Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Als ik de foto's bekijk, belooft het een heel fraaie baan te worden, Martin  :thumbup:

Ondanks de beperkte afmetingen heb je een groot ruimtelijk effect gecreëerd  ;)

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je Tony.  :)
Ja, soms begin ik nu ook wel te zien dat het wat kan gaan worden, maar het is nog een lange weg te gaan hoor. ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Die lange weg kennen we allemaal, maar is de moeite meer dan waard  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Goedemorgen allemaal,
Even weer een paar foto's van de vorderingen.
Alle spoorstaven zijn nu geschilderd en de meeste rails ligt ingebed met ballast.
Dat geeft al direct een ander beeld en nu ligt de rails dus vast op zijn plaats.
De ballast moet nog wel worden gefinetuned, gaatjes moeten worden opgevuld en hobbeltjes moeten worden verwijderd.
En natuurlijk de zijkanten van de rails en gebieden bij de wissels en tussen de rails moeten worden gedaan.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

Je bent weer goed druk bezig geweest.
Alleen die portaal kraan zou je een stuk naar voren moeten zetten zo kan er amper een wagon onder.

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Klopt Harald. Daar heb je gelijk in  ;)
Hij staat er echter nu nog even ter opleuking, maar ik zal hem verplaatsen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De kleine stationsbordjes die ik had besteld zijn ook binnengekomen.
Ik moet er denk ik nog wel een randje afsnijden en wellicht een beetje bijkleuren, maar zo op het 1e gezicht is het wel OK.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Toch al mooi die ballast :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat ziet er heel erg mooi uit! Mooie strakke afwerking zo met die ballast, wat moet dat een geweldig geheel worden als je alles op die manier "dicht" hebt gemaakt.  :thumbup:

Spurenwelten was eigenlijk ook mijn eerste keus voor ballast, heel erg mooi spul. Mijn voorkeur had Porphyr donkerbruin artnr. 415. Op het moment dat ik de keuze moest maken leek het er sterk op dat ze gingen stoppen en was er moeilijk aan te komen. Dat vond ik allemaal te onzeker voor de verkrijgbaarheid van deze ballast in de toekomst dus heb ik iets anders gekozen. Jammer, maar het is niet anders.

Succes met het verder bouwen!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Ook maar eens begonnen met mijn grote brug te behandelen met sculptamold.
Die was al deels klaar, maar niet naar mijn zin. :D

Ik heb de bogen opnieuw gedaan en daarbij bleek hoe goed sculptamold te bewerken is.
In het begin had ik veel te veel sculptamold aangemaakt en aangesmeerd en kwam tijd te kort om steentjes te drukken c.q. kerven
Het ging veel te gehaast dus.
Nu maak ik steeds kleine beetjes aan en ga dit netjes aansmeren.
Na aantrekken van de sculptamold is er dan nog tijd voor het reliëf.
De steentjes zien er helaas niet zo strak uit, maar ik vind dat prima.
Als er straks geschilderd is dan ken je het niet weer en mijn vrouw houdt helemaal niet van recht, die houdt van rafelrandjes, dus dat komt helemaal goed. :-)
Vandaag stop ik ermee.
In de loop van volgende week de andere zijde onderhanden nemen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Station Engental
Lekker bezig Martin.
Een monnikenwerkje , maar gewoon doorzetten, dan komt het goed.  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Voor het ballasten van de wisselmechanismen heb ik gekozen voor het opsluiten van de op zijn kop geplaatste relais door middel van styreen stukjes.
Daardoor kan de aandrijving niet verschuiven.
Daarna heb ik een strookje dun karton van een "Cup a Soup" pakje over het relais gelegd en de uiteinden daarvan met een druppeltje hete lijm vastgeplakt aan de onderplaat.
Die strookjes heb ik tevens voorzien van een laagje plakband om het zuigen van de vloeistof enigszins tegen te gaan.
Het plakband daarna licht ingesmeerd met houtlijm en de ballast eroverheen gestrooid om te zorgen dat de steentjes niet wegglijden door de gladde bovenkant.
Tot slot heb ik het dicht gestrooid met meer ballast en deze gefixeerd met de fixeer vloeistof (voorstrijk, met extra toegevoegde houtlijm en een paar druppels afwas).
Het voordeel hiervan is dat de aandrijving beschermd is en dat ik er heel makkelijk weer bij kan komen.
Het resultaat valt me niet tegen.
Een lichte verhoging is nu zichtbaar en dat kan ik mooi camoufleren met groen een rotsblok, een schakelkastje  o.i.d.


Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Strak werk! :thumbup:

Slanke wissels zijn inderdaad heel erg mooi. Als de lengte geen probleem is dan zijn ze zeker aan aanrader. Daarnaast zie ik nu ook een groot praktisch voordeel: de aandrijving kan aan beide zijden! Ik heb de standaard wissels en dan kan de aandrijving alleen aan de rechte zijde. Bij jou heb je dus de mogelijkheid de aandrijvingen zoveel mogelijk "tussen" de sporen te leggen zodat ze inderdaad nauwelijks opvallen.

Alle wissels werken zo als het hoort? Ik ga bij mijn volgende wissels ballast project deze methodes ook eens proberen!

Re: Station Engental
antonv
gast

Re: Station Engental
Ik zie toch wel een vrij slechte aansluiting van flexrail op een wissel, vrees je daar geen problemen? Of wordt daar altijd heel traag gereden?
Kun je dit in het huidig stadium niet verbeteren? Als alles afgewerkt is wordt dat bijna onmogelijk...
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dat klopt Anton en heeft te maken met de flexrail die ik op veel plekken heb toegepast in combinatie met de kunststof raillasjes voor de massa onderbreking (terugmelding).
Je krijgt flexrail nooit mooi sluitend met die raillasjes en daarom heeft elke sectie een eigen voeding en massa aansluiting.
Voorts moet ik alles nog nalopen en kan ik simpel met een tangetje de railstaaf van de flexrail verschuiven, zodat er evenwichtige openingen blijven.
Ook knijp ik de raillasjes nog met een tangetje aan.
Deze openingen krijg je ook als je met een dremel de railstaaf doorslijpt.
Helaas, het is niet anders.
De trein rijdt er echter wel overheen.
Re: Station Engental
antonv
gast

Re: Station Engental
Ik heb het niet over de opening tussen de railstaven, maar eerder over de uitlijning die niet zo goed is, er is een serieuze knik op die plaats.
Maar als de treinen er goed over rijden is het hooguit een schoonheidsfoutje  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Er staat zoveel spanning op een flexrail dat je dit bij overgangen al snel hebt.
De rails wil immers altijd terug naar zijn oorspronkelijke rechte staat.
In werkelijkheid valt het reuze mee en vergeet niet dat de foto sterk vergroot is.
Vaak kun je dit met een tangetje nog een beetje bijbuigen.
De treinen rijden er echter prima overheen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Station Engental
 @citaat
misschien een optie om met een spijkertje de flexrail in de binnenbocht te fixeren
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: antonv op maandag 18 januari 2021, 18:19:43
Ik heb het niet over de opening tussen de railstaven, maar eerder over de uitlijning die niet zo goed is, er is een serieuze knik op die plaats.

Anton, ik heb toch even die bewuste plek nagekeken en zag dat de rails inderdaad wat was verschoven tijden het ballasten  :D
Ik heb de ballast losgehaald en de zaak opnieuw gefixeerd, tegelijk met het ballasten van een paar wisselaandrijvingen.
Het kon dus beter zoals je ziet en volgens mij is het zo goed.
Het is wel jammer van de railaansluitingen, daar blijf ik een opening houden, maar ik heb me ermee verzoend daar mee te moeten leven.
De volgende keer moet ik dus nog nauwkeuriger werken bij het doorslijpen van de railstaaf. ;)
Re: Station Engental
antonv
gast

Re: Station Engental
Dat ziet er inderdaad beter uit  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Martin, ik ken dat probleem ook met de flexrails en fixeer ze eerst op de volgende rail, die dan wel muurvast moet liggen, met  zo'n koperen blokje speciaal gemaakt hiervoor (ben t merk vergeten) en dan "niet" ik de flexrail vast, en tot nu blijft die wel goed liggen.

Goeie tip bij het ballasten van de wissels!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Station Engental
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Jos, die heb ik ook wel. Ook die samengestelde blokjes voor het parallel leggen van de flexrail.
Maar je moet goed opletten waar je de dremel plaats ivm. de zaagsnede, terwijl je ook nog eens goed haaks moet slijpen en aangezien je de 2 railstaven los van elkaar slijpt kan er soms zo maar 1 mm verschil in zitten.
Tel daar de kunststof raillas voor de terugmeld isolering bij op en je hebt een gat van 2 mm. 8o

Best een dingetje vind ik zelf en om nu iedere keer een nieuw stuk flexrail te gebruiken vind ik te gortig.
Ik ga proberen die irritante openingen te vullen met een propje aluminiumfolie, maar dat kan altijd nog.
Re: Station Engental
ACTS.zuid
gast

Re: Station Engental
 @citaat Opening volproppen met tissue en druppel verdunde houtlijm. Eventueel na drogen herhalen.

