Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Jan,

Die bedoel ik inderdaad zeer zeker niet. Ik ben daar als eens mee aan het stoeien geweest; de betrouwbaarheid van het wissel omzetten werd daar nog veel slechter van... B) Ik bedoel een echte vaste aandrijving. (onder de wissel)

Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
 @citaat tja, dan kom je toch op iets anders uit dan wat de firma M te bieden heeft, motoraandrijving of servo's..


Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik ben nu mijn plan verder aan het aanvullen met seinen, maar loop nog even tegen een onwetendheidje aan.
Mijn station heeft aan 2 zijden een enkelspoor die vertakken naar de sporen 1 t/m 4.
Nu plaats ik aan beide zijden voor de wisselstraat een inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) die aangeeft of de trein mag binnenrijden.
Maar als we bijv. uitgaan dat spoor 1 en 3 bezet zijn, regelt iTrain dat alleen spoor 2 en 4 bereden mogen worden.
Bij het reserveren hiervan is natuurlijk bij iTrain al bekend waar de trein heengaat.

Maar de "machinist" kan nog niet zien welk spoor hij gaat of mag berijden.
Is het niet zo dat elk spoor bij binnenrijden hiervan, separaat ook nog een eigen inrijsein (al dan niet gekoppeld met een voorsein voor het uitrijsein) moet hebben?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

In Duitsland hebben ze wissellantaarns, verder is het niet zo interessant dat de machinist weet naar welk spoor hij rijdt, hij weet welke snelheid hij moet aanhouden via het inrijsein of borden en hij dient het spoor waar hij op terecht komt wel te kennen, onderdeel van de opleiding.

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 29 januari 2021, 20:12:08
Maar de "machinist" kan nog niet zien welk spoor hij gaat of mag berijden.
Is het niet zo dat elk spoor bij binnenrijden hiervan, separaat ook nog een eigen inrijsein (al dan niet gekoppeld met een voorsein voor het uitrijsein) moet hebben?
Een inrijsein is voldoende. Die geeft aan als er een spoor vrij is dat er doorgereden kan worden. Het zou ook een beetje duur worden om vervolgens nog separate inrijseinen te gebruiken ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Daar ben ik blij om.  :-) Het wordt anders dan ook wel erg vol en duur inderdaad. ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Gisterenavond mijn (nog in opbouw zijnde) brug geplaatst om eens te kijken naar de totale afwerking van de scenery.
Ik kwam tot de ontdekking dat de brug, nu hij voorzien was van sculptamold, breder was uitgevallen en er daardoor te weinig ruimte was voor de Engental beek tussen het spoorbed en de pijlers van de brug.
Daarom heb ik besloten de zijkanten van de baan te vermaken en de beek vanuit de kleine brug meer haaks naar de rand van de baan te laten lopen.
Ik zag dat het afwerken van de scenery hierdoor een stuk makkelijker zal worden, een goede move dus.
Wel weer gezaag, geplak en rommel, maar ik verwacht echter dat dit de laatste bouwaanpassingen zullen zijn.
Verder is nu de lay-out van de scenery nagenoeg voltooid.
Heb tegelijk wel  besloten, dat ik, voordat het seizoen ten einde loopt, de zijkanten en de beschadigde vlakken van de kamer opnieuw ga schilderen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Station Engental
 @citaat
soms kan een "oh shit moment" toch wel kansen bieden en dat is in dit geval het geval  :)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Mijn eerste Märklin seinen zijn binnen en dat gaf direct een probleem bij montage tussen de rails.
Omdat ik slanke wissels en flexrail gebruik is de spoorafstand 57 mm.
De meegeleverde sokkel voor K-rails is echter te breed om er tussen te passen, althans ik krijg hem er wel tussen, maar het sein staat dan te dicht op het andere spoor, eigenlijk bijna tegen de bielsen aan.
Dit heb ik opgelost door de sokkel van M-rails te gebruiken en die in te korten tot het schroefgaatje. Deze rail gebruik ik toch nooit meer.
Het voordeel van die sokkel is dat hij ook een rood klemmetje heeft voor de draden, voor bescherming. Het is allemaal heel fragiel.
Doordat deze hoger is dan die van de K-rail, moet ik ook wat van de ondergrond weghalen.
Nu past hij wel en staat zeer stabiel.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Mooi opgelost! :thumbup:

Ik twijfel soms ook over dit soort oplossingen: iets nieuws gaan slopen (verbeteren...) wat Märklin heeft geleverd. Dit is typisch weer probleem waar je eigenlijk niet lang over moet nadenken. Die sokkel had je anders toch nooit gebruikt, die was toch in een doosje blijven zitten, maar nu past het perfect!

