Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )

Gestart door willem van deursen zaterdag 15 februari 2014, 08:51:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hallo mede treinliefhebbers

Is er iemand die weet of je ook rem en optrekvertragers kunt maken cq kopen voor de ouderwetse analoge marklin baan?
misschien met een tekening erbij?

Groetjes Willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ik heb dit als volgt opgelost:

De rails voor, in en na een station heb ik in 5 afzonderlijke secties verdeeld, sectie 1 en 5 zijn aangesloten op een trafo die op 3/4 van het vermogen staat. Sectie 2 en 4 staan aangesloten aan een trafo met 1/2 vermogen, en sectie 3 ( het station) is aangesloten op een trafo met 1/4 vermogen. Op deze sectie staat ook een stopsein.

De trein komt binnen op sectie 1 en vermindert vaart, komt op sectie 2 en vermindert nog meer vaart, komt op sectie 3 en vermindert nog meer vaart, en stopt voor het sein. Als het sein op groen gaat rijdt de trein langzaam weg, komt in sectie 4 en vermeerdert vaart, komt in sectie 5 en maakt nog meer snelheid, en gaat vervolgens met volle snelheid verder.

Ik heb met de gebruikte trafo's een rondleiding gemaakt, zo kan ik op iedere plek van mijn baan treinen snelheid laten verminderen en weer laten vermeerderen.

Mijn inziens benadert dit zeer goed een afrem en optrekvertraging.   

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Herman
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Bedankt Herman het is een goede oplossing, maar hoeveel trafo,s heb je dan wel niet nodig?
Omdat je bij iedere keer afremmen ( sein kruising enz) dan toch 3 trafo,s nodig hebt.
Of zie ik dat verkeerd?
Mijn gedachte ging eigenlijk uit naar een stukje electronica die dit regeld

Gr Willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Herman gebruikt 3 trafo's want hij gebruikt een ringleiding. Hij sluit alle stukken 1 en 5 op dezelfde trafo aan en ook 2en 4 op een andere trafo. Dit zal goed gaan omdat meestal maar één loc op een van de stukken staat.

Als je twee snelheden wil hebben bij een wisselstroominstallatie, dan kun je met één diode de baanspanning enkelzijdig kunnen gelijkrichten. Dan zal de snelheid "halveren".
Zie Wikipedia links wisselspanning, rechts 'halve' gelijkspanning.

groetjes
Henk
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Wat Henk zegt klopt. Wel gebruik ik de grotere trafo's (32VA). Hiermee is het geen probleem om er meerdere treinen tegelijk op te laten rijden.

Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )

Dus als ik het goed begrijp gebruik je 3 trafo's voor alle stukken die moeten afremmen en optrekken.
Zo had ik dat nog niet gezien, in principe stel je deze trafo's dus in op een bepaalde snelheid en kom er nooit meer aan.
Een goed idee Herman.
En wat Henk betreft, sorry ik ben geen electrotechneut ( bloemenboer ) maar dat begrijp ik niet.
Kun je mij misschien uitleggen wat je met die diode doet en waarom ?
Ik kan wel goed knutselen, want aan de hand van een tekening van dit forum heb ik al mijn rijtuigen van led verlichting voorzien.
Maar zoals ik al zij, van een tekening.
Zou jij mij misschien met een tekening kunnen laten zien wat je bedoeld?
En voor de electrotechneuten onder ons, er is dus geen stukje electronica wat ik zou kunnen bouwen om dit te perfectionaliseren
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Met de Marklin 6600 kun je analoog langzaam afremmen en optrekken. Is schakelbaar via bv. schakelrails, trein remt af en trekt na een ingeschakelde wachttijd weer op. Tevens analoge pendelautomaat.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Bedankt fonzo 999 , maar wat bedoel je met pendelautomaat?


Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Een pendelautomaat is een apparaat/schakeling die je trein geheel automatisch van A naar B stuurt en terug.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ok Alphons, bedankt
Een trein automatisch van A naar B laten rijden en terug.
Hoe gaat zoiets in z'n werk dan?
Van A naar B, zie ik dan van B naar A de trein achteruitrijden?

gr Willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Yep.

