Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin C-rails

Gestart door HenkJan zondag 16 februari 2014, 13:53:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin C-rails
HenkJan
gast

Märklin C-rails
Goedemiddag forumleden,

Als 'nieuwkomer' heb ik gelezen over de slechte kwaliteit van de Märklin C- rails uit de periode 1999-2002.
Als (inmiddels) gepensioneerde treinfanaat heb ik enkele weken geleden de dozen met märklinspullen (na zo'n 12 jaar) weer eens uitgepakt en heb een aardige baan aangelegd.
Het verbaasde mij dat er regelmatig stukken afbraken en bij een enkele rail zelfs zo groot dat deze niet meer te gebruiken is.

Na een gesprek met mijn 'leverancier' blijkt inderdaad dat er in die tijd door "Märklin GmbH" een slechte samenstelling is gebruikt bij het fabriceren van de rails.
Ook na enkele e-mails met Märklin Göppingen werd duidelijk dat het gebruikte materiaal destijds onbetrouwbaar was.

Uit de vele berichten op het forum is gebleken dat er over vergoedingen van Märklin Duitsland met twee maten wordt gemeten.
Er zijn voorbeelden van mensen die alles 100% vergoed hebben gekregen, maar ook helaas wordt er door Märklin soms 'moeilijk' gedaan.
In mijn geval willen ze, ná optische controle, overgaan tot een coulance van 50% !

Ik ben van mening dat de fabrikant én leverancier van een ondeugdelijk product - ook na 12 jaar- verantwoordelijk is voor een redelijke oplossing.
Immers bij mijn weten hebben we destijds nooit in de media iets vernomen van deze problematiek. Anders hadden we wel eerder gereageerd natuurlijk.
Ik vraag mij dus af wat het forum van mening is van dit erg vervelende feit.
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin C-rails
Meer dan 10 jaar garantie heb je nergens.
Ik denk dat de coulance regeling van 50% redelijk is.

Ik heb pas ook nog een partij omgeruild.
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin C-rails
Hoi Henk-Jan,

Een fabrikant zou achter zijn product moeten staan, ongeacht wat de garantie ook is/was.

Dat je dan die regeling bent aangegaan, had ik zelf niet gedaan, maar geprobeerd de hele partij te laten vergoeden.

Het raakt in de mode namelijk, om fabrikanten een rechtszaak aan te doen, als er iets van het product niet klopt.

En aangezien ze dat feit wel hebben geaccepteerd, ben je niet helemaal kansloos.

Het is aan jou, of je de regeling voldoende vind ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin C-rails
Bij Mutti M. was en is bekend dat er een partij C-rails destijds niet aan de kwaliteitsnormen voldeed.
De jaartallen zijn bekend en elke C-rail is onder de bedding bedrukt met het jaartal van productie.
Dus makkelijk te achterhalen en Mutti M. zou alle C-rails met een "slecht" jaartal meteen zonder pardon moeten omruilen.

Quäliteit über alles...


Willy
Re: Märklin C-rails
nobody
gast

Re: Märklin C-rails
Das war einmal... ;)
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Märklin C-rails
Wat op de beurzen een kwalijke zaak is, is dat handelaren zonder probleem dit soort C-rails weer aan de man brengen.

Ook in Joure dit meerdere malen zien gebeuren bij mede-hobbisten die helaas niet op de hoogte,zijn van dit fenomeen. Zelf ook een keer de verleiding niet kunnen weerstaan en een 20-tal 24130-ers aangeschaft. Het viel,wel mee, zei de verkoper......

Binnen een weekend 5 stuks naar de .....

Later de betreffende rails op het schaduw gelegd, wetende dat ze heeeeel voorzichtig op,die plek losgehaald moeten worden!

Zolang het een bewuste keuze is, vindt ik dat prima. Maar om mensen voor relatief geld voor veel geld ' op te lichten', vindt ik in deze hobby (waar ik vindt dat men heel schappelijk met elkaar omgaat), heel kwalijk.

Groeten,

Jan
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin C-rails
Ook nog een leuke:

Als een fabrikant bij inruil de nieuwe rails verkoopt voor 50% van de adviesprijs dan krijgen ze er meer voor dan bij de verkoop aan het reguliere kanaal.........
Zo wordt er m.i. helemaal geen verlies meer op geleden. Maar ja, wat weet ik daar nou van ?
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin C-rails
Citaat van: HenkJan op zondag 16 februari 2014, 13:53:35
...
Ik ben van mening dat de fabrikant én leverancier van een ondeugdelijk product - ook na 12 jaar- verantwoordelijk is voor een redelijke oplossing.
...
Hoi HenkJan,

Tja, wat is een redelijke oplossing...
Na 12 jaar nieuwe krijgen voor half geld klinkt redelijk, maar ik weet niet om hoeveel rails het gaat.
Kan nog een behoorlijk bedrag zijn dan.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin C-rails
Hoe je het ook draait of keert, de helft laten betalen voor een fout die ze zelf hebben toegegeven, lijkt me zo onlogisch als de pest.

