Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Bouwen met weinig bouwgelegenheid
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 1869 keer)

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Gepost op: zondag 12 januari 2020, 18:09:00 »

Wellicht is het eens tijd hier wat van mijn gepruts te laten zien. Bedoeling is dat er uiteindelijk een modelspoorbaan ontstaat, met als motief een knooppunt aan de Twentelijn, aan de hand van een heleboel kleine projectjes. Een erg ervaren bouwer ben ik niet, veel tijd heb ik ook niet, dus het is een meerjarenproject dat waarschijnlijk nooit tot een einde wordt gebracht. Daar heb ik vrede mee. Ik ben lekker bezig, soms een hele poos niet en dan weer intensiever.

Als ik weer iets zinvols geproduceerd heb zal ik hier het resultaat plaatsen. Dat is vrij eenvoudig werk, zeker als je kijkt naar wat de pro's hier laten zien, maar wellicht komen er leuke reacties of nuttige tips waar ik wat mee kan.

In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater. Daar ga ik nu samen met mijn zoon mee verder. Hij heeft geloof ik meer met de vliegtuigen dan met de treinen en zo zijn we toch leuk samen bezig.
Dit is een resultaat van mijn activiteiten zo'n 20-30 jaar geleden. De foto's zijn trouwens "even snel" uit de hand genomen en hebben daardoor een beperkte scherptediepte. Het onderwerp heeft niets met treinen te maken, maar het mag vast wel hier.



Het is een North American P-51D Mustang jachtvliegtuig uit 1944/'45, ditmaal toevallig in 1:48. Het is een model van Tamya. Dat merk bevalt me erg goed. De verf die ik gebruikte hiervoor is van Model Master, aangevuld met Enamel verven van Humbrol en Revell. Model Master metallic verf geeft een heel fraaie metaalglans, zonder dat je de flakes nog terugziet. Bedoeling is dat je het opbrengt met een airbrush, laat drogen en vervolgens uitpoetst. Egaal met een grote maat kwast opbrengen, bij voorkeur in één streek, geeft echter hetzelfde resultaat als airbrushen dat is wat ik deed, bij gebrek aan beter. Ik kan Model Master helaas nergens meer kopen, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Met behulp van dit forum kreeg ik een aantal tips. Humbrol levert bijvoorbeeld ook een poetsbare metaallak. Die zijn we nu aan het proberen, maar daarin zie je toch weer flakes.

Dit ben ik nu samen met mijn zoon aan het doen:



Het is een Republic P-47 Thunderbolt in de vrij bijzondere P-47M uitvoering die alleen door de 356 FG is gebruikt. Hier hebben we de verf van Humbrol gebruikt. Het verschil is duidelijk.
Het 1:72 model is van Revell. Revell levert modellen van een sterk wisselende kwaliteit. We hebben hiervoor een P-51D gebouwd, ook van Revell, die echt waardeloos was. Van de maatvoering klopte weinig, (grove) details zijn gewoon achterwege gelaten en door matige maatvoering lijkt het resultaat hooguit in de verte op de werkelijkheid. Deze is een stuk beter.
Dit is niet ons eerste projectje samen, maar wel het eerste waarin mijn zoon een daadwerkelijk aandeel in de bouw heeft. Hiervoor was het meer kaliber roeren in potjes, aangeven van gereedschap en kijken hoe het moet ik het doe.

Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik wel meer vliegtuigmodellen laten zien. Er zijn er nog enige tientallen, overlevers van "vervlogen tijden" en nieuwbouw, tegenwoordig alle in beheer bij mijn zoon.

Mijn modelbaan moet worden gesitueerd in Nederland, Ep.IVa (1968-1981), Twentelijn. Op het gebied van het bouwen van gebouwen heb nog niet zo heel veel om te laten zien. Het beperkt zich vooralsnog tot eenvoudige huisjes van Holland Scale en een resin model van Artitec. Dit is mijn eerste probeersel:



Over de kleur ben ik nog niet heel tevreden, wel acceptabel, en voor een huisje in deze bouwstijl (ca. 1900-'10) ziet het er wat te nieuwbouw uit. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. De regenpijp is trouwens nog in mijn bezit. Die wordt binnenkort weer bevestigd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 april 2020, 16:11:37 door 1200Blauw »
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 07:23:04 »

