Ja, ik ben er nog! (Wie had dat gedacht?!
) Ik ben al jullie ideeën op me aan het laten inwerken... ik had vooraf geen idee dat er zoveel mogelijk was met mijn baan, dat is in ieder geval duidelijk! En nogmaals: mijn dank voor al jullie input is groot, het geeft me veel om over na te denken. Ik denk dat elk berichtje ons weer dichter in de buurt brengt van een mooi baanplan.
Ik moest een tijdje winnen aan het "schuine" station, maar ik moet toegeven dat ik het toch wel langzamerhand begin te waarderen, zeker nu er meer specifieke oplossingen worden geboden qua rails. Het doorgaande spoor, onderaan verdubbeld, had ik willen houden zodat ik de treinen ook eens een andere kant uit kan sturen dan het station en ook omdat ik ze dan direct voor me langs kan laten rijden, zodat ik ze bij het langsrijden nog eens van dichtbij kan bekijken (dat doe ik nl. eigenlijk best vaak).
Of ik links of rechts ga rijden: eigenlijk maakt het me niks uit. Op mijn huidige baantje reed ik met alle materieel alle kanten op. Zo superrealistisch hoeft het voor mij niet te zijn: als het goed in het baanplan past, vindf ik het prima.
Trouwens, heel langzaam begin ik ook af te stappen van de beperking van de bestaande berg, die mijn wederhelft met veel moeite heeft gemaakt. Ik zou hem echt dolgraag in het baanplan willen houden, maar als het niet past dan moet ik niet concessies gaan doen aan mijn baanplan. Hierdoor krijg ik ook meer vrijheid om de spiraal te plaatsen, wat natuurlijk weer hele andere mogelijkheden geeft (zoals Barry's plan). Misschien overschat ik hierbij de kunde van mijn twee linkerhanden, maar dat zien we t.z.t. dan wel weer. Ik ga er maar vanuit dat het me wel lukt om waar nodig tunnels e.d. te zagen zonder dat de boel meteen instort.
De spiraal die ik wil is inderdaad al besteld en ik ga er zelf geen wijzigingen op aanbrengen of zaken aan toevoegen; dat ligt buiten de "scope" van mijn project. Ik bouw hem alleen maar op de baan. Het is een R1+R2-spiraal met 2,5 wendingen en dat is dus een constant in mijn baan.
Het is wel belangrijk om op de hoogte van de baan en de spiraalrails te letten en hier extra ruimte in te passen. Ik heb hier geen kaas van gegeten, dus ik hoop echt dat jullie me hier kunnen helpen.
Barry, ik vind je baanplan heel mooi; het baanplan spiegelen kan alleen niet helemaal, want die dubbele baan op het zichtniveau komt dan aan de verkeerde kant van de tafel te liggen en zal daardoor niet zijn doen kunnen dienen (nl. dat ik de treinen van heel dichtbij kan bekijken). Ook is het, zoals hierboven al gezegd, cruciaal dat ik zeker weet dat mijn treinen door de spiraal kunnen qua hoogte.
Gertjan, waarom verkies jij Peter's plan boven Barry's? Heb je hiervoor specifieke redenen? En wat is "deel 2 van de hondebot"? Sorry, maar deze terminologie ken ik helaas niet.
Ter afsluiting: ik blijf nadenken over alle voorstellen (ook toekomstige zo jullie die hebben) en zal hier uiteindelijk van maken wat voor mij het leukst en meest haalbare is. Jullie zijn in ieder geval allen supergeweldig dat jullie me van zoveel advies willen voorzien!