Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blausee

Gestart door Spiky woensdag 29 januari 2014, 21:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blausee
Spiky
gast

Blausee
Railers,

Zoals aangegeven in mijn voorstelling rondje blaas ik mijn trein spulletjes na een lange en ook verdiende rust weer nieuw leven in.
Ik loop al een aantal weken aan mijn sporenplant te werken maar echt sporen doet het niet. Veel ideeën maar weinig samenhang.
De aanpak met layout SW geeft me te weinig overzicht en wil veel te veel details, lijntjes op papier doen het ook niet echt.

Ik ga eens voor een andere aanpak, geen idee of het vaker zo gaat, geen idee of het gaat werken, we gaan het zien.

allereerst een paar wensen cq uitgangspunten:

Periode:
Dat is een lastige, eigenlijk spreken mij de treinen uit het stoom tijdperk en de hele moderne het meeste aan, een lastige! Laten we even open.
Lokatie:
Een verzonnen omgeving, elementen uit de grote wereld, maar alles kan. Geen grote stad, wel bergen, provincie stadje met aardig station, dorp met stationnetje, een BW (voor die al kolen en al dat onderhoud), bruggen, industrie (bv hout) en een schaduw station.
Sturing:
Digitaal met CS2 en besturing SW
Mogelijkheden:
Lekker rijden, rangeren

Niets is in beton gegoten, alles is in te ruilen voor een beter idee.
Ik hoop op jullie inbreng, positief en negatief (zorgelijk), eens kijken wat er uit komt.

Om te starten heb ik als leiding gevende (burgemeester) van Blausee een van de tekenaars opdracht gegeven om een tekening van onze mooie (imaginaire) gemeente een 3D tekening te maken. Het is erg druk bij de tekenkamer dus er is een kubistische voorstelling geproduceerd.

Blausee heeft geen spoorweg op dit moment, maar we zijn te weten gekomen dat er een belangrijke verbinding tussen 2 nabije steden wordt aangelegd en die moet wel door onze gemeente gaan lopen! Een goede gelegenheid om de eigen structuur te "regelen". Een van die grote steden heeft geen enkele mogelijk meer om uit te breiden en dus hebben ze Blausee gevraagd of we ruimte voor een BW hebben.

Hier is een bovenaanzicht en een overzicht tekening van Blausee zodat jullie een idee krijgen waar we het over hebben.





Op de tekening zijn ook de eerste ideeën aangeven waar we wat zouden kunnen realiseren:
(de gele vlakken zijn looppaden zodat de burgemeester wat grip op de zaak kan houden, het geïsoleerde rechthoekige gele vlak valt samen met de Blausee)
Donkergrijs: lokatie waar Station Blausee zou kunnen komen.
Donkergeel: Ruimte voor een BW?
Rood: Hier staat wat industrie w.o. een houtzagerij, willen graag op het spoor worden aangesloten.
Groen: Bossen waar duurzaam hout wordt geoogst.
Lichtblauw: Onze Blaubach met watervallen een echte attractie!
Donkerblauw: Hier ontstaat het dorp Bach, veel notabelen hebben hier grond gekocht, verder is het een uitstekend wandel en recreatie gebied, een stationnetje is zeer wenselijk.
Paars: Een project ontwikkelaar wil hier een bergbaan ontwikkelen, met een (loop)brug naar Bach verwacht hij veel belangstelling

De ruimte met het zwarte dak is een kleine badkamer en valt buiten de gemeente.

Zo dit als introductie, eens kijken hoe het verder gaat.
Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Dag Spiky,

Je hebt r al goed overna gedacht. Handig gedaan om het bw van een buurgemeente op te nemen in je plan, maar hoort dat dan niet op het grensgebied?
Nu lijkt het een eigen bw. Wordt dit dan een bw voor stoom, of ook voor diesel/elocs? draaischijf of rolbrug? Zeker bij een VI tijdperk, kan ik me voorstellen dat je voor een klein depot gaat, met een waterkraantje, kleine bunker en een enkele loods. Tenzij je echt niks geeft om tijdperken, maar zelf vind ik het vloeken om een stoomtrein diensten te laten rijden op een hedendaags spoor (ieder zn ding uiteraard, want ik vind zelf ook alles wat hebben, daar niet van)

Wat is SW? heb je geen wintrack of scarm...

Al nagedacht over tunnels/schaduwstations?

En erg belangrijk, heb je een tekening met afmetingen? Dan krijg k een idee van de ruimte die je hebt.

Succes en ik hoor t nog.
Simon
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Simon,

Bedankt voor je reaktie!
Het grens gebied met de buren bestaat uit een berg, daar kan het niet worden aangelegd.

Ik denk dat het een BW voor stoom en diesel gaat worden, met mogelijk een draaischijf en loodsen etc.
Mijn huidig rollend materieel is van voor 1970, stoom, diesel en 2 verdwaalde elocs. Mogelijk dat ik dan een enkele moderne trein in een schaduw station verstop om 's nachts stiekem mee te rijden.

Met SW bedoelde ik SoftWare in het algemeen, het beklemt me een beetje om nu al over railnr's te moeten nadenken. Mijn test opstellingen zijn M rails, maar de baan wordt K rails.

Er zijn al wel wat ideeen over tunnels etc, maar dan werd het al zo veel text in deze eerste introduktie, schetsen komen er aan!
Onder het station, BW en industrie kan het schaduw station voor de hoofdbaan komen, onder het rechter gedeelte een voor het nevenspoor.

