Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

roc rail rijwegen instellen

Gestart door computerfm donderdag 13 februari 2014, 11:36:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roc rail rijwegen instellen
computerfm
gast

roc rail rijwegen instellen
hallo mensen

ik heb een vraag wat betreft het instellen van de rijwegen bij roc rail voor het automatisch rijden
wat moet ik daar invullen bij bij  het tabje rijwegen daar kom ik niet uit
wie kan me daar mee helpen

ik rij marklin C rail
ecos 50200
dr4088 GND
Re: roc rail rijwegen instellen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
Hallo ComputerFM,

Achter deze link: KLIK zit het RocRail forum, de vraag die je hebt kan men daar waarschijnlijk goed beantwoorden!

Gr. Fred.
Re: roc rail rijwegen instellen
ik wil daar gerust deze vraag stellen..maar dat forum is engelstalig...
en aangezien mijn engels slecht is kom ik daar niet uit
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
er zitten op dit forum best een aantal RocRailers.
Hoewel ik pas beginnend ben met RR, heb ik ook gezien dat er een NL-sectie en een DE-sectie binnen het forum zitten.
Dus ook daar kun je terecht.
Rob Versluis is bovendien Nederlander.

Maak anders een afbeelding van het scherm waar je de rijweg wilt invullen.
Wellicht weet ik ook al een antwoord.
Je kan ook via een PB reageren, maar daar hebben wat minder mensen iets aan.

John
Re: roc rail rijwegen instellen






waar de pijlen staan is wat ik niet snap om in te vullen
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
De plaatje bij je bericht zijn geblokkeerd.
Je zult je "apart" moeten uploaden.

John
Re: roc rail rijwegen instellen
heb de afbeelding er opnieuw opgezet
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
Het lijkt moeilijker dan wat het is.

Laten we route Blok 11 naar Blok 12 eens invullen.

Als eerste valt me op dat tussen Blok 11 en Blok 12 maar 1 melder zit.

Als binnenkomst melder voor Blok 12 moet je het adres (ID) van de melder tussen 11 en 12 ingeven.
Dit wordt een "enter".

Vervolgens geef je de regel eronder de tweede melder op. Dit is de aankomst melder "in".

In de virtuele modus kun je nu van Blok 11 naar Blok 12 rijden.
De zet een lok in Blok 11 en geeft hem een rijopdracht naar Blok 12.
RR reserveert dan de rijweg en Blok 12 wordt geel.

De klik op de "enter"-melder en hij gaat rijden.
De klik op de "in"-melder en het Blok 12 word roze. De trein is gearriveerd.

De bezetting van Blok 11 en de rijweg worden opgeheven.

Je kunt nu zelf de Rijweg aanmaken van Blok 12 naar Blok 22

John
Re: roc rail rijwegen instellen
Beste computerfm (heb je ook een voornaam?)
Zo te zien ben je al een heel eind gekomen. Je hebt een baanplan gemaakt en de analyzer gebruikt om de rijwegen aan te maken. Zoals John al aangaf is het nu een kwestie van per blok de melders bij de rijwegen zoeken.
Aangezien je (voor zover ik kan zien) slechts 1 melder per blok blok hebt moet je bij elke melder de optie 'enter2in' gebruiken. De melder neemt dan zowel de 'enter' als de 'in' voor zijn rekening. Dit is dus de combinatie van de situatie zoals John die gebruikt bij 2 melders.

Het is beter om 2 melders per blok te gebruiken. Vooral als je de treinen in 2 richtingen wil laten rijden zoals je in je baanplan hebt aangegeven.
De trein kan de ruimte tussen de 2 melders gebruiken om te leren remmen. In Rocrail heet dat BBT. De trein komt dan op de ingestelde snelheid aan bij de eerste melder en vertraagt dan in 10 stappen (dat kun je instellen) tot 0 bij de tweede melder.

Succes en als je meer wil weten, dan stel je hier je vragen maar.

En hier kun je de Nederlandstalige beginnershandleiding nog downloaden.


Albert.
Re: roc rail rijwegen instellen
Ik gebruik ook 2 of soms wel 3 melders per blok
Ik snap het alleen nog niet van enter  enterin exit in ...bij het tabje melding..en melders moet ik daar de melders invullen die in dat blok zitten?
Re: roc rail rijwegen instellen
Ik heb nu even geen tijd om het uit te leggen. Heb je de handleiding al geprobeerd waar ik ik mijn vorige bericht naar verwijs? Hij is wat verouderd, maar de werking van de sensors en rijwegen staat er in.
Re: roc rail rijwegen instellen
Ja heb ik gelezen..maar snap het nog niet
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
Ik moet toegeven dat de NL-handleiding (maar ook de EN-step-by-step) soms wat lastig te begrijpen is.

Maar de basis is:
- "enter" = "binnenkomst"
- "in" = aankomst.

alle andere opties moet de pas gebruiken als je geen andere mogelijkheid hebt om de melder een functie toe te kennen.
Van belang is wel dat je goed de "+" en "-" kant van de blokken in de gaten houdt.

Kijk anders ook eens op youtube.
Daar staan verschillende filmpjes, die mij e.e.a. behoorlijk hebben verduidelijkt.

Bijv.:www.youtube.com/watch?v=6Eb02p0JUbw
http://www.youtube.com/watch?v=--OI_NWpfug

Het eerste filmpje is van een Nederlandse gebruiker. Het tweede van een serie van een Duitse gebruiker.

