Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

online
Re: Station Engental
Martin,

Je redenen voor het 'uit de lucht zijn' zijn heel begrijpelijk.
Goed te zien dat je nog steeds bouwt aan Engental. Heeft misschien ook een beetje therapeutisch effect.
Ik vind het ontwerp trouwens nog steeds erg mooi en ik volgde je vorderingen met plezier en interesse. Ik hoop dat je weer tijd zult vinden voor een update van dit draadje. Ik kijk ernaar uit.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank jullie allemaal voor jullie reacties en begrip. Ja, modelspoor is een prachtige hobby om je zinnen te verzetten en spanningen te verdrijven.
Ik ben de foto's aan het sorteren en zal in de loop van volgende week weer een begin maken met het tonen van de vorderingen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo allemaal,

Belofte maakt schuld. Ik ben begonnen om de vele foto's te sorteren en verkleind op te slaan. zodat ik deze de komende tijd kan laten zien.
Aangezien ik dit topic een lange tijd niet heb aangevuld en de laatste foto's over de module ging, ga ik eerst maar een vervolg hierop laten zien.
Tussen alle andere werkzaamheden door heb ik de module ter hand genomen, omdat dit een heel mooi project is om allerlei technieken uit te proberen voor op de vaste baan.
Het voordeel is dat ik dit op mijn bureau kan doen en zo weer kan wegleggen.
Als eerste heb ik de spoorstaven roestkleurig gemaakt en de ballast aangebracht.
Vervolgens heb ik met een paar dunne platen hardschuim een ruwe vorm van de rotsen gemaakt.
Ter plaatse van glooiende hellingen heb ik met gaas de vorm verder gedetailleerd, waardoor de module dicht werd.
Daarna heb ik met gipsverband alles "behangen" zodat ik een goede ondergrond kreeg voor het werken met modelgips.
Ik heb hiervoor gekozen, omdat er direct goed zichtbaar resultaat is en ik de onderliggende sporen direct bescherm, want daar heb ik er nogal veel van.
Knoeien naar onderliggende verdiepingen is er dan niet meer bij.
Het is wel iets duurder, maar als ik de benodigde hoeveelheid en de snelheid bekijk waarmee je resultaat boekt, dan vind ik dit een prima manier.
Inmiddels ben ik natuurlijk al verder maar die foto's volgen.

Continue...
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Goed bezig Martin! Mooie fijne ballast heb je gebruikt, goeie kleur. Ga zo door! Ook de contouren van het landschap zijn al goed te herkennen. Ik ben benieuwd naar het resultaat van je gipswerkzaamheden.
Groet,

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Lekker op dreef, Martin  :thumbup:

Twee tips; zorg dat je de ballast op de bielsen  en tegen binnenkant van de spoorstaven goed weghaalt, dat kan flink problemen opleveren.
Modelgips is prima spul, maar wordt keihard en is dan lastig te bewerken. Als je rotsen wil maken en die nog wil bewerken, is een zachtere soort zoals rood- of geelband beter/makkelijker.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank voor je feedback Tony.  :thumbup: Ik ben daar zelf min of meer ook achter gekomen.
Je kunt met modelgips maar kleine beetjes aanmaken en dat geeft ellende bij grote en moeilijke stukken. Het wordt inderdaad al gauw veel te droog en hard. Veel ergernis ook.
Modelgips is prima om vormen te gieten, maar daar moet ik het ook bij laten. Daarom is die module een goede leerschool.
Ik ga voor de verdere baanopbouw inderdaad overstappen op rood- of geelband, eventueel vermengd met ietwat behangerslijm voor de flexibiliteit.
De ballast heb ik inderdaad goed weggeveegd. Ik moet het trouwens opnieuw doen, want de volgorde is verkeerd geweest  :D.
Als je nog moet gipsen en verven komt dat de ballast niet ten goede   :-)
Voor de vaste baan heb ik de rails afgeplakt met tape op de plaatsen waar ik aan het gipsen ben en komt het ballasten in een later stadium pas. Al doende leert men  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo allemaal,

