Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan van Mattis

Gestart door Mattis zaterdag 01 februari 2014, 18:09:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Mattis
Mattis
gast

Baan van Mattis
Hallo iedereen,

Heb wat zitten puzzelen aan mijn nieuwe baan.
Het is de bedoeling om 4 treinen automatisch te laten rijden (rechts) in een bepaald traject.

Vanaf het schaduwstation gaat het via een klimspiraal naar geel en dan naar het gewone station (groen).
Links van het station daalt de baan (paars) naar een klein stadje rechts.
Hierna komt de trein weer het station binnen, langs de andere kant.
Dan gaat de baan rechts naar omhoog (rood) om dan langs een industriegebied te passeren.
Hierna gaat het weer naar het station.

Mattis
Re: Baan van Mattis
GerritH
gast

Re: Baan van Mattis
Hoi,

Ik vind dit een mooi baanplan. De slinger rechtsonder in jouw station spreekt mij minder aan. Mogelijk kun je dit oplossen door in de bocht een wissel op te nemen net de andere kant op.
Groet,

Gerrit
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Citaat van: GerritH op zaterdag 01 februari 2014, 21:26:23
Hoi,

Ik vind dit een mooi baanplan. De slinger rechtsonder in jouw station spreekt mij minder aan. Mogelijk kun je dit oplossen door in de bocht een wissel op te nemen net de andere kant op.
Groet,

Gerrit

Welke slinger bedoel je? Die rechtsonder aan het schaduwstation?

Mattis
Re: Baan van Mattis
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan van Mattis
Beste Mattis,

Ik heb je baanplan even bekeken en ik herken er een thema in, echter er zijn nogal wat verbeter punten nodig om tot een goed plan te komen.

Allereerst kun je vanaf je schaduwstation komend niet meer terugkeren. Daarvoor ontbreken er wisselstraten aan de beide zijden van je zichtbare station (groen).
Deze wissels zou je als gebogen wissels in de bochten kunnen situeren.
Als tweede rijdt de trein door je stad (paars) maar in 1 richting en dat is verre van realistisch. Je kunt dit oplossen om de lus in het onzichtbare deel via wissels enkelsporig of
de gehele lus dubbelsporig te maken. Indien je het ondergrondse paarse deel enkelsporig maakt, dan zou je zelfs opstelsporen kunnen realiseren voor een afwisselend treinenverloop.
Je rode keerlus zou ik ook voorzien van een opstelspoor en misschien deels uit het zicht plaatsen, zodat je niet kan zien dat het een lus is.

Een geheel andere (maar naar mijn mening een betere oplossing) is om de oranje lijn niet naar een rode keerlus te laten gaan, maar deze te laten zakken tot onder de paarse/groene lijnen
en die naar het schaduwstation te laten leiden in plaats van een aparte gele lijn.

Denk wel aan de openingen voor de bereikbaarheid van je sporen. Daar moet je terdege over nadenken. De tafel is zo erg breed lijkt mij.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 01 februari 2014, 21:47:48
Beste Mattis,

Ik heb je baanplan even bekeken en ik herken er een thema in, echter er zijn nogal wat verbeter punten nodig om tot een goed plan te komen.

Allereerst kun je vanaf je schaduwstation komend niet meer terugkeren. Daarvoor ontbreken er wisselstraten aan de beide zijden van je zichtbare station (groen).
Deze wissels zou je als gebogen wissels in de bochten kunnen situeren.
Als tweede rijdt de trein door je stad (paars) maar in 1 richting en dat is verre van realistisch. Je kunt dit oplossen om de lus in het onzichtbare deel via wissels enkelsporig of
de gehele lus dubbelsporig te maken. Indien je het ondergrondse paarse deel enkelsporig maakt, dan zou je zelfs opstelsporen kunnen realiseren voor een afwisselend treinenverloop.
Je rode keerlus zou ik ook voorzien van een opstelspoor en misschien deels uit het zicht plaatsen, zodat je niet kan zien dat het een lus is.

Een geheel andere (maar naar mijn mening een betere oplossing) is om de oranje lijn niet naar een rode keerlus te laten gaan, maar deze te laten zakken tot onder de paarse/groene lijnen
en die naar het schaduwstation te laten leiden in plaats van een aparte gele lijn.

Denk wel aan de openingen voor de bereikbaarheid van je sporen. Daar moet je terdege over nadenken. De tafel is zo erg breed lijkt mij.

Tjoekgroet,

Martin

Beste Martin,

Bedankt voor al de tips.
Ik heb er bewust voor gekozen om slechts 1 spoor naar het schaduwstation te laten lopen, maar ze kunnen inderdaad niet meer terug. Hier zal ik nog een oplossing voor moeten zoeken. Verder zal ik ook de rode keerlus deels uit het zicht zetten, om de reden die je zelf al zei. Misschien is het dan beter dat ik rechtsboven dan een stad maak, boven die keerlus bijvoorbeeld.

Ik snap niet echt wat je bedoelt met die oranje lijn?

Ik ben daarstraks al even aan de slag gegaan en heb het paarse deel rechts dubbelsporig gemaakt.

Met vriendelijke groeten,

Mattis
Re: Baan van Mattis
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan van Mattis
Hallo Mattis,

Wat ik bedoel is om de 2 sporen die rechts je station verlaten (oranje), te laten zakken tot onder je stationsporen links en die aansluiting geven naar je schaduwstation ipv. de gele aansluiting.
Dan kun je de rode aansluitingen die nu naar je industriegebied en de keerlus leidt laten vervallen en de gele aansluiting van je station naar je industrie kunnen leiden ipv. naar je schaduwstation.
Daardoor kun je het station uitbreiden en kun je misschien in je paarse lus nog extra opstelsporen maken. Zo creeer je een hondebot principe. Als de rode keerlus is verdwenen, zou je eventueel
nog een aansluiting kunnen maken naar een klein berg-eindstationnetje o.i.d.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Martin,

Lijkt me inderdaad een goed idee, maar lijkt me ook een stukje moeilijker voor de bouw..
Zal eens moeten kijken of dit me lukt..

Groetjes
Re: Baan van Mattis
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan van Mattis
Hi Mattis,
Ben het met Martin eens dat je schaduwstation niet bereikbaar is.
Echter bij rechts-verkeer kom je er wel uit, maar er nooit in  :-).
Je kunt hiervoor een wisselstraat aanbrengen aan de rechterkant van je station, bijv met en paar meegebogen wissels,
vlak voor de wissel naar het inhaalspoor. hierdoor rij je in het station echter wel tijdelijk tegen het verkeer in, maar kun je aan het eind van
het stationsdeel naar je schaduwstation rijden. Terug vanuit het schaduwstation gaat nu al zonder probleem.
Je zou voor het inrijden ook nog een extra spoor kunnen reserveren/ aanbrengen in je station, speciaal voor verkeer naar het schaduwstation.
Dit spoor zou dan alleen van rechts naar links bereden kunnen/moeten worden.

groet, Gertjan
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Hoi Gertjan,

Klopt wat je zegt, maar ik probeer zo weinig mogelijk wissels te gebruiken omdat ik er ook niet zo veel heb.
Ik moet inderdaad een oplossing zoeken zodat de treinen ook terug kunnen naar het schaduwstation.

De laptop waar ik mijn baanplannen op maakte is daarstraks kapot gegaan :/ Dus zal moeten kijken wat ik nu ga doen.

Mattis
Re: Baan van Mattis
GerritH
gast

Re: Baan van Mattis
Hoi,
Ik bedoel deze slinger. Ik ben hier persoonlijk niet gecharmeerd van. Het degenereert een modeltrein in een ratelslang. Althans dat is mijn mening  :D
In deze zelfde hoek ligt ook de oplossing om jouw schaduwstation weer binnen te kunnen rijden.
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Citaat van: GerritH op zondag 02 februari 2014, 18:55:05
Hoi,
Ik bedoel deze slinger. Ik ben hier persoonlijk niet gecharmeerd van. Het degenereert een modeltrein in een ratelslang. Althans dat is mijn mening  :D
In deze zelfde hoek ligt ook de oplossing om jouw schaduwstation weer binnen te kunnen rijden.

Als ik daar eerst nog een recht stuk moet tussen zetten verlies ik ruimte in mijn station (en deze is al niet zo groot)
Over het bovenste deel ben ik zeker nog niet tevreden, maar ja aanpassingen kunnen nog altijd he :)

Mattis
Re: Baan van Mattis
GerritH
gast

Re: Baan van Mattis
Je verliest geen ruimte. :O Er komt zelfs perronspoor lengte bij. Ik zal het even uittekenen voor je. Er volgt straks nog een bericht.
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Citaat van: GerritH op zondag 02 februari 2014, 19:21:52
Je verliest geen ruimte. :O Er komt zelfs perronspoor lengte bij. Ik zal het even uittekenen voor je. Er volgt straks nog een bericht.

Bedankt, ik snap niet echt wat je bedoelt :P

Mattis
Re: Baan van Mattis
GerritH
gast

Re: Baan van Mattis
Hopelijk is het zo duidelijk. Ik heb gelijk even de twee bochtwissels voor je ingetekend om het schaduwstation weer in te kunnen rijden. Je moet zelf even uitzoeken hoe je weer met de wissels aan de linkerzijde van je station aansluit. Ik kan niet goed zien of je 077, 064 of 094 gebruikt om extra ruimte voor je perron te creƫren.
Re: Baan van Mattis
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan van Mattis
Als je toch te weinig wissels hebt, zou ik er voor kiezen om 1 van de opstelsporen in je schaduwstation te laten vallen en dat wisselpaar voor de overgang in je station gebruiken, zoals op de laatste tekening. Je ontkomt nl niet aan die overgang, wil je vanuit het station ook in het schaduwstation kunnen komen.

gr Gertjan
Re: Baan van Mattis
Mattis
gast

Re: Baan van Mattis
Momenteel heb ik geen windows pc ter beschikking dus zal het even wachten worden voor ik hier iets mee kan doen.

Groetjes