Het wordt straks zeker een mooi gezicht: flauwe stationssporen, daartussen mooie meegebogen perrons en dan ook nog een mooie batterij seinen. En daar mag jij dan tussenin zitten! O:-D

Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Keurig opgelost met die seinen, Martin!

En ja, bij de firma in Göppingen zijn ze niet alwetend en niet altijd heel erg consistent.
Het is niet anders. Ik heb de indruk dat de Amerikanen en de Britten meer aan de knutselaar overlaten. Enerzijds leuk, maar anderzijds krijg soms het gevoel met een onaf product te zijn opgezadeld. Er moet gewicht bij, andere koppelingen op, kleur bijgewerkt. Er staat echter tegenover dat in het algemeen die modelspoorspullen wat goedkoper zijn dan wat,  bijvoorbeeld, Märklin levert.
Het belangrijkst is voor mij dat je zelf datgene maken kunt wat je voor ogen hebt. Een perfecte Märklin-demobaan met volkomen origineel en onaangetast materiaal, zo uit de ovp, maakt M maar lekker zelf!

Groeten,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik heb ook het idee, dat Märklin ervan uit gaat dat als je de profi lijn wilt volgen, je méér en méér zelf moet gaan doen.
Onder het motto...zoek het maar lekker zelf uit, als je niet standaard wil  :-)
Het streelt de hobbyist wel natuurlijk....althans ....als het lukt. ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik wil een aantal voorseinen plaatsen, die niet fysiek gekoppeld worden aan een hoofdsein.
Dat is met de nieuwe Märklin lichtseinen lastig, want die voorseinen hebben maar 2 draden die je in de decoder van het hoofdsein moet steken.
In een ander draadje heeft Laurent mij verteld dat de Märklin hobby seinen een goed alternatief zijn en rechtstreeks op een decoder aangesloten kunnen worden.
Het nadeel is echter dat die seinen alleen Vr0 en Vr1 kennen.

Ik denk nu zelf aan de Viessmann voorseinen (4010 of 4030), omdat deze de seinbeelden Vr0, Vr1 en Vr2 hebben.
Deze lichtseinen moeten volgens mij afzonderlijk op een seinstuurmodule (5220) worden aangesloten, die weer naar een decoder gaat.
Althans, dat vermoed ik.
Heeft er iemand daar ervaring mee of heeft iemand een mogelijke andere oplossing?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

Kijk eens naar Rosoft of https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ls-dec-db

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dus als ik het goed begrijp, kun je de Viessmann voorseinen (zonder multiplex) gewoon direct aansluiten op een decoder.
Maar als het hoofdsein fysiek niet bestaat (alleen in iTrain), hoe weet iTrain dan dat het voorsein geschakeld moet worden, want dit sein heeft eigenlijk geen functie?
Moet je misschien het betreffende hoofdsein, waar het fysieke voorsein een voorbode van is, in iTrain ook hetzelfde adres van de decoder geven ?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

Hoe dat in iTrain werkt weet ik niet natuurlijk, maar in mijn systeem moet ik elk hoofdsein een decodernummer geven, ongeacht of er werkelijk een hoofdsein staat, dat zal in iTrain ook kunnen, iTrain heeft ook geen ogen, dus kan niet zien of er werkelijk een sein staat.

Overigens is Mutiplex alleen maar uitgevonden om de hoeveelheid draden in een ingewikkelde seinpaal te verminderen.

Groet, Anne W
Re: Station Engental
antonv
gast

Re: Station Engental
Citaat van: Anne W op dinsdag 16 februari 2021, 16:16:46
Overigens is Mutiplex alleen maar uitgevonden om de hoeveelheid draden in een ingewikkelde seinpaal te verminderen.
Niet overdrijven hé  :)
Laat het er ons bij houden dat ze multiplex toegepast hebben, het was wel al veel langer uitgevonden  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Daarom denk ik dat je in iTrain bij het hoofdsein het decoderadres moet ingeven (waarop het voorsein is aangesloten), als ware het een fysiek hoofdsein.
Het zal iTrain een zorg zijn of je wel of geen sein op de baan plaatst, dus als je daarbij ook het fysieke voorsein van hetzelfde adres voorziet,
gaat deze naar mijn mening hetzelfde sein beeld tonen als het (softwarematige) hoofdsein.
Althans, ik denk dat het zo werkt.
Kan iemand dat onderbouwen of juist ontkrachten?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

Natuurlijk kun je het voorsein laten "branden" via de decoder van het hoofdsein, alleen het gedrag van voorseinen kan anders zijn, ik weet niet hoe dat bij iTrain is.

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik blijf toch nog even met een vraag zitten.
Moet je de Viessmann voorseinen 4010 en 4030 afzonderlijk wel of niet aansluiten op een seinstuurmodule 5220?
Of is die stuurmodule alleen nodig bij analoog gebruik en kan je die voorseinen direct op een decoder aansluiten bij digitaal gebruik?
Wie heeft het antwoord?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Kunnen rechtstreeks op een decoder die een constante spanning levert, zoals een Viessmann 5213

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Hannyvan
gast

Re: Station Engental
vraagje, hoe heb je het opgelost met de bedrading van de draaischijf? heb hier hetzelfde, alle draden zijn doorgeknipt van de stekker flatband, heb er ook geen printplaatje bij, alleen alles van de Dinasys dtc/dts, ik hoor graag van je, Hans
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Even een klein tussenstapje...

Mijn doel voor dit jaar is om alles ten aanzien van scenery, seinbepaling, verlichting, detaillering etc. doordacht en" voorbereid te hebben.
Hierbij wil ik zoveel mogelijk materiaal aanschaffen, zodat ik in alle rust kan bouwen tijdens stille uurtjes en voorlopig vooruit kan.
Om de opstelsporen van mijn BW van ballast te voorzien moet ik eerst nagenoeg alle draden en decoders een plekje hebben gegeven, omdat het ter plaatse een vlakke plaat is en ik er niet onder kan.
Dat geeft wel hoofdbrekens, want juist die BW zit barstensvol draden (stroom, seinen, verlichting, wisselaandrijvingen, etc.)  :?
Nochtans ben ik er in geslaagd de zaak weg te werken en ook nog demontabel te houden.
En na gedane arbeid....zie er was licht  :P
 
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Van chaos naar schoonheid :D

Mooie laatste plaat :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Heel sfeervolle plaat, die laatste! Dat is het resultaat van alle noeste arbeid. Mooi hoor.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Lekker bezig  :thumbup: Nu maar hopen dat je er nooit meer bij hoeft om iets te vervangen....  O:-D

Waarom kon je eigenlijk niet bij de onderzijde van de baan?

Groet Ronald.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ronald, onder dat gedeelte zit een schuifdeurkast.
Het is dus gewoon de bovenzijde van de kast waar ik een plaat op heb gelegd en die plaat is 2x onderbroken zodat er een gleuf voor de bedrading is ontstaan.
Zodra alle bedrading is gelegd plak ik deze af met tape, zodat deze op zijn plaats blijft, waarna de ballast er overheen kan.
De gleuven zelf vul ik op met stukjes blauwe ondergrond, die ik ook tussen de bielsen van de kruisende rails prop.
Zodra de ballast er ligt zal je er niets meer van zien.
Alle onderdelen die eventueel vervangen moeten kunnen worden (seinen, verlichting, wisselspoelen etc., zijn ter plaatse gesoldeerd (of demonteerbaar) en vandaar gaan de draden naar de centrale plek achter de muur.
Deze muur is op zichzelf ook weer helemaal afneembaar gemaakt.
Op deze manier kan ik overal bij en eigenlijk nog beter dan op sommige stukken van de tafel, waar ik er wel onder kan. ;)
Uiteraard moet ik dan wel bij calamiteiten een stukje ballast verwijderen, maar dat is op zich geen probleem.
Ik heb een paar overzichtsfoto's gemaakt, zodat je goed kan zien hoe de ruimte is opgebouwd.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Fijn die overzichtsfoto's van de baan. Dan krijg je een beetje een indruk hoe het er bij ligt :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Station Engental
Ziet er leuk uit je baan. Maar wel erg verwarrend als je de fotoos af en toe in spiegel hebt geplaatst.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Maarten, dat begrijp ik niet. Hoezo in spiegelbeeld? Dat is tot nu toe bij geen enkele foto het geval.
Wel soms vanuit een ander standpunt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Nu lijkt het wel heel erg hard te gaan. Man, wat een vooruitgang! :thumbup:

Het begint al mooie vormen aan te nemen, de baan is zelfs al bijna helemaal dicht! Als je er een laag sculptamold (of gips) overheen legt dan ben je al bijna klaar! :D Zo krijgen we een mooi idee van jouw baan, vooral het mooie traject met flauwe bochten over de brug komt er nu goed uit!

Ik denk dat Maarten helemaal ondersteboven is van de resultaten en even niet door heeft dat jij twee patrijspoorten hebt.... (je staat er zelf trouwens ook mooi op, in één daarvan O:-D)

Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Net de "chaos" gezien, is heel herkenbaar hoor  >:-D , bij mij idem - dito, maar...alles werkt en zonder enige storing... O:-D
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
Hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 04 maart 2021, 19:36:14
Ronald, onder dat gedeelte zit een schuifdeurkast. Het is dus gewoon de bovenzijde van de kast waar ik een plaat op heb gelegd en die plaat is 2x onderbroken zodat er een gleuf voor de bedrading is ontstaan.

Dat verklaart waarom je er niet bij kan  :D

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 04 maart 2021, 19:36:14
Zodra alle bedrading is gelegd plak ik deze af met tape, zodat deze op zijn plaats blijft, waarna de ballast er overheen kan. De gleuven zelf vul ik op met stukjes blauwe ondergrond, die ik ook tussen de bielsen van de kruisende rails prop. Zodra de ballast er ligt zal je er niets meer van zien.

Zeker niet. Dan kan het zeker heel netjes worden.  :thumbup:

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 04 maart 2021, 19:36:14
Alle onderdelen die eventueel vervangen moeten kunnen worden (seinen, verlichting, wisselspoelen etc., zijn ter plaatse gesoldeerd (of demonteerbaar) en vandaar gaan de draden naar de centrale plek achter de muur. Deze muur is op zichzelf ook weer helemaal afneembaar gemaakt. Op deze manier kan ik overal bij en eigenlijk nog beter dan op sommige stukken van de tafel, waar ik er wel onder kan. ;)  Uiteraard moet ik dan wel bij calamiteiten een stukje ballast verwijderen, maar dat is op zich geen probleem.

Nee, het verwijderen van ballast is geen probleem. Solderen bij het sein is inderdaad dan wel handig.  :thumbup:

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 04 maart 2021, 19:36:14
Ik heb een paar overzichtsfoto's gemaakt, zodat je goed kan zien hoe de ruimte is opgebouwd.

Dank je wel!  :thumbup: Dat ziet er behoorlijk vol uit  :D Goed, het ziet er wel indrukwekkend uit zo.  :thumbup: Ben benieuwd als het een en ander goed aangekleed is. Zeker in het deel met de bogen.

Groet Ronald.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Marcel, ja er zijn veel zaken aangepakt en het begint al meer en meer een definitieve vorm aan te nemen.
Helaas wil ik altijd meerdere dingen tegelijk aanpakken, met het gevolg dat er in principe nog niets af is  ;)

@Wim, ik ben blij dat er meer mensen zijn met chaos  :-)  Het is in een kleine ruimte gewoonweg niet anders.
Volgens mij werkt alles ook zonder storingen, maar helaas kan ik door die chaos nog steeds niet echt rijden, op kleine stukjes na en dat vindt ik dan wel vervelend.
Pas als ik niet zoveel troep meer om me heen heb kan het grote rijden beginnen.
Nog even geduld hebben dus.

@Ronald, we gaan ons best doen om er een mooi station van te maken.  :D

Re: Station Engental
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,
Mooie baan opzet. En een leuke ruimte die optimaal benut wordt lijkt me. Zoals zoveel draadjes op dit forum pik ik ook hier het nodige op om te gebruiken. Ik blijf 't volgen, succes verder!

Citeer
Re: Station Engental
« Reactie #422 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 09:44:43 »
Ik ga proberen die irritante openingen te vullen met een propje aluminiumfolie, maar dat kan altijd nog.

Ik heb ook een paar van die openingen. Niets ontspoord maar ik was de hinderlijke bonk van de wielen zat. Heb de openingen opgevuld met een passtukje van evergreen strip, ingelijmd met wat houtlijm. Vervolgens wat bijgekleurd.

Groeten, Robert.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Leuk, die overzichtfoto's !
Heb meteen ook het baanplan nog maar eens bekeken en ontdekte meteen, dat ik je al 7 jaar aan het volgen ben  ;)
Was al bijna vergeten, in wat voor kleine ruimte je eigenlijk je miniwereld aan het maken was.
Maakt de bewondering wel steeds groter  :thumbup:
En ondanks de afmetingen een project van de lange adem. Dat moet je maar kunnen.
Het gaat een heel fraaie baan worden en ik hoop, dat je spoedig echt kunt rijden.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Tony, ja ik verbaas me ook wel eens hoe lang ik er alweer mee bezig ben.
Mijn zus vroeg me jaren geleden aan het begin eens hoe lang het gaat duren eer ik klaar zou zijn.
Ik vertelde toen dat het wel 10 jaar zou duren eer ik kan zeggen dat mijn baan klaar is (ECHT klaar is hij natuurlijk nooit).
Zoals het er naar uitziet, heb ik een goed gevoel gehad van tijd en denk ik dat ik over een aantal jaren kan zeggen dat het gelukt is  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Af en toe krijg ik het er wel een beetje benauwd van: wat moet je toch doen als het af is? Beetje rijden, natuurlijk. Maar het plannen, bouwen, prakkizeren en bijstellen van plannen, is eigenlijk het leukst. Nou ja, voorlopig is er nog genoeg te doen!

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dat klopt Peter, het is vaak de weg ernaar toe die je bewandeld en vreugde geeft, maar wanneer het einddoel is behaald dan komen er weer kriebels om wat anders te gaan doen.
Het is net als met reizen. Toen we naar de Noordkaap gingen was de weg ernaar toe het belangrijkste en mooier dan het doel zelf, want dat was een desillusie  :-)

Ik ben al wel bezig met een ander plan uit te denken op dezelfde oppervlakte en met hetzelfde schaduwstation.
Het voordeel is dat ik dan al zoveel ervaring heb opgebouwd en materiaal heb verzameld, dat het bouwen sneller gaat.
Daarbij krijgt het plan zeker veel minder rails, zal het makkelijker bereikbaar zijn en krijgt het meer details voor scenery.
Ik wordt ook wat ouder (en daardoor wijzer)  ;)

Over een paar jaar, wanneer ik met pensioen kan, zal ik met dit plan klaar zijn en gebruik ik mijn ervaring voor wat anders.
Daarnaast ben ik van plan om ook het vlaggenschip van Michiel Adriaanszoon de Ruyter "de 7-provinciën" te gaan bouwen.
Kortom...genoeg plannen dus.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo allemaal,

In december heb ik me voorgenomen om begin januari weer eens een update te geven voor Engental.
Het werd weer eens tijd en wellicht hebben sommigen zich terecht afgevraagd of Engental nog bestond (of niet natuurlijk)  :-)

