Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot

Gestart door Meine donderdag 30 januari 2014, 11:29:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Ik heb een groot aantal van mijn wissels uitgevoerd met de Esu Switchpilot servo.
Bij bijna alle servo's geven geen problemen. Echter 1 Switchpilot werkt niet naar behoren. De servo's brommen bij het aanzetten van mijn ecos. De servo's kan ik handmatig draaien tot de servo wel "pakt" en naar de goede positie gaat.

geprobeerd:
- Een externe spanning 13,8 gelijkspanning. Vervolgens wisselspanning(geel en bruin van een marklin trafo)
- andere servo's eraan.
- Alle draden vervangen.

Een "oude" Switchpilot is kapot (niet meer te benaderen door de lokprogrammer en ecos, maar nog wel handmatig te programmeren, ook een reset (via de switches) lukt niet. ) Deze is echter nog wel handmatig te gebruiken. Dat duidt er volgens mij op dat er iets mis is met het digitale systeem.

Hierna een nieuwe 2.0 Switch pilot aangesloten. Ook deze geeft (dezelfde) problemen.
Wie heeft nog een oplossing?

(ps ik heb dit op op het esu forum gepost maar heb daar (nog?) geen oplossingen gekregen)

Meine
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Esu servo's?

De servodecoders van Esu zijn waardeloos. Werken alleen goed met esu servo's. Komt erop neer dat de Esu servo's veel ongevoeliger zijn gemaakt dan normale servo's.

Rauke komt vast nog wel met een goed verhaal. :)
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Ik heb even een videootje gemaakt.
Zodra ik klik op de muis gaan de servo's 1 kant op draaien en de lampen van de switchpilot knipperen.

Ik gebruik goedkope servo's die ik bij conrad gekocht heb. Bij 8 switchpilots geen probleem, bij de negende wel problemen.
Het is de reeks van 21 tm 24. die problemen geeft.

Meine



Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Daar zit helaas je probleem. Ga je niet oplossen, of de servo vervangen of de decoder......

Bij ons op de club hadden wij ook een groot gedeelte wel goed werkend. Maar een aantal niet. Beter zijn digirails servodecoders (DR4024). Wij hebben ook besloten om ze allemaal te vervangen.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Dat verklaart niet waarom mijn lokprogrammer de Switchpilot niet kan bereiken.

Met mijn boeren verstand denk ik: De switchpilot heeft een plus en een min en een stuurdraad. Deze stuurdraad zend een puls uit van rond de 1ms. afhankelijk van de stand van de instellingen.
Daar kan toch niet veel bij misgaan? Of zie ik dat verkeerd en heeft de servo die aan de Switchpilot hangt invloed op de Switchpilot?

of is de firmware de boosdoener?

Meine
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Het laatste wat ik erover gehoord heb (en ik zal dat eens nazoeken en als ik het gevonden heb de link hier posten) is dat de elektronica in de decoders van slechte kwaliteit is (goedkoop) en dat er daardoor geen stabiele puls uitkomt. Esu heeft dit 'opgelost' door hun servo's aan te passen (technisch: normale servo's kunnen een afwijking in de puls hebben van 0,7% voordat ze een andere positie opzoeken, de Esu servo's zijn aangepast naar 3,0% gevoeligheid) en minder gevoelig te maken. Het is de keuze tussen: Esu decoder + Esu servo of alle andere merken decoders + alle andere merken servo's.

Wat Wijbe al zei: Op de club hebben wij hetzelfde probleem ondervonden en opgelost door de digirails decoders te gebruiken (DR4024). Dit werkt super samen met de bekende goedkope micro servo's.

Groeten,

Rauke

EDIT: link gevonden: De buren, conclusie: gebruik geen Esu decoders of servo's met andere merken servo's of decoders.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Triest eigenlijk dat zo'n gerenommeerd merk zulke slecht decoders bouwt, en dat ze als oplossing hun eigen servo's zo ongevoelig gaan maken.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Dit had ik graag een half jaar geleden geweten.

Ik heb toen 8 stuks aangeschaft. :?

Meine
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Wat goed werkt behouden Meine. En die ene verkopen en een DR aanschaffen.

Gr, Ben.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Ik heb meerdere Switchpilots en ze bevallen me prima. Bij mij worden ze gevoed door een aparte (grijze) Marklin trafo van 32VA. Voor het digitale signaal heb ik ze op de booster aangesloten.

