Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wisseldecoder 74461 en gele draad

Gestart door Chris B maandag 10 februari 2014, 16:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisseldecoder 74461 en gele draad
Hallo,

Bij de vernieuwde wisseldecoder 74461 van Marklin zijn nu drie draden om de spanning aan te sluiten.
Rood en Bruin voor het digitale signaal en een gele voor de externe voeding. In de handleiding staat
20V DC maar niet of deze positief en negatief moet zijn tov de bruine draad.

Bij de Viessmann wisseldecoder (5211) kun je een externe voeding aansluiten en deze moet negatief zijn.
Het verbaast me toch een beetje dat er DC bij staat omdat je de gele draad ook aan de rode van de
rails mag aansluiten en dat is AC.

Heeft iemand ervaring het het aansluiten van een externe DC spanning op de 74461? Is deze bij jou
+20V of -20V tov de bruine draad?

vr. groet, Chris B
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Chris B
Bij digitaal rijden is de railspanning niet AC, maar het negatieve deel van de sinus loop is omgegooid en een beetje afgevlakt.
Zuivere gelijkstroom is het niet!
Bij een lampje met de massa contact aan frame zie je het lampje ook flikkeren.
De spanning nodig om een spoel aantetrekken, wissel, moet een spanningsverschil hebben om voldoende magnetische kracht in de spoel te ontwikkelen. Of dat nu - of + 18 volt is maakt voor de werking niet uit. (enkel als de spoel gewikkeld is van links naar rechts, of rechts links) De hier gebruikte spoelen zijn wel duizend keer heen en weer gewikkeld.
Cees
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Beste Chris,

Op de Viessmann 5211 sluit je als hulpspanning een wisselspanning op klem "E" aan, de andere draad van de wisselspanning zet je op de bruine digitale aansluiting.

Voor zover ik weet zit er in de 5211 een gelijkricht diode, dus daarom kan de hulpspanning een wisselspanning zijn.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Hallo Anne en Cees,

Mijn dank voor de reacties. Graag wil ik reageren.

De digitale Motorola- en DCC-spanningen zijn wisselspanning (AC). Je kunt dat trouwens makkelijk meten. Zet een multimeter op je rails en je meet circa 18 V AC. In deze AC signaal zit de digitale informatie tbv treinen en wissels.

De spanning tbv het schakelen van een losse wissel kan positief of negatief zijn. Maar de vraag is welke spanning zet ik op de decoder. Wanneer je de schakeling van de Viessmann decoder bekijkt, zit er een diode aan de ingang E. Dat is de ingang die het vermogen levert om de wissel te schakelen. De rode ingang is alleen voor het digitale signaal. Die diode zal alleen een negatieve spanning(stroom) doorlaten t.o.v. de bruine railsdraad. En dat is ook gevel in de 74461 wisseldecoder. Ik heb inmiddels informatie via het Maerklin Bar&Grill forum ontvangen en daar adviseerde men mij om ook op de gele draad van de 74461 decoder een negatieve spanning (tov de bruine draad) aan te sluiten.

Terecht stel Anne dat je ook een wisselspanning kunt aansluiten, maar het nadeel daarvan is het halve vermogen gestopt wordt door de diode. Het is beter de wisselspanning gelijk te richten met de brug en dan het resultaat aan te sluiten op de extra aansluiting van de decoder, dan wordt het volle vermogen van de wisselspanning gebruikt.

vr. groet, Chris B

Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Citaat van: Cees B op maandag 10 februari 2014, 21:49:53
Bij digitaal rijden is de railspanning niet AC, maar het negatieve deel van de sinus loop is omgegooid en een beetje afgevlakt.
Zuivere gelijkstroom is het niet!
Cees
Nou Cees, je bent wel even in de bonen ........

Bij digitaal rijden is er wel een wisselspanning, die is blokvormig en schakelt tussen + 18 Volt en - 18 Volt.
Er is ook geen sprake meer van een sinus in welke vorm dan ook.

Het meten er van is een ander probleem, dat kan niet met een gewone multimeter want die is bedoeld om sinusvormige wisselspanning te meten.
De correctie om de effectieve waarde te meten zit gewoon in de meter ingebouwd.
Wat je hier kan doen is een brugcel samenstellen (4 stuks diodes) en de meter op gelijkspanning zetten.
De gemeten waarde kan je 2 maal de diodespanning bij optellen om nauwkeuriger te meten, of je hangt de scoop er even aan  :)

grv Huub
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Beste Chris,

Sorry ik zie nu pas dat je ook een gelijkspanning kunt aansluiten, ik heb er nooit echt opgelet omdat ik wel de digitale spanning gebruik omdat ik daar een separate booster voor gebruik, die ook de digitale data voor mijn Edits booster levert.

Groet, Anne W
Re: Wisseldecoder 74461 en gele draad
Hallo,

Toen ik mijn vraag afgelopen maandag stelde, had ik alleen de handleiding vd decoder. Ik heb inmiddels een decoder 74461 kunnen lenen.

Er zit aan de ingang een gelijkrichterbrug (tussen de bruine en gele draad). Dat betekent dat er een positieve of negatieve gelijkspanning van 20 Volt op de gele draad
gezet kan worden en natuurlijk een wisselspanning van 20 Volt. Nog ter verduidelijking de de tweede draad van de externe voeding sluit je aan op de bruine draad vd decoder.

vr. groet, Chris B