De 6600 stuurt je trein van A ( waar hij langzaam optrekt ) naar B ( waar hij weer langzaam afremt ). Vervolgens schakelt hij
om en de trein gaat retour, ook weer met optrek- en afremvertraging. Geheel automatisch te besturen met schakelrails of reedcontact. De pendelfunctie kan je ook uitzetten.

Optrek- en afremvertraging zijn instelbaar evenals de tijd die de trein wacht om weer terug te keren of verder te rijden indien de pendelfunctie uit staat.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ok Alphons reuze bedankt voor deze uitleg.
Ik ben pas een half jaar ( weer ) bezig met marklin analoog, dus ik moet nog een hoop leren.
En met ( weer ) bedoel ik sinds 1973, want dat was de laatste keer dat ik met marklin bezig was.
En voor Marklin Herman, ik heb het geprobeerd en het werkt uitstekend.
Maar hoe doe je dat dan bijv. voor een sein?
Je kan deze remweg natuurlijk ook in secties verdelen ( zoals je eerder beschreven hebt ) , maar als het sein dan op groen springt zal de loc op het eerste stuk volle snelheid rijden en dan weer terugvallen in z'n secties, of zie ik dat verkeerd?

gr Willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Willem,

Als je het door mij omschreven systeem gebruikt remt de trein inderdaad altijd af, of het sein nu op groen of op rood staat.

Ik gebruik het systeem daarom alleen in 2 stations.

Ik heb eens ergens iets gelezen dat het wel mogelijk is een systeem te maken die alleen reageert als het sein op rood staat, maar dat was voor mij, een elektro-leek, allemaal abracadabra.   :?

Misschien dat anderen je hiermee verder kunnen helpen. :help:

Groeten,

Herman.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ok Herman, maar als je het sein gewoon aansluit volgens de orginele aansluitmethode en ook de secties ( op hetzelfde stuk ) krijgt hij bij groen licht z'n gewone vermogen van de trafo waarmee je de trein bestuurt.
Maar bij rood licht valt dat vermogen weg en verval je op de afremstukken, en voor het sein... nul
Maar als het sein weer op groen springt dan zal hij volle snelheid wegrijden.
En dat is nu net het probleem. wel netjes gedoseerd afremmen maar bij groen wegracen.
En daar zoek ik nu net een oplossing voor.
Dus als er mensen die hiervoor een oplossing weten ,,,, heel graag.
zoals eerder gezegd, aan het in elkaar solderen is het probleem niet, maar wat en hoe.
Het liefst met een tekening en daarbij de te gebruiken materialen.
in volle afwachting

willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Willem,

Ik denk wel dat dat gaat met een relais en een schakelrails. Ik ben ervan uitgegaan dat een sein met rijstroom beïnvloeding wordt gebruikt.

Het principe is een Viessmann relais wat 3 x om kan zetten. Dit regelt de toevoer van of 100 % rijspanning
of de percentuele rijspanning. Om echter niet direct met 100 % weg te spuiten als het sein op groen gaat
wordt het relais vertraagd bedient door een schakelrails die aan het eind van het traject ligt.

Gevolg :
a.   staat het sein op rood, dan vertraagt de trein en stopt uiteindelijk in de stopsectie
b.   springt het sein op groen ( dan verspringt alleen het sein en niet het relais ) trekt de trein weer langzaam op
c.    door de schakelrails wordt overal 100 % rijspanning gebracht en rijdt de trein dus op volle spanning door
      als het sein op groen staat.

Zie tekening hieronder



Edit :  in de legenda van de tekening staat een fout. Staat abusievelijk 2 x 50 %, onderste moet natuurlijk 25 % zijn.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hallo Alphons

Jij hebt de ultieme oplossing gebracht.
Als dit apparaat doet zoals het op de tekening staat dan zou dat helemaal perfect zijn.
Ik heb gekeken wat zo'n relais kost en daar kan ik mee leven.
Misschien is er iemand die een goedkopere oplossing heeft, maar als dat niet het geval is, so be it.
Bedankt hiervoor

Willem
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hallo de 6600 van marklin werkt alleen op schakel rail
Bij een reedcontact word hij 2x geactiveerd als hij om schakeld.
bij een schakel rail zitten 2 aansluitingen waar door hij.
Na het omschakelen niet meer geactiveerd wordt
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
De beschrijving van de schakeling van Alphons is ook in de wiki gezet.