Gr, Ben.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 20 januari 2021, 09:44:43
Tel daar de kunststof raillas voor de terugmeld isolering bij op en je hebt een gat van 2 mm. 8o

Ik weet niet welke kunststof raillasjes je gebruikt... maar ik heb hier de raillasjes van Roco(line). Dan moet je toch echt goed kijken waar die krengen zitten.

Groet Ronald.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 20 januari 2021, 09:44:43
Tel daar de kunststof raillas voor de terugmeld isolering bij op en je hebt een gat van 2 mm. 8o
Paar jaar geleden gaf iemand op dit forum de tip om "vullende lijm" te gebruiken i.p.v. kunststof raillasjes ....
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Citaat van: ronaldk op woensdag 20 januari 2021, 18:08:19
Ik weet niet welke kunststof raillasjes je gebruikt...

Ronald, ik gebruik die van Peko, en als je die schildert zie ze ook niet.
Passen prima op de rails, maar je krijgt door die dingetjes de rails nooit 100% sluitend.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Station Engental
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 20 januari 2021, 19:00:52
Passen prima op de rails, maar je krijgt door die dingetjes de rails nooit 100% sluitend.

Dat moet toch geen probleem zijn? Je praat dan over 0,1 - 0,3mm maximaal. Niet echt over 2mm spleten. Een klein spleetje is niet echt onoverkomelijk. Bij de productie van de rails zal er ook wel een klein verschil ontstaan. Vanwege krimp en uitzetting is een kleine marge wel handig.  :)

Groet Ronald.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Nee, dat is op zich ook geen probleem, maar in combinatie met onnauwkeurig slijpen wel en ik ben soms een beetje slordig  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
 @citaat Martin: dat maakt me blij, zo ben ik niet de enige die "wat" slordig is....🤗
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Eergisteren aan het martelen geweest met de 1e (linker) kruiswissel die een eigen wil heeft. De wisseltongen veren niet goed en de aandrijvingen zijn moeilijk in te steken.
Wellicht is er wat verbogen aan de binnenzijde, waar je natuurlijk niet bij kan komen  :D.
Omdat ik 2 kruiswissels achter elkaar heb liggen geeft dat een bron van storing en ergernis.
Dat heb je met op de beurs gekocht 2e hands spul. De helft van de prijs maar 2x zoveel ellende. Dat doe ik dus nooit meer.
Vanaf nu koop ik alle rails en aandrijvingen nieuw.

Gisteren besloten de zaak los te halen en een nieuwe kruiswissel besteld.
Alle ballast verwijderd en natuurlijk alle rails wat erachter aangesloten ligt los gehaald.
Gelukkig heb ik nog niet overal ballast liggen, dus dat viel achteraf wel weer mee.
Wel weer een zooi op de baan en vele dagen voor niks gewerkt.
Maar ik kan het risico niet nemen.
Nu eerst maar wachten tot de wissel binnen is.
Re: Station Engental
ACTS.zuid
gast

Re: Station Engental
 @citaat Als je de boel weer gaat monteren zorg dat de wissels echt vlak liggen: check het met een stalen liniaal of zoiets. Veel wissel hebben een kattenrug. Fixeren dus in combinatie met ballast.

Gr, Ben.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

Zelf verdiep ik het ballast onder het mechanisme van de wissel zodat er ruimte tussen blijft.
En flex. lijm gebruiken mocht je nog problemen hebben dan kan je de wissel/rails met een druppeltje spiritus weer los maken.

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Harald , wat doet die flexlijm dan?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: wimpietje op donderdag 21 januari 2021, 12:53:14
Harald , wat doet die flexlijm dan?

Hi Wim,

Uiteraard vast lijmen maar het is lijm op Latex basis.
Flexlijm of ook voorstrijk gebruik ik meestal voor de scenery en houtlijm alleen om hout te lijmen.
Flexlijm verdun ik ietsjes om rails vast te plakken en voorstrijk is dunner voor al het scenery "strooisel".
Nadeel is bij houtlijm dat er snel een vliesje op komt bij latex niet en latex lijmen drogen dus egaal op.
Alles b.v. rails is schoon los te krijgen met spiritus.
Ook schroef of spijker ik de rails nooit ivm geluids reductie (zie mij artikeltje hierover).

