Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Station Engental

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 01 februari 2014, 19:41:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Zo'n wandeling zou ik daar best willen maken...  ;)
Je hebt inderdaad beperkte ruimte voor het landschap en de beek. Het zal een dunne laag moeten worden, opbouwen met schuim lukt misschien niet eens. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Misschien de verticale delen een dunnere laag dan de horizontale? Zal wellicht sowieso moeten vanwege het beekbed. Het is verstandig om daar nu al bij stil te staan ivm eventuele steunen. Dat wordt spannend als je zover bent! Succes!

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Marco, ja het is best even puzzelen, maar ik ben druk bezig de indeling van het landschap in mijn hoofd al wat vorm te geven en daar de baan op aan te passen. Dat brengt een beetje
herstelwerk met zich mee, want soms zit daar net een ondersteuning. Maar het gaat goed komen....de contouren worden duidelijker, naarmate ik door blijf stoeien.  :-)
Continue...
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste forummers,

Gisteren lekker bezig geweest om de Dinasys draaischijfbesturing aan te leggen. Dat was nog wel even martelen , maar het is gelukt.
Wel moest ik wederom een aantal bouwkundige zaken aanpassen, hetgeen een beetje schering en inslag wordt.
Dat deel van de tafel lijkt nu wel een lappendeken...(ik ben te lui en te gierig om een nieuwe plaat te kopen  :-) ), want ik hanteer een beetje het principe van het oude moet eerst op
en je ziet er toch geen barst meer van.
Hier wat foto's van de inbouw...met koffie en gevulde speculaas.
Re: Station Engental
peterke33
gast

Re: Station Engental
Martin

Dat ziet er prof uit, doet het iets speciaal met je draaischijf.

Ik neem aan van wel als al die elektronica en print plaat zie.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Peter, de draaischijf is hiermee digitaal bestuurbaar, zowel met de handcontrol als met de computer (iTrain). Het heeft een aparte interface en de bewegingen zijn op het scherm te volgen.
Je kunt de snelheden aanpassen met een begin- en afremsnelheid en doordat er op de rolbrug contactlipjes zijn verwijderd, draait deze heel soepel en rustig rond. Als je een keer op de
beurs in Houten komt, kun je dit bij PiCommit in beweging zien.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dat ziet er goed uit Martin die koffie met gevulde speculaas. En de inbouw van de elektronica mag er ook zijn ;) Misschien een keer een filmpje als het naar je zin werkt? Je gaat als een trein!

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Station Engental
 :) Hey Martin ,

Ik heb onlangs dezelfde aankoop gedaan van dit systeem . Ik vond het een beetje jammer dat de bijgeleverde sturings printplaat niet dezelfde was als beschreven in de handleiding .

Na een aantal mails naar de verkoper had ik het voor mekaar . Dit hadden ze kunnen vermijden .

Ik ben zeer tevreden over de werking . Heb jij ook de motor vervangen van de draaischijf ?  Ik vond dit het meest vervelende werk van de ombouw .

Groeten Freddy

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Fred,
Ja de beschrijving is niet up to date hoor, die schijnt nog te moeten worden bijgewerkt.
Volgens PiCommit is de bijgeleverde DTC wel veel beter dan die grote die er eerst in zat en je op de printplaat moest monteren.
Ik heb de Märklin / Fleischman draaischijf 6652 en daar komen 6 draden uit tw. 2xgeel+rood / grijs / wit en geel. Het is mij een raadsel hoe ik die aan de DTC moet bevestigen.
Daar hadden ze toch wel een schema van kunnen bijsluiten.
Ik ga er straks maar even over bellen.
De motor heb ik nog niet vervangen. Ik ben nog niet zo dapper in elektrotechniek en elektronica. Wellicht ga ik dat nog eens doen, want dat kan later nog wel.
Welke motor heb jij en waar koop je die?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Station Engental
Hey Martin ,

Ik heb de motor bij hen gekocht maar raad aan om de volledige set met motor te kopen . Bespaart je een HOOP ellende voor het vervangen vd motor .

