Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)

Gestart door dakdak woensdag 05 februari 2014, 17:58:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hallo allen,

Ik zit erover te denken om mijn in 2012 gebouwde (vrij krakkemikkige) tafel af te breken en opnieuw op te zetten op een stevigere manier. Ik heb een tafel van 3 m bij 1,25 m waar ik aan alle kanten ca. 50cm ruimte heb - ik kan dus om de hele tafel heenlopen. Ik wil dit momenteel niet veranderen. Op de afbeelding hieronder zie je mijn momenteel erg simpele baanplan.

Ik wil graag een schaduwstation aanleggen en dus een extra niveau inbouwen. Ik heb hiervoor een Gleiswendel in gedachten die ik via Ebay kan aanschaffen (ik ben zelf echt niet handig in het bouwen hiervan). De Gleiswendel zou dubbelsporig zijn (R1 en R2 bochten) en 25 cm gaan dalen (2,5 bochten). De buitenmaat is 98 cm en de binnenmaat is 60 cm. Het plan is om deze Gleiswendel rechtsboven aan de buitenkant van de tafel te plakken (zie afbeelding). Een Gleiswendel met slechts 1 spoor kan echter ook als het niet anders kan.

Rechtsboven op de tafel zit momenteel ook een berg en die wil ik daar graag houden (zie ook afbeelding). De berg kan niet verplaatst worden omdat anders de "achterkant" zichtbaar wordt en dat wil ik liever niet. Bovendien heeft dit te maken met restricties die mijn wederhelft mij op heeft gelegd m.b.t. het gebruik van de kamer. :-)

De baan heet Liamtal (vernoemd naar mijn overleden zoontje) en moet een Duitse "Kleinstadt" voorstellen in de heuvels van zuid-Duitsland. Ik hou van scenery en heb vrij veel huizen- en wegenmateriaal dat ik graag uiteindelijk een plaats wil geven in het geheel, dus ik wil geen baan hebben die vol ligt met rails.

De puzzel: hoe maak ik hier een mooi baanplan van dat ik als beginner makkelijk kan opbouwen en waar ik toch rijplezier mee kan beleven? Ik heb zelf al zitten klungelen, maar ik kom er niet echt uit en weet niet of dit uberhaupt haalbaar is. Bijvoorbeeld: komt het goed met de Gleiswendel als de helft ervan uitsteekt buiten de randen van de tafel en de helft niet, of komt de boel dan klem te zitten?

Ik weet niet of bovenstaande voldoende informatie voor jullie is om een voorstel te doen; als niet, stel dan gerust alle vragen die je hebt.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi, als ik er naar kijk denk ik dat je, gelet op de "preconditions" van de wederhelft, de spiraal onder de tafel moet bouwen. Je kunt bovenaan dubbelspoors de tunnel in en daar de spiraal aansluiten. Het station zou je dan kunnen veranderen in een kopstation en de berg naar die kant nog wat uitbreiden. Als je een keerlus maakt op het schaduwniveau komen je treinen ook weer terug. Ik heb er verder nog niet uitgebreid op gestudeerd, maar er zijn natuurlijk ook nog andere aanpassingen mogelijk om rond rijden weer mogelijk te maken.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ha Dennis
Er zijn technisch zeker mogelijkheden voor het toepassen van de spiraal, zelfs binnen je huidige tafelframe.
Je zou zelfs enkelsporig kunnen werken, door het doodlopende spoortje links achter door te trekken naar rechts achter en gelijk ook te zakken. Hierdoor kom je al onder het tafelniveau uit en kan de spiraal mogelijk in z'n geheel in die hoek worden gezet waar je hem al had gepland (onder de tafel ipv deels er uitstekend).
Waar je wel mee zit is de routing. Wanneer je ' beneden'  bent in je schaduwstation, neem ik aan dat dit tevens een keerlus is. Dan kom je dus in ongekeerde richting terug op je hoofdbaan. Je zult dus op je hoofdbaan ook ergens een keermogelijkheid moeten maken, of een dubbele keermogelijkheid in je schaduwstation.

groet, Gertjan
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Kees en Gertjan,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Kees, ik weet niet of een kopstation mijn voorkeur heeft - de meeste treinen die ik heb kunnen niet zomaar gaan duwen, helaas. Ik moet dus waarschijnlijk een keermogelijkheid voorzien op de hoofdbaan, zoals Gertjan al aangeeft.