John

Re: roc rail rijwegen instellen
Citaat van: computerfm op donderdag 13 februari 2014, 19:07:30
moet ik bij .bij het tabje melding..en melders moet ik daar de melders invullen die in dat blok zitten?
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
in de kolom ID komt je meldernummer
in de kolom achter die melder de aard "enter", "in", "enter2in"

lees mijn eerdere antwoord nog eens door en volg die stappen.

John
Re: roc rail rijwegen instellen
oke ik snap het...
alleen de

+ is dat dan vooruit
- achteruit?

of hoe moet ik dat zien?
Re: roc rail rijwegen instellen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: roc rail rijwegen instellen
Plus heeft betrekking op de plaatsing van het blok in het baanplan.
Vanuit jouw Blok 11 is de "+"-zijde rechts, dus ga je van +11 naar -12,
Voor blok 12 is de "+"-zijde ook rechts.
Dus als je van blok 12 naar blok 11 wilt ga je van -12 naar +11.

John
Re: roc rail rijwegen instellen
Als je in het menu 'Beeld' een vinkje zet bij 'Toon ID's' dan krijg je de namen van de melders te zien. Dat is handig bij het instellen van de rijwegen.
De plus is waar in je bloksymbool de + staat. De min is dan de andere kant.
Aangezien je de analyzer gebruikt hebt voor het genereren van de rijwegen is dit niet zo belangrijk.
John had het al een keer uitgelegd, maar ik doe nog een poging om het te verduidelijken.

Bij elke rijweg zie je staan from 'blocknaam' to 'blocknaam'. Ik ga even uit van 2 melders per blok. In jouw schermafdruk is de eerste rijweg die van blok 22 naar blok 12. Kijk nu bij blok 12 welke de eerste melder is die de trein (uit blok 22) tegenkomt. Selecteer deze melder in de linker keuzelijst en in de rechter kies je 'Enter'. De trein gaat nu naar de aankomstsnelheid.
Kijk nu welke melder aan het eind van het blok ligt. Selecteer deze als tweede in de linker keuzelijst en in de rechter keuzelijst kies je 'In'. De trein stopt.

Je kunt dit per rijweg instellen maar je kunt het ook 1 keer instellen voor alle treinen die aan de + kant het blok binnenkomen (all enter +) en voor alle treinen die aan de - kant het blok binnenrijden (all enter -). Je hoeft het dan niet per rijweg afzonderlijk in te stellen. Ik stel het zelf liever per rijweg in.

Ik mijn schermafdruk kun je zien hoe dat er uitziet voor een trein uit blok 11 naar blok 16.
Re: roc rail rijwegen instellen
nou ik heb nou alle melders ingevoert
maar nu krigt ik de melding in het volgende blok ghost train en schakelt de stroom uit
wie kan me hierbij helpen of alles ff invoeren bij roc rail?
Re: roc rail rijwegen instellen
Tja, dat kan ik zo niet zeggen.
Gebruik je C-rails? Hoe heb je de terugmelding aangesloten? Hoe heb je de contactrails gemaakt?
Wanneer krijg je de spookmelding? Bij het inschakelen van de stroom of rijden er treinen?
Om je met Rocrail te kunnen helpen heb ik je plan.xml bestand nodig, maar kijk eerst eens of je hardware klopt.

Albert.
Re: roc rail rijwegen instellen
ik gebruik c rails
contact rails heb ik gemaakt door beide zeiden door te slijpen en dan aan 1 kant een draad gesoldeerd na de terug melder
natuurlijk wel geisoleerd aan 1 kant..en bij de wissels

de spookmelding krijg ik zodra hij het volgende blok binnen rijdt..dan slaat de stroom eraf

en de plan.xlml waar kan ik die uploaden?
Re: roc rail rijwegen instellen
Probeer eens het volgende in Rocrail:
- Stroom aan
- Auto mode uit
- Rijd met 1 trein handmatig over de baan en vooral over de melders.

In deze situatie krijg je geen spookmeldingen en mag de stroom er niet afgaan tenzij je kortsluiting hebt.
Wat zie je in Rocrail/rocview als je trein over een melder rijdt? Dan moet deze in Rocrail oplichten.

Je contactrail moet je aan beide zijden isoleren. Wat bedoel je met 'bij de wissels'?
Re: roc rail rijwegen instellen
in het zwarte schermpje zie ik de melder oplichten waar hij overheen rijdt..

ik heb alles geprobeerd en kom er niet meer uit

en heb het bestandje erbij gedaan ..zou je er evt naar kunnen kijken?
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-8HZMBB3MQEQK.rar
Re: roc rail rijwegen instellen
Je plan is nog niet compleet. Zie het resultaat van de analyser (eerste afbeelding). Er zijn nogal wat wissels en melders zonder adres. Op de tab Station is een spoor nog niet helemaal af. Zou je dat eerst in orde kunnen maken?
Je connectors hebben allemaal hetzelfde nummer. Connectors over meerdere tabs (nivo's) verdeeld moeten een nummer groter dan 10 hebben en de connectors die het spoor met elkaar verbinden moeten hetzelfde nummer hebben.

Wat bedoel je met het zwarte schermpje? In je baanplan in Rocview zie je de melder oplichten als er een trein overheen rijdt (zie de tweede afbeelding)
Om je melders te testen moet je Rocrail NIET in de automode zetten anders krijg je een spookmelding.

Kun je wat specifieker aangeven op welk deel van je baanplan het misgaat?
Succes en ik hoor graag hoe je verder gegaan bent.