Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Blausee

Gestart door Spiky woensdag 29 januari 2014, 21:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Blausee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Blausee
Hoi,

Ziet r degelijk uit, met n mooi station... Zou alleen in je paradebaan rechts onderin die s-bocht eruit halen, zodat dat stuk hetzelfde loopt als de bocht vanaf het station.

Gr Simon
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Simon, bedankt voor je reaktie!

Die bocht is er al een aantal keren in en uit gegaan. Ik heb hem er in gedaan om te horen wat de reakties zijn, maar je hebt gelijk, ik haal de bocht eruit.

Hier zijn de overzichten van de schaduwstatons.
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Ik heb een alternatieve linker aansluiting van het dubbelspoor op het Hbf gemaakt. De sporen lopen nu door en er moet niet meer worden "opgeschoven"

Hans
Re: Blausee
Lid sinds: 2015

offline
Re: Blausee
Je hebt nu wel heel veel aansluitingen tussen de stationssporen en de draaischijf. Twee, hooguit drie sporen zijn voldoende.
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Bigboynl,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, met het verbouwen van de sporen heb ik alles aan elkaar geknoopt, dat ga ik weer ontknopen!

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Het aangepaste plan met de sporen in het zicht en schaduwstation nivo-2.
Het enige pijnpunt dat ik nog heb is de spiraal van de nevenbaan. Dat is een 2221 ovaal met 1 2200 in het lange stuk.
Met 3% gaat dat niet goed. Vergroten kan ik de spiraal niet zoals die nu loopt. Mogelijk de grote spiraal naar het rode schaduwstation verder door naar beneden laten lopen (dus naar -3)en dan het kleine schaduwstation met keerlus naar -2.

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
De laatste versie van het ontwerp.
Het schaduwstation van de nevenbaan is nu naar nivo -2.
De spiraal links van de hoofdbaan is vergroot en het schaduwstaation naar nivo -3, hierdoor is ook het zichtbare stuk van de spiraal iets groter geworden.
Op -1 blijft het tweede Schaduwstation van de hoofdbaan.
Heeft imand nog opmerkingen, ideeen of zitten er nog knelpunten of fouten in?

Hans
Re: Blausee
Jorg
gast

Re: Blausee
Hans
Mooie baan met veel mogelijkheden.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Blausee
Lid sinds: 2015

offline
Re: Blausee
Hans,

een paar opmerkingen:

  • waar dient het hele lange kopspoor in schaduwstation 2 voor?
  • het groene spoor naar het kopstationnetje kronkelt wel heel erg. Ik zou minder bochten of minder scherpe gebruiken

Verder is het een uitdagend plan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Jorg, dank je wel voor je reaktie!

In de kamer waar de baan zal worden gebouwd staat nu een testbaan met vooral M spoor en een beetje K. Dit gebruik ik nu om zaken uit te testen zoals bezetmelders, SW, omgebouwde lokomotieven ed. Ik ben K rails aan het "verzamelen", als ik de spullen voor het eerste schaduw station bij elkaar heb zal ik de testbaan afbreken en de vaste baan in etappes opbouwen.


Bigboynl, dat lange kopspoor is een gedeelte waar de snelheidskurve door de SW kan worden gemeten buiten het reguliere bedrijf en er kunnen lokomotieven en wagens in de baan gebracht worden het stuk kan daarvoor spanningsloos worden geschakeld.

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Bigboynl, dat gedeelte naar het kopstation is inderdaad nog niet zoals het gaat worden, er wordt nog over het landschap nagedacht. Er zal een landmeter naar worden gestuurd om het gebied goed in kaart te brengen!

Hans
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Railers,

Nog een kleine aanpassing aan het linker schaduwstation. De maximale treinlengte is 1,50m (een Br03 met 5 rijtuigen) en die kon maar net hier staan en dan moet deze binnen een centimeter altijd tot stilstand komen, nu hebben we hier iets meer ruimte en een extra spoor!
De testbaan is bijna geheel afgebroken en de bouw kan beginnen.
Re: Blausee
Jorg
gast

Re: Blausee
Hans

Er al eens aan gedacht om je schaduwstation diagonaal te leggen, dan benut je de ruimte die je hebt veel beter.
Geeft veel langere opstelsporen.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
Jorg,

Dank je wel voor je reaktie!
Er is ooit een opzet geweest met diagonale sporen, maar daar kwam ik toen mee in de knoop. Dat was echter met het grotere ontwerp en het is(mogelijk ten onrechte) in de vergetelheid geraakt. Een van de redenen bedenk ik me nu was dat de bereikbaarheid slecht werd met de 134 cm brede tafels. Sporen langs de rand lijken iets beter te benaderen. Ik heb nu overal voldoende lengte, meer en ik moet het station ook verlengen als ik langere treinen wil. Maar mogelijk geeft een diagonale opzet een betere oplossing. Ik zal er nog eens naar kijken.
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
hi Hans,
Mooi die ruime bogen (zelfs waar je ze niet ziet). Maar je ' durft'  wel. De tafel wordt toch snel 1.3 a 1.4 m breed.
Kun je er aan de achterkant bij? Zelf wil ik de tafel deze keer smaller houden, maar daarmee beperk ik de mogelijkheden. Ik worstel dus ook met de klimspiralen, vooral omdat ik op veel plaatsen de kleinste bogen moet gebruiken. Om voldoende hoogte te winnen doe ik hetzelfde als jij: de cirkel verlengen met rechte stukken (dus niet in de breedte maar in de lengte winst halen).

De boodschap   >:-D is kort gezegd: pas op met de bereikbaarheid aan de achterkant.

groet, Gertjan
Re: Blausee
Spiky
gast

Re: Blausee
He Gertjan,

Ik kan om de tafel lopen, er is niet veel ruimte, maar ik kan er bij!
Ik probeer verder door een vrij open onderstel ook de bereikbaarheid van beneden ruim te houden, we zullen zien of dat gaat lukken.

Voor een goede doorstroming zijn de grote bochten in de hoofdbaan gebruikt, de kleinste radius is 2231.
Bij de nevenbaan moet ik wel 2221 gebruiken anders gaat het me niet lukken.
Re: Blausee
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Blausee
Hi Hans,
Je bent al heel ver met de bouw, dus reageren op het ontwerp lijkt op mosterd........maar ik heb nog 2 vragen over het plan.
Ik weet het, als een gemeenteraad een bepaalde weg is ingeslagen is alles 'een gepasseerd station'.
Maar toch even tav het tussenliggende schaduwstation (groen) dat is een soort van eindstation uitgevoerd als schaduwstation. Hoe plaats je de treinen op de doodlopende sporen (en krijg je de loc weer vooraan)? Of is dit alleen voor treinstellen.

De grote klimspiraal in beige: klopt het dat deze 2 windingen heeft die recht onder elkaar zitten en hoeveel cm ga je omlaag?

groeten v Gertjan