Gertjan, jij ziet inderdaad wat ik ook al zag: dat derde spoor kan uitgebreid naar beneden zakken. Dan is het allemaal echter eensporig en moeten treinen dus langer wachten voordat ze naar beneden/boven kunnen en bovendien heb ik geen flauw idee hoe ik de berekeningen moet maken om dit allemaal goed te laten uitkomen en hoeveel spiraal ik dan nog nodig heb.

Ik heb zelf nu zitten experimenteren met het aansluiten de Gleiswendel rechtsboven aan het dubbele spoor in de berg, maar het probleem is dat er van onderen ook nog een spoor naar boven loopt en daar is het me maar moeilijk gelukt om die zonder problemen aan te sluiten. Het dubbele spoor op de spiraal moet dan in de berg enkelsporig worden zodat ik dat onderste spoor kan laten invoegen, waarna er nog een wissel komt om weer dubbelsporig uit de berg te komen. Het wordt daardoor een beetje een clusterf*ck in de berg qua wissels.

Ik moet zeggen dat ik me steeds meer begin te realiseren hoeveel eenvoudiger het allemaal zou zijn als ik in NL woonde, want dan was er vast nu al iemand langsgekomen om me te helpen... Gaat iemand toevallig binnenkort richting Kentucky?? ;-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,

Over het algemeen wordt uitgegaan van een maximale stijging van 3%, dwz dat je na een meter spoor 3 cm naar boven gaat. Voor de spiraal met dubbelspoor doe je deze berekening voor het spoor waarop de treinen omhoog rijden. Het mooiste is natuurlijk als beide niet boven de 3% uit komen.

Kan je voor de baan de het hoogte verloop van de sporen aangeven?

Hans
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,

En in aanvulling op het verhaal van Hans, het beste is het om met het buitenste spoor te gaan stijgen en aan de binnenkant dalen.
Het buitenste spoor heeft de grootste radius en zal dus ietsje vlakker verlopen tov het binnenste spoor.

In de bijlage een twee tal mogelijkheden de eerste is met de spiraal half buiten de tafel. Niet zo'n mooie oplossing vind ik dat, omdat je problemen krijgt met het doorgaande spoor.
Hoewel als je die vanaf het wissel laat stijgen moet ook dit net kunnen.
In de 2e oplossing gaat het doorgaande spoor om de spiraal heen.

Kijk maar of je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Kentucky? Daar helemaal? Hooguit kom ik in the windy city and surroundings, op bezoek bij mijn broer!
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bedankt voor jullie reacties! Hans, de enige stijgingen en dalingen zitten hem in de spiraal, voor de rest leg ik alle rails vlak. Met Gertjan's oplossing (derde baan buiten de tafel om laten zakken) kom ik dus slechts op 9 cm uit, uitgaande van 3 cm per meter zoals jij aangaf. Dan heb ik dus nog net iets meer dan anderhalve spiraal nodig voor de resterende 16 cm. Ik twijfel toch wel aan deze oplossing.

Peter, bedankt voor je uitleg en tekeningen! Ik vind jouw tweede oplossing behoorlijk elegant. Het zal wat puzzelen worden met de berg (nu vastgelijmd op een stuk MDF) maar ik denk dat het me moet lukken om aan de onderkant een stuk weg te zagen zodat de spiraal erin verborgen kan worden.

Ik heb dan nog wat praktische vragen over de installatie van de spiraal, maar dat komt t.z.t. wel (het ding moet helemaal uit Duitsland komen en ik heb hem nog niet eens besteld).

