Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Vastgelopen motor?

Gestart door Yoshi4184 zondag 02 februari 2014, 21:47:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Vastgelopen motor?
Beste mensen,

De laatste keer heb ik in Houten een re460 gekocht (3451) en een lopi 4.0 met hv motor. Alles werkt, alleen de motor zit zo vast als een huis. Handmatig zijn de wielen wel te bewegen.
Eerst deed de motor het erg slecht, na een poosje aan een gelijkstroomtrafo gehangen te hebben doet de motor helemaal niets meer. De decoder reageert overal op, geeft ook stroom door aan de motor (die tikt). Wat kan de oorzaak zijn? Heeft iemand een idee? (koolborstels zitten er in ;))

Groet,

Joost
Re: Vastgelopen motor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vastgelopen motor?
Hoi Joost,

Misschien is de collector vervuild en zitten de spleetjes tussen de collector lamellen vol met slijpsel van de koolborstels en zorgt dit voor een sluiting in het anker.
Dus mijn advies is om de motor te reinigen.
Re: Vastgelopen motor?
Boutjes waarmee je de motor hebt vastgezet zijn te lang, deze blokkeren de motor.
Boutjes verkorten.

teunis\
Re: Vastgelopen motor?
Aliebengalie
gast

Re: Vastgelopen motor?
De motor zo vast als een huis , en dan toch de wielen kunnen bewegen , lijkt mij geen schroefjes die te lang zijn.
Immers draaien dan ook de wielen niet meer.

Er zijn nog zat mogelijke heden die over blijven.
Zoals hier boven al vermeld staat , motor vuil.
Olie is te hard geworden , en belemmerd het draaien ervan op een soepele manier.
Anker , en wie weet wat allemaal mogelijk is.

Kom je er zelf niet uit , of durf je er zelf niet aan te sleutelen , vraag dan is of Hobby in Praktijk er een blik op wilt werken.
Utrecht / Werkendam is nu niet zo heel erg ver , en het is er nog gezellig ook.
Je bent er altijd welkom op vrijdag en zaterdag.
En het kost je voorlopig alleen je benzine geld..... :D
Koffie of thee staat klaar.

Mvg: Alex
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vastgelopen motor?

Wanneer je de wielen kunt bewegen en de tandwieltjes allemaal goed zijn, kan mi de motor niet vastzitten. Dat staat immers allemaal direct met elkaar in mechanisch contact.

Wanneer de motor vast zit en je toch de wielen kunt bewegen, zit er ergens in de aandrijving iets niet goed.

Zou de decoder nog fris zijn ?

Lijkt me hoe dan ook een gevalletje verhaal halen bij de verkoper.

mvg Harry
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Als de motor in het begin wel gelopen heeft dan kun je te lange boutjes en hard geworden olie uitsluiten; boutjes groeien niet en olie verharst niet in een paar dagen. Volgende test: borstels eruit en dan handmatig de wielen ronddraaien. Loopt de zaak nu soepeler, dan motor demonteren en reinigen. Ik zou i.i.g. magneet en anker even uit de motor nemen en kijken of de aandrijving nu soepel draait. Als dat allemaal in orde is zou je motor na reinigen en monteren goed moeten lopen. Controleer bij het monteren of de borstels in goede staat verkeren en soepel in de houders glijden. Ik hoop dat je dit aandurft, het is geen rocket-science en er staat heeeeeeel veel info met foto's hierover op dit forum. Over foto's gesproken: een foto van het binnenwerk maakt vaak veel duidelijk! Succes.
PS: doe geen tests met je motor met de decoder aangesloten, decoders zijn redelijk beveiligd, maar ze houden niet van andere stroombronnen!
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vastgelopen motor?
Joost,
Oorspronkelijk is dit een delta loc geweest?
Dan kan het zijn door het plaatsen van een 5 pool hv set het anker-asje te dik is voor de motorbehuizing, scheelt ca 05 mm. Dit is de lagering andere zijde collector. ander nylon busje plaatsen of opboren.
Bij zo'n motor wisseling behoren ook iets korte boutjes geplaatst te worden, kun je controleren door ze een slag los te draaien. motor kan gerust proefdraaien met een "los" motorschild.
Cees
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Vastgelopen motor?
Hoi Joost,

In Houten heb je testbanen staan, waar je je aankoop kan testen.
Als je dat gedaan had, had je dit misschien eerder opgemerkt.
Niet elke verkoper test zijn modellen die ie verkoopt, dus ben je haast verplicht dit zelf te doen.

