Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

analoge baan met PC baanbesturing?

Gestart door hans601117204 zaterdag 15 februari 2014, 19:09:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
analoge baan met PC baanbesturing?
hallo

ben nog lekker aan het rommelen met mijn baanontwerp en aan het nadenken / inlezen vwb besturing.

heb enkele tientallen meters M-rail, met een dertigtal elektrische wissels, een dertiental analoge locs waarvan 2 met telexkoppeling. digitaliseren zou dus een (te) aanzienlijke investering vragen.

zijn er mogelijkheden om bijv koploper of i-train te gebruiken om toch een PC baanbesturing te realiseren?
de mogelijkheden zowel als de uitdaging om een dergelijk logisch plan te ontwikkelen trekken me wel aan

graag tips, draadjes om te lezen te volgen.

zo las ik artikel over Dinamo, maar deze is niet geschikt voor m-rail, ook niet als locs omgebouwd worden voor gelijkstroom (vanwege metalen bed)
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Het lijkt een beetje op mijn startsituatie. Ik wilde met vellemankits e.d. iets soortgelijks doen. Maar de blauwe trafo's zijn door de verhoging van de netspanning niet zo erg betrouwbaar meer. Ook bleek ik voor de analoge aansturing ook een hoop hulpelectronica nodig te hebben dat de kosten ook wel opjoeg. Uiteindelijk ben ik toch voor digitaal gegaan en ik kon via de fora hier voor een redelijke prijs aan spullen komen. De decoders voor de locs blijft een prijzige uitgave, zeker als je de lopi4 kiest (en die is toch wel het beste in mijn ogen), maar er zijn ook wel goede ervaringen met goedkopere decoders. Tams raad ik persoonlijk af (heb er bijzonder slechte ervaringen mee, al zijn er ook mensen met andere mening). Rampino werkt niet goed daar is geloof ik iedereen het wel over eens.
Uhlenbrock heeft ook een wisselstroom decoder wat als voordeel geeft dat je niet je hele lok met een permanentmagneet hoeft om te bouwen (al doe ik dat zelf wel). En je hoeft niet alles in 1 keer te doen?
KL en IT gaan er toch van uit dat je een digitale centrale hebt. Dat is zeker ook best een uitgave.

Maar de moraal van dit verhaal in mijn ogen is dat half om half (digitale wissels, analoge treinbesturing) niet eenvoudig gaat werken met IT of KL. En dat analoge opzet ook best duur kan worden. Dus in mijn ogen gewoon analoog blijven rijden of geheel digitaal. Niet iets er tussenin. Maar dat is mijn visie hierop natuurlijk.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Een variant zou natuurljk kunnen zijn om te kiezen tussen analoog rijden en digitaal schakelen. Daarvoor heb je wel een centrale nodig, maar dat kan evt. ook een zg. software centrale zijn.
Dit kan met verschillende (ook goedkope) programma's.
Het bedieningspaneel vervang je dan door het PC-scherm.

Andersom kun je ook kiezen voor ombouwen van den loks en analoog schakelen. De meerwaarde van de PC is dan kleiner.

Kijk bijv ook eens op RocRail.net.

John
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hoi Hans,

Met Dinamo zal het wel gaan, want je kan gewoon stroomdetectie toepassen. We zijn in club zelfs aan het testen om de originele M* loks te laten rijden incl. omschakelen.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
super; echt drie heel uiteenlopende reacties, en dat is precies waar ik op hoopte. dit is ook situatie die vaker ter sprake komt die verschillende aspecten heeft.

optimaal is een voldigitale oplossing, maar die is voor mij nog ver weg, hoewel ik mij wel verheug op de ontdekkingsreis er naar toe.

stand van de techniek is natuurlijk niet voor niets nu wat deze is, maar ik heb zoveel M-materiaal, dat ik het ook zonde zou vinden om niet te onderzoeken wat ik daar mee kan. Ook is natuurgetrouwheid zowel qua bouw als qua rijgedrag niet zo mooi, of zelfs primitief tov stand van de techniek. mijn nostalgie is misschien die ideale jaren 60 baan te bouwen. (en die bestaat natuurlijk niet)

dus wil ik de optie van Dinamo verder bekijken.

@treinbert: is met stroomdetectie icm niet-gescheiden railbed van de M-rail dan gewoon "bedrijf" van Dinamo mogelijk? ik begrijp dat dit een blok-georienteerd systeem is, dat afhankelijk van de betreffende trein in het blok, een gelijkstroom, of DCC signaal aanstuurd.

hoe zou ik dit verder op kunnen pakken?
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hoi Hans,

Bij ons op de club hebben we een baantje met M-rails, waar we op verschillende manieren op rijden, waaronder met Dinamo en stroomdetectie. Bij stroomdetectie hoeven de railstaven niet gescheiden te zijn. Alles wat stroom trekt, wordt gedetecteerd, dus ook rijtuigen met verlichting.

Originele M* locomotieven rijden ook gewoon op gelijkstroom en ook op Dinamo. Er moet alleen een trukendoos worden toegepast voor het omschakelrelais. Daar werken we aan.

Als je zin hebt, moet je een keer langskomen. Wij zijn op maandagmiddag en -avond en op woensdagmiddag op de club, DigiMRC, in Den Haag (Kerketuinenweg 2c).

Groet,
Bert
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Klassieke Märklin locs zijn gemakkelijk om te bouwen naar gelijkstroom en daarmee geschikt te maken voor Dinamo. Relais/decoder eruit en twee diodes inbouwen of een permanent magneet in de motor. Is ook weer te herstellen. Moderne locs hebben altijd een gelijkstroommotor, maar gek genoeg kan het weleens lastiger zijn om de electronica te omzeilen als dat nodig is.