Hebben jullie nog ideeën voor het baanplan op het zichtniveau en hoe ik de ruimte in het schaduwstation kan maximaliseren (en toch toegang kan houden tot de baan)?
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Citaat van: keeszondag op donderdag 06 februari 2014, 19:10:34
Kentucky? Daar helemaal? Hooguit kom ik in the windy city and surroundings, op bezoek bij mijn broer!

Is maar een uurtje of zes rijden van de Windy City, hoor... voor Amerikaanse begrippen is dat niets! ;-) En als je langskomt, geef ik je gratis onderdak (we hebben een luxe gastenslaapkamer) en een toer van Louisville zo je dat wilt. :-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,

Met welke rail ga je je baan eigenlijk bouwen?
C - K - M rail?
En je tafel afmetingen zijn 3 meter bij 1,25 meter?
Dat is wel makkelijk om te weten, om een eventuele goede aanpassing en of tips te geven.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Uitsluitend c-rail en ja, de tafel is 3 m bij 1,25 m.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ha Dennis,
Mijn oplossing ging ervan uit dat alles wat je reeds getekend had op plaatniveau hier zou blijven liggen.
door met het enkelspoor 3% of 9 cm te dalen kom je met het begin van de spiraal precies onder de bestaande baan uit
en kun je vandaar verder dalen naar het gewenste onderste niveau.
Maar de oplossing van Peter is ook prima, omdat het sporenplan op de tafel veranderd is. Zelf vind ik het omleggen vna
het rondgaande spoor buiten de spiraal (rechter oplossing) beter dan de linker. Dit kan welm maar vraagt bouwtechnisch meer,
omdat het rondgaande spoor nu dwars over de spiraal loopt en gelijk blijvend moet stijgen, anders kom je niet aan het gewenste hoogteverschil
en ik vind het nu zelfs nog wat krap.
Dus rechteroplossing van Peter  :thumbup:.

gr Gertjan
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Dennis,

Zoals beloofd het sporenplan van de rechter oplossing.
Ook het wintrack bestand erbij voor versie 11 ook met de demo in te lezen.
Mocht ik nog meer voor je kunnen betekenen dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Dank je, Peter! Op basis van jouw idee heb ik geprobeerd het geheel verder uit te werken in SCARM. Niet alles past momenteel, maar ik vraag me sowieso iets af over de spiraal: passen daar wel treinen onderdoor als ik deze onder het zichtniveau leg? De spiraal zakt volgens mij nl. slechts 1,5 cm op het moment dat hij de plaat op zichtniveau kruist (en de berg eindigt) en daar kan natuurlijk geen trein onderdoor. Of zie ik dat verkeerd?
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,
Dat hangt af hoe je dit uit gaat voeren. In het voorliggende omtwerp is geen sprake van een tafel ter hoogte van de spiraal.
De spiraal begint direct te zakken na de wissel/kruiswissel en na 1 hele wending moet hij ongeveer 85 mm zijn gezakt.
Het is al met al nog wat krap en met de binnenbaan kom je waarschijnlijk net niet aan de 3%, tenzij je bij het kruisen van het
bovenliggende spoor aan 8 cm voldoende zou hebben.
'Boven de spiraal'  zijn dus geen sporen en ook geen afdekplaat. Pas na 1 hele ronde is sprake van een bovenliggend spoor.

Groet, Gertjan
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ik denk dat ik het gewoon zal moeten testen... ofwel de berg past wel, of niet. Ik kan daar weinig aan doen.