Zal wel weer aan mij liggen........

Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin C-rails
Dat is ook onlogisch Hans.
Dat ligt zeker niet aan jou hoor.
Toen ze net uit kwamen heb ik ze direct gekocht .
Ik had er wel een paar honderd gekocht.
Bij het eerste baantje wat ik uit lag braken de stukken overal al af.
Ben naar mijn dealer geweest die zei je moet ze ook rustig in elkaar steken.
Maar dat hielp helemaal niet natuurlijk.
Heb het er toen bij laten zitten stom natuurlijk,zou me nu niet meer overkomen.
Wist toen ook helemaal niet van een om ruil  actie
Er was toen nog jammer genoeg nog geen forum zo als dit.
Daarom ben ik ook zo blij met dit forum hier kan je dit soort zaken ten minste delen met je mede forum leden.
Heb ze later allemaal weggegeven aan mijn neefjes.
Die hebben er een vaste baan van gemaakt en die ligt nog.
Alleen nooit meer uit elkaar halen zou ik zeggen,want dan word het een ramp.
Dan kunnen ze zo de kliko in.

Tony
Re: Märklin C-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin C-rails
Hallo HenkJan en andere C-rail "pechvogels".
Net zoals jullie had ik vele honderden C-rails en tientallen wissels uit de periode 1995-1999.
Lang niet alles was kapot maar helaas toch wel veel, een aantal hele gebruik ik nog steeds en deze blijven ook nog steeds heel.

Alle kapotte heb ik omgeruild, in de goede tijd van Märklin was dit inderdaad gewoon gratis, ruim 1 jaar later bij een 2e partij en Märklin onder curatele, met 50% bijbetaling.
Zeker geen slechte deal voor rails en wissels van 10-13 jaar oud maar wel minder interessant dan gratis omwisselen! :P

Ook op dit moment heb ik nog weleens een kapotte C-rail, maar lang niet allemaal uit de "slechte" periode en héél af en toe overkomt dit gewoon een nieuwe! 8o
(maar dat wijt ik dan maar aan mijn "lompigheid", tenslotte kan alles kapot! :D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin C-rails
Hoi Albert-Jan,

Eigen lompigheid of een productiefout, daar zit nogal wat tussen.

Toch blijf ik van mening dat je een dergelijk product, gewoon kosteloos moet kunnen omruilen voor een nieuw product.

De eerste jaren was er ontzettend veel uitgebracht in deze rails, en dat zal ook forse partijen geweest zijn die omgeruild moesten worden.

Maar zelfs heden ten dage, zijn er nog stukken tweedehands te koop op de beurzen van die jaartallen.

Kijk daarvoor maar eens goed naar die stip met de codering van het jaar, en je zal nog verbaast zijn hoeveel ervan is.
Het vervelende van kunststoffen die uitdrogen en daardoor broos worden, is dat je het effect daarvan nooit meteen ziet.

Heb er zelf ook nog wat van gelukkig niet al teveel, en mocht die ooit te broos worden, dan strip ik de rails eraf en gebruik die als scenery op of langs de baan.
Maar voorlopig nog geen ruimte voor een baan :(

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Märklin C-rails
De actie is afgelopen, iedereen heeft zijn kans gehad om de rails om te ruilen. Wat dat betreft heeft Märklin juist gehandeld, de actie heeft een aantal jaar geduurd.

Het voelt inderdaad dan nu lullig dat het niet meer omgeruild kan worden, maar noem maar eens een product waarbij je na 14 jaar nog eens garantie krijgt....
Re: Märklin C-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin C-rails
Ja het is wel lullig dat je ze niet meer om kunt ruilen.
Maar het is nog lulliger net wat Hans zegt dat ze op beurzen nog steeds te koop zijn.
Maar ook op marktplaats worden ze nog steeds aangeboden.
Een kennis van mij had ook een partij c rails gekocht op marktplaats zeker de helft was van deze slechte c rails.
Daarom zal ik nooit geen tweede hands c rail kopen op marktplaats.
Maar als je bijvoorbeeld net begint met marklin en je denkt voor een koopje klaar te zijn op bijv marktplaats heb je grote kans dat je toch nog een kat in de zak koopt.
Dus de gevolgen van dit ondeugdelijke produckt zie je nu nog.

Tony