Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)

Gestart door dakdak woensdag 05 februari 2014, 17:58:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Barry,

In Duitsland rijden de treinen rechts net zoals in Nederland!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Citaat van: Pjedro op maandag 17 februari 2014, 23:15:13
Hoi Barry,

In Duitsland rijden de treinen rechts net zoals in Nederland!

Met vriendelijke groet,
Peter

Sorry heb het hersteld, foutje van mij haha. Maar in het plan heb ik het goed gedaan :D
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Barry, zo te zien is er principieel niets veranderd. Het schaduwstation behoefde volgens mij niet aangepast te worden. Verder kun je nog steeds het station maar van 1 zijde berijden.
Je kunt inderdaad wisselen van baan , maar dat is helemaal onder in de spiraal. Lijkt me niet logisch, want de beide sporen van het spiraal worden zodoende in 2 richtingen bereden.
Ik zou dan de 2 meegebogen wissels naar boven halen, vlak bij het station en dan van buiten naar binnen, zodat de rijrichtingen (linksom- of rechtsom is niet relevant) van het spiraal blijft zoals het bedoeld is. Verder is het probleem van de doorgang van het spiraal onder het station niet opgelost. De sporen zijn volgens mij domweg te weinig gezakt. Tenzij je het station in dezelfde hellinggraad van het spiraal legt.
Dat laatste is niet echt fraai te noemen, want dan rollen losse opgestelde wagons vrolijk in het rond als zijnde een rangeerhelling en een knik in het station kan ook niet.
Je kunt dit alleen oplossen door de laatste wending van het spiraal groter te maken en deze gedeeltelijk langs de 2 sporen te leiden, alvorens onder het station door te duiken.

Tjoekgroet,

Martin

Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Martin,

Je hebt gelijk, had er in de snelheid van het maken van dit plan er niet opgelet.
Deze kleine aanpassing lost al wat op. Verder was dit plan maar iets om een idee te krijgen. :D




Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Barry,

Je zegt dat je het in het plan wel goed gedaan hebt, maar dat is niet waar.
Het onderste spoor van het schaduwstation, daar staat bij "doorgaand spoor terug naar boven.
Dat spoor sluit aan op het binnenste spoor van de spiraal.  Dat is dus links rijdend en niet rechts rijdend.
Verder heb je nu dus in het binnenste spoor de stijging naar boven, beter is het als de stijging in het buitenste spoor zit, die radius is groter dan de binnen boog.
Sorry, maar het klopt dus nog steeds niet.
Haastige spoed is zelden goed!!  :D.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ha Dennis,
Ben je er nog bij, of haak je af  :P.
Ik zou terug grijpen op het plan van Peter in post #12. Alleen vraag ik me af waarvoor het doorgaande, rondlopende spoor dient?
Wanneer je van dat idee af zou stappen, kan de gehele baan (en m.n. de spiraal) naar rechts opschuiven en heb je links meer lengte voor o.a. je station.
De kruising aan het begin (of eind) van de spiraal geeft je al een mogelijkheid om linksom dan wel rechtsom te gaan.
Je zou ook kunnen kiezen om deel 2 van de hondebot ergens aan de andere kant van het station te situeren.

groet, Gertjan
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ja, ik ben er nog! (Wie had dat gedacht?!  :P ) Ik ben al jullie ideeën op me aan het laten inwerken... ik had vooraf geen idee dat er zoveel mogelijk was met mijn baan, dat is in ieder geval duidelijk! En nogmaals: mijn dank voor al jullie input is groot, het geeft me veel om over na te denken. Ik denk dat elk berichtje ons weer dichter in de buurt brengt van een mooi baanplan.