Hieronder twee plannen voor het schaduwstation, afhankelijk van waar de draaiing eindigt zijn er verschillende mogelijkheden om de rails te leggen. Helaas weet ik ook hier niet wanneer de spiraal de bodem bereikt (de eerste rail geeft aan waar ik denk dat de spiraal eindigt). Bij het tweede plan zal een klein stukje plank extra moeten gebruiken omdat het schaduwstation er net een paar rails buiten valt, maar daarvoor heb ik de ruimte en in ruil daarvoor heb ik wel 5 sporen i.p.v. 3.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit allemaal redelijk frustrerend vind werken, vooral om de rails overal passend te maken. Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande ideeën vinden.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Dennis,

Dat schaduwstation moet toch beter kunnen, keurig binnen de tafel blijven.
Kijk hier eens na. De kleine stukjes die passen op de getekende manier, maar het kan zijn dat het net niet uit komt in real life.
Past het net niet helemaal, dan is het een kwestie van kijken of je het met de verschillende rail stukken passend krijgt.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Aanvullund op het plan van Peter; je kunt  dus in 1.5 wendingen aansluiten (of 2.5 , 3.5 of daar een veelvoud van, afhankelijk van hoever je naar beneden wilt)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bedankt weer, jongens!  :thumbup: :thumbup:

Peter, ik weet niet hoe je dat uit je mouw geschud hebt, maar mij lukte dat niet. Misschien komt het doordat jij precies weet wat voor functie al die kleine passtukjes hebben? Vooral daarmee zit ik nl. erg vaak ernaast (en doe veel "trial and error" om het passend te maken). Ik vind het in ieder geval erg bijzonder dat je me daarbij wil helpen, ontzettend bedankt!!!

Ik heb overigens slechts 125 cm ter beschikking over de breedte (niet 140 cm zoals in jouw tekening), dus die R5 zal er waarschijnlijk niet inpassen. Maar dan nog ziet dit er stukken beter uit dan wat ik in elkaar gezet had. :-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Dennis,

Hou het maar op ervaring. Maar wintrack helpt me ook als ik er zelf niet helemaal uit kom om het passend te krijgen.
Maar meestal lukt het me wel.
Gewoon onthouden R2:
   24230 = hele bocht
   24215 = halve bocht
   24207 = kwart bocht.
   24224 = tegen bocht van de wissel
   24206 = bocht om met 24224 weer een hele bocht 24230 te maken.
voor de R1 geldt hetzelfde alleen daar zijn geen 24206 en 24224 van.
verder kun je de geometrie goed onder de knie krijgen door veel te proberen.
2 maal 24192 de tegen bocht van de slanke wissels geeft bijna dezelfde hoek als de 24224. Alleen de radius is veel groter.
Maar daar kan je dan ook weer erg leuke dingen mee doen.

Ja, als je maar 125 cm hebt dan gaat de R5 bocht 24530 niet lukken, maar de 24430 moet dan weer wel lukken.
De binnen bocht is het kortste spoor op deze manier maar toch nog 3,60 meter en het spoor met de 24430 is ruim 4,2 meter.
Als je dit goed regelt kun je de sporen in 2 blokken verdelen zodat je meer treinen kunt stallen.

En euh.... Dennis, geen dank, graag gedaan! We zijn hier op het forum om elkaar te helpen. Volgende keer leer ik weer wat van jouw!

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Dank je Peter. Ik heb met jouw voorbeeld nog wat zitten klungelen en ik krijg er iets uit dat er zo uitziet; niet perfect volgens SCARM, maar ik denk wel dat ik het passend kan krijgen. Wat denk jij hiervan?
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Dennis,

Ziet er goed uit toch! Die kleine stukjes die net niet passen, daarmee kom je wel mee weg.
Gewoon uitleggen de baan en waar nodig is kun je een klein beetje mee buigen.

Met vriendelijke groet,
peter
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
dennis

hier een alternatief dat beter past en minder kleine stukjes en zonder wat vreemd bochtenverloop door 24206

cees
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Bedankt Cees! Ik zal eens moeten kijken wat er straks allemaal past (de spiraal komt nogal specifiek uit, dus hopelijk past jouw aanpassing van Peter's plan). Het zou zeker makkelijker zijn om minder passtukjes te gebruiken, dat scheelt een hoop geld!