Op dit moment heb ik een kamer van 4.8 bij 4 meter plus een stuk van een bijna identieke gespiegelde kamer ernaast. De muur tussen beide ruimtes kan ik weghalen. De getekende ruimte is ongeveer 6.6 bij 4 meter, maar dat kan ook worden aangepast.
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hi Hans,
Wat een originele manier om je gedachtespinsels vorm te geven. Begin is al goed. Even een paar praktische vragen:
- het gele pad op de voorgrond loopt dood en dan is er separaat nog een klein stukje pad in het hoekje. Hoe kom je daar?
- in de 3D is de voorkant schuin. Is dat gewoon een visuele doorsnede en daarom schuin, of loopt daar een schuin dak?
- Ik neem aan dat rechts bij het bredere gele deel de deur zit? Dan denk k dat je de eerste natuurwaarden moet opofferen/kappen, om aan die zijde overal bij te kunnen. Afgaande op de afmetingen is nu heel veel nuttig gebruikt voor het project, maar de logistiek voor de bouwer(s) en operators is wat krap begroot  :D.
- Wat zijn de schuine grijze delen naast de hoofdcomponenten BW en industrie?
- Is het wat om een BW in te richten als museum (dus stoom thema) naast de moderne bedrijfsvoering. Dit kan alleen realistiesch als je een ' overmaat' aan VI materiaal hebt natuurlijk, omdat het anders in verhouding niet logisch is.

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Gertjan,

Dank je wel voor je reactie en vragen.

Het lange smalle gele pad (Yello brick road) loopt voor een paar ramen langs. Deze beginnen op 80cm hoogte en lopen verticaal naar het plafond. Dit zorgt er ook voor dat de ramen kunnen worden geopend en voor de periodieke schoonmaak beurt. Het gaat verder onder een schuin dak (60 graden) en dan nog een stukje de hoek om. Je komt er, door onder de hoek van de baan te gaan of er moet een smalle doorgang komen.
De Blausee zelf geeft ook als mangat toegang tot de baan.

Bij het schuine deel naast de industrie speel ik al wat vals: daar gaat waarschijnlijk het hoofdspoor lopen. Bij het BW gaat het dan een tunnel in naar het schaduw station ( ik bedoel natuurlijk de volgende stad!). Ik heb weer een tweetal plaatjes naar de beheerder gestuurd, als die op de server staan plaats ik die en laat ik een voorstel zien voor de loop van het hoofd- en neven-spoor.

Over het gebruiken van het BW als museum heb ik ook nagedacht. Ik denk dat de stoomtreinen toch erg erg interessant zijn en mogelijk een erg zware aanwezigheid zullen hebben. Maar ja, Blausee bestaat alleen nog virtueel ( Zwitserland heeft ook een Blausee maar daar lijkt het niet op), dus ik kan alle kanten op.

Ik sta open voor alle input!

Overigens heeft dit draadje  gezorgd voor een run op de percelen in Bach, de premier (mijn vrouw) en diverse raadsleden hebben er al diverse gekocht, ook als investering. De gemeenteraad heeft de verkoop inmiddels gestopt om de m2 prijzen te verhogen, hebben we ook direct rendement op onze investering! Nu de premier hier komt wonen is het ook veel makkelijker om aan geld te komen voor de infrastructuur. Kijk dat is nu goed bestuur! :D

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Ha Hans,
Gezien de locatie en de prijzen zal het mogelijk een bestuur zijn dat niet direct als groen bestemeld mag worden.
Betekent een verbetering van de geldstroom richting infrastructuur idd een aanslag op de groene bossen om daar een extra doorgang te creeeren?
Of is er zelfs zoveel geld beschikbaar dat er een by-pass achter de wand kan worden gelegd? >:-D

Zie trouwens op de figuur van boven dat er tussen het industrieterrein en de BW ook een looppad is getekend, die in de andere tekening per ongeluk nog grijs is gebleven.
Het ontwerp is dus meer een P (of in dit geval P gespiegeld).

Gezien de voorkeur voor stoom, zou ik de TGV en aanverwante treinstellen als future-dream idd maar 's nachts laten rijden :-).

Verder is een E opstelling vanuit thema oogpunt zeker interessant, vooral wanneer de poten voldoende lengte hebben en je de in en uitgaande sporen, die door ruimtegebrek vaak halve cirkels zijn, uit beeld kunt houden.
Ben benieuwd naar de plaatjes, maar als ik het goed begrijp loopt de hoofdbaan vanaf het staton naar beneden, om ergens onder de BW/industrie richting het duistere onbekende te gaan.

Wordt vervolgd dus.
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Gertjan,

Het is inderdaad een omgekeerde P, waarbij het gat in de P de Blausee is.

Het bestuur is heel erg groen, want het gaat er zelf wonen. ;)

De investeerder voor de bergbaan heeft ons geschreven dat hij een Schrägaufzug wil realiseren, in  de lijn van de Harderbahn naar de Harder Kulm in Interlaken.

Hans
Re: Blausee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Blausee
Dag Hans.
Bijzonder leuk en interessant om zo'n schematische en kleurrijke indeling voor de tafel van een nieuw te ontwerpen baan te zien! :thumbup:
Natuurlijk zullen er nog de nodige wijzigingen en/of aanvullingen komen maar voor de geografische indeling al een prachtig overzicht.