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Ben ... Ik plaats altijd gewichten van 1 kg op de rails voordat ik ga ballasten. Daarmee druk ik deze plat op de ondergrond.

@Harald... Ik heb geen ballast onder de wissels. Ik heb de ondergrond gewoon grijs geschilderd.
Had ik misschien wel moeten doen, want het is wel mooier, maar dan mag ik nu alles weer los halen.
Het is inderdaad wel zo, dat als je de wissels te strak op de ondergrond hebt, het mechanisme kan weigeren.
Voorzichtigheid blijft geboden. Na ballasten eigenlijk direct checken of het naar behoren werkt.
Verder gebruik ik voorstrijk en dat giet ik in een pindakaasspot.
Daar vermeng ik wat houtlijm en een paar druppels afwasmiddel door en na goed doorroeren is het prima spul.
De ballast zit goed vast, maar is bros en kun je met een schroevendraaier of spateltje gewoon lossteken.
Na een beetje kruimelen is het weer te gebruiken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2008

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Om ballast onder de wissels te krijgen, en te zorgen dat er niks in de bewegende delen vast komt te zitten, snijd ik de demping onder het bewegende stuk van de wissel weg. Daarvoor maak ik kartonntjes op maat, plak daarop ballast en leg dit passtukje onder de wissel in de uitsparing op zijn plaats. Resultaat: wel ballast onder de wissel, maar geen ballast in het mechaniek!
Groeten,
Lex
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 21 januari 2021, 14:22:56
.... gebruik ik voorstrijk en dat giet ik in een pindakaasspot.
Daar vermeng ik wat houtlijm en een paar druppels afwasmiddel door .......

Hi Martin,

Voorstrijk is m.i. te dun om de rails vast te lijmen dus daarvoor gebruik ik Flexlijm (stuk dikker)
Dan ook geen houtlijm nodig wordt te hard en al helemaal geen afwasmiddel.
Daarna de voorstrijk (evt. nog iets verdunnen) voor de ballast (erop druppelen)

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Station Engental
@Harald: flexlijm,  is dat een soort tegellijm?

Gr Gertjan

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Harald, ik gebruik dit mengsel alleen voor het ballasten.
De rails zet ik vast met puntjes warme lijm tegen de bielsen aan.
Ik gebruik kleine pinnetjes om de rails te fixeren voordat ik deze met de warme lijm vastzet.
Die laat ik zitten met ballasten, waarna je ze er daarna zo weer uit haalt.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Gertjan H op donderdag 21 januari 2021, 23:29:18
@Harald: flexlijm,  is dat een soort tegellijm?

Hi Gertjan,

Het zijn lijmen die ietsjes flexibel blijven op Latex basis.
Heb hier tegellijm in twee potten, fijn en grof, die ik gebruik voor wegen of afwerking van scenery.
Nogmaals, rails lijm ik met Flexlijm van AnitaDecor.

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat is balen en voor mij heel herkenbaar. Ook ik had dit probleem na het ballasten. Ik testte wel meteen maar dan ben je al te laat als er een probleem is. Eerder heb ik ook al eens ruzie gehad met slechte 2e hands wissels dus ik heb op mijn baan alleen maar nieuwe wissels. Zo'n probleem kan dus ook bij nieuwe wissels optreden. Ik wijt mijn probleem aan de platte koppeling van het aandrijvingsdeel wat dan in een soort platte kom van het wisseldeel moet klikken. Doordat dit allemaal erg fragiel is, er in het geheel toch iets speling zit kan die koppeling blijkbaar ook weer losschieten. Dat kun je tijdens het monteren helaas niet controleren..... Bij mij werkte vóór het ballasten alles goed en na het ballasten niet meer. Ik weet dat eerst aan mijn plakband methode maar daar begin ik nu wel over te twijfelen.

