Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Keuze tussen K of C rails
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Keuze tussen K of C rails  (gelezen 1092 keer)

dibbetje

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
    • schaal-H0
Keuze tussen K of C rails
« Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 17:30:40 »

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga beginnen in schaal H0 en niet in schaal n.
Nu weet ik het niet zo goed welk te kiezen en heb een vraagje hierover:

*ballasteren van K rails maakt het volgens mij moeilijk om later een stuk spoor uit te breken.
*de geometrie van de K rails zijn dan weer beter dan de C rails.
*k rails hebben flexibele rails wat de geometrie nog meer ten goede komt.

Wat mij dus vooral tegenhoud om met de K rails te beginnen is dat het in mijn ogen een heel gedoe zal zijn om een stuk spoor uit te breken door de ballast die aangebracht is en met de C rails heb je dit niet. Nadeel van de C rails is de beperkte geometrie.
Heeft er iemand ervaring met K rails en dit niet als een probleem aanzien?
Gelogd
Tot op de trein.

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 17:36:52 »

Uit breken met C-rail is helemaal een crime...
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 18:16:17 »

ik heb nu overal K-rails.Als ik zou herbeginnen in de zichtbare delen K-rail (met Merkur/Noch schuimbedding) en schaduwgedeeltes zeker C-rails.Die hebben niet zoveel last van oneffenheden.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

mozzi54

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
    • foto's zolderbaantje
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 18:30:51 »

Of het uitbreken van K-rail een lastig klusje is, hangt af van wat voor lijmsubstantie je gebruikt bij het ballasten. Verder zijn belangrijke overwegingen dat in het K-rail programma flexibele rail en een engelse wissel voorkomt. Vooral aan die laatste ontkom je bijna niet bij de wat gecompliceerdere emplacementen. Aan de andere kant is het ballasten van wissels en engelse wissels bij K-rail wel weer een heel secuur werkje, omdat de beweegbare delen gauw vast gaan zitten. Zo heeft alles zijn voor- en nadelen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Gelogd
K-rail,Duits, tijdperk IV/V, Tams MC i.c.m. Koploper

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 18:48:45 »

met Merkur/Noch schuimbedding heb je enorm weinig ballasten nodig.Enkel bij wissels een deeltje verder uithalen en zwart verven.Komt uiteindelijk maar even duur als alles te ballasten met gewoon materiaal.En werkt stukken sneller.Kijk maar eens in mijn topic.Ff zoeken en je vind regelmatig 2dehands noch/merkur bedding.Lot kopen en overschot verder doorverkopen.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

vanb

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 januari 2014, 18:59:06 »

Ik heb in schaduwstation c-rails. In zicht komt k-rails. Door de flexrails kan je mooie flauwe bochten maken. K-rails komt op rubberen ondervloer geplakt met bisontix. Bij het eventuele uitbreken komt het prima los.


Maikel

Colman

  • Gast
Re: Keuze tussen K of C rails
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 31 januari 2014, 12:17:05 »

Zonder meer K rails voor een natuurlijker uitzicht dan de C.  Ook alle voordelen die hier door andere leden al gepost werden.
Wanneer je voor het ballasten flexibele lijm gebruikt is het verwijderen ervan een makkie : gewoon nat spuiten met de plantenspuit en eventueel met een vochtige doek enkele uren laten "weken" en het spul komt zo los.  Ik verwijder eerst vooraf de zijkanten droog zodat ik dit strooimateriaal kan hergebruiken : alles in een blikken bus  en even met een oude mixer erdoor en weer klaar voor gebruik.
Daarna bevochtigen en na een tijdje de rails losvijzen.  Even met een harde borstel langs onder en boven en alles komt los, zodat je de dure rails en flexibels terug kan gebruiken.  Ook het "weatheren" of roestkleurig schilderen van de railstaven moet je niet meer herdoen bij heraanleg.
Nooit echter wissels zelf ballasten , gewoon de ondergrond in eenzelfde kleur (of zwart) schilderen.
De C rails zijn wel aan te bevelen als je geen vaste baan wil aanleggen.

William
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.235 seconden met 22 queries.