Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal

Gestart door brund55 maandag 17 februari 2014, 16:34:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
Al in 2013 had ik de ombouw van deze Fleischmann BR 103 aangekondigd klik , maar nu is het dan eindelijk begonnen.
In dit topic zal ik geregeld berichten over de vorderingen van dit ombouwproject.

Uitgangspunt is deze Fleischmann BR 103 118-3 met catalogusnummer 4375.

Deze zal omgebouwd worden naar 3rail digtaal met een LoPi V4.0, misschien met geluid, maar dat beslis ik later wel.

Alles functioneerde nog, alleen de inspectie van het inwendige van de motor had nog niet plaats gevonden, dus de loc maar gedemonteerd (moest sowieso gebeuren):





De collector zag er na reiniging zo uit:


De basis was dus in orde, nu volgde een wat lastiger klus. Waar laat je de sleper ? Het oorspronkelijke motorloze draaistel is niet vlak van onderen, laat staan dat er uitsparingen voor de sleper zijn. Een mooie gelegenheid om eens met de Proxxon freesmachine aan de slag te gaan. Heb helaas geen foto van het onderstel vóór bewerking, maar hier het (voorlopige) resultaat:


In het midden en rechts van de draaistelonderkant moesten wat meegegoten delen weggefreesd worden, links en rechts werden daarna de holtes voor de sleperpunten gefreesd.
De sleper kan helemaal inveren zonder contact te maken in de holtes, er is zelfs voldoende ruimte bij wissels e.d.

Tot zover de stand van zaken. De volgende klus is de aanpak van het motorschild, een bericht daarover volgt later.
Re: Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
Mooi projekt !

Maar waarom niet meteen een M* ? :D
Re: Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
Vanwege het nummer. Hier hoeft geen spuit en becijferingswerk meer gedaan te worden.
Re: Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
En ook nog ter lering ende vermaeck  ;)
Re: Ombouw Fleischmann 4375 BR 103 118-3 naar 3rail digitaal
Het motorschild van de loc is nu ook omgebouwd. Op de site van de buren staat een mooie beschrijving hoe je dit eenvoudig kunt doen klik . Het resultaat is prima, de motor heeft even proefgedraaid met een decoder.

P.S. Dit keer geen eigen beelden, de volgende stappen zal ik weer van beelden voorzien