Nu heb ik onlangs een SprogIIV3 aangeschaft om op een stukje programmeerspoor mijn loks af te kunnen stellen. Toen ik een Switchpilot (voeding en digitale signaal) op de SprogII aansloot zag ik hetzelfde effect. Vervolgens alle servo's er af gehaald, toen de spanning er op en de servo's weer aangesloten. Probleem over. Vervolgens met de SprogII de Switchpilot geprogrammeerd (wat me bij die van Digirails niet lukt) en weer op mijn booster aangesloten.

Hoeveel Volt levert je trafo? En maakt het verschil of je er een zwaardere trafo opzet?

Albert.
(NB: Als je besluit je Switchpilots weg te doen, stuur je maar een PB)
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
ik heb een aparte ringeleiding voor al mijn digitale decoders.Daar staat de esu op en 4 spotgoedkope servo's.Geen beetje jitter.Wat ik wel doe is de eindafschakeling programmeren zodat de switchpilot servo de sturing afschakeld naar de servo toe.Maw bij servocontrol de vinkjes aanzetten.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: bellejt op donderdag 30 januari 2014, 18:10:01
ik heb een aparte ringeleiding voor al mijn digitale decoders.

Sterker nog: wij hadden een aparte trafo voor 4 Esu decders. Bij ons bromden zo goed als alle servo's in één van beide posities en sommige in beide.


Volgens de handleiding van de Esu switchpilot Servo is er geen eindafschakeling instelbaar. Hierdoor raakten de decoders bij ons ook oververhit, waardoor ze niet meer reageerden en uitvielen. De digirails echter schakelen de stroom af na 2 seconden.

Groeten,

Rauke
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
bij servocontrol staan 2 vinkjes :

x  Initial impulse after command received
x  Timeout impulse after position reached.

deze commando's zorgen ervoor dat er geen pulsen meer gaan naar de servo's.Dat zie je ook aan het gedrag van de goedkope servo.Die komt in zijn stand en stopt verder met bewegen.
Jitter is meestal te wijten aan een te slappe voeding of slecht gestabiliseerde.Dat andere merken hier minder last van hebben kan goed zijn.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Meine,

Heb sinds kort een SwitchPilot V2 (ESU51822) met dezelfde problemen. Door een weerstand van 2K2 (of 2K7) tussen de -5V aansluiting en de signaal-draad van de Servo te plaatsen is het probleem bij mij verholpen (zgn. pull-down). Plaats voor een pull-up een weerstand van 2K2 of 2k7 tussen de +5V aansluiting en de signaal-draad.
Met CV50 is de eindafschakeling instelbaar bij SwitchPilot V2 (hoofdstuk 10.7 van handleiding).

Gr. Michel.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Raar, de cv lijst in de handleiding van de Esu switchpilot Servo gaat tot cv 49. In de rest van de handleiding staat hier ook niets over. We gaan het eens testen (op de laatste Esu switchpilot die we nog hebben, welke overigens heel veel problemen geeft).

Groeten,

Rauke
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: bellejt op donderdag 30 januari 2014, 18:10:01
Maw bij servocontrol de vinkjes aanzetten.

Waar doe je dit precies?

Groet,

Guus
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Ik heb een hele rits van die dingen en ze doen het allemaal perfect. Wat ik wel heb geleerd is dat ze ruim voldoende voeding moeten hebben ik geef ze allemaal hun eigen voeding, gewoon goedkope 2A  bij 12V geschakelde voedingen bij de plaatselijke dump vandaan mijn vermoeden is dat daar je probleem zit.
Rob 
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: sik op donderdag 30 januari 2014, 21:02:12
Plaats voor een pull-up een weerstand van 2K2 of 2k7 tussen de +5V aansluiting en de signaal-draad.

Dit ga ik proberen. Ook ga ik een DR4024 aanschaffen in Dortmund.

Wel triest dat Esu blijkbaar een slecht product aflevert.

Meine
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Rauke,

Op de website van ESU staat de handleiding van de SwitchPilot V2 :warning: en daar wordt in hoofdstuk 10.7 (blz 24) de instelling van CV 50 uitgelegd.

Gr, Michel
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Nu alleen de vraag hoe kom je Erachter welke versie je hebt? De 51802 is een 1.0?
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Ik heb de LokProgrammer Software van Esu er eens bij gepakt en daarin lijken alle versies over deze timeout functie te beschikken, behalve de allereerste, dus:

SwitchPilot Servo: NIET
SwitchPilot Servo (MA): wel
SwitchPilot Servo (2013): wel
SwitchPilot Servo V2.0: wel

Ik kan echter maar twee art.nrs vinden: 51802 (V??) en 51822 (V2.0), dus het is onduidelijk welke versie wij hebben. We zullen het morgen testen.

