Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Keuze tussen K of C rails

Gestart door dibbetje donderdag 30 januari 2014, 17:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keuze tussen K of C rails
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga beginnen in schaal H0 en niet in schaal n.
Nu weet ik het niet zo goed welk te kiezen en heb een vraagje hierover:

*ballasteren van K rails maakt het volgens mij moeilijk om later een stuk spoor uit te breken.
*de geometrie van de K rails zijn dan weer beter dan de C rails.
*k rails hebben flexibele rails wat de geometrie nog meer ten goede komt.

Wat mij dus vooral tegenhoud om met de K rails te beginnen is dat het in mijn ogen een heel gedoe zal zijn om een stuk spoor uit te breken door de ballast die aangebracht is en met de C rails heb je dit niet. Nadeel van de C rails is de beperkte geometrie.
Heeft er iemand ervaring met K rails en dit niet als een probleem aanzien?
Re: Keuze tussen K of C rails
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Keuze tussen K of C rails
Uit breken met C-rail is helemaal een crime...
Re: Keuze tussen K of C rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Keuze tussen K of C rails
ik heb nu overal K-rails.Als ik zou herbeginnen in de zichtbare delen K-rail (met Merkur/Noch schuimbedding) en schaduwgedeeltes zeker C-rails.Die hebben niet zoveel last van oneffenheden.
Re: Keuze tussen K of C rails
Of het uitbreken van K-rail een lastig klusje is, hangt af van wat voor lijmsubstantie je gebruikt bij het ballasten. Verder zijn belangrijke overwegingen dat in het K-rail programma flexibele rail en een engelse wissel voorkomt. Vooral aan die laatste ontkom je bijna niet bij de wat gecompliceerdere emplacementen. Aan de andere kant is het ballasten van wissels en engelse wissels bij K-rail wel weer een heel secuur werkje, omdat de beweegbare delen gauw vast gaan zitten. Zo heeft alles zijn voor- en nadelen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Keuze tussen K of C rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Keuze tussen K of C rails
met Merkur/Noch schuimbedding heb je enorm weinig ballasten nodig.Enkel bij wissels een deeltje verder uithalen en zwart verven.Komt uiteindelijk maar even duur als alles te ballasten met gewoon materiaal.En werkt stukken sneller.Kijk maar eens in mijn topic.Ff zoeken en je vind regelmatig 2dehands noch/merkur bedding.Lot kopen en overschot verder doorverkopen.
Re: Keuze tussen K of C rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Keuze tussen K of C rails
Ik heb in schaduwstation c-rails. In zicht komt k-rails. Door de flexrails kan je mooie flauwe bochten maken. K-rails komt op rubberen ondervloer geplakt met bisontix. Bij het eventuele uitbreken komt het prima los.


Maikel
Re: Keuze tussen K of C rails
Zonder meer K rails voor een natuurlijker uitzicht dan de C.  Ook alle voordelen die hier door andere leden al gepost werden.
Wanneer je voor het ballasten flexibele lijm gebruikt is het verwijderen ervan een makkie : gewoon nat spuiten met de plantenspuit en eventueel met een vochtige doek enkele uren laten "weken" en het spul komt zo los.  Ik verwijder eerst vooraf de zijkanten droog zodat ik dit strooimateriaal kan hergebruiken : alles in een blikken bus  en even met een oude mixer erdoor en weer klaar voor gebruik.
Daarna bevochtigen en na een tijdje de rails losvijzen.  Even met een harde borstel langs onder en boven en alles komt los, zodat je de dure rails en flexibels terug kan gebruiken.  Ook het "weatheren" of roestkleurig schilderen van de railstaven moet je niet meer herdoen bij heraanleg.
Nooit echter wissels zelf ballasten , gewoon de ondergrond in eenzelfde kleur (of zwart) schilderen.
De C rails zijn wel aan te bevelen als je geen vaste baan wil aanleggen.

William