Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit

Gestart door tonlaan vrijdag 14 februari 2014, 19:48:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Ik ben sinds een jaar of 8 weer begonnen met modelspoor. Ik ben al mijn locs weer in aan het rijden en dat gaat eigenlijk bij allemaal prima. Behalve bij 1 en dat is een BR628 treinstel. Deze heeft last van doorslippende wielen, hij komt niet door een 360mm bocht. Ik dacht nieuwe anti slip bandjes eronder en het zal wel weer opgelost zijn, maar dit gaf geen resultaat. Inmiddels heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Maar nog steeds rijdt hij beroerd. Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt, Ton
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Dat lijkt op mijn TGV-probleem.
Dit is m.i. te wijten aan de om-en-om geplaatste anti-slipbandjes.
Heb je namelijk op 1 as 2 van die bandjes en eigenlijk 4 stuks bij 2 assen, dan kan dit niet meer omdat van die 4 wielen er altijd minimaal 1 het gewicht moet dragen.
Als je begrijpt wat ik bedoel......

grv Huub
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Ik ben inmiddels weer een stukje verder. Nadat ik op een of andere manier de interne electronica kapot had gekregen, massa verbinding naar de motor deed het niet meer, heb ik besloten toch maar door te gaan met de ombouw naar digitaal. Hamo magneet ingebouwd en lokpiloot V4.0 ingebouwd en na wat proberen rijdt hij en ook nog eens een stuk beter. Alleen als ik de aanhanger er weer achter hang, hetzelfde probleem. Ik denk zelf dat de aanhanger te stroef loopt, alleen ik weet niet hoe ik dit kan verbeteren, ik heb alles al gedemonteerd en schoongemaakt. Vraag, moet ik nog ergens wat smeren? Vorige bericht begrijp ik troeuwens niet helemaal, is het al eens behandeld in een andere post?

Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Beste Ton,

Een simpele vraag: draaien alle "vrije" wieltjes lekker, ze moeten als je ze een slinger geeft een poosje blijven doordraaien en draaien alle wielstellen allemaal net zo ver uit?

Groet, Anne W
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Hallo,

kan het zijn dat de starre koppeling tussen motorwagen en stuurstand, het motordraaistel enigszins opgetild wordt door een verbogen koppeling.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Inhoud gewijzigd......
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Met de TGV is niks mis mee. Doet het hier prima op volle lengte helling op van 3% met radius 2. Komt hij kruipend op zonder ook maar 1x in te houden (= slippen)
Heb je m.i.z. toch een exemplaar waar iets aan mankeert. -> ga er mee terug naar Marklin.

Snap ook niet dat je hier over de TGV begint want de topic starter heeft problemen met een BR 628.
Niet te vergelijken met elkaar.

Gr Class-58
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Ik zei al beide treinstellen zijn niet met elkaar te vergelijken.

TGV heeft midden motor met cardan aandrijflijn. Twee aangedreven draaistellen per motorunit 1 slipband per draaistel. (TGV heeft dus twee motoren met in totaal dus 4 aangedreven draaistellen en 4 slipbanden )

BR 628 heeft één conventionele draaistel motor met 4 slipbanden.

Dus ik snap wekelijk niet waarom hier de TGV bijgehaald wordt omdat het totaal niet met elkaar te vergelijken is (................... om goed lezen aan te halen)

Gr Class-58
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Hallo Lucien,

ondanks dat ik wat offtopic reageer, de TGV/Thalys rijdt ondanks de sleperwissel nog steeds altijd met 2 motoren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
De BR628 doet het weer redelijk, maar een toper zal het wel nooit worden. Hij mist gewoon aanzet kracht, dus met slippende wietjes wegrijden. Gelukkig blijft hij nu wel door de bochten rijden als hij eenmaal op gang is, is al mijn schoonmaak werk in ieder geval niet voor niks geweest. Ik zag trouwens dat er inderdaad iets is afgebroken in de kortkoppeling. Hierdoor staat de verbinding een beetje scheef, misschien dat hierdoor de druk maar op 1 kant (links of rechts) staat. Ik nog niet zo snel hoe ik dit moet oplossen. In ieder geval bedankt voor alle feedback.
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Hoi Ton

Dit probleem heb ik ook met mijn zwitserse rode peil.
In eerste instantie stond hij bijna stil in de 360 mm bochten.
Na dat ik de wielen allemaal schoon had gemaakt met wasbenzine en de rails goed had gereinigd.
Ging het een stuk beter.
Maar helemaal soepel zal hij nooit door een kleine bocht komen.

Tony
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Ook even off-topic. Mijn RAe 2/4 rijdt prima hoor, heeft nergens last van.

@Tony
Heeft het motordraaistel zijn maximale uitslag? (geen beperking?)
Je zegt zelf al koppelboom is beschadigd. Heeft die nog de maximale uitslag?

Je zou kunnen overwegen om in de buurt van het motordraaistel de bak wat te verzwaren zodat er meer druk is op de aangedreven wielen. Echter ik zou eerst bekijken of alles goed is met de koppelboom.

Succes!

Gr Class-58
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Doorslippen van de wielen duidt op onvoldoende grip. De oorzaak is gelegen in vervuiling van de railstaven, van de wielen of van beide. De wielen van de loc reinig je gemakkelijk met een wattenstaafje met alcohol (70%), inclusief de siliconenrubber antislip bandjes. De eerste signalen van vervetting zijn zichtbaar indien een treincombinatie moeite heeft om een M-rails wissel te nemen: het lijkt alsof hij de Mont Blanc bestijgt   :-)
Niet alle modellen van onze Coeppingse vrienden nemen even gemakkelijk de bocht, met name de krappe bochten (als 5120) zijn een no-no voor sommige gelede typen. Soms helpt het -zeer beperkt- bijveilen van het wiellager als dit te ver buiten het chassis steekt, waardoor de assen iets verder zijdelings kunnen bewegen. De operatie vraagt enige ervaring, niet aan beginnen als je geen vertrouwen hebt in je eigen kunnen   :warning:
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Citaat van: supermodel op zondag 16 februari 2014, 14:30:31
.......... bijveilen ........

8o man daar kun je goud mee verdienen als je dat lukt   :-)

Gr Class-58
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
 :lol:
Re: BR 628 met doorslippende wielen komt niet vooruit
Ook even off Topic

Lucien en Class-58 bedankt.

grt Tony