Hopelijk gaan er geen grote "investeerders" met jouw mooie plannen aan de haal! :D

Veel plezier en succes met de verdere ontwikkeling van de plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
AlbertJan,

Ja, die grote investeerders zijn door een kleine gemeenschap als de onze toch niet tegen te houden. We hebben hier op het 3rail forum in elk geval het origineel vastgelegd.

Mijn foto's zijn op de server geplaatst dus ik kan weer wat laten zien.

Op de eerste foto zijn de voorgestelde loop van de hoofdlijn en een idee voor de loop van  de nevenbaan ingetekend.


Het donkerrode hoofdspoor komt boven samen bij de Blaubach en moet dan uiteindelijk het Blaubachtal volgen naar de volgende stad (linksboven). Railbeheer heeft me verzekerd dat de trein de Blaubach niet direct kan volgen (iets met watervallen, stijgingen etc) dus de rails moeten een bocht om de Blausee maken, door een tunnel onder ons zo gewenste station Blaubach en hup het dal in.

De neven baan in donkerblauw kan van het station Blausee over de Blaubach door een tunnel, weer over de Blaubach door de berg naar station Bach. Onderstaand plaatje laat het vergroot zien.



De locale aannemers en tunnelbouwers gingen juichend de raadkamer uit na deze presentatie, de lokale autodealers en juweliers hebben direct geprofiteerd, vooral in het duurdere segment.

Het bestuur van Blausee staat zoals altijd open voor participatie van externe adviseurs!

Hans
Re: Blausee
Pjedro
gast

Re: Blausee
Hallo Hans,

Wat een erg leuke manier van presenteren.
Dit is helemaal nieuw voor mij, maar erg leuk om te volgen.

Als ik dit zo na lees, zou het nu eigenlijk ook geen moeite meer kosten om de rails te gaan uit tekenen,
hetzij op papier, hetzij via ontwerp software.

Ik zie het donkerrode spoor aan 1 kant door de muur lopen (in het midden) en aan de andere kant dood lopen.
Is dat omdat je nog geen idee hebt hoe je die wil laten lopen?
De zijlijn naar Blaubach loopt eerst onder het dorp door maakt dan een grote boog om uiteindelijk in Blaubach uit te komen.
Maar je zegt dat Blaubach ook een mansgat word. Dat is toch niet nodig, want op de eerste foto van je laatste post, staat er naast dit dorp nog een mooi geen looppad.
Ik denk ik vraag het maar, want dat stukje snap ik nog niet helemaal.

Ik ben benieuwd naar de verder ontwikkelingen hier in de Blausee omgeving.

Met vriendelijke groet,
Peter


Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Peter,

Dank je wel voor je leuke reactie.

Het donkerrode spoor in het midden door de muur moet er alleen in de "echte" Blausee situatie komen. Bij mijn modelspoor is het idee om na het verdwijnen onder het BW het naar een schaduw station loopt waar de treinen kunnen wachten en keren.

Blauwbach word geen manschap, de Blauwsee tussen industrie en BW wordt een mangat. Dan ik bij het schaduw station en overal op de baan komen. Met al dat Duitse blauw raak ik de draad ook wel eens kwijt!

De nevenbaan naar Bach gaat dan inderdaad 3 maal over de Blaubach heen, onder de bergbaan kan dan nog een inhaal/passeer spoor komen.

Ik ben begonnen met het tekenen van het spoor met Railmodeller (Demo), dat loopt ook op een MAC. maar waarschijnlijk kunnen niet veel mensen de files openen. Wat wordt hier het meest gebruikt, c.q. is het meest aan te bevelen (ik heb ook nog wel een laptop met Windows).

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Dag Hans,


Reactie op je laatste vraag:
wil je snel wat ontwerpen, zonder poespas: SCARM
wil je echt een goed resultaat, en mooie gebouwen enz: Wintrack


Gr Simon
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Simon,

Ik heb Wintrack als Demo en SCARM gedownload, eens kijken hoe beide  aanvoelen.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Is goed Hans,
ik gebruik meestal Scarm. Ben ik daar een eind mee, dan zet k t over / maak ik het na in Wintrack,
omdat voor mn gevoel alles in scarm veel ruimer is, en dat valt dan weer tegen.


Je krijgt in WT een zeer realistisch beeld.


(je hebt n PB)


gr Simon
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Ha Hans,
Als extern participerende adviseur het volgende: tekeningen gemaakt met welk programma dan ook kun je het beste als jpeg oid wegschrijven en dit bestand dan als bijlage bij je bericht plaatsen. Die plaatjes kan nl iedereen direct zien.
Gezien het grote belang bij het volgen van de ontwikkelingen in dit project is dit consult geheel gratis  :D.

Zie nu al meer voor me hoe het ontwerp er uitziet wanneer het vertaald wordt naar een ' conventioneel' railplan. Ik denk dat je in de berg onder het dorpje Bach een klimspiraal gaat plannen en onder die klimspiraal het tweede schijn(schaduw)station. Als ik het goed zie gaat de blauwe nevenbaan naar Bach als eind (kop)station en stijgt dit traject direct bij het verlaten van het hoofdstation links onder. Betekent dit dat het grote dal ook aan de achterzijde wordt afgesloten door een licht glooiende helling die oploopt richting dorpje Bach?