 @citaat Ik kleef ook wel eens vliegtuigmodellen in elkaar. Voorbeeld ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Wimdouwe

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 08:15:29 »

Vroeger had je ook bouwpakketten van Matchbox, ik denk dat ik daar toen tientallen van in elkaar gezet heb. Die lagen gewoon in de plaatselijke speelgoedwinkel. In tegenstelling tot andere merken waren de gietstukken gekleurd zodat ook zonder te verven een mooi resultaat te halen was. Ik denk dat ik een jaar of 10 was dus dan hoeft de kleur ook niet zo te kloppen.

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #3 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 09:47:08 »

 @citaat In de jaren '60, '70 en enige uitloop naar de jaren '80 had vrijwel iedere speelgoedwinkel wel een rek met AirFix modelletjes.
In mijn beleving relatief eenvoudige modellen in schaal 1:72, waarvan het meeste vliegtuigjes, militaire voertuigen en soldaatjes.
Vaak waren die ook nog van de meest exotische landen en tijdperken.

Mijn interesse ging voornamelijk naar de trein-gerelateerde bouwdoosjes.
Weliswaar schaal 1:76 (00), maar in mijn kinderogen prima te combineren met het H0, zeker gezien de toenmalige prijzen!
Dingen als de civiele figuren met o.a. de scooter, de seinbrug en de PressFlo Cement wagon heb ik nog steeds in mijn bezit.

Groeten,

Erik.
Gelogd

          Topic index  → met foto's             Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #4 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 10:38:29 »


Ook ik heb vroeger al mijn zakgeld aan de genoemde Airfix en Matchbox bouwpakketten uitgegeven. En later de deur uit gewerkt.

Maar met uitzondering van de diverse stadspersonen e.d.

Ben nu weer bezig, ook uit nostalgische overwegingen de verzameling weer uit te breiden, maar dan voornamelijk zonder het wapengekletter.
Matchbox had schaal 1/76 en pas over het algemeen nog redelijk tussen de Preisser en andere figuren. De ouwe Airfix is ook nog schaal 1/76 en combineert zich dan nog wel aardig. De wens is er nog steeds om een klein detachement Royal Guards op de definitieve baan te kunnen plaatsen, maar omdat dat toch nog niet in het zicht is vanwege het ontbreken van ruimte heeft dat niet zoveel haast. Trouwens zijn de ATLANTIC figuren ook mooi op dezelfde hoogte en meestal ook niet zo dik uitgevoerd.

Gelukkig heb ik nog net zoveel fantasie als vroeger  :D en laat mij door schaalverschillen e.d. niet te veel afleiden. Merk alleen wel dat het schilderen met niet meer zo goed afgaat als vroeger. Handen zijn minder soepel en het zien is ook duidelijk minder dan vroeger. Wel vindt ik het nog steeds erg rustgevend om de figuren onder handen te nemen.

Groeten,

Jan
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 11:18:28 »

Grappig dat die plastic modelbouw ook hier best leeft. Het heeft natuurlijk veel raakvlakken met spoorbaanmodelbouw, omdat veel modellen van gebouwen en andere scenery uit plastic worden vervaardigd. Ik zal binnenkort eens een paar meer resultaten van de vliegtuigbouwerij hier plaatsen. Toevallig ben ik ook ooit met een Matchbox-model begonnen, van een Boeing P-12E. Helaas is dat model eind vorig jaar gesneuveld door "poetswoede". Ik ga een poging doen 'm weer op te lappen, maar er is het eea zoekgeraakt...