Mocht Werkendam je te ver zijn, en zou je een beroep op mijn hulp willen doen, dan kan je een pb sturen.
Woon echt niet ver van Utrecht af.

Niet iedereen durft zover in zijn/haar lok te kijken, dus vandaar dit aanbod.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vastgelopen motor?
Ik had 's een doos met oude trein spullen gekocht, waaronder een V160.

De motor zat ook vast maar de wielen draaide wel, en wat bleek, het asje van een tandwiel was los geraakt en blokkeerde het anker omdat ie in de motor terecht was gekomen.
Oftewel, dat zou ook kunnen.

Alles gerepareerd en de lok deed het weer goed.
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Joost is vast heel blij met alle reacties, maar wanneer je zijn beschrijving van het probleem goed leest dan kan de oorzaak niet liggen in te dikke ankers, losliggende tandwielen, harde olie en te lange bouten, omdat hij aangeeft dat de motor eerst wel enigszins gelopen heeft. Probleem is tijdens de test erger geworden en dus niet opgelost door proefdraaien op aparte voeding. Uitgezocht moet worden of het probleem in de motor zelf zit of in de aandrijving of toch in de decoder. Er zit niet veel anders op dan de afzonderlijke onderdelen los van elkaar testen om vast te stellen waar het probleem zit. De decoder moet i.i.g. eerst afgekoppeld worden, om meer schade te voorkomen. Dan motor en aandrijving testen met de gelijkspanningstrafo. Eventueel de decoder voor een aparte test aansluiten op een ander motortje. Succes!
Re: Vastgelopen motor?
Spoorman
gast

Re: Vastgelopen motor?
@Joost: het draaien aan wielen om te zien of het allemaal lekker loopt als ook een anker is gemonteerd is niet aan te bevelen. Dit soort motoren zijn ontworpen om vanuit het anker de wielen rond te krijgen, niet andersom.

Uit elkaar dus. Voorbeelden te over op het forum en krijg je het spul niet meer in elkaar is hulp altijd dichtbij.

Gr, Ben.
Re: Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Re: Vastgelopen motor?
Wow, hoop reacties. Mijn hartelijke dank daarvoor!

Ik zal iets verder uitweiden over het probleem. De motor komt inderdaad uit een oude Delta loc (M* 3451) en ik heb er een nieuw anker, nieuwe magneet en nieuw schild op geplaatst, een volledig nieuwe hv set dus. Nu heb ik eerst met decoder getest alleen toen dat dus stroef tot helemaal niet meer werkte heb ik de decoder buiten schot gelaten, die doet het ook nog na testen. De motor heb ik los aan een regelbare gelijkstroom trafo gehangen en daar gebeurd niets, zelfs niet op 18v of misschien zelfs ietsje meer. Alle onderdelen aan de motor zijn nieuw uit orignele verpakking alleen het draaistel zelf niet. Die heb ik samen met iemand ook goed bekeken en de conclusie is dat die ook zo goed als nieuw is en draait heel soepel zonder anker e.d.. De olie is zeker niet verhard, die zit er net een paar dagen in. Er is geen vuiligheid te ontdekken.

Nu lees ik dat het asje iets te dik kan zijn en er ietsje opgeboord kan worden. Helaas beschik ik niet over die tools. Dit weekend ben ik hopelijk bij iemand die dat wel heeft en kan ik dat proberen.

Nogmaals bedankt voor de snelle en vele reacties! Ik hou jullie op de hoogte :)

Cheers,
Joost
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Vastgelopen motor?
Hoi Joost,

Die HV set moet gewoon passen, en je hoeft dan niks op te boren, want dat is werkelijk onzin.

Alleen als je andere onderdelen hebt gebruikt van verschillende sets, dan kom je niet goed aan.

Dus alles van de motor eruit, en alles uit de nieuwe HV set gebruiken tot aan de schroeven toe, ja zelfs de koolborstels.

Want eenmaal opgeboort, is je draaistel niet meer goed, en alleen omdat dat gaatje voor de as niet meer klopt :warning:

En anders kan je het alleen maar verder opboren, om er een kogellager in te zetten, maar dit alles luistert wel enigszins nauw.

Dus laat er iemand goed naar kijken.

Had je bij de test met alleen de motor, wel de koolborstels erin gedaan?

