Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gotthard Strecke

Gestart door de iris zondag 16 februari 2014, 17:04:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2015

offline
Re: Gotthard Strecke
Ja watte,  eindelijk eens tijd gehad om deze topic te bekijken.
Ongelooflijk mooie kunstwerkjes die je gemaakt hebt.
Zeker de loods van Erstfeld ziet er zeer netjes uit. 8o :)
Re: Gotthard Strecke
Nou Herman, ik wordt helemaal blij van jouw mooie baan! Zeer intrigerend ook hoe je dat op een afmeting van 400 bij 275 weet neer te zetten.

Op basis van de foto's probeer ik wat na te maken en dat lukt ..... bijna.
Heb je mogelijk inmiddels wel een tekening of iets dergelijks dat mij uit de droom en puzzel helpt? Welke lengte van de opstelsporen hebben jouw opstelsporen?
Het lastige stukje is overigens de aansluiting van normale spoorbreedte vanuit de helix naar het bredere deel in het station en de overgang achter het station naar de keerlus op het lagere niveau (wellicht heb je daar ook iets van op de foto?)

O ja, zelf ben ik aan het knutselen in railmodeller voor een baan in een ruimte van 340 bij 340. De kamer komt later in het jaar beschikbaar na een omvangrijke interne verhuizing :-)

Groetsels, Arjan
Re: Gotthard Strecke
Martijn
gast

Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman. De baan is erg indrukwekkend geworden. Maar wat ik nog indrukwekkender vind, zijn je zelfgemaakte chalets. Nu wil ik deze ook zelf bouwen. Zou je wat tips hiervoor kunnen geven. Bijvoorbeeld hoe je de dwars verbindingen in de balken maakt? Zaag je ieder balkje uit?

Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo mede treinfanaten,

Zoals de meest ondertussen wel weten ga ik met mijn baan niet meer verder d.w.z. ik maak hem niet af i.v.m. de komende verhuizing.
In ons nieuwe huis ga ik opnieuw een baan maken maar dat lezen jullie t.z.t. wel op dit draadje. :P

@ Arjan: wat betreft  de tekeningen van mijn baan die heb ik helaas niet meer, deze zijn met een crash van mijn vorige computer allemaal verdwenen, :( dit overkomt mij natuurlijk nooit meer omdat ik tegenwoordig alles opsla in de cloud (one drive). Nooit te oud om te leren hé. ;)
Maar om dit uit te leggen is niet zo moeilijk, ik ben aan het einde van de helix met 1 of 2 stukken rechte rails de helix uit gegaan om vervolgens met een grotere boogwijdte verder te gaan om de helix heen richting station. Om dan op de juiste rail afstand te komen heb ik in de laatste boog de rails naar elkaar toe geschoven (smokkelen) om op de juiste smalle rail afstand te komen.
Dat zelfde pas ik ook toe om het station te verlaten, eerst een grote bocht om hier in te smokkelen naar de bredere rail afstand.

Ik zal komende week nog een laatste filmpje maken van de baan en dan kom ik hier nog even op terug.

@ Martin: Over de bouw van de chalets kan ik kort zijn, ik zaag géén balkjes uit om verbindingen te maken. Ik maak de chalets van karton en dat beplak ik met balsahout, maar kijk even hier, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40121.0 , dit is mijn leermeester. Johan heeft bij het maken van zijn chalets uitgebreid uitleg hier over gegeven, met een duidelijke beschrijving en foto's.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en veel succes. :thumbup: Uiteraard worden volgende vragen altijd met plezier beantwoord.

Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard Strecke
-Herman,
Enerzijds een heel verheugd bericht, omdat jullie naar een hele nieuwe woning gaan. Anderzijds een beetje een triest moment, omdat wij jou niet meer zo snel op dit topic zullen kunnen bekijken wegens uitbreiding van deze hele mooie baan. Jammer en blij tegelijk! Op die tweesprong wens ik jou en jouw gehele gezin een hele fijne tijd in jullie nieuwe woning; jij zal daar idd heel veel tijd nodig hebben voor allerhande klussen. Herman, strekte en toch veel plezier.  :-)  :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Nou Herman, dan moet ik dat in de praktijk misschien ook maar eens proberen als het zo uitkomt: het testen van de flexibiliteit van de rails :-) Nu snap ik denk ik ook die gele pinnetjes in de foto?!

Succes met de verhuizing en natuurlijk plezier met de nieuwe baanplannen voor daarna.

Greetz, Arjan
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hey Arjan,

De rails is niet zo flexibel maar op een wat langer afstand gaat dat best goed. Ik zet er zoals je gezien hebt die pinnetjes er in om te zien of alles goed uitkomt, daarna doe ik tussen de rails als alles past stukje hout of hard schuim om de rails op zijn plaats te houden, dat blijft er tussen zitten want dat doe ik alleen op de plaatsen waar je geen zicht op hebt, al de ander gedeeltes komt de ballast ertussen. ;) 
Re: Gotthard Strecke
Martijn
gast

Re: Gotthard Strecke
Dag Herman,

Bedankt voor het plaatsen van de link naar Johans chaletbouw. Hier heb ik tips gevonden waar ik zekers een begin kan gaan maken met het zelf bouwen van een chalet. Dank hiervoor! :thumbup:

Verder blijf ik je toekomstige nieuwe baan opbouw ook volgen.  De huidige baan ziet er zeer realischtisch uit! @citaat
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

De tijd is aangebroken om mijn baan af te breken, en omdat ik het een beetje secuur wil doen neem ik mijn tijd hiervoor.

Maar hier is als laatste toch nog het filmpje wat ik jullie had beloofd, hij is wat langer geworden als ik had gedacht.
Ik vind dat zelf niet zo heel erg omdat ik hem wil bewaren om het later nog eens terug te kijken.

Ik wens jullie veel kijkplezier. 8o


www.youtube.com/watch?v=2EheKjUGKYg

Re: Gotthard Strecke
-Herman:
Lekker genoten van een filmpje van je mooie baan, afbreken is altijd pijnlijk maar je kan toch een mooie herinnering koesteren hoe het was.
En de nieuwe baan gaat alweer de nodige uitdagingen opleveren, veel suc6 met de verhuis en de opbouw van de nieuwe baan.
Re: Gotthard Strecke
Goede video Martin. :thumbup:
Ik wens je veel succes met de demontage en daarna veel genoegen bij het opbouwen van je nieuwe baan :exclaim:
Re: Gotthard Strecke
Mooi filmpje en daarmee een mooie herinnering straks.

In de tussentijd heb ik je baan in RailModeller getekend; wel enkele niet geheel sluitende stukjes en de aansluiting van de klimmende lange helix moet nog worden gemaakt.
Wanneer ik de gelegenheid heb wordt een muurtje tussen een kamer van 340*340 en een kamer van 400*200 wegehaald.
Hier heb ik in het baanplan alvast op voorgesorteerd :-) Gezien de beschikbare ruimte heb ik het schaduwstation meer diagonaal gelegd om zo wat lengte te maken en ik geloof dat de stationssporen ook meer diagonaal lopen dan bij jouw baan.

Nou, wanneer het op bouwen aankomt laat ik van me horen! Dan krijgt jouw mooie baanplan een vervolg in het midden van het land.

