Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat met 3029 en 3090 lokjes

Gestart door debaas007 maandag 06 januari 2014, 20:28:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat met 3029 en 3090 lokjes
Beste medeforumleden , ik heb hier nu een paar 3029's en een 3090 lokje liggen. Nu ik twijfel of het het waard is om er een decoder in te stoppen en op de rails te zetten. De motortjes zijn nog in zeer goed conditie zeker de 3090; aangezien deze net van de vorige eigenaar een 'groot onderhoud' heeft gehad.

Nu is mijn vraag; ALS ik een decoder in deze lokjes zou steken, welke raden jullie mij dan aan ?
(rekening houdend dat deze lokjes niet meer veel waard zijn, vind ik het een beetje zonde voor er een 33 euro lokpilot v4.0 (M4) set erin te steken.)

Mijn situatie : ik heb een CS1 (met 2 MS1's erop) , alle de Delta adressen zitten vol (ik heb wel al 1 delta decoder voorzien van een adresmod (is nu adres 25) :) )
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Best forumlid,
Zoals jezelf al aangeeft, zijn deze lokjes niet veel waard. Worden op e-bay voor ? 18,--  nog niet verkocht.
Zonde om daar voor 25 - 30 euro aan te verspijkeren voor digitalisering.
Ikzelf zie toch wel mogelijkheden:
a. Omdat je zegt dat je met delta-adressen werkt, ga ik uit van delta-decoders. Koop voor een betere lok dan een goede decoder en gebruik de vrijkomende delta decoder in de 3029
b. Plaats een lok als ornament in een parkje, bij een restaurant of een kinderspeelplaats
c. Koop een dieplader, bijv. de 4617 en plaats hierop de lok als vracht.
succes met je beslissing!
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Tams decoder er in.... beetje geklooi met instellen, maar dan gaat het wel
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Of een oude DELTA

Bart
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Of deze: KLIK

Voordelig en universeel.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
-De dieplader heb ik al eens in het verleden geprobeerd voor een 3000 BR89 lokje maar dat paste niet mooi (de lok is hier te lang voor).
-Een oude Delta is inderdaad een optie maar daar moet ik een beetje aan solderen ('tussen' adressen creëren)

- die 'Loco-2' is dat erin en weg rijd de lok ? of moet die gelijk een ESU-lokpilot 'gefinetuned worden' ?

- Is een 6080 een optie denken jullie ?, zijn die voor een paar euro ergens (tweedehands) te krijgen ?
  Een paar van mijn locs hebben er (nog) zo eentje en dat rijd goed, niet te vergelijken met wat de ESU's hier doen maar toch.
Die lokjes zouden voor de fun zijn als ik er mee rijd , lees wagons(met wat in) er aan en plankgas.

In bijlage de desbetreffende lokjes
(het leek mij leuk voor jullie om ook eens te zien over welke lokjes we hier bezig zijn.)

bert
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Van zo'n lokje kun je best nog iets leuks maken. Zie === klik
Zit een 6080 decoder in.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Dat ziet er inderdaad zeer mooi uit, met welke verf is dit geschilderd ? metaal verf ?


mvg

Bert
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Ik ga het eens proberen met een Trams LD-W-32 .
Ik lees hier zeer uiteenlopende ervaringen over, maar ben benieuw hoe hij mij gaat bevallen.

Waarom de W variant ;
1. goedkoper (decoder zelf)
2. Geen permanente magneet nodig. (ook goedkoper)


Bert
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Bert, Humbrol verf.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Hallo,

Je kan er inderdaad best iet leuks van maken, ik heb er dit klik van gemaakt.

Groeten,
Piet
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Da's mooi, Piet! :thumbup:

Hééél mooi!

Mvg.
Willem E.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Citaat van: debaas007 op donderdag 09 januari 2014, 21:53:39
Ik ga het eens proberen met een Trams LD-W-32 .
Ik lees hier zeer uiteenlopende ervaringen over, maar ben benieuw hoe hij mij gaat bevallen.

Waarom de W variant ;
1. goedkoper (decoder zelf)
2. Geen permanente magneet nodig. (ook goedkoper)


Bert
even terugkomend op dit bericht ik heb een 3029 met zo'n decoder erin en ik moet je eerlijk zeggen voor die 15 euro rijdt ie prachtig :)
m.v.g. Stan
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Hallo Bert,

Ook nog even een aanvulling:
Let bij het demonteren van het schakelmechanisme dat je het veertje, onderdeel 22, niet kwijtraakt. Dit is heel belangrijk voor je massa-contact!

Hoe staat het met dit projekt?
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
@ Willem E

over het veertje, hoe bevestig je dit veertje, aangezien de relais waar deze tegen duwde verwijderd is ?
Ik was ook bijna het veertje verloren :s Na het toekomen van de decoder ben ik (wat te) enthousiast begonnen aan het ombouwen van de loc.

De projectstatus:
-de decoder zit erin, de loc rijdt , heeft de naam 'GONZO' gekregen op de CS1 :) voornamelijk voor de max. snelheid die hij (nu nog) heeft.
-De voor verlichting zit erin en werkt, de achter verlichting moet nog wat finetuning en dan is ie voor mijn part (voorlopig) klaar.

Waarschijnlijk ga ik het rangeerlicht (verlichting voor en achter ) er nog wel eens in programmeren bij rangeersnelheid geactiveerd, ik heb ergens gelezen dat dit met deze decodertjes kan.

Ter info; ik heb een 1,2 K weerstandje gebruikt en 6 oranje / gele 3mm leds. Waarom niet geen witte leds ?: voor een retro look te krijgen :)

mvg

Bert


Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Citaat van: debaas007 op zaterdag 25 januari 2014, 22:37:56
@ Willem E

over het veertje, hoe bevestig je dit veertje, aangezien de relais waar deze tegen duwde verwijderd is ?
Ik was ook bijna het veertje verloren :s Na het toekomen van de decoder ben ik (wat te) enthousiast begonnen aan het ombouwen van de loc.


Ik was het veertje dus wel kwijt.... :-(
En heb het 'opgelost' door een stukje alufolie in het gaatje te proppen. Dit wordt 'geborgd' door de decoder afgeschermd met een stripje styreen.

Een tijdelijke oplossing!
Wellicht dat de creativiteit in dit forum een beter oplossing biedt... :question: 
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Dit is hem dan; de marklin 3090 met verlichting en Tams decoder. 

Ik heb wat problemen gehad met de LD-W-32 decoder ivm. softwarematig vastlopen en instellingen van het rijdgedrag van de lok maar dat is (hopelijk) gedaan.

De lok moet wel nog eens 'afgestoft' worden en misschien op een paar plekje een beetje verf zou geen kwaad kunnen, maar das voor de zomer waarschijnlijk (de verf droogt dan beter ;) ).

De lok trek nu/op de foto een 3 tal Marklin 4000 wagons met grijs/zilver gespoten daken, even ter info.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
mooi gemaakt....dat vraagt om een ombouw verslag...
:thumbup: :thumbup:

groet Winno
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Hallo Bert.
Bijzonder leuk om deze locs (na ombouw) weer op de baan te zien! :thumbup:
In feite zouden er veel meer van die kleine locjes op de baan moeten rijden dan al die grote modellen maar ja, die zijn zo mooi om naar te kijken.

Veel plezier en succes met de verdere (om)bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes

...Eigenlijk is het genoegen dat je beleeft aan het succesvol ombouwen van zo'n locje, met verlichting en al, om dan vervolgens het resultaat van je inspanningen over de baan te zien karren, vele malen groter dan het uit het rek trekken   van een hagelnieuwe en peperdure...

mvg Harry
Re: Wat met 3029 en 3090 lokjes
@winno : een ombouw verslag zal vrij moeilijk worden aangezien ik geen 'in Progress' foto's van dit lokje heb.
En ook de ombouw is over een langere periode uitgestrekt geweest door middel van tijdsgebrek en probleempjes met de decoder(s), ik hed er namelijk 2; de eerste reed niet zo goed en als F0 uit stond begon soms de voor en achter lichten te branden.
De eerste decoder heb ik er dan voor te testen of dat de 2de decoder dit ook had eruitgehaald en de 2de erin gestoken, die had die problemen niet maar die is toen softwarematig vastgelopen (kon niet meer geprogrammeerd worden).

Maar nu ben ik zeer blij om dit lokje te zien rondrijden, voor 2 redenen eigenlijk
1. De lok is een kopie van mijn vaders lokje (die mooi ligt opgeborgen op zolder), daardoor is dit ook een van de eerste modeltrein model dat ik ooit gezien het ik het 'echt'. En daarvan heb ik nu een digitale/verlichte versie van... :)

2. Ik heb het zelf gedaan, ik heb ook al lokjes (3000's,3003,3053,3065's,3696,...) omgebouwd maar dat was allemaal met ESU v4.0's(M4) die waren allemaal ; relais eruit, motor onderhoudje geven, decoder erin en karren maar(met de CV53 autotune truc).
Maar deze was echt uitzoeken welke instellingen het beste reed.