In ieder geval succes met de rest, het wordt gelukkig wel heel erg mooi! :thumbup:

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Marcel, ik moet zeggen dat de afwerking met een strookje karton best goed werkt, want het sluit prima af.
Van de 5 wissels kregen er 2 problemen, omdat deze te strak zaten.
Na het loshalen van het karton werkte deze weer.
Vooral het bewegend puntstuk van de slanke wissels lieten het soms afweten en dat vind ik een zwak dingetje.
Ik overweeg om eens te proberen de hevel door te knippen, het puntstuk in te korten en vast te zetten.
Er is ooit eens iemand geweest die dit in een topic beschreven had.
Tegelijk heb ik kunnen zien dat de aandrijving ook na het verwijderen van de ballast er prima uitziet
Ik heb onder elke aandrijving een kuiltje in de ondergrond in het midden gemaakt, zodat het kleine palletje van de aandrijving niet aangedrukt wordt en dat helpt.
De aandrijving mag dus eigenlijk alleen aan de zijkanten opleggen en niet in het midden.
Verder moet deze vlak blijven.
Zo slordig als ik werk, moest ik ze dus een beetje opsluiten, maar ook weer niet te strak.
Tot nu toe gaat het goed en moet ik alleen nog mijn BW afmaken, zodra de kruiswissel binnen is.

Ik ben wel blij dat ik niet de enigste ben met problemen.  :-) :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Station Engental
 @citaat
CiteerVooral het bewegend puntstuk van de slanke wissels lieten het soms afweten en dat vind ik een zwak dingetje.

dat is precies de reden dat je die dingen op beurzen voor een habbekrats kon kopen, maar die met een vast hartstuk  (Marlin 22715/6)
nergens kon vinden ( 2e hands bedoel ik dan). Want die zijn wel betrouwbaar.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
En dat is precies waarom ik in het draadje Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716 benadrukt heb dat de 2271 en 2272 betrouwbaarder zijn dan de 22715 en 22716, mits je er iets aan doet. En wat, dat staat in het draadje.
Dat is althans wat ik eraan gedaan heb.

Die 2271, 2272 kocht ik voor rond de € 7,- op de beurs.
Wellicht nog te veel voor betaald? Zal op Marktplaats wel minder zijn.
Maar die 22715 e.d. waren op de beurs ruim het dubbele, 2e of 3e hands.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Aanvankelijk vreesde ik ook voor de slechte betrouwbaarheid van de slanke wissels met bewegend puntstuk. Maar het valt mij tot dusver erg mee.
De aandrijving van de wissels gebeurt bij mij door servo's. Ik gebruik de handstellers, ontdaan van het hendeltje. Ook het 'bultje' aan de onderkant van het lipje vijl ik weg. Daardoor verloopt de hele beweging van de wisseltong soepel en traploos. Misschien maakt dit een wezenlijk verschil. Het is maar een gedachte, maar de magneetspoel van de oorspronkelijke aandrijving maakt een bruuskere beweging. Tegelijkertijd heeft het hele mechaniek wellicht meer speling in de eindstand. De servo blijft staan en ik zorg ervoor dat het verenstaal lichtjes drukt op de stelbalk. Het wissel kan nog wel opengereden worden, maar het hele mechaniek staat wel steeds onder een beetje druk waardoor wellicht ook het bewegende puntstuk beter blijft staan. Misschien heb ik simpelweg geluk, maar misschien helpt de servo-aandrijving ook.


Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Goedemorgen Martin,

Ervaring met de slanke wissels heb ik niet maar zoals ik dit zie is het een algemeen probleem met K-rail wissels in het algemeen. De overbrenging tussen de aandrijving en de wissel luistert heel erg nauw. Bij de standaard kruiswissel gaat het ook wat moeilijker, daar moet je ook heel goed controleren dat alles goed werkt. Eigenlijk zou een standaard vaste onderbouwaandrijving misschien wel iets degelijker kunnen zijn.... helaas bestaat die niet.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: feniks op maandag 18 januari 2021, 19:00:13
misschien een optie om met een spijkertje de flexrail in de binnenbocht te fixeren
Waarom de binnenbocht fixeren?
Ik draai in zo'n geval juist altijd een schroefje aan de buitenbocht kant van de flexrails ....
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Engental
Citaat van: narwal op zaterdag 23 januari 2021, 10:45:19
Eigenlijk zou een standaard vaste onderbouwaandrijving misschien wel iets degelijker kunnen zijn.... helaas bestaat die niet.

Je bedoelt iets anders dan Märklin 7548?
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:M%C3%A4rklin_7548.png

Er zijn nogal wat mensen overgestapt op Hoffmann, Conrad, MP5 of servo-aansturing ...
als keus voor een veiliger onderbouwaandrijving.