Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 39120, E10.3

Gestart door Anne W dinsdag 18 februari 2014, 16:58:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin 39120, E10.3
Ik ben in het bezit gekomen van deze lok, stond voor het eerst in de catalogus 2007/2008 en voor het laatst in 2009/2010, hij is heel weinig gebruikt of ongebruikt.

Een eerste testritje, op Motorola, liet een te lage snelheid zien, daarna de snelheid met een MS1 op 100% gezet, maar de snelheid blijft te laag, vandaag hem even open gemaakt, beide tandwielkasten stonden helemaal droog, ingevet en ook de assen een druppeltje gegeven, voor de tandwielen in de draaistellen had ik geen tijd meer, vanavond even een poosje laten rijden op de testbaan van de MSG.

In deze lok zit een SDS motor en een decoder uit de tijd dat Esu en Märklin samenwerkten, Esu kent een "rangeergang", kan het zijn dat die in deze decoder aanstaat?

Verder is iedere suggestie welkom, vrijdag ben ik ergens waar een CS2 beschikbaar is....

Groet, Anne W
Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Dat kan je toch zien op je MS1 bij F2 ?
Re: Märklin 39120, E10.3
Anne

Wat vertel je me nou?
Gewoon met de Raptor instellen dan werkt het wel!
Of opnieuw programmeren

teunis

PS wat is een SDS motor?

Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Beste Wim,

F4 bij Märklin is alleen een uitgeschakeld optrek/afrem vertraging, bij Esu halveert dan ook de snelheid en heb je alle stappen over de halve snelheid, overigens met een uitgeschakelde F4 rijdt hij net zo hard.

Beste Teunis,

Max. snelheid in decoder op 100% en in de Raptor de kruissnelheid op 28 stappen, dus alles maximaal.

Ik kwam nu wel op het idee om de decoder terug te programmeren naar fabrieksinstellingen met de MS1, morgen maar eens proberen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Lees de anleitung op M*.de
eerst maar eens...
Op MS1 F2 rangiergang met uitgeschakelde ABV  ;)
Re: Märklin 39120, E10.3
Bron: www.maerklin.de - Gesamtliste Spur HO
Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Lok is nog verder te programmeren met (oa) een CS3.

Dat heeft Birgitte ook eens voor mij gedaan.
Het gaat dan om de rangeerverlichting, en sluitlichten uitschakelen.

Gr. Marcel
Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Beste Wim,

Bij Märklin is F4 alleen het uitschakelen van de optrek en remvertraging, dus geen rangeergang en ook een langzame snelheid met uitgeschakelde F4, dank je wel andere Wim.

Beste Marcel,

Het zou me niet verbazen als er iemand aan de decoder van deze lok heeft zitten sleutelen....., vandaar maar eens een reset proberen.

Groet, Anne W
Re: Märklin 39120, E10.3
De lok kan niet sneller is te lezen in de gebruiksaanwijzing.

Citaat:
Voor het verbeteren van de rijeigenschappen is bij het model de maximumsnelheid op 62% (Mobile Station) dan wel 160 (Central Station) ingesteld. Het verhogen van deze vooringestelde waarde heeft geen invloed op de maximumsnelheid, maar beïnvloedt alleen de rijeigenschappen negatief.

Maar wie weet, M* is ondoorgrondelijk. ;)

Gr, Ben.
Re: Märklin 39120, E10.3
Seinwezen
gast

Re: Märklin 39120, E10.3
Heb je ook de maximum snelheid gemeten?
Want als ie 120km/h rijdt, dan lijkt het meestal niet zo hard.

Groeten Sander
Re: Märklin 39120, E10.3
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 39120, E10.3
Ook op de testbaan van de MSG/Den Bosch met een MS2 (de lok meldde zich netjes aan) reed de lok te langzaam.

Opgelost door een decoderreset met een MS2, daarna de maximumsnelheid teruggebracht naar ca. 130 km/hr middels V-max van het MS2.

Conclusie: de vorige eigenaar heeft de maximum snelheid in de decoder op een andere manier begrenst als met de V-Max (MFX) of Register 05 (Motorola)

Ook gewoon praten op een forum brengt mensen op ideeën, ondanks het feit dat deze oplossing nog niet door iemand aangedragen was.

Beste Sander,

Ik heb in het verleden de lengte van de testbaan een keer uitgerekend en een simpel tabelletje gemaakt, met een chronometer kan ik de snelheid goed afstellen, daarnaast heeft de testbaan ook een inmeettraject voor Traincontroller, beide methodes geven vergelijkbare resultaten.

Groet, Anne W