We zijn weer een dag verder, dus de volgende foto's kunnen erop  ;).
Het bewerken van het landschap is prachtig om te doen, vooral ook omdat je tijdens het werk gaat zien hoe het eruit komt te zien.
En het rare is dat tijdens die werkzaamheden er vanzelf nieuwe ideeën ontstaan  :-).
Tijdens de vormgeving heb ik een aantal rotsblokken gepositioneerd en deze vastgemaakt waar het ook uit de verf komt.
Ik heb vooral veel aandacht geschonken aan de bodem van de beek, die in een bergachtig gebied erg rotsig is, vooral bij die steile hellingen.
De basis worden grote graniet blokken (een zeer ruige rotsige ondergrond) die opgevuld wordt met losse steentjes.
Hiervoor ga ik grit (het materiaal wat op de wegen wordt gestrooid) en klein gesorteerd grind uit de tuin gebruiken.
Voor het grit ga ik met een plastic zakje even kruidenieren langs de vele kleine weggetjes bij mij in de buurt.
De baan wordt geplaatst in de late zomer, zodat er weinig water in de beken staat.
Dat maakt de vormgeving makkelijker.... kleine stroompjes en stilstaande poeltjes tussen de rotsen moeten het doen.
Maar zover is het nog niet....ik ben al wel aan het denken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
En ineens ontstaat er een stukje modelbaan, met een echte Bernard Stein-brug. Ziet er goed uit Martin!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Dat gaat je goed af, Martin  :thumbup:

Als rotsblokken/stenen zijn ook klei-kattenbak-korrels prima bruikbaar  ;)

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat gaat er al mooi uitzien! :thumbup: Een beetje landschapsinvulling geeft meteen een heel ander beeld. Ik ben nieuwsgierig hoever je al bent. De ballast die je gebruikt heeft een hele mooie structuur, ook dat ziet er mooi uit. In mijn eigen planning blijft het ballasten ook even liggen totdat het gips klaar is.

Hoe gaat het overigens met de aansturing met i-Train, heb je alles in de hand? Ik ben daar nu over aan het nadenken en inlezen maar ik heb daar verder nog totaal geen ervaring mee. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Ik wacht met spanning op de volgende plaatjes van jouw vorderingen!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hallo Marcel, het vordert gestaag. Zoals velen ben ik op alle fronten bezig. Dat houdt het spannend  ;)
Wat betreft iTrain ?.ik heb de lay-out al helemaal klaar, maar de database is nog niet compleet gevuld.
ik moet van alle locomotieven nog de snelheidsmetingen doen en doordat ik de baan weer wat heb aangepast heb ik meer meldpunten dan in iTrain is gezet.
Tevens was mijn bovenste niveau nog niet aangelegd. Dat is nu wel het geval , maar alle bedrading moet nog worden aangesloten.
Dat is een heidens en vervelend karwei. Hiervan volgt nog wel een update.
Ik probeer elke dag een paar draadjes op te pakken....maar ja, nu is er weer de tuin en wordt het op het kamertje soms weer te warm.
Pas als ik alles heb aangesloten, ga ik op mijn gemak verder met iTrain. Het is niet moeilijk...leuk en toegankelijk zelfs...maar het vergt wel veel leeswerk en proberen.
Als je de logica achter de software gaat zien dan komt de rest vanzelf.
Ik heb een tekenbureau en zit de hele dag achter de PC en dan heb je niet zoveel fut meer om je nog te vermoeien met iTrain.
Dan ga ik liever knutselen. Nog een 3 jaar en dan kan ik met pensioen en dan is er tijd in overvloed....althans dat hoop ik  :-) :-)
Zo rommelen we maar lekker door en uiteindelijk komt het resultaat vanzelf.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ook maar eens begonnen met wat pakketjes in elkaar te zetten voor op de module.
Om te beginnen een bruggetje, want ik heb een rondwandeling in het oog en daarbij moet je de beek en de waterval oversteken  :-)
Ik heb gekozen voor een houten bruggetje van Busch. Erg leuk dingetje en precies goed.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Heel herkenbaar. Ook ik zit beroepsmatig (helaas) veel te veel naar een paar beeldschermen te koekeloeren. Tevens heb ik door mijn werk door de week geen tijd voor de baan, we kunnen tenslotte niet allemaal een modelspoorbaan bouwen op kantoor! :D Ook is het inlezen in i-train, zonder praktijk testmogelijkheden, soms taaie kost. Als jij wat verder bent met i-train zou ik graag eens langs komen om dit in de praktijk eens te zien werken. (en jouw baan "life" te aanschouwen!) Uiteraard mits jij dat geen probleem vindt.

