Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5

Gestart door Has-bls woensdag 05 februari 2014, 20:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Na verzoeken van JJ_Märklin en JONGSLOG een foto-impressie van de inbouw van verlichting in de ROCO ICN nr 69154 (voor 2-rail geldt hetzelfde).

Allereerst de imitatie-wagenovergangen verwijderen op de koppen van de rijtuigen. Daarna met cocktailprikkers, tandenstokers of een postzegelpincet de wagenbakken losklikken van het chassis. De zittingen blijven op het chassis achter.

Let vooral op de draaistellen: de aanwezige schokbrekers schieten makkelijk los en je bent ze zo kwijt (zie de foto?s).
Voor de inbouw heb ik gebruik gemaakt van HUFING-LED-strips (neon-wit of warm-wit).

Het instellen van de snelheid heb ik nog niet ter hand genomen. Weet ook niet of dat met de lok-programmer van ESU kan.
Met de CV's 3 en 4 (optrek- en afremvertraging: waarden 00-252) en CV-5 (maximum snelheid: waarde 00-252) zouden deze met een centrale (ECoS, IB, CS-2?) mogelijk aangepast kunnen worden?

Hoop dat jullie voordeel kunnen doen met dit topic. Wie inmiddels ervaringen heeft met de snelheidsinstellingen: bijdragen van harte welkom!!
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Het restauratie-rijtuig:
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Goed bezig Henk.

Ik gebruik niet anders dan die strips.
Het gene wat ik over hou , maak ik later weer compleet , en gebruik de stukken ook voor perron verlichting.

Mvg: Alex
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
 :thumbup: :thumbup: spul is dat he Alex en ook niet duur! De restjes bewaar ik ook voor hetzelfde doel ..... ;-)
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
De Zimo kun je onder DCC programmeren met elke DCC centrale, Ecos, IB, CS2 enz.

Gr, Ben.
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Over de foto: wat jij aanwijst als de sounddecoder zijn 2 relais. De decoder zit rechts op de print geklikt in een PluX16 stekkert.



Gr, Ben.
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Citaat van: Spoorman op woensdag 05 februari 2014, 20:44:58
Over de foto: wat jij aanwijst als de sounddecoder zijn 2 relais. De decoder zit rechts op de print geklikt in een PluX16 stekkert.
Gr, Ben.

Klopt Ben, het geheel zit op een printplaat. De speaker bevindt zich daaronder. Het gaat nu meer om waar laat je de materialen vanwege de ruimte ;-)
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Ey Henk,

Mooi duidelijk foto-verslag. Top. :thumbup:
Ga binnenkort even wat nieuwe HT-ledstrips scoren en er mee aan de slag. Kunnen er gelijk wat preisertjes onder de zonnebank... :D

Voor wat betreft de instellingen van de CV's: ik heb CV5 uitgelezen in mijn EcosII en deze geeft als waarde: 1. Ik vindt dit een merkwaardig getal, als deze CV zou slaan op de snelheid.
Ik heb de ICN nog niet op volle snelheid laten rijden, aangezien ik bang ben dat ie er dan uit vliegt. Kan behoorlijk snel. Ik wil deze snelheid dus naar beneden bijstellen en daarna in iTrain een snelheidsmeting doen. Is er iemand die wellicht meer weet over hoe ik de snelheid naar beneden kan bijstellen?

Gr. Joachim
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Joachim, wat voor decoder? Een Zimo? Als ik op CV5 van Zimo google, dan krijg ik dat de waarde 1 gelijk is aan de waarde 252 is gelijk aan de maximum snelheid. Er staat ook bij dat de waardes 0 en 1 geen betekenis hebben (anders dan hier net beschreven)
Deze ietwat cryptische beschrijving kun je hier vinden.

Als je de cv een waarde van rond de 128 geeft, zou ie ongeveer half zo hard rijden.
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Citaat van: ArjanM op woensdag 05 februari 2014, 22:07:06
Als je de cv een waarde van rond de 128 geeft, zou ie ongeveer half zo hard rijden.

Hey Arjan,

Bedankt! Hier kunnen we wat mee: ik had het vermoeden al, maar wil de ICN niet als een raket vandoor laten gaan. Ga er gelijk mee aan de slag en jullie vernemen hier de uitslag.

Thx! :thumbup: :thumbup:
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Dank voor dit uitgebreide en duidelijke verslag. Daar kunnen velen hun voordeel mee doen. Nu eerst de LED-strips scoren  :)
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Thx Henk en Joachim  :thumbup:

Ik heb geen baan om de trein rond te laten rijden, dus maar even een 'Teppichbahn' uitgelegd en ben met CV-5 aan de gang gegaan.

Persoonlijk vind ik het treinstel mooi rijden bij een CV-5 waarde van 115 en dan ECoS helemaal open. Ik heb helaas geen filmpje, maar het is proberen waard. Ik ben er tevreden mee ;-)

Ik lees graag jullie bevindingen! 
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Hallo Henk,

Prachtige uitleg.
Duidelijk en goed zichtbaar alles uitgelegd.

vr.gr. Gunther.
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV's
Citaat van: jj_marklin op woensdag 05 februari 2014, 21:31:40

Ik wil deze snelheid dus naar beneden bijstellen en daarna in iTrain een snelheidsmeting doen. Is er iemand die wellicht meer weet over hoe ik de snelheid naar beneden kan bijstellen?


Bij je trein zit toch een boekje over de Roco OEM decoder? Kijken jullie daar wel in? ;)

Gr, Ben.
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Citaat van: ArjanM op woensdag 05 februari 2014, 22:07:06
Als ik op CV5 van Zimo google, dan krijg ik dat de waarde 1 gelijk is aan de waarde 252 is gelijk aan de maximum snelheid. Er staat ook bij dat de waardes 0 en 1 geen betekenis hebben (anders dan hier net beschreven)Als je de cv een waarde van rond de 128 geeft, zou ie ongeveer half zo hard rijden.
Hoi Arjan,

Ik had al gegoogled op zimo, CV en snelheid, maar niet specifiek op CV5. Thanxs voor de moeite. Ik ga er even mee aan de slag. :thumbup:
Uiteraard zal ik laten weten of het gelukt is.

Citaat van: Spoorman op donderdag 06 februari 2014, 09:50:43
Bij je trein zit toch een boekje over de Roco OEM decoder? Kijken jullie daar wel in?
Had zeker wel in het boekje gekeken ;). Deze zette mij echter op een dwaalspoor omdat hierin specifiek staat: "Sounddecoder"...

Hier alvast even een voorproefje van de ICN op mijn baan, zonder dat deze is ingeregeld. Wanneer de ICN is ingeregeld en toegetreden tot de dienstregeling van Zug-e-Zug zal ik hier binnekort ook nog even een filmpje van maken.



Gr. Joachim
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
He Ben , doen wij alleen (als het uitkomt he) , maar wij komen nog uit het stenen tijdperk.

De jeugd heeft een pc en ze hebben het forum.....dan ga je toch geen boekie lezen ......mallert...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ROCO 69154 SBB ICN: inbouw HUFING-LEDstrips / inregelen snelheid met CV-5
Hi Henk,

Mooi gedaan

groet
Harald