Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

100VA voeding nr. 60101

Gestart door prutser zondag 09 februari 2014, 08:13:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
100VA voeding nr. 60101
goede morgen allemaal.
omdat ik niet geremd ben door enige vorm van kennis op electro-technisch vlak heb ik voeding nr. 60101 aangeschaft.
dit omdat ik nog steeds last heb van een zoemend geluid in onze baan, met name wanneer sommige treinsets op de baan gaan.
het duidelijkst wordt dit geluid wanneer de verlichting van ICE set nr. 37781 aan gaat.
ondanks het recentelijk aansluiten van booster 60174 met saparate voeding nr. 60061 is dit helaas niet opgelost.
maar nu lees ik overal tegenstrijdige verhalen over het wel of niet kunnen gebruiken van de 100VA voeding 60101.
volgende de marklin info zou die uitsluitend voor spoor 1 gebruikt moeten worden.
kan iemand met meer kennis dan ik heb mij uitleggen wat er kan gebeuren wanneer ik die voeding op onze CS 60215 ga gebruiken ?
kunnen de loc-decoders of wisseldecoders de geest geven of brandt het hele spul af ?
of zou het dan beter zijn om die voeding aan de booster ip[v aan de CS aan te sluiten ?
ik heb werkelijk geen kennis van dergelijk onderwerpen en hoe meer ik erover lees, hoe meer vragen ik krijg.

alvast enorm bedankt voor jullie hulp en uitleg.

hartelijke groeten,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
Goedemorgen Fred!

Met deze link kom je ergens uit waar specificaties staan, simpel google het nummer intikken.

KLIK

Kan dus gewoon, of het helpt???

Gr. Fred.
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
Bij een zoemend geluid zit ik meer aan een (eventueel lichte) vorm van kortsluiting. Draadjes die bij druk op de rails ergens tegen aan drukken?

Heb je wel een ringleiding aangelegd. Zopas weer bij mij zelf bewezen dat dit heel wat rare situaties voorkomt (sensor tracks deden het niet goed).

Groeten,

Jan
Re: 100VA voeding nr. 60101
Citaat van: i_m_johny op zondag 09 februari 2014, 11:49:07
Bij een zoemend geluid zit ik meer aan een (eventueel lichte) vorm van kortsluiting. Draadjes die bij druk op de rails ergens tegen aan drukken?
Aanvullende vraag, welk type rail gebruik je M-rail, c-rail of K-rail ?.

Mvg,
Peter
Re: 100VA voeding nr. 60101
Hallo Fred.

Bedankt voor je hulp.
Ik kom overal tegen dat die voeding 60101 gewoon op een CS2 of op de booster 60174 aangesloten kan worden.
De link die je me stuurde bevestigt dat ook.
Alleen vraag ik me af of dat enkel is toegestaan op een spoor 1 baan ?
Ik heb namelijk geen idee of de decoders in spoor 1 locs meer amperage vragen terwijl de decoders in h0 locs door zoveel vermogen juist de geest zouden kunnen geven ?  :-(
maar ja, ergens anders las ik weer dat de CS niet meer ampere afgeeft dan de interne booster aankan.
Dan vraag ik me natuurlijk tegelijk weer af waar dat verschil dan blijft  :help:.
Zoals ik al zei, ik ben niet geremd door enige vorm van electro-technische kennis.

Zojuist gaf Jan ook aan dat een ringleiding aan te bevelen is, waarvoor dank.
Hopelijk is dat voldoende en wordt op die manier het grotere vermogen voldoende over de baan verdeeld zodat het niet schadelijk is voor de locdecoders en wisseldecoders.
Weet een van jullie of er een aanbevolen afstand tussen de verschillende aansluitingen vanuit de ringleiding moet zijn ?

Hartelijke groeten,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Hallo Peter.

Wij rijden op c-rails.
2 delen (het station en het rangeerterrein) zijn geisoleerd en zitten op de booster.
Daar moet ik overigens iets dikkere draden voor gebruiken las ik.

Gr,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
 Dag Fred,

De 60215 cs2 kan officieel het maximum van de 60101 gebruiken. Echter wordt inderdaad officieel aangegeven dat bij gebruik va H0 dit officieel niet ondersteund wordt (lees onder garantie valt).
In de instellingen van de CS2 kun je aangeven met welke voeding je werkt en hiermee forceren dat je 60101 een  60061 wordt en dus het maximum van 3,2 Amp aanlevert ( bij behoefte ).

Spoor 1 gebruikt inderdaad (volgens insiders op dat gebied, mijzelf buitengesloten) meer en past de maximum greens ook eerder toe.