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
GertJan,

Het is altijd super als een project ook de juiste adviseurs weet aan te trekken, bij deze mijn oprechte dank voor je participatie!

Je hebt het goed gezien dat ik met de nevenbaan direct wil stijgen bij het verlaten van station Blausee dmv een natuurlijke helling.

Ik heb nog geen idee of er 1 of 2 schaduwstations voor de hoofdbaan moeten komen. Het hele basis niveau kan een groot station worden, maar wellicht zijn er juist meer mogelijkheden met 2 kleinere. Wat is jullie ervaring?

Overigens zijn de eerste balken voor mijn huis in Bach vandaag gezaagd! De aannemer en mijn vrouw beginnen zich echter nu al grote zorgen te maken, want het perceel lijkt nog lang niet bouwrijp te zijn.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hi Hans,
Zelf ben ik niet zo van het rijden in rondjes, vandaar mijn idee van 2 schaduwstations.
Werk graag volgens het hondenbot-principe. Door 2 schaduwstations te plannen, komen de treinen
ook terug uit de richting vanwaar ze vertrokken zijn en dat is realistischer dan dat ze steeds van dezelfde kant een station binnen komen.
Gezien de vorm van jouw baan lijkt het handig om het spoor dat rechtsvoor naar beneden afbuigt, door het bos loopt (dat gespaard blijkt te worden) en dan de berg in duikt, daarna weer terug buigt naar rechtsvoor en dan via een schaduwstation kan keren. Je kunt zelfs kiezen voor een enkelspoor dat in 2 richtingen wordt bereden, of bij een groter hoofdstation een dubbelspoor.
Dat kan ook aan het ander donkerrode einde, met een schaduwstation in de poot van de P, onder de klimspiraal op niveau 0.
Je zou zelfs nog voor de optie dubbelspoor naar rechts onder en enkelspoor onder de berg bij Bach kunnen gaan.
gr Gertjan

PS laat ze zich geen zorgen maken: een goede voorbereiding en fundatie voorkomt teleurstellingen achteraf..................

Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Gertjan,
Ik geef je helemaal gelijk met het rondjes rijden, dat wordt het niet!
De gedachte speelde echter door mijn hoofd wat er zou gebeuren als je de 2 schaduw stations zou samenvoegen tot een grote. Je gaat dan van 2 maal een opslag met 2 koppelingen (bij dubbelspoor) naar een opslag met 4 koppelingen. Je verlaat dan het pad van het klassieke station en maakt er een distributie centum van.
Geen idee of dat vaker wordt gedaan. Mogelijk verzand je in een logistieke chaos en ontspoort het gehele concept. Het gaat zeker fout als de besturings sw hier niet geschikt voor is.

Een goede voorbereiding is zeker belangrijk voor het slagen van dit soort projecten, maar ik kan dit ook nog wel eens overdrijven en dan pas na vele jaren starten!. De bouw van het eerste huis is echter gestart! Een van de grote voordelen van H0, ze zijn simpel te "verpotten".

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Na het eerste mijmeren over de omgeving en ontwikkelingen in en om Blausee zijn er nu toch ook een aantal rail ontwerpen gemaakt.
De gemeente heeft een grote toekomst maar weinig ambtenaren en daarom zijn we blij dat een stagiaire een aantal tekeningen heeft weten te maken. De eerste is van het schaduwstation 1 op niveau 0. Overigens zijn alle tekeningen op dit moment concepten, station Blausee bestaat uit niet verbonden sporen om aan te geven dat er een station komt, over het industrie gebied en het BW is nog niet nagedacht er liggen gewoon een aantal sporen.



In/uit sporen komen op +20cm naar buiten.
Hier gaat het dan verder door/onder het bos naar Blausee. Aftakkingen naar BW, industrie en Bach. Blausee, industrie en BW zijn op +40cm.



Verder naar schaduwstation 2 boven schaduwstation 1 op +20cm, De lijn naar Bach gaat via een inhaalspoor naar Bach.



Hiermee is dan een overzicht van het algemene baan verloop. De stagiaire gaat verder studeren op BW's, stations en mogelijke industrie configuraties. Verder moeten er natuurlijk verbeteringen in de flow van de rails komen.
Als altijd ben ik blij alle opmerkingen, suggesties, voorstellen, vragen en meningen.

Hans
Re: Blausee
Pjedro
gast

Re: Blausee
Hoi Hans,

Kijk nu komt er wat leven in de brouwerij.
De plannen zien er goed uit. Mooie schaduwstations. Alle sporen even lang.
Dat scheelt met gerotzooi over welke trein op welk spoor moet staan.
Natuurlijk moet je de flow van sommige trajecten nog een beetje fine tunen.
Maar ik zou proberen om de S - bocht in de toegang naar schaduwstation 1 eruit te halen.
Dus de toevoer links iets verder naar boven laten lopen of de bocht rechts ruimer te maken.

Wat ik ook zou veranderen is het passeer spoor naar Blaubach. Die zou ik meer naar het midden van het traject Blausee-Blaubach aanleggen.
Dat geeft een betere reistijd voor het personen verkeer.

Verder is er nog een kavel te koop in Blaubach, want hete lijkt mee een prachtige omgeving om in te wonen!

Over de industrie en BW sporen kan ik nu nog niet oordelen. Kom ik later op terug.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Peter,

Dank je wel voor je reactie.