Je moet het allemaal wel willen. Onderschat de kosten van Dinamo ook niet.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Als je naar de kosten kijkt is Dinamo vrijwel gelijk aan een ander digitaal systeem, als je alles bijelkaar rekent. Het grote voordeel is dan, dat je geen oude loks hoeft om te bouwen.

Groet,
Bert
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hallo Bert,

heb inmiddels via de mail ook contact met Dinamo, de heer van Perlo. Bij deze zijn denk ik, zeer bruikbare opmerkingen:

Betekent dus dat dit slechts kan werken als ook railbed gescheiden wordt (puko staaf 1en bed staaf 2). Zie ik nog andere zaken over het hoofd?
Klopt. Je moet tussen 2 blokken beide spoorstaven isoleren. Bij 3-rail
dus alle 3. Reden: Zoals in de handleidingen beschreven staat is er bij Dinamo geen "nul". Beide spoorstaven worden actief aangestuurd.
En je locs moeten gelijkstroom zijn. Aandachtspunt is dat
bij 3rail gelijkstroom de rijrichting treingeorienteerd is en bij 2-rail blok-georienteerd, maar dat is een kwestie van juist configureren in de software.


Groet, Hans.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Goedemiddag Henk,

dank voor reactie. heb jij voor mij schemaatje voor de ombouw? wil ik graag proberen bij één van mijn eenvoudige locjes voorzien van oude schijfcollector motor.
heb nog wel een Fleischm. trafootje staan om te kijken hoe eea reageert.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hier staat het goed uitgelegd met schema's. Wel in het Engels.
http://www.marklin-users.net/html/operation/OP3raildc.html
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
dank je; lijkt duidelijk, moet alleen even zwaardere diodes zoeken.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
hallo Bert

inmiddels dus weer een stap verder mbt loc ombouw naar gelijkstroom.

tbv Dinamo zou dus ook het railbed geïsoleerd moeten worden.

hebben jullie hier ervaring mee?

kan mee voorstellen secties te scheiden door kleine afstandshouder (tandenstoker of zo), maar dan resteren de staafverbinders (schoentjes of hoe noem je deze).

deze kun je natuurlijk doorslijpen, of uittrekken, maar weet iemand of er ook alternatieve / niet geleidende zoals RVS of kunststof te krijgen is?
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hoi Henk,

Ik moet de details eens navragen, want zelf rij ik volledig digitaal met verschillende systemen, maar nog geen Dinamo.

Groetjes,
Bert
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Hoi Hans,


Altijd weer makkelijk om je vraag op meerdere plaatsen te stellen, en dan mens om schema's te vragen.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4737
Maar goed we zullen maar zo denken 2 keer dekken is beter dan 1 keer.

Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
ha, ha, betrapt, ik geef het toe.

toelichting van benadering:

1. vanuit de baan: mijn oude M-rail; wat kan wel wat niet;
     welke mogelijkheden / welke beperkingen?
2. vanuit de verandering: interface: geleidelijk via Dinamo?
     (leuke respons van van Perlo)welke mogelijkheden / welke beperkingen?
3. naar digitale toekomst via PC: koploper (?)(anders)
      welke mogelijkheden / welke beperkingen?

eigenlijk zijn het alleen maar mogelijkheden / het glas is altijd half vol / je kans alles op 5 of meer manieren oplossen.

makkelijkste in 3000 euro of meer neer te leggen; kunstof rail, state of the art centrale, nw locs enz enz, maar dat heb ik niet, en wil ik niet. Al was het ook maar om de emotionele waarde van sommige locs.

voordeel is dat ik geen haast heb; vind het alleen al leuk om me te verdiepen in de verschillende technieken, benaderingen etc.

laatste paar dagen veel gelezen, en krijg wel meer en meer zin om direct (beperkt) digitaal te gaan, planning van mijn grote(re) baan naar achter te schuiven, en op een plaat van zeg maar 2,5 bij 1,2 een basis / proefbaan digitaal op te zetten.

stap 0; grofweg kijken wat onderstaande stappen ruwweg gaan kosten.
stap 1: 2 eenvoudige goedlopende locs met eenvoudige decoder ombouwen naar digitaal.
stap 2: locs testen bij digitale plaatsgenoot
stap 3; basisset aanschaffen en baantje neerleggen.  (ik denk aan Uhlenbrock Intellibox basic)
stap 4; proefbaan maken met laptop XP vv koploper, Intellibox, loconet voor terugmelders en wisselsturing
           voor diverse locs verder kijken , of en hoe deze meegenomen worden
stap 5; doorontwikkelen grote(re) baan, en besturing.

de koppeling met de PC komt er toch, vroeger of later, en als het aan mij ligt, vroeger. dus lijkt mij de intellibox een mooie keuze als digitale centrale.

alternatief van een gemengde installatie (analoog/digitale) op basis van volledige blokscheiding icm M-rail lijkt mij haalbaar maar praktisch omslachtig voor iets wat uiteindelijk een tijdelijke omslag wordt, als het eindpunt toch digitaal gaat worden.

Benieuwd naar jullie aanvullingen / reacties.
Re: analoge baan met PC baanbesturing?
Misschien interesseert dat je wel: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53792.0
Bij mij rijdt het allemaal door elkaar, analoog, digitaal, voorlopig enkel 3 rail op M-rails, straks ook 2-rail op C-rails, bestuurd door Koploper.