Zelf heb ik bij aanschaf van de 60215 heel bewust uiteindelijk gekozen voor een 60061 en bij de aanschaf van de Booster nogmaals voor de 60061 gekozen. Juist ook omdat ik juist de stroomgeleider wilde scheiden en niet perse het maximale vermogen wilde halen. Ook ik ben niet gehinderd door diepgaande technische kennis en slaap door deze beslissing een stuk rustiger.

Gebruik je trouwens interne wisseldecoders of K83 kastjes? Want vooral bij de interne decoders MOET je er echt voor oppassen om in de nabijheid van de wissel wel een extra stroomafsluiting te maken.

Groeten,

Jan
Re: 100VA voeding nr. 60101
Hallo Jan.

Wederom een tip van iets dat ik niet wist waarvoor dank  :thumbup:
In onze wissels zitten inderdaad over de baan verspreid een stuk of 20 van die 74460 (interne) decoders.
Dus als ik het goed begrijp is het beter om wel een ringleiding aan te leggen maar die niet aan te sluiten binnen 2-3 railstukken van een wissel met decoder ?

En dan ga ik ivm de overlevingskansen van de locdecoders en wisseldecoders waarschijnlijk zelf ook maar gebuik maken van de 2 60VA voedingen die wij hebben (een 60052 en een 60061). Eentje gaat er dan op de booster en eentje op de CS.
En die 100VA voeding houd ik dan liever nog maar even achter de hand.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie tips en hulp.

Groeten,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2008

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
Fred,

Ik heb een lamp in de kamer en die lamp is 100 Watt.
Het lichtnet hier kan echter wel 16 Ampere leveren, dat is 230 Volt maal 16 Ampere, dat is wel 3680 Watt.
Gaat de lamp daardoor nou stuk ? Nee, natuurlijk niet !

Het zelfde geldt ook voor een 100VA voeding.
Gaat er toch iets defect dan kan dat toch niet liggen aan wat een voeding zou kunnen leveren ?

Wat M* bedoelt is dat je niet van die zware brandvlekken krijgt op bijvoorbeeld je wielen, als daar de kortsluitstroom door gaat vloeien.
Hoe hoger de stroom hoe erger die brandvlekken kunnen worden.
Men is dus gewoon voorzichtig.

grv Huub
Re: 100VA voeding nr. 60101
Hallo Huub.

Bedankt voor je uitleg.
Op zo'n manier begrijp ik het zelfs.....  :D
Goed, als ik het goed heb kan er door die 100VA voeding geen schade ontstaan aan de locdecoders of wisseldecoders.
En zolang we maar geen kortsluiting in de baan maken kan er verder ook weinig mis gaan ?
Dan denk ik er toch nog even over na of we niet toch die 100VA voeding gaan gebruiken.

Nogmaals dank en hartelijke groeten,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
Een snelle zekering is hier zeker op z'n plaats...

Je wilt toch ook geen schroeiplekken op je slepers ?
Re: 100VA voeding nr. 60101
Hallo Wim.

OK, dank je voor het advies.
Waar zou ik het beste zo'n zekering kunnen plaatsen en wat voor een moet ik daarvoor hebben ?

Gr,
Fred
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
Ik rij inmiddels 2,5 jaar met dit materiaal en kortsluitingen zijn niet aan de orde van de dag, maar zeker in het begin toen ik zelf nog moest wennen zeker wel aanwezig. Bijv. een sluitwagon met verlichting en sleper die toch onverwacht overdwars gaat staan? Absoluut niet ondenkbaar...

En als je wilt besparen op wagonsmen rijtuigen e.d. Door gelijkstroom varianten die nemen waarvan demas-lengtemetingen milimeters breder is, ga je echt niet uitsluiten dat er eens een keer iets misgaat! Zelf heb ik bespaard op wagons e.d. Maar alle originele assen vervangen door wisselstroom-assen die en gemaakt zijn voor de Marklin baan en de massa goed geleiden van rail naar rail (en later ook goed werken bij blokrijden).

Maar nee, je moet in mijn beleveing juist wel dicht een inbouw decoder een extra stroomafsluiting maken. Verlengt,in mijn beleving ook zeker de levensduur van wisselaansturing (motor-aandrijving).

Mijn ringleiding bestaat trouwens uit 2,5 installatiedraad (overkill, maar wel lekker:-)), de aftakkingen naar de baan doe ik met 0,75 bedrading. Ik heb 90 meter rails in 1 blok, dus niet gesplitst in delen en dat werkt prima zolang je maar een goeie ringleiding toepast!

Trouwens, als je je 100va op je cs2 aansluit  (en daar wissels en ontkoppelaars erbij aansluit) en de 60061 op je rijbaan die je locs gaan aansturen, is  dat ook een optie.

Groeten,

Jan
Re: 100VA voeding nr. 60101
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 100VA voeding nr. 60101
@Fred:
lees dit draadje maar eens door...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48173.msg858863#top