Mooi bruggetje! Dat zijn inderdaad de leukere knutselklusjes! :thumbup:

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Uiteraard Marcel. Ik geloof dat we niet zover van elkaar af wonen. Het lijkt me ook leuk om jouw baan in het echt te zien. Ben er in ieder geval een fan van  :-) :-).
Ik wil eigenlijk eerst een beetje van de rotzooi af, want dat is het nog steeds. We houden contact  ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Nog even een paar kiekjes van de vorderingen. Op de module heb ik een kapelletje in gedachten.
Het was nog niet makkelijk om er een te vinden die groot EN klein genoeg was om te passen.
Vaak zijn die dingen van plastic en veel te klein. Ik hou er niet van als scenery echt volkomen uit de juiste schaal is.
Na veel zoeken heb ik nog op de valreep een houten kapel van Busch op de kop kunnen tikken.
Afgeprijsd, omdat het een uitloopmodel betreft en zo hebben we het liefst  :)
Echt een juweeltje en precies groot genoeg. Deze kan prima samen met het houten bruggetje.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat wordt een mooi meditatie (rust) momentje tijdens een bergwandeling! :thumbup:

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dit is de laatste foto tot nu toe van de module. Het is nog niet helemaal naar mijn zin en ik zal er de komende tijd nog wat op los experimenteren.
Vooral de kleur van de rotsen moet wat veranderen. Wellicht met een sponsje wat drybushen, met een "ïk weet nog niet wat" voor kleurmengsel.
Maar eens rustig over nadenken.
Een ander klein hoekje op de baan is bestemd voor de Köf loods. Dit hoekje moet afneembaar zijn vanwege de daaronder geplaatste decoder.
De loods zelf moet ik nog verouderen. Ik heb daarvoor het poeder van Anita Decor in huis. Daarmee kun je echte roest creëren.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Mijn baanwerk is bereikbaar via een apart omhoog lopend spoor. Het spoor wat vanaf het station loopt kruist deze onderdoor. Aangezien dit spoor aan de zijkant van de baan en achter het BW ligt,
is het moeilijk bereikbaar als de locloods etc. is geplaatst. Daarom moet ik dat deel eerst landschappelijk helemaal afwerken.
Ik ben begonnen om alle tunnelportalen te gieten en te plaatsen. Voorts heb ik het traject, zoals zojuist geschetst, van gips voorzien.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Je bent al lekker aan het smeren met gips, daarvan gaat het er meteen heel anders uitzien! Ik vind de module met de twee bruggen heel mooi gelukt, een heel verschil met die foto toen alles nog wit was van het gips. Misschien inderdaad nog een klein beetje dry-brushen met witte acrylverf maar dan is het volgens mij klaar. Als er daarna wat groen bij komt, een paar dennen en het kleine beetje water in het riviertje alsof het midden zomer is dan ben je volgens mij al een heel eind.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De Hack brug voor de grote overspanning bij de doorgang bovenlangs de module is zover klaargemaakt.
Ik heb de rails inmiddels vastgelijmd op de kurkstroken en de bedrading  weggewerkt.
Omdat ik nog wat dunne latjes had liggen heb ik een voetpad langs het spoor gemaakt.
Deze latjes waren precies breed genoeg en door hun structuur lijkt het erg op losse planken.
Dit gaat er leuk uitzien.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mede spoorders, ik laat jullie alweer een klein stukje zien van de vorderingen.
Nu even een paar plaatjes van het station complex in wording. We zijn al een heel stuk verder, maar dat is voor later.
De wisselaandrijvingen monteer ik op de kop en daarvoor moet ik ter plaatse wat materiaal van de bovenplaat verwijderen.
Aanvankelijk wilde ik met servo's werken, maar de complexiteit en bereikbaarheid van de baan onder de bovenplaat laat het eigenlijk niet toe en daarom maar een compromis gesloten.
Op de kop monteren verenigt de bereikbaarheid met de afwerking en dat is acceptabel.
De ondergrond ter plaatse van de wissels heb ik grijs geschilderd, omdat het bij wissels altijd lastig is om de ballast aan te brengen.
Hierdoor valt het minder op dat er geen ballast ligt, dan wanneer er de blauwe platen doorheen schijnen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Zaterdag heb ik op de beurs van Zutphen een plezierige kennismaking gehad met Marcel van de Berg (Narwal).
Daarna realiseerde ik mij dat er toch weer eens een update van mijn baan mag zijn, anders krijgt men het idee dat er geen ontwikkelingen in Engental plaats zijn en dat de bouw stil ligt.