Ik heb vandaag iig de spiraal besteld, dus hopelijk dat ik die over een week of twee in huis heb. In de tussentijd heb ik vandaag al mijn rails eens geïnventariseerd en de oude baan afgebroken. Nu moet al het scenery nog voorzichtig ergens opgeborgen worden; dat gaat een hoop tijd kosten. En dan moet de oude tafel nog uit elkaar gehaald worden... dit wordt echt een langetermijnplan. :-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ik heb nog eens aan de planning van de bovenbouw gesleuteld en kwam op het volgende uit. De realiteit zal straks moeten leren of dit past, maar ik vond het wel redelijk geslaagd.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
@Cees, 

Ik heb wel commentaar op je oplossing. De sporen komen uit een spiraal, die op wisselafstand van elkaar liggen. Jouw aansluiting naar het schaduwstation klopt dus niet.
Om te bereiken dat het wel klopt, moet je ook hier met tussenstukjes gaan werken. Dat is nu eenmaal zo met C-rail. Het maar als je durft te zagen in je rails, dan zijn die tussenstukjes helemaal niet zo giga duur.
Dan haal je uit een rail meerdere stukjes, alleen even goed op de aansluitingen letten. Maar je moet wel durven natuurlijk.
Verder klopt de aansluiting van de binnenste lus niet. Misschien met schuiven van de rails. Ik heb het even neer gelegd, maar mij lukte het niet, om een redelijke verbinding te maken voor dat binnenste spoor. Dus zonder dat je duidelijk ziet dat de rails gedwongen worden. Ik snap dat het goed bedoeld is, maar deze oplossing is het dus niet helemaal.  ;)

@Dennis,

Waar is nu je station gepland? Nog steeds onder, links van de 3 opstelsporen?
Overigens is het daar wel een beetje krap met de spiraal sporen.
Wat ga je overigens rijden? Duits, Zwitsers, Nederlands of gewoon Amerikaans?

Met vriendelijke groet,
Peter.


Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Beste Dennis,

Ik heb je sporenplan eens bekeken en de oplossing voor het schaduwstation met spiraal is al uitgekristalliseerd. Dat is goed uitvoerbaar. Maar je zichtbare station is een ander verhaal. Dat kan beter. Je hebt nu 2 sporen en een stel opstelsporen die niet echt overtuigen. Dit komt o.a. door je keerlus die noodzakelijk is, maar jouw ruimte enorm
verdeeld. Waarom situeer je je station niet zelf in een keerlus?  Dan heb je die aparte keerlus helemaal niet nodig.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Dennis, Peter,

Enkele korte opmerkingen, die ik in andere topics ook al heb aangegeven:
a. elk software programma heeft afwijkingen waardoor het kan zijn dat het ontwerp wel past maar het werkelijke plan niet
b. ik gebruik geen kleine stukjes maar de zaag. overigens haal je maar één stukje uit een volledige rail i.vm. de aansluit/verbindingsstukken. praktisch betekent het dat er een stuk tussen uitgaat. een rail 20172 is nog altijd goedkoper dan de losse kleine stukjes en kan op elke gewenste maat worden gezaagd. na het zagen overblijvende tussenstukjes kun je wel gebruiken om standaardrails te verlengen: standaardrail doorzagen en tussenstukje invoegen.

Voor wat betreft de aansluiting op de spiraal: het onderste spoor kan worden verlegd door en invoegen van een S-bocht (met recht tussenstuk) direct na het wissel. Het buitenste spoor van de spiraal verleggen kan ook door het toepassen van een railstuk met een grotere boogstraal (R3, 5 of 5)

Cees
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hallo allen,

Bedankt voor jullie input!