Groet, Arjan
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gotthard Strecke
Mooi filmpje Herman en leuk om te zien dat het met iTrain wel goed zit bij jou.
Over afbreken weet ik mee te praten maar straks weer een nieuwe baan bouwen geeft ook wel weer veel voldoening.
Succes met afbreken, verhuizen en weer opbouwen.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gotthard Strecke
Herman,

Prachtige lange film van je mooie baan.
Heb je al een baanplan voor de nieuwe baan of maak je die pas als je verhuist bent ?
Succes met de verhuizing en met de bouw van je nieuwe te bouwen baan. :)
Re: Gotthard Strecke
peterke33
gast

Re: Gotthard Strecke
Herman

Wat een prachtige baan heb je had je daar, jammer dat je ze moet afbreken.
Maar eens goed en wel verhuist, kan je weer een mooie baan bouwen.
Wens je alvast veel succes en gewoon denken het komt weer allemaal goed.
Re: Gotthard Strecke
Een heel project wat op je afkomt Herman.
Lijkt me een geweldige baan worden met veel rijmeters er in. Enige wat ik mij afvraag is het misschien een optie om de aanrijden naar het schaduwstation zo te verlegen dat het schaduwstation langs de zijkant komt te liggen. Bijv. waar nu dat mannetje getekend is, of als dit een ingangsdeur is aan de andere kant tegen de zijkant. Dan heb je een mooie open ruimte voor regeltafel over. Nu steekt het schaduw station er in het midden voor uit?

In ieder geval veel succes, blijf het volgen  ;)
Re: Gotthard Strecke
Hi Adrie, Herman en anderen,
niet zo handig van mij om mijn plaatje aan het draadje van Herman te koppelen :-(
Het plaatje is hetgeen ik gemaakt heb van de huidige baan van Herman aan de hand van de foto's in zijn topic.
For the fun of voor bouwen ... moet nog zien.

Greetz, Arjan
Re: Gotthard Strecke
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gotthard Strecke
Leuke Gotthardfilm Herman.

Succes met demonteren en uiteraard de nieuwbouw.
Re: Gotthard Strecke
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard Strecke
Hoi Herman,

Dat was een complete speelfilm  :)
Jammer dat je baan uit elkaar gaat, maar jij bouwd vast weer iets moois op.

Het rollend materiaal is om te smullen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gotthard Strecke
Mooie film Herman, en alvast sucsez voor je volgende baan.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo allemaal,

Enige tijd geleden is een mede forumlid (jj_marklin) bij mij op bezoek geweest om mijn baan te bekijken. Hij had zijn videocamera bij zich om opname te maken van de baan en dat is na wat montagewerk van hem zéér goed gelukt. Ik wil jullie dit filmpje (10 min.) niet onthouden, zeker omdat ik het zelf een erg mooi filmpje vind.

Ik wens jullie veel kijkplezier!!!

Bij deze wil ik Joachim ook hier nog eens bedanken voor het mooie resultaat.



Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gotthard Strecke
-Herman,
Heel toevallig heb ik deze mooie video al op YT bekeken. Vol lof en het blijft een prachtige baan, die jij hebt neergezet. Veel momenten zijn te herkennen (en met wat fantasie) ziet je het in de praktijk voor je 'staan'! Complimenten!  :thumbup:
Het zal voor jou altijd een "herinnering" blijven!
Op weg naar een nieuwe uitdaging! Suk6! :thumbup: :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Mooi :important: Zowel de baan als de video. :thumbup:
Re: Gotthard Strecke
Prachtige film.

Gr.
Piwie
Re: Gotthard Strecke
-Herman:
Prachtig mooi opgenomen, een zeer mooi aandenken aan je baan.
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman,

Prachtig film van je baan.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman,

Dank voor het delen van deze video.
Je baan en materieel is mooi in beeld gebracht.  :thumbup:

Groet,
Erik
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Gotthard Strecke
Enorm genoten van de baan en de video.
Bedankt dat je ons dit wilde laten zien.
Re: Gotthard Strecke
Zonder meer een mooi stuk modelbouwwerk ! Chapeau !!!
Gr Niek
Re: Gotthard Strecke
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Gotthard Strecke
Hallo Herman

Helemaal. Top :thumbup: :thumbup:



Grt
John
Re: Gotthard Strecke
Geweldig mooi filmpje van een fantastische baan  :thumbup: :thumbup: :thumbup: