Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

sleperherkenning

Gestart door elcondo maandag 06 augustus 2007, 14:41:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sleperherkenning
elcondo
gast

sleperherkenning
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over sleperherkenning. Ik heb een eloc 37391 met een aan- tal Interregio rijtuigen en als laatste rijtuig een Interregio stuurstandrijtuig 43300. Nu wil ik graag dat als het stuurstandrijtuig voorop rijdt vanaf deze sleper de stroom naar de loc gevoed wordt. Met andere woorden: ongeacht of de loc of het stuurstandrijtuig voorop rijdt, telkens neemt de voorste sleper de stroom op. Is dit mogelijk? Ik hoop van wel. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groetjes elcondo.
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Hoi,

Belangrijke vraag in deze: rij je digitaal of analoog?

Wat je zoekt heet overigens "sleperwisseling". Vroeger werd dat mechanisch geregeld door een redelijk complex relais, zoals bijvoorbeeld in de oude TEE treinstellen te vinden is:


(3070)

In het digitale tijdperk zul je op zoek moeten naar een decoder die dit verschijnsel ondersteunt en dus twee ingangen heeft (die afhakelijk van de rijrichting gebruikt worden).

By the way: als iemand zo'n decoder weet, hoor ik het graag - ik moet er ook nog eentje hebben voor m'n TEE... ;-)

Martijn

Re: sleperherkenning
elcondo
gast

Re: sleperherkenning
Hoi Martijn,

Bedankt voor je reactie! Weer wat geleerd: sleperwisseling. Verder rijdt ik met Delta/Digitaal. Zo'n decoder die sleperwisseling ondersteunt zou perfect zijn. Hopelijk kan iemand hier ons aan verder helpen.  :D Groetjes elcondo.
Re: sleperherkenning
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: sleperherkenning
Ik heb ergens opgevangen dat Esu met een soort van uitbreiding zou komen voor dit soort schakelingen, Ik zou denken dat zoiets met een eenvoudig relais geschakeld op een verlichtingsuitgang ook zou moeten kunnen, moet je alleen het licht niet uitzetten  :lol: Via een aansluiting op de motoruigang zou zoiets natuurlijk ook mogelijk moeten zijn. Iets om over na te denken.

Vraagje aan Martijn, heb jij genoeg doorverbindingen in je TEE DE4 voor binnenverlichting, decodermassa, kop- en sluitlichten en sleperomschakeling etc?
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Citaat van: robkop op maandag 06 augustus 2007, 18:47:35
Ik heb ergens opgevangen dat Esu met een soort van uitbreiding zou komen voor dit soort schakelingen, Ik zou denken dat zoiets met een eenvoudig relais geschakeld op een verlichtingsuitgang ook zou moeten kunnen, moet je alleen het licht niet uitzetten  :lol: Via een aansluiting op de motoruigang zou zoiets natuurlijk ook mogelijk moeten zijn. Iets om over na te denken.

Hoi Rob, daar heb ik over nagedacht, schakelen via de verlichting. Dan moet je idd (zoals Peter zegt) wel een bistabiel relais nemen, anders krijg je grote problemen bij stopsecties en zo omdat je relais dan ineens afvalt ;-)
Ik vraag me echter af of zo'n verlichtingsuitgang berekend is op het voeden van twee gloeilampen én een relais. Zo niet moet dan er nog een hulprelaisje tussen oid?

CiteerEsu heeft een schakeling speciaal voor zijn decoders
Die schakeling van Esu ziet er veelbelovend uit, al heb ik het gevoel dat het wat omslachtig is. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een decoder van een extra "ingang" te voorzien, die gebruikt wordt afhankelijk van de rijrichting? Maar ja, wie ben ik om daarover te oordelen :-P

Trouwens... Hoe lost Märklin dit op eigenlijk??


CiteerVraagje aan Martijn, heb jij genoeg doorverbindingen in je TEE DE4 voor binnenverlichting, decodermassa, kop- en sluitlichten en sleperomschakeling etc?
Mijn 3070 wil ik zo origineel mogelijk wil houden zodat ik hem, mocht ik dat ooit willen, kan terugbrengen in de 1965-staat waarin hij nu verkeert.

Om die reden behoud ik o.a. de originele drie-aderige kabel. De LEDlampjes van de binnenverlichting hebben hun massa gewoon via de originele verlichtingsarmaturen; de flakkering wordt gedempt met het schakelingetje wat Peter voor Rolf heeft getekend (waarvoor dank ;-)).

Het enige compromis wat ik moet doen, is dat ik de binnenverlichting niet uitschakelbaar kan maken, daar kom ik dus een ader voor tekort. Voor de rest blijft de functie van de bestaande drie aders ongewijzigd, dus frontsein, sluitsein en stuurstandsleper annex binnenverlichting.

Ik heb de bedrading van de 3070 trouwens eens uitgetekend en ik moet zeggen: nu ik doorheb hoe het zit heb ik respect voor de efficiënte manier waarop dat in elkaar gezet is. Helaas beperkt dat ook de uitbreidingsmogelijkheden: er zit echt geen draadje teveel in dat ding!


Martijn

Re: sleperherkenning
elcondo
gast

Re: sleperherkenning
Hoi Peter en Rob,

Bedankt voor jullie reactie! Ik zal bij www.loksound.de kijken voor de Esu produkten en verder eens nadenken over de oplossing via de verlichtingsuitgang. Mocht ik hierdoor de benodigde oplossing vinden dan laat ik het weer even weten.  :D

Groetjes elcondo.
Re: sleperherkenning
elcondo
gast

Re: sleperherkenning
Hoi allemaal, ik heb net bij loksound.de gekeken voor de ESU produkten.
Als ik het goed begrijp is er artikelnummer 51966 (schleiferumschaltung) in
combinatie met decoder 52614 of 52618 noodzakelijk om dit voor elkaar te krijgen. Er staan alleen helaas geen prijzen bij. Maar dat komt wel goed.
Ik ben alvast weer een stukje op weg geholpen, nogmaals bedankt iedereen! Heeft iemand nog andere oplossingen dan hoor ik dat graag, bij voorbaat dank.

Groetjes elcondo.
Re: sleperherkenning
hondekoppie
gast

Re: sleperherkenning
ik hoor graag als je prijzen weet. weet ik ook wat me te wachten staat.

Bedankt!
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Toch ben ik benieuwd hoe Märklin dit zelf oplost. Wat voor decoder zit er in treinstellen of treinstammen met sleperwisseling?
Re: sleperherkenning
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: sleperherkenning
In de originele TEE-versie van o.a. Rolf zat een printplaat met (delta)decoder en extra relais. Die heeft sleperwisseling ingebouwd.
Een dergelijke schakeling heb ik bij een sloopprint eens gezien, Ik had dat ding gehad om er losse componenten af te halen.
Misschien heeft ^Rook  er wel een plaatje van.
Re: sleperherkenning
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: sleperherkenning
Dat lijkt er verdacht veel op ja, nu je het zegt  :lol:
Re: sleperherkenning
Zit dat niet in de pendel treinen van Märklin ?
Re: sleperherkenning
Lid sinds: 2007

offline
Re: sleperherkenning
Sorry, dat moet ik tegenspreken. De pendeltreinen hebben een "vaste" 2-polige elektrische koppeling tussen de wagons en wagons met locomotief. De sleper onder de stuurwagen neemt (bij duwende loc) de stroom op.
Met jumpers op de decoder in de loc is deze (de loc dus) om te bouwen naar een "normale" loc, de ene jumper bedient de frontseinen en de tweede overruled de sleperwissel schakeling.

Dit was voor mij de reden om zo'n pendeltrein aan te schaffen!

Groet,

Patrick
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Citaat van: Freak op woensdag 08 augustus 2007, 15:18:57
De pendolino is een pendeltrein.
Treinen met een "normale" loc en stuurstandrijtuig is geen pendeltrein.

Mvg,
Peter


:?:

De Pendolino is een treinstel. Met een kantelbak-inrichting weliswaar (daarom heet-ie zo), maar desalniettemin gewoon een treinstel, net als de TGV, Plan V of TEE RAm.

Naast treinstellen heb je trek-duwtreinen. Dat is elke trein bestaande uit locomotief plus rijtuigen die, dankzij een stuurstand, ook geduwd kan rijden.
Ook treinen met aan beide zijden een loc, welke allebei tegelijk tractie leveren, vallen wat mij betreft hieronder. In dit geval wordt er tegelijkertijd getrokken én geduwd.
Voorwaarde is dat de loc ook zelfstandig ingezet moet kunnen worden, dus ICE-1 en TGV, met locomotief-achtige motorwagens aan de uiteinden, zijn toch treinstellen. Trouwens, mDDM is dat ook, om maar eens een veelbesproken materieelconcept aan te halen ;-)

Voor de volledigheid heb je dan ook nog trek-trek-treinen. Of het een Nederlandse uitvinding is weet ik niet, het woord is dat in ieder geval wel. Het gaat hier om een getrokken trein met een loc achterop welke geen tractie levert. Er wordt dus niet geduwd, de extra loc is alleen maar om niet om te hoeven lopen aan de eindpunten.

Anyway, al deze treinvarianten zouden, voor realistisch bedrijf, in Märklinland twee slepers moeten hebben.


:?: Maar wat is dan een "pendeltrein"?

Pendelen = heen en weer rijden tussen twee bestemmingen. Als je het zo bekijkt is bijna elke trein een pendeltrein :-P maar volgens mij moet je aan deze definitie zoiets toevoegen als: op korte afstand van elkaar. Of misschien: zonder stops onderweg. Van A naar B en weer terug naar A.

Bij NS spreekt men van "pendeltreinen" wanneer bij verstoringen of grote drukte (evenementen) geen volledige treindiensten gereden worden, maar er ter vervanging daarvan heen en weer wordt gereden op een relatief kort traject tussen twee stations. Ook wordt van pendeltreinen gesproken als treinen door een stremming een eilandbedrijfje moeten rijden. Het treintje naar het Spoorwegmuseum wordt ook een pendeltrein genoemd.

Met wat voor materieel deze treinen gereden worden maakt hierbij niet uit. Al spreekt het voor zich dat er gekozen wordt voor treinen die snel kunnen kopmaken (dus: treinstellen of een trek-duw dan wel trek-trek variant).

Martijn  ;-)
Re: sleperherkenning
Lokpaint
gast

Re: sleperherkenning
Hoi,

Met de oude 60901 decoders was dit geen probleem. Twee diodes en een bistabiel relais zijn genoeg.

Beschrijving staat hier

http://www.jus-kn.de/schleif.htm

Overigens heeft mijn roco Ram TEE ook een ESU met sleperomschakeling. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dit precies werkt, maar vluchtig gezien hebben ze hier een omschakelaartje (ongeveer zoals de stuurwagens van marklin) aan een van de assen gemaakt dat een relais aanstuurt dat de sleper wisselt. Wisseling volgt dus pas als er ongeveer een centimetertje door de trein is afgelegd.

Bart
Re: sleperherkenning
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sleperherkenning
Freak schreef op 08-08:
CiteerIn treinstammen (losse wagens) gebruikt Marklin geen sleperomschakeling.

Waar heb je deze kennis vandaan?

Voor korte treinstellen zoals de kun je op die manier werken.
Ik heb echter ook de Belgische Trek-duw-trein en de Cargosprinter, beide met twee slepers én sleperwisseling.

Marklin gebruikt in deze treinen een speciale decoder die de wisselfunctie ondersteunt. Je kunt dus niet zonder de stuurstand rijden (tenzij je een bepaalde jumper op de decoder omzet).
Ook van Roco ken ik deze truc in o.a. de Transalpin.

Onder de stuurstand zit overigens wel een rijrichting-schakelaar, maar deze bedient alleen het wisselen van de sluitseinen van rood naar wit frontsein.

John
Re: sleperherkenning
Johnn, Mist hier niks "Voor korte treinstellen zoals de??? kun je op die manier werken" :D
Re: sleperherkenning
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sleperherkenning
Johnnytrein schreef:
CiteerJohnn, Mist hier niks "Voor korte treinstellen zoals de kun je op die manier werken
.

Ik begrijp je niet helemaal. Maar toch een reactie.
Bij treinstellen van twee rijtuigen kun je met 1 sleper in het midden volstaan om toch de cabine nog voor het rode sein te hebben.
Hier is de noodzaak van een sleperwissel dus minder aanwezig.

Freak schreef:
CiteerEr staat ook Treinstammen (losse wagens).
De Cargosprinter is ook een complete eenheid
Plaats eens een gewone wagen (zonder aanpassing) bij de Cargosprinter.

Voor mij is een treinstam ook een trek-duw-eenheid. Hieraan voldoen een aantal sets van marklin w.o. de Belgische eenheid. de groene 140 met silberlingen en de rode S-bahn stam met de 143 en dubbeldekkers, en de ICE1 en ICE2.
Al deze treinen hebben zover mij bekend speciale koppelingen, waarmee de loc de rijspanning oppikt van de stuurstand wanneer de trein geduwd wordt.
In deze treinen zit een speciale decoder en je kunt de stam meestal niet zomaar uitbreiden.

Ook voor de cargo-sprinter geldt dit. Helaas kun je deze ook niet zomaar uitbreiden, hoewel het hier iets gemakkelijker is dan bij de eerder genoemde trek-duw-stammen.

