Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

lichtsein aansluiten spoor z

Gestart door Eleuth maandag 27 januari 2014, 21:42:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lichtsein aansluiten spoor z
Hallo,

Ik heb marklin miniclub en heb daar een lichtsein bij. (rood en groen. Dus stoppen of rijden)
Nou vraag ik me af, als ik dat aan wil sluiten heb ik dan een schakelrail nodig of twee scheidingsrails?

Of misschien wel beide.
Wil nog niks ingewikkelds doen. Bij een rood licht stopt de trein en bij groen rijden.
Volgens mij moet je bij rood licht de stroom onderbreken dus een scheidinsrail lijkt logisch.

40 jaar geleden voor het laatst dit soort dingen aangesloten en toen zaten er maar twee draadjes aan, nu wel 6 geloof ik :D

Alvast bedankt

Eric

Re: lichtsein aansluiten spoor z
De lichtseinen van Miniclub zijn alleen maar weergevers. In principe niets anders dan een groen lampje en een rood lampje dat afwisselend brandt.
Maak een baanstuk met daarin een stopvak, dat volledig werkt. Dat kan met de hand of automatisch. Miniclub heeft echter weinig mogelijkheden wat dit betreft, dus zelfbouw of enige creativiteit is welhaast geboden. Het sein moet parallel aan de schakeling werken. Dat gaat het best via een relais, dat zowel de rijstroom van het vak als het sein schakelt.