Ik ben pas weer in november begonnen met het opruimen van alle rotzooi, met de wetenschap dat daarna de zin om te bouwen vanzelf weer gaat ontstaan.
Alles heb ik in afsluitbare doorzichtige bakken gedaan, waarvan enkele verrijdbaar voor onder de baan. Daardoor is alles een stuk overzichtelijker geworden en lijkt het alsof ik meer ruimte heb gekregen.
Tegelijk heb ik alle locomotieven, rijtuigen en wagons gearchiveerd en in een spreadsheet opgenomen. Dit had ik al, maar dat was verwaarloosd en niet compleet.
Alles staat nu vast en overal zijn foto's van. Wat ik niet meer wilde bewaren heb ik via Catawiki verkocht.
Vervolgens heb ik van alles de waarde vastgesteld, dus ook van de seinen, de scenery, de verlichting, de decoders, stekkertjes, het systeem, bedrading, onderbouw etc, etc ....echt alles. :? :D
Dat was heel veel werk, maar wel dankbaar. Ik heb nu de verzekering maar doorgegeven dat de waarde van deze hobby een verhoogd verzekerd bedrag vereiste. ;)
Het geeft echter nu wel een goed gevoel alles op papier te hebben. Nu een kwestie van bijhouden.

Vervolgens heb ik iTrain gevuld met mijn treintjes en deze op de baan in het schaduwstation geplaatst.
Het vullen van de database is nog wel een dingetje, maar ook hier ben ik nu ver mee.
De treinen staan nu te wachten op opgeroepen te worden.
Daartoe heb ik het paradespoor gekoppeld met de beide schaduwstations, zodat de treinen automatisch kunnen rijden over een beperkt gedeelte van de baan.
De overige blokken staan nog op "niet actief". Het station is immers nog niet af.
Mijn doel is om dit seizoen de treinen automatisch te kunnen laten rijden en het ziet er naar uit dat dit gaat lukken.

Inmiddels heb ik de meeste verlichting en seinen binnen en ben ik nu bezig om de perrons aan te leggen.
Dat zal ik in een volgend stukje laten zien.
Als dit dan klaar is, volgt het aansluiten van de verlichting en de seinen en kan het station geopend worden.
Ik kan niet wachten  :-)



Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Goeie vooruitzichten 💪🏻
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Je kunt zien dat de treinen staan te popelen, Martin  :P

Ik houd al jaren een database bij; met nieuwprijs, wat ik heb betaald en met de markt- handelswaarde nu.
Voor de erfgenamen  :D
Foto's van het hele zooitje moeten nog  :?
Na iedere beurs of winkelaankoop wordt het zaakje direct gearchiveerd. Wacht je daar te lang mee, dan wordt het lastig.

Veel plezier bij de volgende bouwstappen  ;)

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Klopt Tony, je moet het direct blijven bijhouden.
Ik ben wel geschrokken wat de waarde is die ik heb opgebouwd na die vele jaren. 8o
Daar kun je een goede middenklasser voor kopen hoor.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tony op dinsdag 04 januari 2022, 12:16:22
Na iedere beurs of winkelaankoop wordt het zaakje direct gearchiveerd. Wacht je daar te lang mee, dan wordt het lastig.