Ik ga eens kijken of ik het Bach inhaalspoor richting Blausee kan verplaatsen.
De slinger bij de ingang naar schaduw haal ik er uit, ik wil het spoor ook meer naar beneden halen om zo veel mogelijk ruimte naast de opstel sporen te creëren. Mogelijk kan ik de in- en uit-rit van het schaduwstation ook omruilen en de inrit bovenlangs te laten lopen, heb ik weer meer ruimte voor toegangs openingen naar de "kelder" sporen.

Veel van de sporen zullen met flex rails worden gemaakt om mooie bochten te kunnen maken. In het huidige plan zijn de bochten minimaal 2231 (R2?). In het hoofdspoor wil ik het liefst slanke k-wissels gebruiken waar het zichtbaar is. Heb ik het goed begrepen dat daar regelmatig problemen mee zijn mbt tot het rijden?

Leuk dat je ook in Bach wil komen wonen, ik denk dat er nog wel het een en ander te regelen is.

Hans
Re: Blausee
Pjedro
gast

Re: Blausee
Hoi Hans,

Goed dat er nog wat te koop is in Bach.

De vraag is ga je met 30 cm lange rijtuigen rijden? Is dat het geval, dan zou ik inderdaad de 2231 als krapste boogstraal aan houden. Maar wel even testen met de lange rijtuigen die je al hebt.
Ik heb nl een aantal dubbeldekkers van Sachsenmodelle, 30,3 cm lang en daar is een wagon die onwillig is in deze 2231 bochten. Dat is heel vervelend. Ik heb nu een ringetje tussen het draaistel en het onderstel gemaakt en wat denk je nu rijd ook dit rijtuig prima door de 2231 bochten. Ik heb ook de 2221 nog getest, maar dat gaat echt niet lukken. Op de een of andere manier is dat veel te krap je hoort dan ook de wrijving tussen de rail en de wielen. Het is wel goed voor de slijtage van je wielen en rails. En daarmee is er natuurlijk meteen weer wat nieuwe industrie gecreëerd. Railbouw en een Assen fabriek.

Ik heb die berichten over de slanke wissels ook gehoord, maar ik moet zeggen ik heb er nu nog helemaal geen last van. Maar wat niet is kan nog komen. Verder liggen alle slanke wissels heel erg makkelijk bereikbaar in mijn baan dus als er iets veranderd mot worden dan kan ik er goed bij. Ik gebruik gewoon de wisselaandrijvingen van Märklin. Met de verschillende proefbaantjes zijn ze al ruim 10 jaar in bedrijf. Maar er zijn veel mensen die de aandrijvingen hebben vervangen door servo's. Misschien is het verstandig om toch het een of ander hierover nog even na te zoeken en dan daar een beslissing overnemen.

Met vriendelijke groet,
Peter

PS Waar kan ik een bod uitbrengen op een van de nog te koop staande woningen?
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hi Peter,

Op dit moment heb ik alleen een lange speciaal transport wagen die 28cm lang is (voor de balken van mijn huis). Lange rijtuigen heb ik (nog) niet.

Ik zal nog eens kijken naar de wissels. Aansturing van de wissels is ook nog open. Mijn test opstelling werkt met ESU switchpilot en Tams terugmelder. Op een stapeltje rechte K-rails moet alles verder nog gekocht worden, ik kan nog alle kanten op.
Eens kijken of er nog een assen bedrijf op het BW geplaatst kan worden!

Er zijn in Bach alleen nog kavels te koop, iedereen die er woont wil niet weg. Verder lijkt het me leuk om een aantal villa's in aanbouw te tonen. Ik ben voor de mijne alvast de onderdelen aan het maken.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Blausee
Hallo Hans,

Wat een ontzettend leuk idee om zo je plan te presenteren. Eerlijk gezegd had ik eerst iets van:  wat is dit dan? Ik had er moeite mee om het allemaal goed te snappen, maar nu ik dit zie is het me allemaal duidelijk geworden. Dit wordt een heel mooi baanplan. Ik ben benieuwd naar het vervolg. Succes.  :thumbup:

Tjoekgroet,

Martin
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hallo Martin,

Dank je wel voor je leuke reactie!

Een tijd lang lees ik op diverse Forums over banenplannen die vooral beginners (zoals ik) presenteerden en vaak drong zich dan mij de vraag op waar komt dat nou vandaan? En dan zijn er ook nog de vragen waarbij de topic starter die het geheel uit denken te besteden als: Doe mij een plan voor 3,4x2,1 meter. Tja, iets van je zelf mag je er ook wel inleggen denk ik dan.
En ik ben ook begonnen met een kamer te tekenen en er rails op te leggen, puur om er rails op te leggen. Dat werkte voor mij niet, je begint vrijwel gelijk met moet ik nou railnr 2207 of 6324 gebruiken zonder dat er een plan achter zit.

Door het creëren van een situatie, kan ik er aan werken om een probleem op te lossen cq mogelijkheden te scheppen en dat bevalt mij veel beter en gaat het stadje nu voor mij leven.

