Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Functies behouden in stopsectie

Gestart door Ad48 woensdag 29 januari 2014, 09:42:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Functies behouden in stopsectie
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de functies te behouden in de stopsectie. Het is natuurlijk mooier als de lichtjes blijven branden en het geluid hoorbaar is.

Of is dit een ingewikkelde ingreep om dit toe te passen in bestaande stopsectie's?

Gr, Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Hi Ad,

Ik neem aan dat je met de loc's digitaal rijdt maar dat de baan analoog is ?
Gewoon de baan ook digitaal "bedienen" dan worden de stroomloze stukken, bij de seinen, gewoon ook van stroom voorzien.
Kost wel wat meer aan eurootjes.
Het mooiste om dit via een PC te doen.

groet
Harald
Re: Functies behouden in stopsectie
Dit kan met een remmodule per stopplaats.
Moet je wel digitaal rijden natuurlijk.
Zijn draadjes genoeg over. Dus even zoeken en je vind wel info.

2e optie is wat Harald zegt. De baan met een pc en terugmelding bedienen.

Robin
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,
In principe houdt de decoder in een stopsectie de laatst bekende uitgevoerde functies vast. Daar het een analoog gelijkspanningssignaal is, kan je geen functies wijzigen in de stopsectie.
Ik heb ook wel vaak dat na een herstart (groene knop na het afslaan bij een storing) van mijn ECoS de geluiden en verlichting van een loc niet meer "opstarten" in de stopsectie. Wat je kan doen is het sein een seconde op groen zetten en dan weer op rood, dan pikt de decoder het digitale signaal weer op. Wel moet je dan zorgen dat de snelheid van die loc op nul staat, anders rijdt hij een stuk door.
Groet, Paul
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Harald, Robin en Paul,

Mijn loc's rijden inderdaad digitaal maar mijn baan is analoog. Alleen mijn seinen zijn digitaal.

Ik ga niet over op een p.c. Tot nu toe ben ik tevreden hoe het allemaal werkt en mijn baan is van dien afmeting dat ik het niet via een p.c. wil doen. Met schakelkastjes voor de wissels en schakelrails voor de seinen, ben ik zeer tevreden.

Ik dacht dat er misschien een eenvoudige manier was wat mijn vraagstelling betreft.

Zover hartelijk dank voor jullie input.

Gr, Ad

Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
weerstandje van 1K5 moest men vroeger bij de oude M decoders tussen de gewone baan en stopsectie zetten.Mss het proberen waard.
Re: Functies behouden in stopsectie
Met die 1k5 weerstand onthoud je decoder zijn waardes, functies vallen wel weg.

Je oplossing is een remmodule per stopsectie. Dan stopt de lok.(met de in de decoder ingestelde tijd/afstand)
Maar krijgt nog wel stroom om de functies aan te sturen.
Sein op groen en hij trekt weer op.

mvg Robin
Re: Functies behouden in stopsectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Robin, misschien maak ik een denkfout, maar volgens mij werkt een rem module alleen als je digitaal rijdt.
Als je analoog rijdt, zal de lok in een sectie van de remmodule gewoon doorrijden, omdat er een analoge DC spanning staat.
Pas in de stopsectie komt deze abrupt tot stilstand, maar vallen ook alle functies uit.
Correct me if I am wrong.
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad (kappa)


Klopt, maar Ad48 heeft volgens mij een Ecos en rijdt dus digitaal, maar hij schakelt analoog.
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Alphons,

Klopt, zo werkt het bij mij. Het punt is dat de stopsectie's ook goed werken, treinen stoppen en bij groen rijden ze weer gewoon weg, met alle functies weer werkend.

Mij vraag was alleen of het op een gemakkelijke manier te realiseren was of de functie's zichtbaar/hoorbaar blijven in de stopsectie. Geen poespas met computers etc.

Gr, Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,


Dat doe je met een remmodule. Die kun je van Märklin standaard kopen, klik bv. hier maar daar hangt een aardig prijskaartje aan. Als je een beetje handig bent dan maak je ze zelf, zoals bv. hier.

Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Alphons,

Dat is inderdaad een aardig prijskaartje. Dan zie ik maar of ik dat nog eens doe, maar voorlopig nog niet.😏
Zelf maken lijkt me wel leuk, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik zie nog wel.


