Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Het maken van dennen uit kunsthaar?

Gestart door AlbertJan dinsdag 18 april 2006, 22:20:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Bij een partijtje 2e hands gekocht (Marktplaats) scenery materiaal zitten 2 flinke bossen met groen kunsthaar(daar lijkt het op)
20 jaar geleden op een beurs gezien dat ze daar d.m.v. draaien in een boormachine hier mooie dennebomen van maakten!
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe het moet, graag informatie hierover.
Vast bedankt voor de hulp.
AlbertJan.
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Ik dacht dat hierover een artikel in RailHobby of Rail Magazine heeft gestaan. Dat zou ik op moeten zoeken. Heb je nog een paar dagen, of wilde je het gisteren   :D  al weten?
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Albert Jan,


Ik heb laatst een hele serie dennebomen ( sparren ) gemaakt van ijzerdraad en sisal touw. Ik denk dat je dat zondermeer kunt toepassen met het kunsthaar wat je hebt aangeschaft.

De werkwijze is als volgt: Je neemt een stuk ijzerdraad van een centimeter of 20 ( ligt eraan hoe hoog de boom moet worden ), die vouw je dubbel en maakt aan de vouwzijde een oogje. Vervolgens draai je de andere uiteinden ook inelkaar en maak ook hier een soort oogje. ( beetje buigen met een tangetje) Deze kant zet je vervolgens in een bankschroef ( liefst een zware ). Het kunsthaar knip je in stukjes van ongever 5 tot 7 cm en deze verdeel je tussen het ijzerdraad ( ik heb het ijzerdraad omwikkeld met bruine Crèpe band, verkrijgbaar bij iedere hobbyzaak, ten eerste omdat dit een beetje kleeft en ten tweede omdat het een beter aanzicht heeft dan blank ijzerdraad. )

In je boormachine zet je een schroefoogje vast en deze doe je door het oogje wat je gedraaid hebt aan het ijzerdraad.
Draai nu langzaam maar zeker de ijzerdraad in elkaar totdat het afbreekt ( dit kan zijn bij de bankschroef of bij het oogje, dit is om het even )
Nu heb je een leuke ragebol gedraaid, die je met een schaar nog even in model moet knippen.



Een voorbeeld van het resultaat bij mijn eerste serie. ( nog zonder crèpe band)

Nu moet de boom nog aangekleed worden. Dit doe je door in een afgesneden fles een mengsel van 1/3 houtlijm en 2/3 water te mengen met een druppeltje of twee afwasmiddel. ( als je dettol in huis hebt kun je ook een paar druppels hiervan in het mengsel doen, dan kun je het namelijk bewaren, zonder dettol gaat dit dus niet, dan kweek je schimmel ).

Hierin dompel je de boom onder, om vervolgens in een tweede afgesneden fles het overtollige lijmmengsel af te draaien ( tussen duim en wijsvinger)



vervolgens strooi je foliage ( niet te grof ) over de boom.
en voila , dit is het resultaat !




Ik hoop dat je er wat mee kan,

groet

Gert Polkerman
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Een soortgelijke tekst was ik aan het zoeken. Gert was iets sneller als ik.
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Gert/Gerard.
Bedankt voor je antwoord en Gert bedankt voor de fotosessie(ben je dit zelf?) en de uitleg! :D
Het materiaal lijkt enigszins op dat van jou, alleen is niet te zien of er ook ijzerdraad als kern inzit.
Ik ga het gewoon uit proberen en zie wel of ik het net zo mooi krijg als jij!
Is dit materiaal nog te koop?
AlbertJan.
P.s. Ik wilde een foto van het materiaal erbij zetten maar ik weet niet hoe? :oops:
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Albert Jan,

Inderdaad dat ben ik zelf  :shock: ,

Maar even voor de duidelijkheid, alleen de "stam" is van ijzerdraad, de"takken" zijn bij mij van  sisaltouw ( een tijdje geweekt in water dan trekt het recht ) .


groet

Gert
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Hallo Gert.
Nogmaals bedankt, in de doos vond ik een paar al gemaakte "sparren" en zag ik dat de "stam" van groen ijzerdraad was gemaakt.
Dus zodra ik alle ingrediënten verzameld heb ga ik met de bosbouw beginnen! 8)
AlbertJan.
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Gert kun je mij ook vertellen hoe dik (mm) het ijzerdraad is?
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Buzz,

Jawel, ik heb 0.7mm ijzerdraad gebruikt, dat is gewoon bij de tuin afdeling van een bouwmarkt verkrijgbaar ( binddraad gegalvaniseerd ), je kun ook wel iets dikker gebruiken maar dat werkt dan weer niet zo makkelijk.


groet

Gert
Het maken van dennen uit kunsthaar?
Hallo AlbertJan,
Mijn ervaring met Sisaltouw is dat na verloop van jaren de originele kleur van het touw begint door te schijnen.
Mogelijk heb ik met het verven of lijmen iets niet goed gedaan.
Tegenwoordig gebruik ik z.g.n. ongetwijnd Sisaltouw.
Dit heeft een lichtbruine kleur waardoor het bovenbeschreven probleem minder opvallend is.
Dit ongetwijnde Sisaltouw is verkrijgbaar bij dhr. Mirande, hij staat altijd in Houten tegen de buitenmuur in de zaal die in een punt eindigd.
Succes Roska.
Re: Het maken van dennen uit kunsthaar?
Re: Het maken van dennen uit kunsthaar?
Dag Marklincollega's,

De genoemde methode voor het maken van dennenboompjes gebruik ik ook.
Voor de grotere dennenbomen gebruik ik ook tuinbinddraad, maar dan met een groene kunststof laag erom heen (Norene Plastafix 1,2 mm) zodat je geen metaal ziet.

Voor het kleuren van het sisaltouw gebruik ik, als de productieserie boompjes klaar is, textielverf (Bijv. Dylon warmwaterverf in de kleuren 64, 25, 26 en 34). Gewoon de kleine blikjes openmaken en naar wens de kleuren mengen en variëren).

Ik ben nog aan het experimenteren met diverse strooimaterialen.

Boompjes maken van een afgeknipte spijker en gesoldeerde stukjes draad heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ik niet mooi en veel te bewerkelijk.

Met vriendelijke groet,

Tom