Bijkomend voordeel is dat de sloper niet meer aan het spoor hoeft te zitten. Al zeggen ze van wel, dat is niet de hoofd reden van transport over de weg. Domweg centen kwestie en meer is het niet.
Laatst nog DM 90 overgebracht van Haarlem naar Nijmegen (materieel is buitendienst dus nog geen sloopstatus) Daar was de mcn 3/4 van de dag mee zoet. Zal best wel wat gekost hebben.
Gr Class-58