Toen ik begon met mijn draadje, dacht mijn vrouw nog dat waarschijnlijk niemand daar de zin (en lol) van zou begrijpen, maar mij helpt het in elk geval (en de reacties zijn leuk!) en dat is ook belangrijk.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Ha Hans,
Vind je aanpak juist erg inspirerend en uitnodigend voor reacties. Je hebt duidelijk nagedacht over je richting en daar ook een heel eigen stempel op gedrukt.
Dat maakt het voor mede forummers juist veel makkelijker om gericht te reageren. Wat ik vooral goed aan deze aanpak vind, is dat het landschap de basis
is (of in elk geval lijkt te zijn) en dat daarin een baan geprojecteerd is. Die aanpak kan ik mezelf nog niet opleggen :?.
Hoewel je in een eerdere reactie aangaf nog niet zeker te zijn over 1 of 2 schaduwstations, zie ik er nu toch 2. Ik vraag me even af hoe e.e.a uitkomt met de hoogte, omdat daar tussendoor ook nog het lokaalspoor fietst en je je hoofdstation uiteraard goed ' in beeld' wilt hebben.
Ook zou je nog iets moeten bedenken om het lokaalspoor vanaf het station wat ' aan te kleden'. Nu zie je de gehele bocht en het rechte omhoog gaande traject helemaal in beeld als achtergrond van het hoofdstation.
Zelf zit ik in een nieuw ontwerp met een zelfde probleem, waarbij dit traject ook nog over het station kruist.
Het passeerspoor vlak voor Bach zou ik iets langer uitvoeren; je kunt dit al voor de bocht laten beginnen.

Verder zie ik dat er toch groen wordt opgeofferd: om er een traject doorheen te leggen :D.

Ik volg het project in spanning, maar je gaat al hard: op naar de industrie (of naar het hoofdstation?)

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hi Gerard,

De ruimte tussen de verschillende lagen is en blijft een "uitdaging".
Schaduwstation1 kan makkelijk nog wat lager komen door de lange inloop sporen. Om schaduwstation2 verder onder Blausee te krijgen wordt lastiger bij het aanhouden van 3% stijging. Het nevenspoor levert geen problemen in de hoogte. Het gaat boven het hoofdspoor(+40) bij +53cm rechts de berg in en blijft stijgen terwijl het hoofdspoor weer daalt naar schaduwstion2 op +20cm.
Wil ik meer ruimte tussen schaduwstation2 en Blausee creëren moet ik gebruik gaan maken van stijg/daal cirkels. Ik kijk nu of ik door het gunstig plaatsen van de sporen en een aantal open ruimtes onder Blausee, de bereikbaarheid die nodig is kan inbouwen.

Het nevenspoor moet inderdaad nog wat schwung krijgen, daar heb je helemaal gelijk in. Verder is het nog noodzakelijk om wat ruimte voor een pilaar van het huis te maken. Daar kom ik later wel uit.

Tja, het bos, ik ben al belaagd door de lokale "Grünen" die compensatie willen voor de bomen die in dit plan gaan vallen. Nu is het een heel groot Duits bos, zeer ecologisch beheerd, maar ja als er wat te halen valt! Nu heb ik nog wat te ruilen!! Een bevriend directielid van een niet nader te noemen chemisch bedrijf heeft gevraagd om in Blausee een grote opslag te bouwen. Als ik dit plan laat floppen, geven de milieu vertegenwoordigers mij wel die paar bomen!

Hans

Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Ja, soms moet je in de lokale politiek wat smeermiddelen gebruiken  >:-D.

Met het blauwe lokaalspoor voorzie ik idd geen problemen.
De problemen zitten volgens mij bij het boven elkaar plaatsen van de 2 schaduwstations onder maaiveld.
Wanneer je schaduwstation 1 (links uit het grote station gaande) voldoende kunt laten zakken (-2 niveaus) dan kan schaduwstation 2 naar -1 zakken.

groet, Getjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hi Gertjan,

Ik ben nu bezig om te kijken hoe ver de schaduwstations kunnen zakken.

Ook wordt naar het teken programma voor de sporen gekeken. Ik heb het nu in de demo versie van Railmodeller gemaakt, dit werkt lekker bij het maken van het sporenplan, maar de 3D mogelijkheden vind ik voor de prijs van het programma te kort schieten. Dan scoort Wintrack veel beter, dat loopt echter weer niet op mijn MAC en dan moet het op mijn windows PC  draaien, die ik eigenlijk aan het uitfaseren ben, zo is er altijd wel wat.

Hans
Re: Blausee
Pjedro
gast

Re: Blausee
Hoi Hans,

Als je verder omlaag wilt, met je schaduwstations moet dat toch gewoon kunnen door eventueel een extra lus aan te leggen onder je BW.
Als je daar een spiraal zou maken, zou je zelfs op de grond uit kunnen komen, mocht dat wenselijk zijn.
Ook helemaal links onder zou iets van een spiraal gemaakt kunnen worden.
Je moet gewoon even kijken wat je bereik is, om het achterste spoor te kunnen bereiken in geval van een ontsporing.
Ik heb een diepte van 50 cm in mijn schaduwstation1, 20 cm erboven zit schaduwstation2, met dezelfde diepte.
Maar als je diepte groter is dan zou ik naar 30 cm tussenruimte proberen te gaan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hi Peter,

Dank je wel voor je reactie.

Er zijn mogelijkheden genoeg om naar beneden te gaan, dat ben ik helemaal met je eens, ik wil echter ook bij de openingen in het midden kunnen komen zonder op mijn buik te moeten schuiven. Gaat lukken!