Ik moest een tijdje winnen aan het "schuine" station, maar ik moet toegeven dat ik het toch wel langzamerhand begin te waarderen, zeker nu er meer specifieke oplossingen worden geboden qua rails. Het doorgaande spoor, onderaan verdubbeld, had ik willen houden zodat ik de treinen ook eens een andere kant uit kan sturen dan het station en ook omdat ik ze dan direct voor me langs kan laten rijden, zodat ik ze bij het langsrijden nog eens van dichtbij kan bekijken (dat doe ik nl. eigenlijk best vaak).

Of ik links of rechts ga rijden: eigenlijk maakt het me niks uit. Op mijn huidige baantje reed ik met alle materieel alle kanten op. Zo superrealistisch hoeft het voor mij niet te zijn: als het goed in het baanplan past, vindf ik het prima.

Trouwens, heel langzaam begin ik ook af te stappen van de beperking van de bestaande berg, die mijn wederhelft met veel moeite heeft gemaakt. Ik zou hem echt dolgraag in het baanplan willen houden, maar als het niet past dan moet ik niet concessies gaan doen aan mijn baanplan. Hierdoor krijg ik ook meer vrijheid om de spiraal te plaatsen, wat natuurlijk weer hele andere mogelijkheden geeft (zoals Barry's plan). Misschien overschat ik hierbij de kunde van mijn twee linkerhanden, maar dat zien we t.z.t. dan wel weer. Ik ga er maar vanuit dat het me wel lukt om waar nodig tunnels e.d. te zagen zonder dat de boel meteen instort.

De spiraal die ik wil is inderdaad al besteld en ik ga er zelf geen wijzigingen op aanbrengen of zaken aan toevoegen; dat ligt buiten de "scope" van mijn project. Ik bouw hem alleen maar op de baan. Het is een R1+R2-spiraal met 2,5 wendingen en dat is dus een constant in mijn baan.

Het is wel belangrijk om op de hoogte van de baan en de spiraalrails te letten en hier extra ruimte in te passen. Ik heb hier geen kaas van gegeten, dus ik hoop echt dat jullie me hier kunnen helpen.

Barry, ik vind je baanplan heel mooi; het baanplan spiegelen kan alleen niet helemaal, want die dubbele baan op het zichtniveau komt dan aan de verkeerde kant van de tafel te liggen en zal daardoor niet zijn doen kunnen dienen (nl. dat ik de treinen van heel dichtbij kan bekijken). Ook is het, zoals hierboven al gezegd, cruciaal dat ik zeker weet dat mijn treinen door de spiraal kunnen qua hoogte.

Gertjan, waarom verkies jij Peter's plan boven Barry's? Heb je hiervoor specifieke redenen? En wat is "deel 2 van de hondebot"? Sorry, maar deze terminologie ken ik helaas niet. :-)

Ter afsluiting: ik blijf nadenken over alle voorstellen (ook toekomstige zo jullie die hebben) en zal hier uiteindelijk van maken wat voor mij het leukst en meest haalbare is. Jullie zijn in ieder geval allen supergeweldig dat jullie me van zoveel advies willen voorzien! :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Zijn jullie allemaal zo onder de indruk van mijn vorige bericht??  ;)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ha Dennis,
Natuurlijk durven we nog wel  :D, zit alleen niet elke dag op het forum....
Het deelplan van Pjedro/Peter (je ziet slechts de spiraal en de aansluiting op de bovenbaan), heeft mijn voorkeur, omdat de spiraal (net) voldoende kan zakken voordat het het bovenliggende spoor kruist en omdat je vanuit een omkeerbeweging via de kuiswissel boven gekomen direct naar de juiste baan kunt rijden.

Een hondebot slaat op de vorm van de baan. Eigenlijk is het een recht traject met 2 keerlussen op het eind (waardoor de vorm op een bot lijkt). Dit kan zowel enkelsporig (zie plaatje) als dubbelsporig worden uitgevoerd. Bij dubbelsporig is het eigenlijk een cirkel die in het midden is platgeslagen. naar elkaar toe is geknepen.

groet,
Gertjan