Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digirails 4024 programmeer vraag.

Gestart door Meine zondag 09 februari 2014, 17:33:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digirails 4024 programmeer vraag.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Digirails 4024 programmeer vraag.
Ik heb afgelopen zaterdag in Arnhem twee Digirail 4024 gekocht. Dit omdat twee van mijn esuSwitchpiloten mij in de steek lieten.

Het instellen van de Switchpilot is zo gepiept.
Echter ik ben de gehele middag (muv de olympische race) al aan het klooien met de DR4024.

Het instellen van het decoder adres was zo klaar, het instellen van de uitslagen van de servo's is een drama.
Ik heb een Ecos I.

Uit de handleiding van de Dr4024:
1. Sluit de decoder aan op de voeding en uw centrale. Gedaan
2. Stel uw centrale in op locadres 9999 (128 stappen DCC) Gedaan
3. Zet F1, F2, F3 en F4 op uw centrale allemaal uit Gedaan
4. Zet de rijregelaar op 0 Gedaan
5. Bedien de servo die u gaat programmeren Gedaan
6. Druk op de schakelaar van de module, de LED gaat branden. Dit gebeurt pas al ik de schakelaar los laat.
   De geselecteerde servo loopt naar de middenstand. lukt ook niet. Ik hoor de servo niet
7. Draai de rijregelaar (7) vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie in te stellen. Lukt wel
8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de module. Lukt wel
9. Keer de rijrichting op de centrale door de rijregelaar (7) éénmalig in te drukken. Lukt wel en ik hoor de servo naar het midden?? gaan)
10. Draai de rijregelaar (7) vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste B positie in te stellen. Lukt wel
11. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de module. Lukt wel
12. Keer de rijrichting op de centrale door de rijregelaar (7) éénmalig in te drukken. Lukt wel

TIP: Door F0/Licht aan en weer uit te schakelen kiest u automatisch de volgende servo. gaat ook goedl

Als ik alle vier de servo's heb ingesteld, dan druk ik op de programmeerknop van de DR4024. Het lampje gaat uit en klaar zou je zeggen.

Nee dus, Wat ik (dacht ik ) goed heb ingesteld, blijkt dus niet goed te gaan. De wissel gaat niet om (ik hoor de servo wel 'draaien') (1 wissel werkt overigens wel goed)
Dit terwijl het tijdens het programmeren wel goed gaat.

Ik doe blijkbaar iets fout, wie kan mij de gouden (om in olympische termen te blijven) tip geven.

Meine
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Hoi Meine,
Het is me niet duidelijk wat er nu fout gaat. Heb je de wissels al ingebouwd? Tijdens het instellen heb je neem ik aan gezien dat het wissel omging en dat de juiste eindstand bereikt werd.
Ik stel voor dat je de handelingen alleen voor de eerste servo uitvoert en dan kijkt wat het effect is. Dan is het beter uit te vinden wat er fout ging.

Albert.
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Ik heb inderdaad de wissels al ingebouwd. Ze zitten uiteraard in een hoek van de baan.

Ondertussen heb ik uitgevogeld dat 4 servo's tijdens het programmeren iets te veel van het goede is. 1 tegelijk.
Terwijl je bij de Esu het gemak van het programmeren via dipswitches hebt, moet je eerst het Nulpunt bepalen. Dit betekent alle Servo's los en hier het Nulpunt van pakken. De wissel en de servo in de nulstand zetten en dan pas programmeren.

Volgens mij is dit vrij omslachtig. (of doe ik iets niet goed).
Overigens zijn de Servo's nu vrijwel vrij van het jitteren.

Meine
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Hoi Meine,

Toevallig heb ik vorige week dezelfde decoder op een Ecos 2 gedaan, en heb inderdaad na elke servo ingesteld te hebben op de programknop gedrukt. Tot nu toe werk het wel goed bij mij, het naar de middenstand lopen van de servo gebeurde bij mij ook niet, dus dat zal wel niet kloppen met de gebruiksaanwijzing.
Of dit een omslachtige manier is kan ik niet beoordelen, dit is de 1e decoder die ik ooit hebt geprogrammeerd, was wel trots op mezelf dat het me gelukt was:-)
Ik heb overigens na het programmeren de loc met het 9999 adres verwijderd, is dat de bedoeling dat je weet?

gr. Dave
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Hoi,

Ik heb zelf de decoders. Het naar het midden gaan doet de servo als het goed is bij het onder spanning zetten en in programmeer-modus zetten. Ik doe ook na iedere programmeeractie van een bepaalde servo op de programmeerknop drukken. Dat werkt bij mij ook beter.

Lok 9999 kan je gewoon in de bieb houden. Deze is toch alleen voor het programmeren van de decoders.

Groet Ronald.
Digirails 4024 instellen wat een drama,...
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Digirails 4024 instellen wat een drama,...
Opnieuw de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd om de wissel te programmeren.
3 van de 4 gaan na een aantal pogingen goed.
De 4e is een drama.  :thumbdown:
Ik dacht dat het goed was, maar het bleek dat de aansluiting 'verkeer aangesloten' zat.
Nu kan ik de servo fysiek omkeren. Maar dit moet toch ook softwarematig kunnen.
Ik kan het niet terug vinden in de gebruiksaanwijzing.

De Servo's die het doen, zijn mooi stil en draaien goed.
Maar wat een drama om dit te programmeren.
Wat is het nut van de middenstand :help:
Ik heb er niks aan als gebruiker. En het maakt het programmeren (in mijn optiek) nodeloos moeilijk.
Volgens mij kan het instellen van de decoder een stuk makkelijker. Esu is wat dat betreft een HEEL stuk gebruikersvriendelijk, daar kan Digirail nog heel wat van leren. Maar ja, Esu gaat stuk en wil niet goed samenwerken met andere servo's, dan hun eigen (blijkbaar).

Op naar een ander merk (littfinski datentechnik) of nog wat anders, (digirails kan het programmeren ook gemakkelijker maken)

Zo dit moest ik even kwijt, dat lucht op.
Nu de 4e servo nog, zucht,....

Meine
Re: Digirails 4024 programmeer vraag.
Zo je hart gelucht. :D

Het nut van de middenstand is dat je eerste de servo in die stand zet voor je hem monteert.
Het idee is dat de uitslag dan twee kanten op ongeveer gelijk is.
Schijnt iets met de resolutie van sommige servo's te maken te hebben is mij ooit verteld.

Standen omdraaien doe je met de functiemapping tabel (pag 26 vd handleiding).cv 141-188
Je moet voor de 4e servo de waardes van CV 183(64) en CV 186(128) even omdraaien.

Je begrijpt/kent gewoon die decoder niet. De 1e positie moet kleiner zijn als de 2e positie.
Doe je dat niet werkt het nooit.(eigen ervaring die ik met je deel)

Succes.

Robin