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Na het omzetten van de tekeningen in Wintrack en het toevoegen van een klimspiraal is er het volgende voor schaduwstation1 uitgekomen:



Schaduwstation2 is ook aangevuld met een klimspiraal:




In een plaatje krijg je dan het volgende beeld:



Door de klimspiralen ben ik nu vrij om de onderlinge hoogte van de stations vrij te bepalen. Verder is er nog ruimte tussen de layouts om vanuit het midden bij de stations te komen in geval van een calamiteit.

Overigens brengt Moskoviet me in de verleiding om toch te kijken naar naar 1 groot schaduwstation op 1 niveau.


Re: Blausee
Pjedro
gast

Re: Blausee
Hoi Hans,

Kijk, zoiets had ik ook in gedachten toen ik het had over spiralen. Nu kun je keurig overal bij.
Mooi hoor. Nu kan je inderdaad alle kanten op.

Ben nu toch nieuwsgierig aan het worden hoe je station zelf eruit gaat zien, of beter wat het beoogde sporenplan gaat worden.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hi Hans,
De schaduwstations liggen nu exact zoals ik in gedachten had met mijn opmerking over -1 en -2. Je kunt nu vrij met de spiralen de hoogte bepalen; mooi dat daar zoveel ruimte voor is.
Wel vraag ik me af waar die wisselverbinding (in geel) vlak voor/na de harp nodig is?

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Peter,

Aan het station wordt gewerkt! Het is getekend, maar ik kijk het nog even een dagje aan. Hier ktijg ik echt last van mijn gebrek aan spoor ervaring.

Gertjan,

In mijn eerste tekeningen zaten ze ook boven elkaar maar de plaatjes waren wat minder duidelijk!
Ja, die gele wissels bij de in en uitsporen van beide stations. Overigens maken ze de bocht bij schaduwstation er niet mooier op! De gedachte er achter is om op elk van de spiraalsporen 2 richting verkeer mogelijk te maken. Ik ben er nog niet uit of dat overbodig of nuttig is, dus heb ik ze in het plan gezet om te kijken wat de forum leden er van vinden.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Volgens mij zijn ze (de overgangswissels) in het huidige ontwerp overbodig, tenzij je op elk spoor in 2 richtingen wilt kunnen rijden.
Wanneer je het station uit gaat breiden zoals Moskoviet voorstelt, zijn ze wel handig (noodzakelijk?).

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hier een eerste (nou ja, eerste) opzet van het station met de Nevenbaan en het BW. Alle zichtbare sporen plus een paar stukjes in tunnels en nevenbaan zijn hier te zien.
De sporen liggen nog niet lekker naast elkaar en mogelijk moet er meer ruimte voor de perrons komen, maar ik hoop dat het idee overkomt.



Zoals altijd hoor ik graag van jullie hoe dit te verbeteren is en of het bevalt.

Hans

Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Dag Spiky,


Hieronder wat suggesties:
Bij de rode lijnen: maak wat ruimere bochten zoals moskoviet zegt. En leg ze eens een beetje scheef, dat speelt meer.
Bij de gele cirkel: waarom 3 toegangen tot de draaischijf? nu maak je de draaischijf onderdeel van een keerdriehoek, is dat nodig (die 3hoek dan)?
Als je bij de oranje pijlen een stukje tussen de wissels zet, en bij de rode een stukje weg haalt, kan je volgens mij al meer ruimte voor de perrons creëren.


gr Simon
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Moskoviet, Simon,

Bedankt voor jullie feedback!

Voor de bochten heb ik nu de grootste standaard bochten 2241 binnen 2251 buiten genomen, met Flex krijg ik ze natuurlijk groter. Ik ga dat intekenen.

Er zitten nu al een aantal rechte stukken tussen de wissels maar dat zal ik in de volgende versie wat uitbreiden zodat er degelijke perrons tussen kunnen. Ik heb nog wel problemen om windtrack de flexrails de juiste curve te laten maken, maar ook dat zal (ooit) goed komen.

Ja, de aansluitingen op de schijf, ik heb er 3 gemaakt voor de flexibiliteit, maar mogelijk is dat onzin. Het BW en het Industrie gebied moet nog verder worden uitgewerkt, samen met de daar te realiseren bedrijven en installaties.

Hans

Re: Blausee
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Blausee
Hallo Hans,

Ik zie dat je het BW aan de rechterkant hebt gesitueerd en een 4 stuks rangeersporen aan de linkerkant. Waarom draai je dat niet om. Dan ben je met je BW minder beperkt door die
2 gebogen sporen en creëer je meer ruimte om je BW heen voor scenery. Het sporenverloop zou dan ook wat logischer kunnen. Bij je BW heb je dan zelfs ruimte genoeg voor wat extra sporen.

Tjoekgroet,

Martin
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Op tekening is het slecht te zien dat je al 2041 en 2051 hebt gebruikt, maar als dat zo is zijn het royale bogen, hoewel flex natuurlijk een glooiend verloop beter aan kan.
Opvallend vind ik je keuze om juist de bochten zichtbaar te houden. Ik zou er meer voor kiezen, zeker daar vooraan waar je de gehele baan van links via 2 x een 90 graden bocht naar onderen ziet lopen en juist het middenstuk onzichtbaar lijkt.
Het zelfde geldt voor de bocht vlak voor het kopstation.

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Martin, Gertjan,

Dank voor jullie inbreng!