John
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Willem, ik heb je 1 maart een PB gestuurd. Ik krijg er geen antwoord op, dus ik neem aan dat je het bericht nog niet gelezen heb. Graag een reactie.
Groet
Frans
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Willem heeft sinds 1 maart niet meer ingelogd.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Lid sinds: 2015

Ik rijd sinds 1960 Marklintreinen

offline
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ik heb zware potmeters gekocht,die doen het al 15 jaar goed.mvgr Leo
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hey Willem,

Kijk eens naar de bijdrage van Rob :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13983.msg588916#msg588916

Mogelijk is dit iets voor U.

Heb dit zelf nagebouwd en werkt naar algehele voldoening.

Ik denk dat dit ook in de wiki gepubliceerd is.

Veel succes.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hey Willem,

Hieronder de link naar de wiki met een volledig uitgewerkt artikel.

http://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Andere optie: loc's uitrusten met Uhlenbrock rijrichting schakelaar. Daarmee kun je optrekvertraging instellen. Voor afremmen kun je reeds genoemde ideeën gebruiken.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hoi Willem,

De truc met een trafo op halve kracht hebben wij ook toegepast. Tussen ons schaduwstation en onze 'bovengrondse' wereld hebben we een doorgangsstation. Hier komen de treinen op halve snelheid, zelfs nog iets langzamer binnen. Het effect van vertragen zie je natuurlijk nauwelijks omdat het rijden in en uit het schaduwstation straks niet meer zichtbaar is.
De trafo die we hiervoor gebruiken, een oude 10va trafo, gaan we ook gebruiken voor het stationnetje wat bovengronds komt te liggen.
Met heel veel treinen gaan we voorlopig toch niet gelijktijdig rijden, dus dit volstaat op dit moment.
Verder had de lagere snelheid nog een bijkomend voordeel, namelijk de werking van de schakelrails is beter als er minder hard over wordt gereden.

Succes verder met je baan.

Wim en Calvin
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hallo iedereen,
Ik denk dat er een andere oplossing is nl. Uhlenbrock 402.
Dit kleine schakelingetje laat de trein op een analoge of digitale schakeling afremmen met een rood sein en optrekken met een groen sein. Het enige nadeel, als je dat een nadeel wil noemen is, dat het licht ook mee uitgaat.
Ik heb ooit de schakeling getekend met de bekende electronica componenten en pas geleden hier op de site gezet bij Digitale Besturing Overige Merken => Uhlenbrock. Alleen de vraag die daar staat en die ik nog steeds heb is waarom het werkt zoals het werkt.
Verder heb je ook de 404 en deze werkt soortgelijk alleen dan staat de trein een ingestelde tijd stil.
Groetjes Marius
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Beste mensen.
Uit nieuwsgierigheid heb ik 2 complete sets 6600+6609 aangeschaft om uit te proberen.
Gelezen dat je met deze elektronica veel extra mogelijkheden hebt om analoge locs te besturen.
Netjes optrekken en afremmen, pendelen en zelfs de telex kan automatisch bediend worden.
Natuurlijk is dit alles niets vergeleken bij het huidige digitale "geweld" maar toch wel een prachtige voorloper hiervan.

Nu nog even tijd en ruimte zien te vinden om hiermee eens uitgebreid te gaan spelen ehhh testen bedoel ik natuurlijk! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )


Nou AlbertJan, Ben er benieuwd naar.
Ik zou zeggen zoek de tijd maar eventjes ervoor  :D :D :D :D :D :D .
En dan mag je ( ermee )  spelen.... testen komt daarna wel....  ;)


gr Frans
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ik heb het volgende gewoon gemaakt en uitgeprobeert: de dubbele diode martix van Rob.
En het werkt prima.

Robin
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ik heb even een aansluitschema gemaakt voor de duidelijkheid.

Robin
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hoi Albert-Jan

De regelaar 6600 heb ik zelf ook, prachtig apparaat.
Maar wat doet de 6609 precies?

