Beste mensen,
Zaterdag heb ik op de beurs van Zutphen een plezierige kennismaking gehad met Marcel van de Berg (Narwal).
Daarna realiseerde ik mij dat er toch weer eens een update van mijn baan mag zijn, anders krijgt men het idee dat er geen ontwikkelingen in Engental plaats zijn en dat de bouw stil ligt.
Daarom weer eens een begin met het plaatsen van wat foto's, want ik heb geenszins stilgezeten.
Alle sporen van mijn station liggen op zijn plaats en zijn vastgezet. De vorm is er.
Aangezien er onder de tafel een woud aan draden liggen die schreeuwen om gesoldeerd te worden, heb ik besloten dit in deze winter af te ronden.
Dit wil ik niet meer kruipend doen en daarom ga ik alle draden naar een bepaald punt brengen en deze aan soldeerplaten vastsolderen.
Daarvandaan kan ik dan lange draden direct naar de aansluitpunten of decoders leiden.
Aangezien dit een monsterklus en geestdodend werk is, wil ik elke dag iets aan die draden doen.
Dat werkt het beste en in de overige tijd (als die er is), kan ik verder gaan met de aankleding van de scenery, het forum of het invullen
van de database van iTrain.
Ik ben begonnen met het aansluiten van mijn BW. Dat is lastig, omdat deze boven een kast is gesitueerd, veel wissels heeft, veel terugmeld-, stroom- en massa draden heeft, maar bovenal geen ruimte onder de plaat heeft.
Ik wil zoveel mogelijk wegwerken en bereikbaar houden. Daarom heb ik besloten de wisseldraden direct aan soldeerstrips naastbij de wissel vast te solderen.
Daarvandaan dus naar de decoder die in de buurt is gemonteerd. Zo kan ik makkelijk de aandrijvingen verwijderen en vervangen mocht dat nodig zijn.
De soldeerstrips vallen in de ondergrond weg.
Om alle draden naar de aansluitpunten te brengen heb ik een paar goten onder de rails gemaakt, waar ik deze draden doorheen kan leiden.
Uiteindelijk zal ik alles afplakken met schildertape.
Hoe ik het straks ga doen met de benodigde seinen weet ik nog niet. Daar moet ik nog eens rustig over nadenken.