Peter, ja, het station blijft onderaan, maar in het nieuwe designplan heb ik slechts 2 sporen. Ik weet dat dat weinig is, maar anders kreeg ik die bochten aan de linkerkant niet goed op de baan. Drie sporen zou wel idealer zijn natuurlijk. Voor wat betreft zagen: dat ga ik niet doen met rails, ik ben simpelweg niet echt handig aangelegd en dit is zo al meer dan genoeg "leerervaring". :-) Ik heb sowieso al een paar passtukjes (zelfs een 206) en over het algemeen kan ik hier in de VS, als ik geduldig ben, af en toe een goede deal scoren op een hoop rails. Ik zit nu te azen op de grotere bochten (330 en 430), want die heb ik nog niet.

Mijn plan is om vooral Ep V te gaan rijden, vooral Duits maar ook (om nostalgische redenen) wat Nederlands. Hier kun je mijn materieel vinden (alhoewel: de Railpool loc heb ik verkocht en in plaats daarvan rijdt er nu een prachtige BR150 met telex rond).

Martin, ik begrijp niet precies wat je bedoelt, maar ik ben wel erg nieuwsgierig. Hoe plaats ik het station midden in een keerlus?

Cees, ik ga straks, als de spiraal binnen is, gewoon rails leggen en wel kijken wat wel en niet past. Ik hoop het aantal benodigde passtukjes te minimaliseren en daar zal jouw suggestie absoluut waardevol blijken. Ik ben hartstikke blij met alle tips die jullie me allemaal geven, dat zal het een stuk eenvoudiger maken om hier in Verweggistan mijn baan op te zetten. :-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hallo Dennis,

Bijgaand een snelle schets van wat ik bedoel. Je kunt natuurlijk ook je station langs je tafelrand in plaats van diagonaal situeren, maar dat vind ik persoonlijk wat minder speels.
Wel zou je misschien daardoor langere perronlengtes kunnen creëren. In beide situaties ben ik uitgegaan van meegebogen wissels. Je moet maar eens kijken of het
binnen de railsymmetrie mogelijk is. Misschien heb je er wat aan. Succes.

Tjoekgroet

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hoi Martin,

Bedankt voor de moeite en je uitleg! Ik heb een tijdje getest in SCARM, maar het lukt me niet om de sporen lang genoeg te maken (ze lijken de anderhalve meter niet te halen). Daarnaast vind ik dat dit mijn dorpje wel heel erg in twee stukken snijdt, wat ik ook niet supergeslaagd vind. Hoewel ik nog even door blijf gaan met testen, blijf ik dus waarschijnlijk bij het sporenplan dat ik al heb.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,

Deelt het in je oorspronkelijk plan je dorp dan niet in 2-en?  Daar loopt toch ook je keerlus dwars over de baan.  Kun je eens uitschetsen wat je bedoeld en hoe je de scenery had uitgedacht?
In jouw plan vindt ik zo op het eerste gezicht geen ruimte voor stationsporen.  :?

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Dank voor jullie reacties.

Moskoviet, dat is me momenteel te ingewikkeld met alle andere zaken die ik ook nog wil doen, maar ik begrijp het voordeel. Misschien op mijn volgende baan. :-)

Martin, klopt, maar dan is het maar 1 klein spoor dat ik makkelijk kan voorzien van een spoorwegovergang; daardoor zullen de twee helften van het dorp alsnog redelijk goed verbonden zijn. Met twee of meer sporen is dat een stuk minder.

Ik heb nog geen vast plan van de scenery, maar ik kan me voorstellen dat ik aan de rechterkant van de keerlus de 'ingang' van het dorpje maak (dat is op mijn huidige baan ook zo) met wat randgebouwen zoals een Aldi, een tankstation en wat losstaande huizen, gevolgd door het centrumpje met het station en plein, oudere en hogere binnenstadsgebouwen, een pub en hotel met Biergarten en tot slot de overweg. Aan de linkerkant dan nog wat andere huizen alsof je het dorpje weer uitrijdt en daarnaast een kleine boerderij.