John


Re: sleperherkenning
Hallo John Voor korte treinstellen zoals de wie wat waar?  :? Dat bedoel ik dus  :D
Re: sleperherkenning
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sleperherkenning
Onder "korte treinstellen" versta ik stellen met 1 of 2 rijtuigen, zoals een Mat 46, Sprinter of Hondekop voor de NL rijders. Hier kun je veelal werken met de sleper in het midden van de trein.
De truc werkt ook voor bijv. een ETA 515 + ESA 815 (DB accutreinstel) gekoppeld, mits de sleper van de ETA (=motorwagen) aan de zijde van de bijwagen zit.

John
Re: sleperherkenning
nmbssncb
gast

Re: sleperherkenning
Citaat van: Acido op maandag 06 augustus 2007, 14:51:58
In het digitale tijdperk zul je op zoek moeten naar een decoder die dit verschijnsel ondersteunt en dus twee ingangen heeft (die afhakelijk van de rijrichting gebruikt worden).

By the way: als iemand zo'n decoder weet, hoor ik het graag - ik moet er ook nog eentje hebben voor m'n TEE... ;-)

Martijn




Martijn.


ESU Loksound verkoopt "Schleiferumschalter" platines.

Ga naar: http://www.loksound.de/ en selecteer achtereenvolgens Produkte, Zubehör en scroll down naar Schleiferumschaltung.

In de produktenlijst is momenteel een neiuwe versie voor de 21-pins decoder opgenomen (51966). Maar ze hebben er ook een voor een 8-pins decoder.

De bedoeling is dat de Schleiferumschaltungsplatine aangesloten wordt zoals op het schema staat aangegeven en dan kan de decoder (8- of 21-pins) direct op de platine geprikt worden.

De Schleiferumschaltugsplatine is relatief groot qua afmetingen; er moet dus wel voldoende ruimte zijn in de lok of het treinstel.


nmbssncb
=======
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Dank voor de tip, ik had 'm gezien.

Wat ik niet begrijp is dat er kennelijk nog geen enkele (los verkrijgbare) decoder is die deze functionaliteit geïntegreerd heeft, met aan de buitenkant alleen een extra rode draad voor de tweede sleper. Het enige wat de decoder moet doen is bij rijrichtingwisseling de prik van de andere rode draad betrekken, lijkt mij. Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is, of zie ik iets over het hoofd?

Martijn

Re: sleperherkenning
nmbssncb
gast

Re: sleperherkenning
Citaat van: Acido op dinsdag 21 augustus 2007, 13:41:50
Wat ik niet begrijp is dat er kennelijk nog geen enkele (los verkrijgbare) decoder is die deze functionaliteit geïntegreerd heeft, met aan de buitenkant alleen een extra rode draad voor de tweede sleper. Het enige wat de decoder moet doen is bij rijrichtingwisseling de prik van de andere rode draad betrekken, lijkt mij. Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is, of zie ik iets over het hoofd?

Martijn

Er zit een flink relais op de platine want er moet toch een stroomwaarde geschakeld worden.
En ja, het zou mooi zijn indien het geïntegreerd was maar dat betekent dat ESU al moet kiezen of er gewone LokPilot (DCC, Motorola) of een LokPilot mfx (Motorola, mfx) op moet, om het maar niet te hebben over Loksound decoders.
Verder is het feit dat de Schleiferumschalter en decoder los van elkaar nu gespreid kunnen geïnstalleerd worden, en dat biedt soms meer mogelijkheden ingeval van ruimtegebrek.

nmbssncb
=======
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Misschien bestaan ze toch: decoders met geintegreerde sleperwisseling...

Kent iemand deze decoder?

Martijn
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Ha - dan is dit de perfecte oplossing voor mijn TEE, waar ik de originele motor wil behouden maar wel een decoder met sleperwisseling in wil hebben :mrgreen:

Heeft iemand ervaring met deze LDEC3000 ?

@ Peter: weet jij waar die 1kOhm weerstanden goed voor zijn in dit plaatje?


Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Okay, maar als ik het zo bekijk sluit je met die weerstand je hele baan kort... :?
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Dat heb ik inderdaad. Wat is electrotechnisch gezien de functie van de weerstanden in het schema?
Re: sleperherkenning
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: sleperherkenning
Klopt, de sleperwisseling is op een slimme manier ingebouwd. Als de voorste sleper stroomloos komt te staan, haalt de decoder zijn stroom van de achterste sleper, zodat de verlichting aan kan blijven.

In principe heb je daardoor de "lekstroom" voor oudere decoders (over de 1k5Ohm weerstand) niet nodig. Het lijkt wel of de weerstanden in het schema die lekstroom moeten opheffen/kortsluiten of zo...