Het lijkt een domme fout, maar het komt vaker voor dan je denkt ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Hallo Joost, je nieuwe omschrijving maakt de zaak een stuk duidelijker. Het draaistel draait dus soepel, maar met complete motor niet meer. De meest voorkomende oorzaak is door Teunis heel in het begin al genoemd: bij het monteren van een hv motor moeten meestal iets kortere schroeven worden gebruikt. Draai de schroeven die magneet en borstelplaat op hun plaats houden eens een stukje los en probeer de motor dan nog een keer en kijk maar eens goed of één van de twee schroeven niet ietsje te diep gaat en een tandwiel raakt. Voor het te dikke asje hoef je niet bang te zijn, als dat het geval was dan had je de motor helemaal niet kunnen monteren: een 2mm as in een 1.5mm gat proppen is echt onmogelijk! Ik hoop trouwens dat je die 18V niet te lang op je motor hebt gezet; het anker zal best warm geworden zijn en het daarom is verstandig om anker en borstels even te controleren op inbranden. Succes weer.
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vastgelopen motor?
Joost,

Ik blijf bij mijn eerste conclusie dat het in dat schild zit.
Dus koop een vervangende voordat je langskomt. ;)

Robin
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vastgelopen motor?
Hans v200
Er zijn wel degelijk ankers met een iets afwijkende astap diameter. i.d heb ik gehad met de ombouw van een 1100 loc, degene met ook een afwijkende lampspanning 2 volt ipv 18
Cees
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Vastgelopen motor?
Hoi Cees,

Daar ben ik me ook van bewust hoor, en het is niet alleen de as die afwijkt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
@Cees en Hans en een beetje off-topic, maar jullie maken me erg nieuwsgierig. Ik heb kweeniehoeveel loks omgebouwd van driepool naar vijfpool - de meeste met kogellagers - maar ik ben nooit andere asdiameters tegengekomen dan 1.5 mm en 2 mm. In welke lok(s) had Märklin die afwijkende maat gemonteerd? Dank voor jullie info.
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Vastgelopen motor?
Hoi Naamgenoot,

Die afwijking kwam ik voor het eerst tegen bij de vijfpolige motoren van de 35XX modellen.

Die hadden een vijfsterren aandrijving voor analoog gebruik, met potmeters en al.

Het anker daarvan week wel af, maar toch heb ik die lok (3526) digitaal omgebouwd, met een 6090 aandrijving.

Die set had namelijk een ander anker en bijbehorende magneet, en een ander motorschild.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Re: Vastgelopen motor?
Zo, dat gaat lekker hier :) Even een reactie op alle suggesties hoor. Ik heb echt alles van de oude motor eruit gehaald en zelfs de nieuwe koolborstels gebruikt ja. Wel de oude schroeven alleen zijn die niet te lang naar mijn idee, ze zijn een stukje losser gedraait.

De motor heeft aan de decoder heel even gelopen, al was het stroef. Een paar dagen later ben ik gaan testen aan de travo met een andere motor, met dezelfde klachten, en die liep na een half uur lekker beide kanten op. Die heeft exact dezelfde nieuwe onderdelen gekregen als deze motor die dus niet wil draaien aan de travo. Zoals Hero zei, het kan heel goed aan het schild liggen alleen vind ik het raar dat die andere motor het uiteindelijk wel doet. 2 motoren met dezelfde nieuwe onderdelen, dezelfde klachten en verschillende oplossingen?! Nog meer suggesties voor ik inderdaad een ander schild ga scoren?