Groetjes Leon
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hoi Leon.
Oeps, kleine vertyping, moet 6099 zijn! O:-D
Dit is een elektronische regelknop die elektronischde stroomtoevoer voor je loc bepaalt.
Deze wordt gevoed door een gewone trafo en is ook geschikt voor gebruik buitenshuis.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hoi allemaal,

met de 6600 en 6699 wel oppassen als je een lok met digital decoder hebt. Die gaat gefrituurd worden indien je van rijrichting wisselt.  Enkel gebruiken bij de oude mechanische rijrichtingschakelaars, de mechanische met elektronische voorschakelapparatuur of de elektronische omschakelaar van tante M. Dus nooit bij omschakelaars voor meertreinenbedrijf, ook wel digital genoemd.

Groetjes
Ronald
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Citaat van: puko op maandag 10 augustus 2015, 15:46:58
Dus nooit bij omschakelaars voor meertreinenbedrijf, ook wel digital genoemd.
Wat bedoel je daar nou weer mee?

Analoge rijders kunnen al jaren rijden met een meertreinenbedrijf. Daar is digital niet voor nodig.
Digitaal rijden doe je als je bijvoorbeeld  met meer (dan 8 ) treinen onafhankelijk en tegelijkertijd in een en het zelfde blok wil kunnen rijden.
Analoog 3-rail heeft een maximum aan het meertreinenbedrijf; als je geen frequenties gebruikt, dan ben je beperkt tot puko en bovenleiding (oftewel 2 treinen).  Als je analoog wel frequenties gebruikt, kun je maximaal 8 treinen onafhankelijk en tegelijkertijd analoog binnen een en het zelfde blok laten rijden.
Met 3-rail Trix kon je 3 zelfs treinen onafhankelijk in het zelfde blok laten zijden, in plaats van twee bij 3-rail marklin, op de klassieke analoge manier zoals de meeste analoog rijders beginnen.

Maar ja, die derde rail, die kun je volgens mij missen als je digitaal rijdt, al zweren de 3-railers daar juist bij, omdat ze een rail willen kunnen gebruiken voor puur het digitaal signaal.

Ik neem aan dat je iets anders bedoelt?
Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Ik denk niet dat de aloude toonfrequentieaansturing ook maar iets met dit onderwerp heeft te maken.

Citaat van: puko op maandag 10 augustus 2015, 15:46:58
Hoi allemaal,

met de 6600 en 6699 wel oppassen als je een lok met digital decoder hebt. Die gaat gefrituurd worden indien je van rijrichting wisselt.  Enkel gebruiken bij de oude mechanische rijrichtingschakelaars, de mechanische met elektronische voorschakelapparatuur of de elektronische omschakelaar van tante M. Dus nooit bij omschakelaars voor meertreinenbedrijf, ook wel digital genoemd.

Groetjes
Ronald

Wat is het probleem dan? Is de spanning van de omschakelpuls bij de 6600 en 6699 hoger dan bij een gewone regeltrafo?
Als je toch alleen maar modellen met de klassieke omschakelrelais kan gebruiken, dan kan je net zo goed overstappen op gelijkspanning. Die oude modellen rijden prima op gelijkstroom en je kan dan gebruik maken van het hele scala aan elektronische regelaars, inclusief optrek- en afremvertraging, die voor gelijkstroom al heel lang beschikbaar zijn.

Re: rem en optrekvertraging voor wisselstroom ( marklin analoog )
Hoi Jan en Henk,

ik bedoelde natuurlijk omschakelen (wat een stomme schrijffout :oops: en de omschakelpuls is het probleem bij de 6600/6699. Die is veel hoger dan normaal en daar smoor je gelijk welke digitaal decoder mee op.
Op stummiforum kan je wat meer info sprokkelen. De 6600/6699 zet inderdaad om naar gelijkstroom volgens de Duitse 6600/6699 specialisten. 
Met de 6600 kan je onder andere optrekken en afremmen regelen en er zit een pendelautomaat in, de 6699 is een zuivere rijregelaar. Enige voordeel is dat je fijn ''gelijkstroom'' kan rijden zonder je loc om hoeven te bouwen.

Groetjes
Ronald