dank je Jan Willem voor je reactie. Leuk te lezen! Het was inderdaad erg leuk daar. Nu helaas te veel op de schop gegaan idd. Gelukkig leeft de leuke uitvoering nog voort om de modelbaan (banen)!.
***
Het lijkt trouwens erg stil rondom de modelbaan Seetal. Daarom besloot ik weer te schrijven. Ondanks de stilte gebeurt er best veel. Nog afgezien van op een vrije zaterdag of zondag lekker rijden met de treinen.
Een overzicht van 2019
[Omgeving] Een grote hindernis was wel de zonnige zomer. Er komt zoveel licht door de ruiten de modelbaan-ruimte binnen dat bepaalde items begonnen te verkleuren. Ook werd ik zelf vaak verblind door al dat licht. Ik heb één van de ramen nu deels van zonwering voorzien, zodat de ruimte nu wat gelijkmatiger verlicht is en verschieten en verblinden niet meer aan de orde is.
De foto toont de afdichting van het raam. 14-4
20190420_123305 by
aleva000, on Flickr
[Infrastructuur] Er waren nog een paar wissels die hele tijd handbediend bleven. Recent is het wisselpaar dat de goederensporen ontsluit voorzien van bekabeling zodat ze op afstand, vanuit het CVL, bediend kunnen worden. Het was nog een heel gepriegel. Ik ben blij dat het CVL-tableau compleet van zijn plek gereden kan worden; zo kun je er beter bij om alles aan te sluiten.
Op station Seetal Dorf werd een plaat met stations-benaming aangebracht; deze is op de gevel vanaf het perron te zien. Foto?s 27-12
20191227_152816 by
aleva000, on Flickr
20191227_152919 by
aleva000, on Flickr
[Materieel] Op materieelgebied mocht ik op 19-1 in Houten een nieuwe Hbis overnemen van een handelaar. Daarmee kwam het aantal van dit type op drie exemplaren. Op de foto?s van 26-1 is de wagen te zien.
20190126_104247 by
aleva000, on Flickr
20190406_141658 by
aleva000, on Flickr
Na bijna een jaar buitendienst te hebben gestaan werd eindelijk treinstel 451 803 hersteld van schade aan de bekabeling. Op de foto van 6-4 is de wagen te zien op het Zimmereck-viaduct.
Op 9-6 begon de aflevering van de IC2 dubbeldekkers bij de DB, spoedig gevolgd door proefritten op de trajecten rondom Seetal. De stammen bestaan uit elk 4 rijtuigen. Uiteraard had het gevolgen voor de plaatsing van de schakelrails bij (twee) seinen. Als tractie wordt voorlopig loc serie 101 ingezet. Märklin levert de wagens overigens in ruwbouw. Dat wil zeggen dat de interieurs gecompleteerd moeten worden en de stuurstandwagens hebben bovendien nog een 'spoiler' en (imitatie-) koppeling nodig. De onderdelen dienen apart besteld te worden, maar dit is relatief goed te doen. Verder dienen de assen van de stuurstandwagens die de lichtenwisseling regelen gangbaar gemaakt worden. Af-fabriek zitten ze te stroef gemonteerd, de lichtenwisseling werkt weliswaar, maar de wielen slippen (ipv dat ze mee rollen). Het is even puzzelen eer je de juiste balans hebt gevonden. Dit geldt in het algemeen voor elke moderne stuurstandwagen van Märklin.
Het is fraai materieel, dat overigens een kleurvariant is van de regio-dubbeldekkers. Persoonlijk vind ik deze mooier dan de werkelijke uitvoering (die Märklin trouwens ook levert). Het is overigens leuk om - zoals je in het echt vaak ziet - IC-treinen in trek-duw formatie in te zetten. Dat is nu mogelijk!
20190622_114144[1] by
aleva000, on Flickr
20190818_154643 by
aleva000, on Flickr
[Exploitatie] Zoals ik in voorgaande berichten schreef heb ik een dienstregeling met vertrek- en aankomst-tijden van treinen van/naar fictieve bestemmingen. Het brengt een zeer afwisselend bedrijf met zich mee. Grensoverschrijdende treinen en buitenlandse loc's zijn volop aan de orde. Uiteraard kun je discussieren of die loc's inderdaad zo interoperabel zijn als ik ze inzet. Zolang het met bovenleidingspanning klopt vind ik het een aanvaardbaar verhaal. Bijgaande foto's tonen het viaduct bij Zimmereck 20-4.
20190420_111417 by
aleva000, on Flickr
20190420_113610 by
aleva000, on Flickr
Een nieuwe conceptdienstregeling ligt klaar voor de grootschalige inzet van IC2-dubbeldekkers. Het nadeel is echter dat er veel van het boeiende bedrijf verloren gaat: veel minder rangeren, geen ruimte meer voor aan- en afhaken van koerswagens. In werkelijkheid zou men dat liever gisteren dan morgen invoeren. Op de modelbaan is het zoeken naar een tussenvorm, zodat de afwisseling nauwelijks er onder leidt. Feitelijk is de huidige dienstregeling voorlopig (2020) gehandhaafd en rijdt een IC2-stam om en om in het pad van de IC op ene fictieve tak en verderop in de cyclus op de andere tak.
[Seetalbahn, bus] Afgelopen voorjaar - nadat de dooi intrad - is van de gelegenheid gebruik gemaakt om het bus-plein bij Shopping-center aan te passen. Daardoor rijden bussen nu in twee richtingen de haltes op en af. Zo kan efficiënter gewerkt worden. Foto 9-3
Uiteraard is nu weer de nieuwe winter-periode ingegaan. Er worden weer extra bussen ingezet om alle bezoekers te verplaatsen naar de markante plekken.
20190309_180430 by
aleva000, on Flickr
[Seetalbahn, tram] Het pittoreske station Seetal local bf kreeg nieuwe bebording, voldoend aan de huidige huisstijl. Foto?s 27-12
20191227_144946 by
aleva000, on Flickr
20191227_145353 by
aleva000, on Flickr