Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

02. Station Heerlingen - Het schaduwstation (Rangeerterrein Heerlingen-schaduw),

Gestart door i_m_johny zaterdag 15 februari 2014, 08:16:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
02. Station Heerlingen - Het schaduwstation (Rangeerterrein Heerlingen-schaduw),
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
02. Station Heerlingen - Het schaduwstation (Rangeerterrein Heerlingen-schaduw),
Iedereen had het erover... De lokale treinenboer gaf al aan dat ik 'binnen een jaar' een schaduwstation zou gaan bouwen.


Echt niet....  Echt Wel.....  En ik had gelijk.....
Het duurde 1 jaar en 2 maanden  :D :D .


Schaduwstation met 7-tal doorlopende rangeersporen (status = in wording),

Het schaduwstation is bedoeld geweest om de noodzaak voor kopsporen op de basisbaan te voorkomen. Dit wat betreft de 'opslag' van 'overbodige' wagons en rijtuigen. Hoewel de verzameling niet echt groot is in vergelijking met wat je soms op het Forum ziet, is het ook teveel om allemaal op de hoofdbaan te hebben staan.

Het parkeren is voor zowel de hoofdmachinist (  :) ) als de 'leerling'-machinisten een uitdaging en extraatje. Dus, zijn het gewoon opberg plekken (de OVP's zijn nu achter het schot opgeslagen), echter wel met hun eigen ontkoppelaar aan het begin van het spoor welke straks per schakelboxje bedient moet gaan worden. Het ontsporen heb ik vrijwel nog niet meegemaakt. Met uitzondering van treinstellen waarin ook LIMA en JOUEF rijtuigen zijn opgenomen. Dat soort combinaties willen nog wel eens extra aandacht (en lage snelheden) vragen.

Er zijn na een aantal aanpassingen nu 4 wissel-apparaten aanwezig (2 x een engelse wissel, 2 x een 'normale' wissels) die de toegang tot de respectievelijke kopsporen realiseren. Deze zijn aangesloten op een Marklin Schakelkast (M72710) met (Led) terugkoppeling (waardoor ik in één oogopslag bij alles groen weet dat verkeer voor de keerlus niet direct een kopspoor opstormt) en moeten dus qua bedrading ook opschuiven.

Groeten,

Jan
Re: 02. Station Heerlingen - Het schaduwstation (Rangeerterrein Heerlingen-schaduw),
Maar een tijdje geleden een aantal M-Rails stukken gekregen. En het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
SCARM erbij gepakt, een ontwerp in elkaar geflanst en voldoende overtuiging gekregen om enige slagingskans erin te zien om deze industriebochten in te zetten als 'binnenbaan'.

Dus bij de lokale C-Rails leverancier het gewaagd een 2-tal conversie-rail aan te schaffen van M-Rail naar C-Rail. En bouwen maar.....

-> Groen zijn de doorrijsporen van bovenaf, rondje maken en weer terug.
-> Oranje zijn de met M-Rails Industriebochten (kleiner dus als de R1 bogen) gemaakte ronding die van 2 zijdes in te rijden valt, maar door de kruiswissel aan de bovenzijde kan dus overgeschakeld worden naar de C-rail groene baan. Er kan dus hier dus ook gebruik gemaakt worden van het 1,60 meter lange stuk als tijdelijk parkeerdeel.
-> Rood, natuurlijk de oorspronkelijke kopsporen voor permanente of tijdelijke parkeerfunctie.
-> De (gele) sensortracks zijn nog niet op de definitieve plekken ingetekend.

En... je kunt natuurlijk ook gewoon 'beneden' blijven rijden....  :D

Groeten,

Jan
Re: 02. Station Heerlingen - Het schaduwstation (Rangeerterrein Heerlingen-schaduw),
Omdat er er wat extra Rails nodig was vanwege de baan-uitbreiding van de bovenbaan, moest het schaduwstation het stellen zonder een aantal kruis- en andere wissels.

Een kleine verandering in het ontwerp gemaakt en de rest van de rails alweer aangeschaft.
Bovenin is de kruiswissel vervangen door een 'normale' kruising en is het ernaast gelegen kopspoor komen te vervallen (had de wissel nodig  ;)).


Groeten,

Jan