Groeten,

Rauke
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
is er voor de eerste generatie niet een software update om deze timeout mogelijkheid ook op de eerste modellen te krijgen?? Ik denk maar gewoon even hardop hoor :P
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Een goede avond,

Vanaf een zeker aantal servo's (ik geloof toen 24) sloeg bij mij alles tilt bij het aanzetten.
Heb een zwaardere (betere) transfo van Titan (100 VA) als aparte voeding genomen (ipv van Marklin 52 VA) en sindsdien geen problemen meer.
Servo's hebben een zware voeding nodig bij het opstarten.

Mvg

Olivier 
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: Janvis op vrijdag 31 januari 2014, 16:57:05
is er voor de eerste generatie niet een software update om deze timeout mogelijkheid ook op de eerste modellen te krijgen?? Ik denk maar gewoon even hardop hoor :P

Ben ik ook benieuwd na. Morgen eens controleren met de lokprogrammer.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Er is nieuwe LokProgammer software 4.4.9. met een bugfix voor de switchpilot. Misschien heb je er iets aan (zeg maar wat).

Gr, Ben.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: bellejt op donderdag 30 januari 2014, 18:10:01
.Wat ik wel doe is de eindafschakeling programmeren zodat de switchpilot servo de sturing afschakeld naar de servo toe.Maw bij servocontrol de vinkjes aanzetten.

Ik struikel toevallig over dit draadje na eerder bij de buren gelezen te hebben dat het grote verschil tussen Esu Switch Pilot Servo en de betere oplossingen is, dat je bij Esu de servo's na omschakeling niet uit kunt zetten, m.a.w. dat er permanent spanning blijft staan op de servo's (met als risico brommen).

Ik begrijp van jou dat je (in digitale omgeving) dat wel uit kunt zetten.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Is gewoon een instelling in de decoder. Lees de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Citaat van: Jan22 op dinsdag 04 maart 2014, 17:59:29

Kan Blausee-Mitholz zich achteraf bescheuren?


Vraag het hem zou ik zeggen. Op zijn webpagina vind je een mailadres.

Maar wat heeft je betoog met het onderwerp te maken?

Gr, Ben.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Nieuwe Firmware 2.0.1160 voor de SwitchPilot V2.0 und SwitchPilot Servo V2.0: Verbeterde compatibiliteit met oude servos.

Gr, Ben.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Onlangs trof ik een oud draadje aan bij de buren, uit 2010, dus met ESU Switch Pilot Servo versie 1.0.
Daar had iemand vanwege opstart problemen bij de decoders een kleine toevoeging gedaan bij de stroomtoevoer.

Met een bescheiden aantal onderdelen:

Mosfet's Conrad Nr. 162408
Typ TRANSISTOR HEXFET IRF5305 TO-220 IR
Kondensator 25V 10µF
Widerstände 2x 470 KOhm

Een simpel schema:


En zo eindigt deze meneer met "nichts schlägt mehr aus oder hängt sich auf"

Het verhaal begint hier,
en het schema staat hier: www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=38376&start=115

Ik was het nooit eerder tegen gekomen als tip, en ik geef het maar even mee, voor andere bezitters van een oude versie.
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Is er iemand die deze schakeling heeft uitgeprobeerd ?
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Servo's brommen en draaien bij het aanzetten van de Esu Switchpilot
Hier kennelijk niet, maar bij de buren wel

CiteerOm mijn ESU switchpilots wat rustiger te doen opstarten maakte ik gebruik van een simpele, goedkope schakeling, gevonden  via volgende site, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48665.0
((dat is dit draadje !!!)).
Deze Duitse meneer maakte gebruik van een transistor IRF5305 en condensator 10ùF/25V, ik gebruikte wel een andere transistor (IRF9530) en een condensator van 100µF/25V.
Dit weekend geplaatst, prima!
Door de spanningsval sluit ik max 4 Lokpilots achter elkaar, welke nu mooi achter elkaar om de +/- 2sec opstarten, gaat veel rustiger nu, geen "tsak!-zwiep!" meer!!!

En wie dit leest, bekijkt gelijk het antwoord ervoor van Ronaldk, dan hoeft hij er hier niet meer op te reageren.