Het station wil ik toch het liefst "onderaan" de tafel plaatsen, maar als er nog een extra spoor in te passen zou zijn (voor een totaal van 3) van zo'n 1,5 meter lengte dan zou het wat mij betreft helemaal goed zijn. Die opstelsporen zijn voor mij meer een leukigheid dan een noodzakelijkheid, dus als die eraan zouden moeten geloven dan vind ik dat niet erg. Misschien moet ik met meegebogen wissels gaan prutsen om die derde baan mogelijk te maken?!
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hi Dennis,
Het is uiteraard ook een kwestie van smaak, maar ik ben het wel met voorgaande inzenders eens: je station wordt beperkt door de zichtbare keerlus, je scenery staat nu in het binnenste van een cirkel opgesteld en daardoor ziet het geheel er uit als de vele Marklin baanontwerpen uit de boekjes uit de jaren 70 en 80. Op zich uiteraard niets mis mee, maar als je de nieuwere aanpak hier op het forum bekijkt is er veel meer mogelijk door af te stappen van het idee dat treinen zichtbaar in rondjes moeten rijden en alle scnery zich binnen dat rondje af speelt.
Ik weet niet of het met bereikbaarheid te maken heeft, maar het idee van een diagonaal station geeft:
1. meer lengte (rails)
2. meer diepte (visueel)
3. is minder statisch

Keerlussen e.d. (i.e. alle bogen) moeten zo veel mogelijk uit het zicht liggen, omdat deze vaak een afbreuk doen aan de natuurlijke weergave (buiten alle andere consessies die al gedaan moeten worden).
Je zou eens kunnen kijken of er vanuit het ontwerp van Peter geen mogelijkheden zijn om de keermogelijkheid ook onder de tafel te plaatsen als onderdeel van je schaduwstation (dubbele keermogelijkheid). Het geeft veel meer rust bovenop de tafel en meer mogelijkheden om daar andere dingen te doen.
Verder bedoelt Moskoviet dit niet ingewikkeld: Je plaatst gewoon een ' afdekking'  boven een deel van je ontwerp (met uitstek boven bochten) en creeert daar je dorp/stad etc.

greot, Gertjan
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hallo Dennis,

Ik probeer toch nog een poging. Omdat ik van huis uit eigenwijs ben, post ik bijgaand nog even een variant op de schets. Niet om jouw eigen wens de grond in te boren, maar om
je een ander perspectief te laten zien zoals het ook zou kunnen. Doordat het station hoger ligt kun je in plaats van een overweg een onderdoorgang voor een weg maken. Het dorp aan de linkerkant situeer je een beetje hoger dan aan de rechter kant, deels boven de sporen die in de tunnel verdwijnen. Daardoor creëer je diepte en spanning in je baan. Succes verder.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ik ga dit allemaal maar eens rustig overdenken... de mogelijkheden zijn eindeloos en er zijn overal keuzes te maken, dat merk ik in ieder geval. Af en toe krijg ik het idee dat mijn plannen van een simpele baan zouden kunnen uitgroeien tot een baan met 7 niveaus, 6 bergen, 11 en een halve tunnel, 22 bruggen en 13x meer rails dan ik me kan veroorloven... als het aan jullie ligt in ieder geval. ;-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ha Dennis,

Ik begrijp dat het materiaal een beetje een blokkade is en ik respecteer je standpunten. Het is geenszins de bedoeling je een idee op te dringen, maar het neemt niet weg dat je je ontwerp zo kunt maken dat je het eenvoudig later kunt uitbreiden. Het idee van Moskoviet is daarom zo gek nog niet. Leidt je dubbelsporige spiraal via een wissel naar een enkelsporige baan in een keerlus op het zichtbare deel van je baan. Wellicht kun je later de baan veranderen naar een dubbelsporige baan.
Dan hoef je niet opnieuw een heel plan te ontwikkelen en kun je de baan stapje voor stapje opbouwen en toch rijden.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hier een baanplan-idee gebaseerd op jullie suggesties. De kortste stationsbaan (de middelste) is hier slechts 137 cm lang, wat ik persoonlijk erg krap vind. Bovendien komen alle treinen van onderen het station binnen en ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Het alternatief bij dit baanplan zou zijn dat ik de klimspiraal "verkeerdom" gebruik (de buitenring om naar beneden te gaan i.p.v. de binnenring). Op- of aanmerkingen? Ik hoor het graag! :-)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Dennis,

Je mailadres is niet bekend in je profiel en kan dan geen bijlage meesturen, dus via deze manier mijn plan.