Daarom weer eens een begin met het plaatsen van wat foto's, want ik heb geenszins stilgezeten.
Alle sporen van mijn station liggen op zijn plaats en zijn vastgezet. De vorm is er. :D
Aangezien er onder de tafel een woud aan draden liggen die schreeuwen om gesoldeerd te worden, heb ik besloten dit in deze winter af te ronden.
Dit wil ik niet meer kruipend doen en daarom ga ik alle draden naar een bepaald punt brengen en deze aan soldeerplaten vastsolderen.
Daarvandaan kan ik dan lange draden direct naar de aansluitpunten of decoders leiden.
Aangezien dit een monsterklus  en geestdodend werk is, wil ik elke dag iets aan die draden doen.
Dat werkt het beste en in de overige tijd (als die er is), kan ik verder gaan met de aankleding van de scenery, het forum of het invullen
van de database van iTrain.

Ik ben begonnen met het aansluiten van mijn BW. Dat is lastig, omdat deze boven een kast is gesitueerd, veel wissels heeft, veel terugmeld-, stroom- en massa draden heeft, maar bovenal geen ruimte onder de plaat heeft.
Ik wil zoveel mogelijk wegwerken en bereikbaar houden. Daarom heb ik besloten de wisseldraden direct aan soldeerstrips naastbij de wissel vast te solderen.
Daarvandaan dus naar de decoder die in de buurt is gemonteerd. Zo kan ik makkelijk de aandrijvingen verwijderen en vervangen mocht dat nodig zijn.
De soldeerstrips vallen in de ondergrond weg.
Om alle draden naar de aansluitpunten te brengen heb ik een paar goten onder de rails gemaakt, waar ik deze draden doorheen kan leiden.
Uiteindelijk zal ik alles afplakken met schildertape.
Hoe ik het straks ga doen met de benodigde seinen weet ik nog niet. Daar moet ik nog eens rustig over nadenken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

online
Re: Station Engental
Nou Martin, het aanbrengen van de bekabeling is inderdaad een hele klus en door jou origineel opgelost. Als je niet onder de tafel kunt werken, is het op deze manier ook mogelijk. Wel ligt er meer draad op onbereikbare plaatsen, namelijk 'in de scenery'.  Vooral de soldeerstrips vrijhouden van lijm en dergelijke!
Ik ben zo 'slim' geweest de ruimtes tussen de bielzen op een plek dicht te smeren met een vulmiddel voor voegen (bij gipsplaten). Dat neigt ernaar om vocht aan te trekken en veroorzaakt nu een enkele keer valse bezetmeldingen.
De föhn erop helpt en in de zomer en tijdens het stookseizoen, geen centje pijn, maar daarbuiten gaat het soms mis.
Dus, goed inpakken voor je gaat smeren.