Is iets duurder maar stuk handiger . Ik overweeg om deze alsnog te kopen . (nu blijft af en toe het mechanisch deel hangen ) .

Indien je hulp nodig hebt stuur maar een PB .

Groeten Freddy

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Dank je Fred, wellicht maakt er zeker gebruik van, maar eerst heb ik nog een ander probleem, waar ik zo geen oplossing voor weet:
Ik heb nog een oude, nog nooit eerder gebruikte, maar hagelnieuwe Fleischmann draaischijf 6652, geschikt voor het 3-rail systeem.
Märklin heeft vlak daarna deze draaischijf overgenomen. De kleurstelling van de draden komen echter niet overeen met de kleuren die kennelijk op de nieuwe draaischijven voorkomen
en waarvan ik van PiCommit een schema heb gekregen (zie bijlagen)
Wie kan me vertellen welke kleuren overeenkomen en waar ik deze op de DTC moet vastmaken?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Na veel mailverkeer ben ik eruit. Probleem opgelost.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Even een begin gemaakt om het landschap een beetje in te delen en om te kijken of hetgeen ik teken technisch heb uitgedacht ook in de praktijk mogelijk is.
Ik heb een beek trace gemaakt, waarbij er uiteraard over de sporen voldoende ruimte is om er de trein onderdoor te laten gaan.
Het is de bedoeling dat ik op de ondergrond met piepschuim en gips een hellende met watervalletjes bezaaide beekbedding ga maken tot in het dal.
Verder ook een weg in gedachte uitgebeeld, die door middel van een tunnel onder de sporen gaat doorlopen om zo bij het station uit te gaan komen.
Voor de verkeerstunnel heb ik een 2-tal ingangen gemaakt die straks, eenmaal met gips bekleed, de indruk moeten gaan wekken dat er een donkere tunnel is.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Dat ziet er al veelbelovend uit. Zo te zien krijge naast de beekloop steile wanden, waardoor het de indruk zal wekken alsof het water daar al duizenden jaren langs stroomt. Gaat de beek ook onder de weg door of zie ik dat verkeerd?

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Marco, ....nee de bedoeling is dat de beek van plateau naar plateau gaat, dus voor de weg blijft. De aangelegde plateau's gebruikt ik om het piepschuim op te modelleren.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Goed bedacht, Martin  :thumbup:

Een mooie variatie en het ziet er heel geloofwaardig uit  :P
Aan het afwerken ervan, ga je veel plezier beleven.
En daarna begint het grote tevreden genieten !

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Ja Tony, dat lijkt me ook erg leuk, maar wordt nog wel een dingetje. Op dit moment wil ik alles tegelijk en doe ik alles door elkaar :-)
Moet ik een beetje voor oppassen...te enthousiast denk ik. Nu eerst bezig om de draaischijf geïnstalleerd te krijgen en goed af te stellen met iTrain.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Ik doe al jaren van alles door elkaar, Martin  :D
Zolang het ene het andere niet in de weg staat ( of gaat staan ), is er niks aan de hand  O:-D

Succes met inregelen van je schijf !
( moet er niet aan denken als digibeet )

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mede spoorders, hier nog even een update.
Een van de laatste weken ben ik nogal koortsachtig druk geweest met de draaischijf.
Het lukte me maar niet om deze middels de DTC met iTrain te laten communiceren... :( :? 8o :-(
Gelukkig heeft Fred (...op zijn draadje onlangs met dezelfde configuratie gemarteld ), PiCommit en het iTrain forum me verder op weg geholpen
en juist voordat ik de neiging kreeg om de zaak uit het raam te meppen, is het me gelukt en nu draait hij als een dolle, stopt precies waar ik hem hebben wil
en kan ik blij zijn als ik de rolbrug op het scherm in beweging zie gaan (ik had voor het gemak even alle standen gemerkt)  :P :-)
Het heeft nogal wat voeten in aarde gehad, vooral omdat elke goede installatiebeschrijving ontbrak, maar uiteindelijk is het gelukt en, zoals Fred opmerkte..."weer wat geleerd en je weet nu precies hoe het werkt".
Wat bleek....tijdens installatie (com. poort kiezen, iTrain configureren, DTC configureren, drivers downloaden en installeren, etc.) had ik in het begin de vooringestelde Baudrate veranderd en
dit vervolgens compleet vergeten.
Ja,....dan is zo'n computer wel erg zwart-wit hoor!  Gelukkig waren er slimme mensen die dat opmerkten.
Nu weer lekker verder met andere zaken, zoals het sluitend maken van de sporen, te beginnen met de losse inschuif module, want ik wil nu eindelijk eens rijden en testen met iTrain.
Hier nog een paar foto's. Ik had ook een filmpje gemaakt, maar het lukt me niet om deze te verkleinen, dus die volgt later wel een keer.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Martin, het ziet er prachtig uit. Mooi dat het je gelukt is de draaischijf digitaal via de computer aan te sturen. Bij mijn huidige ontwerp is er geen Bw gedacht, maar ik heb er vaak in de planning mee gepuzzeld en dikwijls verlekkerd staan kijken op ten toon gestelde banen naar de locomotievendepots. Ik blijf je vorderingen volgen.

Groeten,

Peter
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Peter, ja zo'n BW is altijd mooi kijkvoer. Dat is vaak een verrijking op een baan. Ik heb ook wel een jaar lang gepuzzeld hoor en wel 84 verschillende ontwerpen gemaakt. iedere keer vanuit een andere invalshoek en uitgangspunt. Elk nieuw ontwerp een variant op het vorige. Toch is het me gelukt om op een zeer beperkte ruimte een baan met veel mogelijkheden te maken. Natuurlijk moet je hiervoor concessies doen. Zo heb ik dubbelspoor moeten laten schieten en heb ik de keus laten vallen op alleen een station met landelijke omgeving. Eigenlijk bestaat mijn zichtbare baan alleen maar uit station.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dat gaat iets moois worden Martin. Pas als je de rails echt neerlegt kun je inschatten of het in de praktijk zo uitwerkt als dat het op papier of beeldscherm lijkt. Je hebt veel plezier van die 1 op 1 print, dat blijkt maar weer. Ik verheug me al op het rangeren van de eerste (test)loc's!

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Gisterenavond heb ik in een verloren uurtje mijn metalen Hack brug onderhanden genomen, omdat ik de sporen van mijn baanplan sluitend wil maken.
Daartoe heb ik stroken van 2,1 mm breed gesneden uit een plaat kurk van 30x20x3 mm. en aangezien de brug 90 cm. lang is heb ik aan 3 stroken per zijde genoeg.
Ik heb gekozen voor stroken, omdat je dan nog door de rails heen kan kijken, zoals dat bij metalen bruggen het geval is. Ik vind dat realistischer en mooier dan dicht leggen.
De stroken heb ik vastgemaakt met dubbelzijdig kleefband en dat was wel een beetje pielen tussen de spijlen, maar met geduld zeer goed te doen.
De rails ga ik uiteindelijk vastzetten met druppeltjes warme lijm tegen de bielsen.
Met deze oplossing maakt de rails geen contact met de metalen brug, zodat er geen lekstromen of kortsluiting kan ontstaan, hetgeen bij digitale banen niet echt bevorderlijk is.
Ook zal de trein minder lawaai maken als hij over de brug rijdt.
Later zal ik de stroken aan beide zijden met een plat penseeltje insmeren met houtlijm om er dan donkere grit op te strooien als zijnde een looppad.
Mogelijk kan ik ook nog stroken donker schuurpapier nemen. Dat moet ik nog even bezien.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Mooi opgelost, Martin  :thumbup:

En fijn, dat je draaischijf werkt ! Zo blijft je raam ook heel  :D

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Station Engental
Dag Martin.

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 03 december 2017, 11:53:49
Ook zal de trein minder lawaai maken als hij over de brug rijdt.

Netjes opgelost, maar op een stalen brug mag een trein toch juist wel enig geluid veroorzaken? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Erik, geluid maken gaat hij wel doen, want de brug ligt niet vast en resoneert toch wel. Het is voornamelijk, dat ik de K-rails met de stroomzijde (onderkant) niet direct op het metaal wil leggen.
Ik weet niet wat dat gaat inhouden.... maar het zal mogelijk sluiting kunnen veroorzaken als ik er per ongeluk een schroevendraaier tegenaan hou.
Verder zal het wellicht ook invloed hebben op het digitale signaal. Dat risico wil ik niet lopen, vooral ook omdat ik er nog weinig over heb kunnen lezen.
Zijn er leden die hier ervaring mee hebben?
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Vandaag nogmaals de weg naar het station onder de loep genomen. Het blijkt dat mijn (nieuwe) plan om een tunnel onder de sporen te laten lopen erg moeilijk uitvoerbaar wordt.
Om dit realistisch te doen lijken moet de tunnel behoorlijk laag verzonken worden en dat gaat niet aan de voorzijde, omdat daar sporen lopen.
Aan de achterzijde is het een gemartel en zie je er niets van vanwege de schuine kant. Een tunnel wil je toch een beetje kunnen inkijken.
Terug naar mijn oude plan dus en maar geprobeerd een weg over de sporen te maken, omdat eroverheen helemaal niet gaat.
In karton een beetje geknutseld. Het wegtracé op de plaats wat ik met Wintrack had bedoeld kan niet gerealiseerd worden vanwege die (alweer) schuine kant en het achterste spoor dat daar ter plekke omlaag, gaat waardoor er een te groot niveauverschil tussen de sporen ontstaat.
Daardoor loopt de weg nu wat meer naar rechts en zal de overgang deels over de wissels gaan lopen, op die plek waar de rails redelijk vlak bij elkaar komen.
Ik heb de wisseltongen vrij gehouden en zo lijkt het te gaan. Het zal een uitdaging worden om het goed af te werken.
De beide tunnelingangen zal ik zeker op een andere plek kunnen inzetten, dus die moeite was niet voor niets. Wel heb ik de bovenplaat laatst aan zitten passen,
hetgeen nu achteraf niet had gehoeven. Ik moet het nu weer dicht zien te krijgen, terwijl ik ook de ondersteuning heb aangepast. Afijn....zo blijf je lekker bezig
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Tja, als je alles van tevoren weet... De hobby heeft bij velen nu eenmaal alles te maken met ruimtegebrek en dat leidt nogal eens tot 'gemartel' zoals je zelf zegt. Ik vind dat je voor de overweg een mooie oplossing hebt gevonden. Dat kan er heel natuurlijk uit koment te zien. (bij mij voor de deur ligt de overweg ook pal naast de wisseltongen - ook in het ruime Frankrijk is het wel eens krap). Is een 'PIT Peg' oplossing niet iets voor jouw tunnel? Als je MIBA Report 6 niet hebt zal ik proberen een scan te maken, zeg het maar.

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Marco, dat is attent van jou. Ik weet niet wat een PIT Peg oplossing is en ik heb inderdaad MIBA Report 6 niet, dus ben wel zeer geïnteresseerd in je voorstel.
Alvast bedankt daarvoor.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Dag Martin,

Dit is waar ik op doel. Pit Peg tekende voor Miba en heeft ook veel in aparte boekjes gepubliceerd. Het is een voorbeeld van vele voorstellen die hij heeft gemaakt en je moet ze geen van allen letterlijk vertalen naar je eigen baan maar meer zien als iets om op een idee te komen. Dit is slechts 1 pagina van zijn werk. Wat ik bedoelde is een dunne betonnen tunnelingang die je - als je toch in beton werkt -zal je bekend zijn lijkt me - naar believen kunt verlengen, verbreden etc. Ook een weg kan er dan weer overheen en het hoeft allemaal niet veel voor te stellen in de hoogte, want: beton. Misschien kun je er iets mee.
Groet,

Marco
Re: Station Engental
Lid sinds: 2016

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,
Wat een leuk ontwerp is Engelental. Ik vind het vloeiende spoorverloop erg mooi.
Groet,
Cees
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Is dit wat ?

Groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Harald en Marco... dat zijn inderdaad leuke oplossingen, maar bij mij moeilijk toepasbaar. De ruimte van de onderliggende rail tot het bovenblad is maar maximaal 11,5-12 cm.
Als ik daar dus een tunnel van wil maken, conform jullie bijlagen, dan heb ik zeker 5 cm. nodig . Dan blijft er nog maar 7 cm. over en dan kan de trein er niet onderdoor.
Daarbij kan ik gewoon niet aan de achterkant bij de tunnelingang vanwege de schuine kant. Het is daar erg moeilijk afwerken.
Daarom had ik eerst een paar losse tunnelingangen gemaakt om die op een plek neer te zetten waar het kan met de bedoeling er een berg overheen te bouwen.
Dat lukt aan de voorkant wel, maar ook niet aan de achterkant om dezelfde reden.
Ik laat het even rusten en ga wat anders doen. Jullie ideeën laat ik even bezinken. Wellicht komt het er toch van. Dank jullie.

@ Cees...dank je wel voor je compliment.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

CiteerIk laat het even rusten en ga wat anders doen. Jullie ideeën laat ik even bezinken.

Is er al licht aan het eind van de tunnel? :idea:

Ook ik was er ooit van overtuigd dat ik mijn complete ontwerp heel erg goed had doordacht en dat het wijzigen alleen nog maar op detailniveau zou gaan gebeuren: helaas, zo werkt dat blijkbaar niet. Jij hebt jouw BW kunnen uitbreiden, ik moest het zelfs laten vervallen. Ook dat had te maken met benodigde doorrijhoogte. Blijkbaar moet je op zo'n moment gaan "omdenken" zoals men dat tegenwoordig wel eens zegt. (ik heb eigenlijk een sch... hekel aan die uitdrukking) Toch kan daar heel verrassend iets heel moois uitkomen. Ik ben benieuwd waar jij mee komt!

Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Hoi Martin,

Al een stel keer gekeken hier.
Misschien is dit (foto) een oplossing; heb je gewoon wat minder rails in het zicht en is relatief makkelijk te maken  :P

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Tony...dank voor het meedenken, maar waar je nu die plaat voor de scenery hebt gepositioneerd, moet een aflopende
rotswand tot niveau 0 komen. Op jouw wijze verdwijnt zelfs het paradevak.
Er is nog geen oplossing voor de kruising weg/spoor. Ik denk wel dat het een overgang wordt zoals op de laatste foto's.

Tijdens de donkere dagen voor kerst ben ik druk geweest met het monteren van de vitrine tubes van Trainsafe in mijn kantoor. Ik heb deze aangeschaft omdat ik mezelf voor de kerst en als bonus, heb getrakteerd op 2 prachtige sets nml. de ICE 3 met de uitbreiding set rijtuigen (een van de laatste der Mohicanen, want deze is vanaf oktober uit de productie genomen) en het nieuwste insider model TEE  "Parsifal".
Ik ben hier erg blij mee. Ook die TEE trein is een plaatje en voorzien van de nieuwste snufjes.
De rails in de vitrine is aangesloten op de centrale, waardoor de trein daarbinnen kan rijden en ik de lichten kan laten branden.
Foto's volgen.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Oepsie, Martin  :D

Nu eerst maar eens naar je sporenplan gekeken; nu een afneembaar stuk arcademuur gepaint.
Met linksonder een vast stukje  ;)

Grtz Tony

Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Hoi Tony, dat spoor waar jij die arcadebogen langs hebt geplaatst is nog een onderdeel van mijn kronkelspiraal en komen niet in het zicht. ;)
Vanaf het station valt de hele rotswand tot aan het laagste spoor en ik heb daar aan de linkerzijde een afvallende beek van boven tot beneden gepland.
Die plateaus zijn daar een onderdeel van, zodat ik het kan vormgeven met polystyreen.
De weg loopt dus eigenlijk langs de rotswand. Maar dank je voor je feedback.  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen,

Hierbij wat foto's van de vitrine (tubes van Trainsafe) die ik de afgelopen dagen in mijn kantoor heb geplaatst. Ik heb de losse rail in de tubes aangesloten op de centrale en
kan daardoor de verlichting laten branden. Gaaf om te zien en het is een pronk stuk geworden.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Dat zijn wel erg mooie kijkbuizen!  :thumbup: Kom je nu nog wel aan "werken" toe?

Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental

Ziet er gaaf uit, Martin  :thumbup:

Hoe krijg je het spul er weer uit ?
Ik zie nl aan 2 kanten stootblokken.

Grtz Tony
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Prachtige kokers, ik heb ze hier ook hangen.
Alleen jammer dat de stekkertjes "buiten" de kabelgoot zitten.
Die kunnen er toch wel in ?

groet
Harald
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
@Marcel...het is inderdaad een plaatje om te zien, vooral 's avonds met de rijtuig verlichting aan...een aanwinst in mijn kantoor.
En voor werken is dit een voorrecht. Als ik een beetje gestresst ben, dan draai ik me om en wordt ik blij  :P
Ik heb helemaal niets te klagen...op het zoldertje van mijn kantoor is de baan. Elke dag kan ik tussen het werk door even een latje zagen of een stekkertje monteren
Goed voor de nodige ontspanning en om de hoek is de huiskamer....met de koffie  :-) :-)

@ Tony...Het is niet de bedoeling dat deze treinen in de vitrine op mijn baan gaan rijden. Voor de ICE en de Rheingold wordt dat een drama, want het is al een hele klus om deze
geschakeld en al in de tubes te krijgen. De ICE kan sowieso niet op mijn baan. Ik krijg deze niet geplaatst, omdat alle sporen nagenoeg in een bocht liggen. Ook voor de Rheingold wordt dat lastig, want ze hebben beiden zulke rare insteekkoppelingen.
De nieuwste TEE trein met locomotief is geen probleem. Die kan ik gewoon op de baan zetten.
Daartoe maak ik de stekkertjes los en verwijder ik het schuifje aan de kopse kant. Daardoor kan ik de rails er wat uit trekken en kan ik de trein eruit halen.
Deze tubes lenen zich niet voor het uitrijden op de baan, omdat ik 2,40 mtr. nooit naar mijn zolder krijg en al zeker niet kan aansluiten op een stukje rail.
Daarom heb ik gekozen voor de goedkoopste variant en niet die met messing rails in de groef. Die laatste is op die lengte ook niet aan te bevelen, want die gaan door de werking van de messing strips vroeg of laat krom staan. En dat is niet fraai.
In de tubes heb ik C-rail geplaatst omdat deze rail robuuster is dan K rail en er ook een bedding aan zit.
Het is echt de bedoeling dat er in de tubes een verzameling treinstellen komen, die ook rijtuig verlichting hebben, puur voor de verzameling.
Ik heb er nu 3 gevuld en ik kan tot 8 tubes gaan.

@Harald... Ik kan de stekkertjes wel in de goot doen, maar dan kunnen de tubes niet van de muur en wordt het moeilijk om de trein eruit te schuiven.
Dan zou ik ook iedere keer het deksel van de goot moeten verwijderen. Het is dus een praktisch verhaal, omdat de draden aan de rails zijn gesoldeerd.
Verder zitten deze stekkertjes geheel in de hoek en zijn nauwelijks zichtbaar.

Verder nog even een toelichting:

Ik heb vanaf de centrale op mijn zoldertje, 2 draden door het plafond gehaald en deze helemaal door de goot naar de grond getrokken. Aan de onderzijde zitten stekkertjes. Dan heb ik weer 2 draden van de grond naar de bovenkant van de goot gebracht, waaraan d.m.v. kroonsteentjes dwarsverbindingen naar de tubes gaan. Normaal zijn aan de onderzijde de stekkertjes verbonden, zodat ik stroom op de rails heb. Daardoor kan de verlichting branden en kunnen de treinen heen en weer rijden binnen de tubes.
Nu heb ik op zolder bij de aansluiting naar de centrale een scheiding gemaakt, zodat ik de draden ook kan koppelen met de programmeeruitgang van de centrale.
Als ik dat doe zijn de rails in de tubes ineens programmeerrail geworden. Deze tubes kan ik dus aan- of afsluiten door de stekkerverbinding te verbreken of koppelen.
Verder heb ik nu de mogelijkheid om aan de onderzijde van de goot de verbinding te verbreken en andere draden aan te sluiten naar mijn bureau voor mijn rollenbank..
Hier kan ik locs onderhouden, laten rijden , maar ook kan programmeren als ik op het zoldertje de programmeeruitgang schakel.
Al met al best wel doordacht en vrij simpel vindt ik zelf  :-)






Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Engental
Hi Martin,

:thumbup:

groet
Harald
Re: Station Engental
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Station Engental
WoW........ 8o  :thumbup:
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
De laatste dagen nog even aan het stoeien geweest met de losse module die 2 sporen met elkaar moeten verbinden, zodat er een gesloten lus ontstaat.
Hiertoe moest ik toch nog wat herstelwerkzaamheden verrichten, omdat deze module er niet zo fraai tussen zat.
Verder bleek ook dat de zijkanten niet helemaal haaks waren, waardoor de aansluiting met de rest van de baan slecht was.
Ik heb de sporen erop gelegd, er draden aan gesoldeerd en nu past het prima. Weer een stapje verder.
Binnenkort de rail vast maken, de bedding aanbrengen, de draden verwerken en deze op een simpele manier koppelen aan het elektrische circuit.
Re: Station Engental
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Station Engental
Beste mensen, ik kreeg een bericht dat ik al heel erg lang niets op dit topic heb gepost en dat klopt.
Het jaar 2018 is een heel turbulent jaar geweest, zowel zakelijk als privé, door de ziekte van mijn moeder en het overlijden van mijn vader.
Toch heb ik niet stil gezeten en veel gebouwd, tot aan vandaag. 
Zo heb ik het hele station niveau aangelegd en ben ik op veel ervaring op het aandoen met de bouw van de tussen module.
Engental komt langzaam maar zeker te voorschijn, zoals bedacht.
Uiteraard zijn er foto's gemaakt en zullen deze binnenkort met tekst en uitleg in dit draadje komen.
Er is het een en ander veranderd, omdat de praktijk nog weer anders is dan de theorie. Iedereen zal dat kunnen beamen.
Scenery vraagt gewoon meer ruimte dan het ontwerp op papier.
Nog even geduld dus....
Re: Station Engental
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Engental
Heel begrijpelijk, Martin.

Da's niet niks  :?
Alles gaat zoals het gaat en je kunt alleen maar verder en doorgaan.
We gaan het vanzelf wel weer zien hier  ;)

Grtz Tony
Re: Station Engental
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Begrijpelijk dat het bij jou even stil was, er is nogal wat gebeurd als ik het zo lees.

Ik kijk uit naar je updates en mooie verslagen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Engental
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Station Engental
Hallo Martin,

Ik maakte me al ongerust en was bang dat je was overgestapt op postzegels verzamelen of zo.  :-(

Fijn dat je er weer bent, ik ben benieuw naar de laatste vorderingen!
Re: Station Engental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Station Engental
Hoi Martin,

Het jaar 2018 was voor veel mensen een turbulent jaar, ook voor mij o.m. Ik hoor het veel om me heen. Knap dat je ondanks alle gebeurtenissen dit draadje weer oppakt. Sterkte, maar ook veel succes met de verdere bouw. Ik kijk erg uit naar je nieuwe berichten.
Marco