Je kan het bestand downloaden en dan uitvergroten.

Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Haha, dit heeft te maken met de meegebogen wissels... ik wil kijken of ik die in mijn plan kan inpassen en daarvoor had ik Barry gevraagd om zijn baanplan, want hij heeft dit in zijn baanplan ook gedaan. Nu beter begrijpbaar??  :D
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Wil anders wel een plan voor je maken met het idee als in je laatste plan.
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Is dit idee wat, is gebaseerd op jou laatste plan?


Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Beste allen,

Het sporenplan van Barry ziet er goed uitgewerkt uit, precies zoals Dennis het heeft ontworpen. De diagonale sporen doen het ook prima en zijn lekker lang gemaakt.
Het jammerlijke van deze opstelling is alleen, dat alle treinen maar van 1 richting, nml. van links naar rechts het station binnen rijden. Dat vind ik persoonlijk een beetje achterlijk en zou dat zelf
niet willen.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Barry, super!  :thumbup: :thumbup: Ik ga dit nu ook even in SCARM proberen te zetten. Alleen zit ik nog met wat Martin al aangeeft: de treinen komen verkeerd om het station binnen. Is er iets te doen met de wissels helemaal bovenaan waardoor de treinen vanaf de buitenring van de spiraal het station in komen rijden en via de binnenring wegrijden (=naar het schaduwniveau rijden)? Of zelfs tweerichtingsverkeer op het station?
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Hallo Dennis,

Ik heb nog even gekeken, maar dat kan je alleen oplossen door in de spiraal, net voordat je boven komt en de rechtse wissels van je station beginnen, meegebogen wissels te plaatsen van de buitenboog naar de binnenboog.
Er kan zich nu echter een ander probleem voordoen, omdat ik niet zeker ben of je met het spiraal genoeg hoogte wint of zakt om onder de stationsporen door te kunnen gaan.
Ik heb daarover sterk mijn twijfels.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ik ben het eens met de reacties op mijn tekening. Ik weet echter niet of Dennis links of rechts gaat rijden en of zijn spiraal al zijn vaste plaats heeft. Als nog niks definitief is zou ik het ook compleet anders doen.

Dennis wil jij dit nog even toelichten? Dan wil ik nog wel eens achter de tekentafel gaan zitten. :)
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Het stijgingsprobleem zou misschien opgelost kunnen worden door de bovenste wending van het spiraal zo groot te maken, dat deze onder de linkse wisselstraat van het station
door schiet. Dan komt alles dus een niveau naar boven, wat volgens mij geen probleem is. Verder kost het meer rails, omdat het spiraal met aantal wendingen volgens mij al is aangeschaft en
de laatste wending zelf moet worden gemaakt.

Martin
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Ik las ergens dat Dennis Duits gaat rijden en dus rechts gaat rijden, neem ik aan. Mocht het spiraal nog geen vaste plaats hebben dan is dit ook nog een optie.
Er kunnen relatief lange treinen parkeren en heeft een keerlus die niet gehinderd wordt.

Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
En als we dan toch bezig zijn  :P :D

Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Nieuw baanplan "Liamtal" (kan dit uberhaupt??)
Om het vorige plan niet helemaal te verpesten door mijn 2de plan, heb ik het eerste plan in spiegelbeeld gezet.
Stiekem toch een leuk plan geworden al zeg ik het zelf  :P :D.

Totaal plaatje


Schaduwstation


Bovenste niveau


Ben benieuwd wat je er van vind...