Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ik snap (weer) iets niet.

Gestart door Anne W zaterdag 15 februari 2014, 23:14:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Ik snap (weer) iets niet.
De laatste tijd heb ik wat zitten spitten in de handleidingen van boosters en bij de Uhlenbrock Power 4 kwam ik de volgende opmerking tegen:

Bij toepassing van de Power 4 met een IB of een Märklin Centrale moeten de massa aansluitingen (bruin) van de voedingstransformatoren met elkaar verbonden worden, anders kan schade optreden aan de boosterstuuruitgangen van de centrales.

Maar wat gebeurt er nu als de 230 volt stekkers van de transformatoren "uit fase" in het stopcontact worden gestopt, als je de b.g. verbindingen niet maakt kun je een lampje laten branden als je dat lampje op de twee "bruine" of "gele" aansluitingen houdt, als je een draadverbinding maakt, dan maak je toch ook een kortsluiting?

Overigens staat er in de handleiding van de Uhlenbrock transformatoren dat je nooit een verbinding mag maken tussen de gele of de bruine klemmen, want als je dan één stekker uit het stopcontact trekt, dan staat er ineens 230 volt op de pennen van die stekker  (16 volt omhoog getransformeerd)

Waar zit mijn denkfout?

Groet, Anne W
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Anne,

De waarschuwing over het verbinden van 2 of meer transformators met het secundaire gedeelte gaat over het verbinden van beide aders. In dit geval bruin en geel, maar bruin en rood zou ook kunnen.

Zou je dit doen, dan komt idd op de los genomen stekker dezelfde spanning te staan als die, welke in de wantcontactdoos is gestoken.
Het vermogen is wel wat kleiner, nl zoveel als is aangegeven, op de transformatoren.

Om de transformatoren gelijk in fase te houden, kan je tussen de beide bruine draden van de nog ontkoppelde transformatoren een lampje van 24v aansluiten. Deze dient niet te branden. Brandt deze wel, dan moet er bij één van de transformatoren de stekker worden omgedraaid.

Mvg. Marcel
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Beste Marcel,

Dat van dat lampje ken ik, maar wat gebeurt er nu als ik geel aan geel verbind en de stekkers uit fase in verschillende wandcontactdozen stop?

Verder is het denk ik zo, dat als je maar één ader verbindt en je staat op je blote voeten op een geleidende vloer, er toch iets gebeurt, maar dat is niet het echte topic.

Groet, Anne W

Re: Ik snap (weer) iets niet.
Citaat van: Anne W op zondag 16 februari 2014, 10:00:02
Dat van dat lampje ken ik, maar wat gebeurt er nu als ik geel aan geel verbind en de stekkers uit fase in verschillende wandcontactdozen stop?
Je verbindt bruin met bruin en niet geel met geel. Uitwendig zie je wel een "gele" en "bruine" aansluiting maar inwendig zie je dat niet, ook al is van 1 trafo de netspanning omgedraaid.
Wat betreft je "fase" probleem alhier zie je andere topic.

Niet rottig bedoeld maar fases lijken toch wel een obsessie voor je te worden.


Mvg,
Peter
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Beste Peter,

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb de eigenschap dat ik dingen wil snappen en dat is wat anders als een obsessie, die eigenschap heeft me in mijn professionele leven veel goeds gebracht, zo veel goeds dat ik reeds vroeg van een goed pensioen kan genieten:

ik heb altijd willen snappen welke problemen mijn klanten hadden en dat werd zeer op prijs gesteld

de eigenaar van deze werf, hij ruste in vrede, http://www.royalhuisman.com/en/ zei in het publiek over mij "hij heeft 10 jaar bij mij op de deur geklopt en nu heb ik 3000 kW gecombineerd hulpvoortstuwings/hydrauliek vermogen en 1000 kW aan electrisch vermogen bij hem gekocht voor het 90 meter zeiljacht voor de oprichter van Netscape".

Ik bedacht vanmiddag dat ik twee trafo's heb staan, ik zal eens gaan meten.

Ik ben gestopt met het andere topic, ondanks het feit dat de mijn club-collega de Maaspoort baan goed aan het rijden heeft gekregen door de 4 stuks DB 2 boosters goed in fase aan te sluiten.

Groet, Anne W
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Beste Anne,

Wat is het nut van het delen van dit soort borstklopperij? ik geloof niet dat het forum hier op zit te wachten,

Groet,

Guus
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Citaat van: Guus op zondag 16 februari 2014, 23:17:38
ik geloof niet dat het forum hier op zit te wachten,
Ik ben blij dat jij het door hebt Guus.
Nu Anne nog, dat zal langer duren, verwacht ik.

grt Piet.
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Het grootste gedeelte van het leven is "toeval" en de rest is het gevolg van hard werken en ergens naar toe werken, als het toeval iets anders had gelopen dan was ik een collega geweest van een bekende forummer uit Werkendam, dus geen borstklopperij, gewoon blij met hoe het gelopen is.

Ik ben net zo blij met, en trots op, deze Nederlandse Industrie (in geld de grootste van de wereld) als met/op de relatief kleine Nederlandse modelspoor industrieën, zoals Artitec, Rosoft, I-train, Koploper, Van Perlo, Markenburg, Raptor enz.

Groet, Anne W
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ik snap (weer) iets niet.
Ik snap het weer na wat uitproberen met twee trafo's, de grootste gedachtenfout die ik maakte is het feit dat de secundaire zijden niet werkelijk verbonden is met de primaire zijde.

Bij twee Märklin trafo's die ik een poosje geleden cadeau kreeg zat nog een boekje uit 1982 geloof ik, daarin staat ook luid en duidelijk dat bij een baan met twee gescheiden stroomkringen de trafo's in fase gebracht moeten worden (bruine klemmen verbinden en een lampje tussen de rode klemmen met de regelaar op 40).

De handleiding van de Power 4 van Uhlenbrock waarschuwt dus wel tegen "niet in fase" zijn van de transformatoren, maar ze vertellen in die handleiding niet hoe je de fasering moet controleren.

Het veiligste is dus altijd de transformatoren in fase te brengen er voor te zorgen dat ze in fase blijven.

Groet, Anne W