Herkenbaar... Zucht...  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Leuk om weer eens wat te lezen en weer enkele nieuwe foto's te zien van deze schitterende baan! Goed dat je alles zo precies in kaart hebt gebracht, lijkt me inderdaad een goed gevoel. Met 'alles op papier' bedoel je dat dan letterlijk? Misschien een kleine (overbodige) tip: zelf heb ik belangrijke electronische bestanden in kopie bij een familielid ondergebracht. In geval van een ramp (wateroverlast, brand) gaan meestal juist dat soort belangrijke zaken verloren. 
En nu maar (ongeduldig) wachten op het grote openingsfeest van het station!  :)
Groet uit het Franse,
Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hier een paar foto's van de aanleg van de perrons.
Daarvoor heb ik de perronranden van Auhagen met een hoogte van 12 mm. gebruikt.
Ik heb wel moeten worstelen om te kijken op welke hoogte ik ze zou monteren, want direct op de houten ondergrond of wat hoger op de blauwe platen scheelt 3 mm.
Na enkele rijtuigen te hebben geplaatst en te hebben bekeken hoe de bovenzijde van het perron zich verhield ten opzichte van de treeplanken, heb ik besloten om deze direct op de plaat te monteren.
Nu kunnen de treeplanken ook boven het perron langs lopen, want rijtuigen in een bocht is altijd lastig.
Zelfs de grootste boogstraal in model is nog veel te klein als de rijtuigen langs het perron staan, zelfs met flexibele rails.
Een ander punt is de afstand van de perronrand tot het hart van de 1e spoorstaaf. Daar zijn natuurlijk normen en regels voor, maar in een bocht die altijd te krap is kun je die normen wel vergeten.
Die zijn leuk en nuttig als er een gewoon recht perron is. Dan kun je de rijtuigen heel dicht naast de perronrand laten lopen, net als bij het voorbeeld.
Ik heb proefondervindelijk een afstand van 1 cm. gehouden. Bij die afstand komt de treeplank net bij de perronrand. Wel zo handig voor de preisertjes als ze in en uit willen stappen. :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De perrons zelf maak ik van 1 cm. dikke schuimplaten die ik ooit een keer gekregen had van een kennis uit de reclame wereld.
Die reststukken heb ik al wel 8 jaar in huis, maar komen nu goed van pas. Het laat zich met een stanleymes perfect snijden en is vervormbaar.
Tevens is het de perfecte hoogte voor die perronranden van 12 mm.
Omdat de perrons rond lopen overweeg ik om een toplaag van "grind" aan te brengen, geheel in stijl van het vroegere stoomtijdperk en de kleinere stations.
Ik heb dat vaker gezien op beurzen en dat is me blijven boeien. Vooral ook omdat het makkelijker aan te brengen is dan een hard "deksel" die je op maat moet snijden.
Dat gaat natuurlijk geheid fout en wordt nooit strak tussen de randen.
Verder kan ik nu de lantaarns in het schuim plaatsen en de led draden over het schuim aansluiten i.p.v. onder de tafel.
Geultjes zijn zo gemaakt en schilderstape voor het vastmaken werkt prima. Daaroverheen dan de toplaag.
Zo kan ik altijd makkelijk bij de aansluitingen komen als er problemen zijn.
Onder de bovenplaat zitten namelijk de schaduwstations en dat is dan weer ellendig als je erbij moet.
Verder heb ik de plaats bepaald waar de reizigers over het 1e spoor moeten lopen om op het perron te komen.
Ik heb bewust gekozen om in het station links te rijden.
Op spoor 1 kan de trein dan verder doorrijden langs het perron en komt de oversteek vrij te liggen, achter de laatste wagon.
Op spoor 2 kan de trein helemaal doorrijden tot einde perron, zonder de oversteekplaats te blokkeren.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Station Engental
Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt zo met die gebogen perrons. De randen van Auhagen gebruik ik zelf ook en die zijn natuurlijk prima geschikt omdat je ze mee kunt buigen. Nog wel een vraagje: ga je de perronranden nog verweren? Ze zien er nu nog erg plastiek uit en dat is eigenlijk zonde.

Groeten,
Wico
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Wico,

ik ga ze inderdaad nog verweren hoor. Pas als ik alles op zijn plaats heb, (de seinen, de lantaarns, de oversteek etc. etc. en heb aangesloten, komt de afwerking.
Daartoe zal ik de rails afplakken en kan het knoeien beginnen. Daarna zal de ballast worden geoptimaliseerd. Nu zijn er nog veel oneffenheden, open ruimtes en gaten.
Daar moet nog veel aan gedaan worden. ;)
Het heeft bijv. geen zin de ballast aan te pakken als ik met al mijn rommel op de baan moet om perrons te maken. Daarmee beschadig ik ook weer veel.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Dat gepuzzel over aanpak en prioriteiten herken ik. Ik moet ook nog twee (extra) perrons gaan maken en dus goed nadenken over de bouw van de perrons inclusief (gedeeltelijke) overkapping en verlichting, het aanbrengen van een onderdoorgang, het verweren c,q. verouderen, het plaatsen van accessoires en bevolking op de perrons, het plaatsen van bovenleiding en seinen, balasten en verouderen van de rails etc. Kortom heel veel facetten waar je aan moet denken.

Maar het blijft leuk werk om er een fraai geheel van te maken :). Succes!

Groeten,
Wico