Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?

Gestart door Jampie184 woensdag 15 januari 2014, 14:13:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Lid sinds: 2009

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

offline
Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Enige tijd geleden heb ik voor een zacht prijsje bij mijn Märklin dealer een Meetinrichting voor inbouw in rollenbank 78100 (art.78111) als showroommodel kunnen kopen. De bijbehorende handleiding was helaas zoek geraakt.

Ik gebruik de rollenbank behalve bij onderhoud van de locs als programmeerspoor en de meetinrichting voor het afstellen van de snelheid.

Achteraf bezien had ik het snoertje met de drie draadjes die aan de rollenbok met sensor zijn gesoldeerd natuurlijk moeten fixeren aan de rollenbank. Nu zijn de draadjes afgebroken van het printplaatje en weet ik niet meer welke kleur draadje ik op welk punt moet vast solderen (zie afbeeldingen).

Ik heb de Telefoonservice voor Märklin al geprobeerd, maar daar kon men mij niet helpen.

Mijn vraag is dan ook of er forumleden zijn die zelf zo?n meetinrichting bezitten en mij kunnen vertellen wat de juiste aansluiting is. Misschien staat het aansluit schema in de handleiding vermeld?

Met vriendelijke groet, Jan
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Hoi Jan,

Op de Duitse Märklin site:
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/78111_betrieb.pdf

Even het linkje kopiëren naar je adresbalk.
Dan heb je alvast de handleiding.
Aansluitschema van draadjes heb ik niet kunnen zien.

Groeten,
Ton.
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Lid sinds: 2009

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

offline
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Hallo Ton,

Bedankt voor het opzoeken van de link. Ik had zelf ook al gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg. Nu heb ik tenminste de bij de meetinrichting behorende handleiding.

Helaas staat in deze handleiding niet vermeld hoe de drie draadjes aan de rollenbok moeten worden bevestigd.

Ik denk dat ik er in mijn ?goeiste? Duits maar een mailtje naar Märklin aan ga wagen.

Groet, Jan
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
tik eens "marklin 78111"  in google en selecteer dan afbeeldingen.

Ik zie zo op het eerste gezicht drie afbeeldingen waar je de draden ziet zitten.
Dus daar moet je ook wel uitkomen.

Robin
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Lid sinds: 2009

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

offline
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Hallo Robin,

Bedankt voor de tip.

Er zitten helaas geen afbeeldingen bij waarop je de aansluiting van de draden aan de rollenbok goed kunt zien. Maar ik vond zo wel de website van een bedrijfje in Rotterdam, die de meetinrichting in huis lijkt te hebben. Daar ga ik dus maar even contact mee opnemen.

Ik heb inmiddels ook al een mailtje naar Märklin gestuurd. Ik hoop dat een van hen mij kan helpen.

Groet, Jan
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Lid sinds: 2009

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

offline
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Johan Voermans uit Rotterdam had art.78111 helaas niet meer op voorraad. Hij ging er echter vanuit dat de zwarte draad in het midden moet en dan blijven er uiteraard nog maar twee mogelijkheden over.

Van de Kundenservice Märklin in Göppingen kreeg ik de volgende reactie:
Das Anzeigegerät ist mit einem dreiadrigen Kabel mit dem Rollenprüfstand verbunden. Die Kabel können seitlich an der Platine am Rollenpaar angelötet werden. Reihenfolge der Kabel von links nach rechts: grün, schwarz, blau.

Mijn vraag is dus beantwoord en daarmee kan dit draadje netjes worden afgehecht.

Dank voor het lezen en de reacties.

Groet, Jan
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
is het nu opgelost?
ik zit met het zelfde probleem :P.

kan je misschien een foto online knallen?
daar bij zal ik  super geholpen me zijn :)
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Aansluiten Meetinrichting voor rollenbank?
Hallo Jan.
Is het gelukt met aansluiten?
Ik heb zelf de 72600 nog nieuw in de doos (is deze vergelijkbaar?) dus ben ik benieuwd of dit een handige en bruikbare toevoeging is voor de rollenbank.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.