Groet,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Dat is een goed alternatief Martin
Prettige feesten
Grtz
Wim
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Je hebt weer de nodige meters gemaakt Martin  :thumbup:

Het bekabelen is altijd veel werk, voor sommige niet het leukste werk maar het moet nu eenmaal gebeuren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Voor de afwerking van alle draden die aan de achterwand zijn bevestigd komt een arcade muurtje.
Deze moet wel afneembaar gemaakt worden en daarom heb ik de gipsafdrukken op een stuk MDF gelijmd.
Nu kan ik ze als één geheel plaatsen en verwijderen indien nodig. Direct even een kleurtje gegeven.
Ik moet ze nog drybrushen met wit, zodat ze iets lichter worden, maar het begint er wel op te lijken.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Je bent toch niet door mij aan het werk gezet? Maar inderdaad het is voor de volgers wel leuk om weer resultaten te zien. Ik vindt van beide laatste posts de laatste foto's erg sprekend! Wat zijn we in deze hobby toch goed om het onszelf erg moeilijk te maken! Gelukkig zijn we dan wel weer inventief genoeg om de door ons zelf veroorzaakte problemen mooi op te lossen!

Jij kunt nu heel eenvoudig bij de aansluitpunten komen die heel makkelijk bereikbaar zijn achter een mooie muur!

Het trekken van kabeltjes en het aansluiten daarvan kan inderdaad k...werk zijn. Gewoon niet teveel in een keer willen doen maar iedere keer een paar. Op een gegeven moment is het dan zelfs zomaar klaar! Met boven mijn hoofd solderen heb ik slechte ervaringen. Heet vloeibaar tin wil ook wel eens naar beneden vallen, en dan net waar ik met m'n dikke kop lag.... niet fijn.  B)

Succes met dit mooie hobbyweer! :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Goedemorgen allemaal,

Laat ik eerst eens alle forum - en niet forumleden een hele fijne en warme kerst toewensen.  ;)
Ik realiseer me heel goed, dat het niet voor alle mensen geldt, maar toch hoop ik dat de kerst iedereen aan het denken zet, te leren relativeren en te vergeven.
Verder is de kerst natuurlijk een mooie gelegenheid om jezelf en anderen eens te verwennen met een mooie aanwinst voor de hobby.
Zelf ben ik nog niet aan het uitpakken toe, maar wat onder de boom ligt is veelbelovend  :-)

Nog even wat fotootjes:

Ik heb de draden en de wisselspoelen met schilders tape afgeplakt.
Daardoor komen ze niet meer van hun plaats en zijn ze beschermd bij het ballasten, want ik ben van plan om alle ruimtes tussen de rails met ballast op te vullen.
Je zult dan ter plaatse van de wisselspoelen een kleine verhoging zien, maar dat gaat geleidelijk.
Ook zal ik hier en daar wat groen en rotsblokken plaatsen, zodat het niet zo opvalt.
De goten tape ik nog niet af, omdat er nog seinen en verlichting op moeten worden geplaatst.
Dat wordt nog wel een dingetje, maar uiteindelijk zullen de goten, ook onder de rails door worden afgeplakt met tape,
zodat deze volledig onder de ballast komt en je er niets van gaat zien.
De rails zet ik nog niet vast en dat ballasten komt in een latere fase. Eerst de gehele baan aansluiten.
Daarom ook nog een paar foto's van de eerste aanzet hiertoe.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Uiteraard ook heel fijne feestdagen en succes met het uitpakken (als je dat eindelijk een keer mag)............ We blijven eigenlijk net kinderen: o zo blij met een cadeautje!

Het resultaat van draadjes trekken/leggen mag er zijn. Dat ziet er in een keer veel strakker uit. Met ballasten zet je rails heel goed vast. Andere manieren om rails vast te zetten zoals bijvoorbeeld schroefjes, zijn alleen nodig om de rails tijdens het ballasten op de plek te houden. Daarna kan het er weer uit. Succes.

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Klopt Marcel, maar dat gaat niet op voor flexibele rail. Daar moet je zeker wat aan doen, bijvoorbeeld vastzetten met hete lijm, want er staat veel spanning op.
Die spanning zorgt er dan voor dat de rails zijn eigen weg gaat zoeken. Alleen ballast helpt op den duur niet.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Dag Martin, ik gebruik in eerste instantie nietjes om de flexrail te fixeren, als ie dan goed ligt , hete lijm en de nietjes eventueel verwijderen, en later dan ballast
Just my way...☺️
Grtz
Wim
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Station Engental
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 25 december 2019, 20:53:49
Klopt Marcel, maar dat gaat niet op voor flexibele rail. Daar moet je zeker wat aan doen, bijvoorbeeld vastzetten met hete lijm, want er staat veel spanning op.
Die spanning zorgt er dan voor dat de rails zijn eigen weg gaat zoeken. Alleen ballast helpt op den duur niet.

Dat was/ is mijn ervaring met K-flex ook, terwijl een Peco Code 100 ontzettend flexibel is. Overigens, als je daar Peco's eigen pukos onder vast zet, is de flexibiliteit ook wel naar de haaien...

Fijne Tweede Kerstdag nog!

Groeten,
William
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste forummers,

De afgelopen dagen alle 13 tunnels inwendig zwart geschilderd.
Daardoor worden de tunnelingangen, als het landschap eromheen klaar is, echt donkeren gaten, waar je niet graag inloopt.
Daarna moet ik de rails ballasten. Dit doe ik ook zoveel mogelijk de tunnel in.
Om dat te kunnen realiseren heb ik alle tunnelingangen zo gemaakt, dat ik ze makkelijk kan verwijderen.
Deze tunnelingangen moet ik op zich ook nog verder afwerken door ze te drybrushen met witte verf.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dertien tunnels! 8o Dan ben je mooi druk geweest. De tunnels die je laat zien zien er zeer goed uit, en als de ballast er in zal liggen wordt dan nog veel mooier. En inderdaad, van dat drybrushen gaat zo'n kunstwerk meteen "leven". Vergeet je daarna niet de roetaanslag van de stomers aan te brengen? Klein detail maar het doet veel!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ik hoop dat dit getal geen ongeluk gaat brengen  ;). Tegenslag heb ik al genoeg gehad  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Engental
Beste Martin,

Je kunt de tunnels ook donker maken door er een stuk lichtdichte zwarte doek overheen te plaatsen.

Groet, Anne W
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dat is inderdaad ook een idee Anne. :idea: ;)
Ik zal daar gebruik van maken om de gedeelten verder door de bocht te verduisteren.
Tevens kan ik dan mooi openingen, die zijn ontstaan door de helling, afdichten.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Goed idee van dat zwart maken 👍🏻
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Aan Engental wordt nog druk gewerkt.
De bedrading is zo goed als klaar, alleen de wissels moeten nog worden aangesloten.
Ik kan echter nu overal rijden.
Binnenkort volgen er een paar foto's.

Tussendoor heb ik aan een schuine zijde van mijn kamertje nog weer wat tubes van Safe-Train aangeschaft en gemonteerd.
Een prachtig systeem en een waardevolle aanvulling op het interieur.
Uiteraard al wat tubes gevuld, voor de leuk. :P  De bedoeling is dat ik hier verzamelstukken in ga plaatsen.

Ik heb me nu eerst ten doel gesteld al het materiaal EN materieel te inventarissen en te voorzien van foto's.
Enerzijds voor de  inboedelverzekering (je slaat stijl achterover als je de totale waarde van dit alles komt te weten) en anderzijds voor iTrain
in verband met in aanvullen van de database.
Daardoor zullen alle treinen die ik in mijn andere tubes heb geplaatst één voor één voor de camera moeten poseren.
Een tijdrovend klusje, vooral ook omdat het op de computer allemaal moet worden geregistreerd.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vanavond even mijn draaischijf van nummering voorzien, zodat het makkelijker is bij het handmatig aansturen van de brug.
Een geschikt plekje hiervoor heb ik gevonden aan de zijkant van de binnenzijde.
Daar schuurt niets tegenaan en het is duidelijk te zien.
Was wel een beetje een priegelwerk.....met pincet en zo.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

In het eggie zitten ze er vaak ook alleen dan net naast de rails zodat de draaischijf machinist het nummer ook kan zien.   ;)

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Daar had ik eerst ook aan gedacht, maar het leek mijn niet realistisch te zijn.
Nu kom jij ermee  ;) :thumbup: en nu twijfel ik of ik het ook niet met bordjes of zo naast het spoor moet doen.
Zijn daar ergens ook foto's van?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat ziet er goed uit die nieuwe kijkbuizen! Kom je nog aan werken toe met al die mooie dingen zo vlak voor jouw neus? :P

Je kunt eindelijk rijden! :thumbup: Ik ben heel erg benieuwd hoe dat er uitziet met de aansturing in i-Train. Het wordt in het voorjaar dan echt eens tijd voor een inspectie! Je hoeft aan de nummering van jouw draaischijfsporen niet echt wat te doen. In de praktijk kwam dit ook al zo voor.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

Heb vele voorbeelden voor bordjes gezien, op de deuren en zelfs op het dak.
Op deze foto's (Uitstapje naar Treisa BW) staan de bordjes ongeveer onder de rechtse spoorstaaf, zelfs met een pijltje erop (zelfs aan de kant waar geen sporen zijn)
Aan de brug zit ook een (rode) pijl vast zodat de machinist hem perfect kan positioneren.
Zelfs met een lamp voor in het donker.

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
He Marcel, thnx.  :thumbup:
Zonder het te weten het voorbeeld gevolgd.  :-)
Je bent van harte welkom Marcel, we maken binnenkort eens een afspraak.

Maar in iTrain rijdt het nog niet hoor. Alles staat nog lang niet in de database en alle loc's moeten nog snelheidsmetingen krijgen.

Ik ben nu eerst alle locomotieven , wagons en rijtuigen aan het inventariseren.
En overals foto's van maken.
Het is allemaal zoveel werk.

Maar uiteraard is een kijkje altijd mogelijk en de koffie staat dan klaar.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je wel Harald.  :thumbup: Genoeg foto's voorhanden dus. Ik denk dat ik het maar zo laat. Lijkt wel een beetje op het voorbeeld en dat is voor mij genoeg. ;)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

Ook tussen de spoorstaven (zoals nu bij jou) heb ik ze gezien maar jij moet tevreden zijn en daar gaat het om.
Zelf ben ik een beetje pietje-precies heb zelfs ook een lamp om mijn draaischijf brug gemonteerd.

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dat is helemaal tof. Ik zou het liefst alleen met deze zaken bezig zijn, maar er plaagt mij nog zoveel. Daar moet ik eerst doorheen. Ik heb de tijd, maar zal het zeker onthouden.  :-)
Re: Station Engental
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Station Engental
Goeie info Harald 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mede hobbyisten,

Door deze regenachtige dag is Engental is weer een klein stukje verder gekomen. Niet spectaculair maar wel leuk.
Ik heb bij mijn BW een opstelspoor met een onderzoekskuil gepland, net naast een werkplaats.
De bedoeling is dat daar de locomotieven worden bekeken en gesmeerd, alvorens ze naar de ronde loc loods gaan.
Aangezien ik de beschikking heb over een aantal grote stomers, moet deze kuil ook navenant lang genoeg zijn.
Dan heb je natuurlijk ook nog het probleem van het weer. Engental is een smal groen dal, een dat komt van de nattigheid.
Ik wil mijn preisertjes niet blootstellen aan hevige regen, zodat ze in de kuil kunnen zwemmen, dus ben ik op zoek gegaan naar een overkapping die past bij mijn beeldvorming.
Die zijn er natuurlijk niet, dus ben ik op zoek gegaan naar iets wat zou kunnen.
Zodoende ben ik terecht gekomen bij een overkapping van Busch. Geheel van jout en dat is leuk werken.
Ik heb alles wel moeten aanpassen.
Zo heb ik een gedeelte van de spanten verwijderd, zodat de breedte smaller werd, omdat deze anders niet geplaatst kon worden.
Verder was hij hoog genoeg voor trekkers, maar veel te laag voor treinen, dus bedacht ik om de overkapping op betonmuren te zetten.
In het midden iets uit elkaar, zodat de preisertjes niet steeds helemaal om de muur heen hoeven.
Hier volgen een paar foto's....