Cheers!
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vastgelopen motor?
hvanschaik,
Met de 5* motor in een rode E-103 en een 1600 loc, de 1601 Amsterdam ook met 5 sterren zit een 5 pool-lig anker waarvan de spoel dikker is als de 5-pool-lige uit een ombouw set.
de 1100 loc met de afwijkende lampspanning had een dunnere as aan de niet collector zijde.
Zo heb je ook tanden op het ankerasje in kunststof en metaal. en 7 en 8 tanden.
Cees
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Ach ja, die 35 serie... Ik heb er nog een paar liggen, enorme stroomvreters waren het, 5 polig, maar met dezelfde diameter als de driepolige. Om verwarring te voorkomen: ook die ankers hebben gewoon 1.5mm asjes, maar ze passen door hun grote diameter natuurlijk niet in de nieuwe magneten. Terug on-topic; waarschijnlijk hebben beide nieuw opgebouwde motoren hetzelfde probleem, omdat je aangeeft dat ook die andere motor eerst stroef draaide. Dat hoort niet, na montage en met een heel klein druppeltje olie op de aspuntjes moet het goed lopen en dat wordt na een tijdje inlopen nog iets beter. Doordat je het probleem met twee motoren hebt kun je het schild als oorzaak ook uitsluiten, twee foute schilden lijkt me erg onwaarschijnlijk. Voor de volgende test moet je motor weer uit elkaar. Doe alleen het anker in het draaistel, geen magneet en geen schild. Draait dat soepel? dan magneet en schild LOSJES monteren en weer proberen. In deze toestand kun je het draaistel een stukje heen en weer rijden op een stukje rails, geen kracht zetten, moet makkelijk gaan. Dan komen de borstels erin en dan de ultieme test op je trafo. Wanneer ergens in deze stappen de motor stroef gaat draaien of vast komt te zitten dan weet je nu precies waar de oorzaak zit. Succes weer!
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
en Joost, is er nog nieuws?
Re: Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Re: Vastgelopen motor?
In zoverre is er nieuws dat alles behalve het schild is uitgesloten. Het lijkt wel of er gewoon een probleem productie is geweest. Ik wilde dus een nieuw setje kopen, zat alleen de magneet in de verpakking, gelukkig achter gekomen in de winkel! Nu heb ik een bestelling uitstaan bij de MTE, schijnt die daar ook niet lekker leverbaar te zijn :(

In de tussentijd ga ik Marklin zelf eens mailen om dit voor te leggen, misschien dat ze iets meer weten en de 2 inmiddels zo goed als verpeste setjes willen omruilen?!
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Hallo Joost, je kunt het schild heel eenvoudig testen: doe het anker zonder borstels even in het schild en draai het rond. Gaat dat soepel? Dan is het schild niet je probleem, tenzij het gat scheef zit, maar dan staat je anker er ook niet rechtop in. Je kunt het anker er ook even op de buitenzijde van het schild insteken, ook dan moet het rechtop staan en soepel draaien. Succes weer! Enne..... hoog tijd voor een paar foto's!
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
ik heb je hele topic nog eens doorgelezen en nu heb ik een vraag: zijn je onderdelen afkomstig uit een complete HV set of heb je ze los gekocht? Het zou nl. best kunnen dat je onderdelen hebt die niet bij elkaar horen. Zo zou het aantal tandjes van je anker verkeerd kunnen zijn, moeten er zeven zijn. Ik heb nog nooit 1.5mm asjes gezien in combinatie met acht tandjes, maar volgens een ander topic zouden die wel bestaan. tellen dus!
Re: Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Re: Vastgelopen motor?
Alle onderdelen kom uit 2 HVsetjes (60760 zonder decoder) dus die horen echt bij elkaar. Ook heb ik het anker los in 't schild geprobeerd, behoorlijk stroef dus zeker niet soepel. Ik ben op zoek naar nieuwe setjes, zijn echt moeilijk te vinden. Heb er al 1 bij de MTE in bestelling staan, niet op voorraad. M* winkel Utrecht had er 1, incompleet, winkel in Woerden ook zonder :( Weet iemand waar er nog HVsetjes te halen zijn?
Re: Vastgelopen motor?
Spoorman
gast

Re: Vastgelopen motor?
Zoek op 60941 en gij zult vinden.

O.a: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/498001/ met gratis verzenden.

Gr, Ben.
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
Tja, dan gaat de hoofdprijs naar Robin, die vanaf het begin het schild de schuld gaf. Wat je ook nog zou kunnen doen is een paar onderdelen uit verschillende motoren met elkaar verwisselen, dus bv. het schild van die andere motor eens op deze monteren en testen. Ik blijf het een vreemd defect vinden hoewel ik zelf ooit een BR 86 - gloednieuw uit de doos - van een ander schild moest voorzien. het stroef lopende schild is met een 1.5 mm boortje ook wel een beetje ruimer te maken, maar teveel betekent rammelen..... Leve de kogellagers; die passen altijd  :D
Re: Vastgelopen motor?
Yoshi4184
gast

Re: Vastgelopen motor?
De hoofdprijs gaat inderdaad naar Robin. Gister bij de MTE een nieuw schild gehaald en direct getest en jawel, dat was de oplossing. De man die mij hielp had er niet eerder van gehoord en helaas had ik het probleem-schild niet bij me om het te laten zien. Ik ben weer blij want ik heb een mooi rollende re460!

Mijn dank gaat uit naar iedereen die heeft meegedacht en oplossingen verzonnen !
Greets,
Joost
Re: Vastgelopen motor?
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vastgelopen motor?
 :thumbup: