Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin Br 151 uit startset 29151

Gestart door railrunner2 vrijdag 31 januari 2014, 10:13:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Br 151 uit startset 29151
Hallo mede treinfanaten,

Ik heb laatst een BR 151 uit startset 29151 gekocht. Helaas werkt het geluid niet. Kan dit komen doordat ik de 60253 MS gebruik ipv de 60252 die bij deze set zit? Natuurlijk kan de geluidsmodule ook stuk zijn! Of weet een van jullie nog een andere mogelijkheid waar het aan kan liggen? Mocht ik de module/speaker moeten vervangen, hoeveel kost dat dan ongeveer? Hoor graag van jullie.  :help:
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hi

Ga eerst eens kijken of het geluid inderdaad defect is. Bij mede spoorder langsgaan of zo.
Heb je mechanisch gekeken of er niet iets los zit (de luidspreker bijvoorbeeld, aansluitdraden ect)
In de electronika moet je dingen uitsluiten om bij de fout terecht te komen.
De volgende stap om te controleren of alleen het luidsprekertje defect is (komt wel vaker voor)
ect......
Het is heel moeilijk om van een afstand het probleem te lokaliseren hopelijk heb ik je iets op weg geholpen.

sterkte er mee, groet
Harald
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Er zit een normale decoder met aparte geluids module (DVM09) in.
Deze wordt via de AUX uitgangen van de decoder aangestuurd.
Nu kan de geluidsmodule kapot zijn, of de speaker.
je kunt de speaker testen, door de witte aansluitdraden van de print los te solderen en een aantal keren even heel kort tegen de polen van een AA batterij tikken.
Als je dan klikjes hoort, is de speaker nog in orde.
Als je een ECOS of CS1 hebt, dan kun je in de function mapping tabel kijken, of de AUX uitgangen achter de desbetreffende functieknop nog wel staan aangevinkt.
Als al het bovenstaande in orde is dan is de kans groot dat de geluids module kapot is.
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Ik heb deze loc ook, en bij mij ging "het geluid" ook kapot in 2011. Met een nieuwe speaker geen verandering. In september 2011 via de dealer (had nog net garantie) maar Keuterman gestuurd. Na 7 (!!!) maanden kwam de loc retour met een nieuwe decoder. Helaas was dat een nog goedkopere decoder, ik kan niet eens het volume regelen (met een ECoS2!, ook niet met CV63 op de 6021), bij de oorspronkelijke decoder kon dat wel.
Kortom, deze loc is nu een grote lawaaibak en staat bij mij op de nominatie voor een Loksound (Na mijn 110 die met een kapotte geluidsdecoder 60933 staat).

Sterkte met jouw loc,
Groet, Paul
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Geluidsmodule is 1-kanaals.
Je hebt alleen ventilator/e-lokgeruis en hoorn. Er zitten meer geluiden in verstopt; (afhankelijk van type) zie op de site van x-train.
Als je de éne afspeelt, valt de andere even weg.

Maar ik heb al vaker vernomen van dit type gesneuvelde geluidsmodule.

Misschien kan je beter een echte sounddecoder plaatsen, en de andere decoder voor een andere lok gebruiken.

Gr. Marcel
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Citaat van: pajomaho op zondag 02 februari 2014, 17:32:37
... ik kan niet eens het volume regelen (met een ECoS2!, ook niet met CV63 op de 6021), bij de oorspronkelijke decoder kon dat wel.
Paul, bij de goedkope geluids modules kon je nooit het volume regelen.
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
@ Ad,
Ik had er maar eentje met een (oude) goedkope decoder, dus dat weet ik dan niet zeker meer of ik het geluid daarmee kon instellen, 't zal wel. Maakt ook niet meer uit, hij is toch al vervangen door een nieuwe goedkope decoder - voorlopig.
Erger vind ik dat de dure decoder 60933 ook geen geluid meer geeft. Daarom koop ik ook geen M-geluidsdecoders meer maar schakel ik langzamerhand over op de Locsounds.
Groet, Paul
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hi Paul,

Als je nog eens problemen hebt mag je gerust eens langskomen.

groet
Harald
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hallo ??,

zoek eens op deze br 151 in dit forum en je komt legio problemen tegen die allemaal met het geluid te maken hebben. Ook ik heb zo'n lok en bij mij is het geluid ook gesneuveld. Ik zet er ooit nog een echte geluidsdecoder in van ESU maar het is een veel voorkomend probleem. Ook heb ik een Br 150. Daar zit ook zo'n geluidsdecoder in. Het geluid stelt helemaal niets voor. Een ventilator geluid en een fluit. Meer niet.

Groet, Jasper
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Bedankt voor jullie feedback, zal wel weer een nieuwe geluidsmodule worden! Gaat weer geld kosten of valt dat wel mee?
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Voor niets gaat de zon op Marten.

Je moet jezelf afvragen of je er zoveel geld in wilt stoppen.
De mfx decoder uit je lok heeft ongeveer een waarde van 10 - 30 euro op de 2ehands markt.
Een uitgebreide geluidsdecoder kost minimaal 75,= (Märklin) en 100 (ESU)
Je hebt dan wel een veelvoud aan geluiden beschikbaar, en bij M ook 6 fysieke functies.
Bij de juiste in-/ombouw (ook niet gratis; althans bij mij niet) kan je dan front en sluitlichten schakelen, en interieurverlichting.
Dus, voor een investering van ca 100 euro heb je wel een hoogwaardig model, en kan je je 151 zelfs als Wendezug gebruiken.

M.v.g. Marcel

Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Citaat van: pajomaho op maandag 03 februari 2014, 19:55:15
Erger vind ik dat de dure decoder 60933 ook geen geluid meer geeft. Daarom koop ik ook geen M-geluidsdecoders meer maar schakel ik langzamerhand over op de Locsounds.
Hoi Paul, de 60933 decoder mag dan wel door Marklin geleverd zijn, maar is een OEM ESU v3 Loksound decoder. ;)
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hoi Ad,
De 60933 een ESU v3? Ai, wat moet ik dan nemen?
Daar gaat m'n vertrouwen in die jongens uit Ulm. :?
Misschien is een loksound v4 beter...
Weer een radeloze modelspoorder  :D
Paul
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hallo allemaal,

Via de zoek functie hier terecht gekomen. Ik heb ook de 151 uit de startset en overweeg deze te 'pimpen'. Ik heb mij enigszins proberen te verdiepen in de decoders, marklin en esu.  Als ik de meest uitgebreide versie wil, met meerdere geluid functies, welke adviseren jullie dan?
En om sluitlichten te krijgen moet ik dus gaan boren, een precies werkje heb ik begrepen. Dit is dus een los werkje van een andere decoder.
Ik heb totaal geen ervaring met het ombouwen dus zit er over na te denken om het eerst op een goedkoop lokje uit te proberen. Dit is het lokje uit het bekende kruidvat set. Dat is delta techniek, als ik het goed heb begrepen. Soldeerbout is al aangeschaft.

mvg
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Hallo Timur,

Voor het standaard ombouwen maakt het niet zo veel uit welke loc je daar voor gebruikt.
Ivm de beschikbare ruimte is de Br 151 zelfs nog wat gemakkelijker.

Het boren van de sluitverlichting is een secuur werkje.
(als het tegen zit (en als je te snel wilt) dan kan je makkelijk uitschieten met een onbedoelde kras als gevolg)

Gr. Marcel
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
hallo Marcel,

Oke, dat uitboren heeft geen haast en is nu voor mij misschien een stap te ver. Eerst maar eens op een andere decoder concentreren. Ik heb hier op het forum eea al bekeken en op het www, ook mbt het inbouwen. De vele types etc is door de bomen het bos bijna niet meer te zien. Welke decoder is aan te raden?
Bij Meises moba bv zijn er wat in de aanbieding maar keus zat. Als ik weet welke ik moet hebben kan ik wat rond shoppen.

http://meisesmobacenter.de/shop/index.php?cat=c28_Lok-Sound-Decoder-Lok-Sound-Decoder.html

Mvg
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Ik zou een ESU nemen.  :)
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Ik ook
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Oké maar welke Esu?
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Elektrisch gezien zijn alle decoders gelijk op het vlak van motor aansturing, dus het is niet zo dat er hier verschillen in zijn en dat bepaalde DC motoren een andere decoder vereisen.
Ze kunnen allemaal een DC motor aansturen, maar tuning is wel belangrijk en dat geldt voor nagenoeg elke decoder.

De keuze wordt hoofdzakelijk bepaalt door het protocol wat je gebruikt, en dat zijn Mfx , DCC of het oudere Motorola.

Verder heb je diverse uitvoeringen van connector, een kabelboom met 8 polige NEM652 stekker, die veel bij 2rail locs wordt/werd gebruikt.
Je kunt de stekker er ook af knippen en de draden direct aan de verbruikers solderen.
De NEM652 wordt meer en meer vervangen door de PluX8, 12, 16 en 22 polige connectoren.
Märklin past in al haar locs de 21mtc connector toe, die je net als de PluX op een dragerprint, of adapterprint prikt.
Alle Märklin mLd en mSd decoders, met 21mtc worden met zo'n dragerprint geleverd.

Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Ik bemerk dat deze materie niet zo eenvoudig klinkt voor iemand met een niet technische achtergrond.
Ik ben bijna de hele avond op het forum eea aan het inlezen. Ene kant klinkt het aantrekkelijk om zelf aan de slag te gaan met de gedeelde kennis. Aan de andere kant denk ik dat het verstandig is om eerst even mee te kijken of een workshop te volgen.
Als iemand iets weet in het oosten van het land dan hou ik mij aanbevolen.

mvg
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Citaat van: Lupus op woensdag 11 februari 2015, 22:41:08

........of een workshop te volgen. Als iemand iets weet in het oosten van het land dan hou ik mij aanbevolen.


Zwolle, 2 avonden voor 4 tientjes: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Citaat van: Lupus op woensdag 11 februari 2015, 22:10:24
Oké maar welke Esu?

Lupus,

Een Lokpilot 4 als je geen geluid wilt, een Loksound 4 voor als je wel geluid wilt. En dan, zoals aangegeven welke formats moeten aanwezig zijn en hoe zit het in de lok met aansluitingen/bedrading.

Je hebt overigens grote kans dat het eenvoudig kan zijn door enkel een printje te vervangen. Er wordt steeds meer met adapterprintjes gewerkt waar alle bedrading van de lok op zit aangesloten, zelfs door Märklin. Daarop zit dan de feitelijke decoder.
Re: Marklin Br 151 uit startset 29151
Heren, bedankt zover voor de antwoorden. Ben het forum ook al verder aan het doorspitten om wat knowhow te krijgen.

Mvg