Gr, Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Zoals al eerder vermeld heeft ook Albertjan een afrem module en deze is niet zo duur en werkt prima


gr Ed
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Eddy, gezocht en niet gevonden. Zijn dit ook zelfmaakmoduuls?

Gr. Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,


Ik wil er met plezier een paar voor je maken hoor, geen punt.
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
nee die zijn kant en klaar
zoek maar even hier op het forum naar albertjan
en stuur heb een pbtje dan lukt het vast wel
Gr Ed
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
@ Alphons, bedankt voor je aanbod, ik zal het in gedachten houden.
@ Eddy, ik zal eens informeren.

Gr, Ad.
Re: Functies behouden in stopsectie
De M** afrem modules zijn wel goedkoper te vinden dan via de link in dit topic maar blijven idd prijzig. Ze werken overigens wel prima maar hou er rekening mee dat je elke afremsectie (als je er meerdere wil) even lang maakt anders stoppen de locs al ver voor het sein of juist te dichtbij (ik spreek uit ervaring  :( ). Verder dien je je locs goed af te regelen zodat ze op het juiste punt tot stilstand komen. Al met al nog best een gedoe maar t werkt op zich prima. Gr, Hans
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Misschien een domme vraag, maar ken je een remmoduul ook aansturen door een schakelrail?

Gr,Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Hoi Ad, waarom zou je dat willen doen? Gr, Hans
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
ja via een extra relais kan het
gr Ed
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
@ Hans, omdat een stopsectie nu schakelt via een schakelrail en een relais Viesmannn 5552 en ik niet weet hoe het werkt met een remsectie.

Mijn Marklin seinen werken ook op schakelrails, hier wil ik eventueel ook een remsectie voorzetten.

@ Eddy, ik heb een remsectie besteld bij AJ, hiermee wil ik het uitproberen.

Gr, Ad


Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
een afremmodule moet om af te remmen een constante puls hebben
dat kan je met een relais bewerkstellligen


daarvoor moet je je afrem sectie in een paar stukken opdelen

drie is aanbevolen
een stuk overgang sectie   1 a 2 rails
een afrem sectie              3 a 4 rails
en een noodstopsectie      1 of twee rails

kijk maar of je meer nog moet weten


gr Ed

Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,


De remmodule van Märklin stuur je normaal via de electronica die Märklin daar voor levert. Zie onderstaand schema.

De zelfbouwmodule is eenvoudig aan het Viessmann relais aan te sluiten als je daar nog vrije contacten hebt, dat schema heb ik al eerder aangeboden.



Re: Functies behouden in stopsectie
Ad, ik snap je vraag nu. De afremmodule van M* (en denk ook de andere) schakel je inderdaad dan in of uit via een schakelrail en het sein kan je direct aan de module hangen. Ik heb na de stopsectie een schakelrail die het sein op rood zet (en dus ook de afremmodule activeert voor een volgende trein). Dezelfde schakelrail zet dan een achterliggend sein op groen (en schakelt ook de stopsectie uit) daar het komende blok dan vrij is. Ik heb op deze manier 8 blokken en dat werkt prima. Aan het hoofdsein kan je ook een voorsein hangen zodat alles synchroon schakelt. Gr, Hans
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Alphons,

Het schema van een zelfgemaakt moduul aansluiten is mij waarschijnlijk ontgaan. Het relais van Viesmann heeft nog een vrij kontakt over.

Gr, Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,


Stond in post 11.
Maar voor de schakeling van een zelfmaakmodule heb je 2 vrije contacten nodig.


Welke seinen gebruik je, want wellicht zit daar ook nog een contact
Re: Functies behouden in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies behouden in stopsectie
Alphons,

Sorry, dat heb ik wel gezien, maar ik dacht dat je er zelf een gemaakt had. Deze heb ik wel gezien.

Ik heb de Marklinseinen 76391.

Gr, Ad
Re: Functies behouden in stopsectie
Ad,

Een zelfmaakremmodule van een paar Euro kan denk ik wel aangesloten worden op je huidige Viessmann 5552
Ik neem tenminste aan dat je met het relais de rijstroom nu ook af en aanschakelt en je hebt nog 1 contact vrij.
Dat maakt het mogelijk om de remmodule vrij gemakkelijk in te bouwen. Je moet uiteraard zo'n zelfbouwmodule hebben
en je moet wat aanpassingen doen aan je rail ( onderbrekingen). Als dat kan is het een fluitje van een cent.

Als je dat wilt, kan ik je best helpen. Laat maar even weten !