De voorkant (north up) aan het zuiden zit tegen een muur aan. Ik kijk dus vanuit het pad naast het BW. Het lege stuk rechts is een badkamer. Dan kan ik zuid van de muur naar de kamer links lopen en kan dan vanuit het westen naar de baan kijken en doorlopen naar het noorden. De besturing heb ik in het pad naast het BW gesitueerd zodat ik daar goed bij kan en centraal zit. Ik ben nu even in NL, maar als ik terug ben zal ik foto's maken.

Ik heb overigens ook nog de mogelijkheid om een heel lang gestrekte baan op een andere plek te maken. Dan ga je een soort moduul baan krijgen.

Bij de sporen links zijn bv een houthandel e.d. gedacht.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Ervan uitgaande dat je staat naast het bw, snap ik dat je deze vooraan wilt hebben ipv je houthandel. Logische keuze.
Wel zou ik zelf je paradesporen eerder laten beginnen, zodat die als het ware voorlangs je bw lopen, alleen dan lager.
Een heuvel/berg lijkt me logisch achter je houthandel, zodat je 2e bocht van 90 graden dan overdekt is.


Laat je je paradespoor op dezelfde hoogte blijven?


gr Simon
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Simon,

Het paradespoor verdwijnt onder het BW. Het daalt na het verlaten van het Hbf in het oosten met -2,8%.

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Blausee
Hi Hans,

Ziet er allemaal goed uit, zelf heb ik ongeveer het zelfde in gedachten alleen met een groter BW.
Als je nog info nodig hebt over hoe een BW functioneert dan heb ik veel documentatie. (evt. Pbtje)
Ik blijf je in ieder geval volgen.

groet
Harald
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hoi Hans,
Is heel Blausee en omstreken in de ban van de gemeenteverkiezingen (misschien gooien die nog roet in het eten met al deze plannen  B) ) of wordt achter de schermen alles goed overdacht?

gr. Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hallo Gertjan,

Voor chaos hebben we in Blausee geen verkiezing nodig, dat kunnen de heren politici ook zo wel. Een kleine groep is naar de Krim een paar zijn in Zwitserland (studiereis!) omdat de treinen daar het beste rijden en ga zo maar door. Ik ben naar Sinsheim getogen om daar de laatste spoor nieuwtjes te kunnen bewonderen. Er waren echter alleen maar model treinen en banen en daar sta je dan, met je ambsketting en 5 man gevolg.

De advies cie van de DB heeft verder aangegeven dat de oostelijke kant van station Blausee te laag is om direct naar het oosten verder te gaan. Er moeten waarschijnlijk een tweetal keerlussen komen net als bij Blausee-Mitholz in Zwitserland! Dit is een grote tegenvaller, maar levert ook wel weer mooie kansen op! De stagiaire, die in vaste dienst is gekomen, is nu een nieuw plan met keerlussen aan het maken, zonder dat de lijn naar Bach wordt opgeofferd.

Verder heeft de raad in een blad met BW voorbeelden geïnvesteerd, heel erg leerzaam.

De stuurgroep neemt zijn taak letterlijk en speelt ijverig met Train Controller om de SW te leren.
Never a dull moment in Blausee!

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Bijna een jaar geen nieuws van Blausee, maar het was een bewogen jaar. Gemeentelijke herindeling, de gehele raad in de lappenmand en dat is nog maar de top van de ijsberg. Blausee heeft nu minder ruimte voor de spoorbaan ivm het afstaan van ruimte aan de buurgemeente (gastenkamer/bibliotheek) en de see is ook spontaan verdwenen!

Wel is er een nieuw plan gemaakt maar ik heb een volledige blackout mbt tot het posten van plaatjes, dus ik krijg het niet van photobucket naar het forum. Tips?

Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hmmmm, weer een krimpgemeente.............maar soms leiden beperkingen tot nieuwe (betere?) inzichten.
Weet helaas niet hoe te transformatie vanuit photo bucket plaats zou moeten vinden. Ik pas mijn veel te grote foto's in  Paint aan naar formaat 800x600 pixels en sla op als jpeg, die ik vervolgens als bijlage bij een bericht stop.

Hoop dat de raad weer snel in functie komt.

gr Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Hier een overzicht van het nieuwe banenplan voor de huidige situatie. Het ontwerp is gebaseerd op de eerdere Blausee plannen en het centrale station is net als het BW geinspireert op een ontwerp in het Märklin magazin 4/2014.
Het ontwerp bestaat uit een station met BW aan een dubbel sporige baan. Er wordt rechts gereden. Rechts loopt het spoor om het BW naar beneden waar het net voor de tunnel een afsplitsing heeft. Het hoofdspoor gaat naar een schaduw station onder het hoofdstation op nivo -1. De nevenbaan gaat met een spiraal naar nivo -3 waar een keerlus en een 5 tal opstelsporen voor korte omkeerbare treinenstellen plus een spoor voor het opnemen van snelheids profielen en het in de baan brengen van treinstellen.
Links uit het Hbf gaat het hoofdspoor in een tunnel naar een spiraal (een stukje komt weer in zicht naar een schaduw station op nivo -2. Vanuit het Hbf gaat een nevenbaan in een spiraal omhoog naar een klein station links onder op nivo +1. Een kort stukje baan gaat naar een ambachtelijke brouwerij of een houthandel.

Graag jullie op- en aan-merkingen! (Ik hoop dat het plaatje lukt!)