@citaat Ik kleef ook wel eens vliegtuigmodellen in elkaar. Voorbeeld ===> klik
Die is wel super fraai Wim, complimenten! Mooie foto ook. Ik heb toevallig ook een 1:48 model van een P-47D. Ik zal er eens een foto van maken voor hier.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 11:56:55 »

WO1 modellen zijn óók leuk.
Een Revell 1:48 Royal Air Factory S.E. 5a
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 17:08:23 »

@citaat In de jaren '60, '70 en enige uitloop naar de jaren '80 had vrijwel iedere speelgoedwinkel wel een rek met AirFix modelletjes.
Ook blokker en lokale hobby en huishoud winkels hadden airfix en revell modellen vaak met humbrol verf erbij maar dit was zeker tot minder jaren 90 bij ons.
Heb in de kerst vakantie nog een model wat ik volgens mij ooit bij de blokker heb gekocht terug gevonden in de schuur bij mijn ouders dacht uit begin 90 schaal 1/72 of 1/76 zie foto hieronder.
Tevens had je bij ons vroeger in het dorp Colmschate(gemeente Deventer)een modelbouwclub elke woensdag avond je betaalde dan 1 a 2 gulden dacht ik voor de verf en lijm en je nam zelf het model mee,heb daar dacht ik van mijn 8ste tot mijn 14de jaar op gezeten.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 januari 2020, 17:32:51 door hmmglaser »
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Niet veel tijd, maar wel wat resultaten
« Reactie #8 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 22:07:17 »

Weer even de draad oppakken ;)

Bij het nadenken over mijn baan heb ik Hengelo in gedachten. Het is feitelijk het enige spoorwegknooppunt van betekenis in Twente. Dat geeft mogelijkheden tot het inzetten van een heel uiteenlopende range aan materieel, variërend van een Scandinavië Express, met Nederlandse of Duitse (Br.220.0!) tractie, maar ook een DE2 of een buurtgoederentrein. Ook de sfeer van bedrijvigheid, industrie en nijverheid wil ik proberen over te gaan brengen. Daarbij horen zeker ook deze arbeidershuisjes. Tegen de grotere gebouwen hik ik nog op, dus ik begin klein.

Hier heb ik nog zo'n huisje:



Op het dak heb ik een poging tot verouderen gedaan. Het lijkt de goede kant op te gaan, maar tevreden ben ik nog niet.

Ook struin ik het www af op zoek naar achtergrondinformatie. Zo heb ik grasduinend op Youtube een schitterende film gevonden waarin de sfeer uit die tijd mooi naar voren komt:


Bron: YT,  HCOverijssel

De titel doet vermoeden dat het alleen gaat over het traject Bad Bentheim - Deventer, maar er is veel meer te zien, zelfs het hele traject tot aan Amsterdam, maar ook bijv. de Gothische bogen tussen Utrecht en Hilversum. Het begint bij de MBS, tot ca. 2:30. Als jaartal wordt aangegeven 1973, maar ik vermoed dat het iets later is eerlijk gezegd, vooral vanwege de VW Polo's op een trein (3:45). Die zijn gemaakt vanaf 1975. Aangezien er ook een grijsgele 1113 met omgekeerd L te zien is èn een Hk.4 met A-sein, denk ik "uit de losse pols" dat de film te dateren is rond 1977-'78.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Bouwen met weinig bouwgelegeheid
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 januari 2020, 22:14:48 »

Ik heb een seinwachtershuis in elkaar gezet van giethars, van Artitec. Het dak is lichtelijk vervuild en ditmaal de rest ook. Daar ben ik op zich tevreden over, ook dat dakgoten en andere details niet allemaal perfect recht zijn. Dat heeft zo wel z'n charmes. Zeker in de jaren '70 is een beetje verval wel realistisch.



Ik denk toch dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want de wanden krullen naar buiten en de (industrie-)lijm laat los. Toen ik 'm in elkaar zette was alles nog mooi recht. Ik vermoed dat eerst in elkaar zetten en daarna verven beter gaat dan andersom. Verven ging in deze volgorde wèl gemakkelijker.
Gelogd

WAJ Janse

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 januari 2020, 09:14:08 »

Resin is een beetje vet; je kunt dit het beste eerst even licht afwassen voordat je begint
te lijmen. En lijmen met goede secondelijm hè.
Probeer de hoeken van de muren een beetje schoon te maken/schuren/schrapen, en
begin gewoon opnieuw.
Voor alle zekerheid zou je wat elastiekjes kunnen gebruiken om het geheel goed op zijn
plek te houden, totdat de lijm goed doorgehard is.

Succes
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 20:03:03 »

Ben van de zomer nog bij de MBS geweest maar je herkend er niks van als je het met het filmpje vergelijkt.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 16:53:19 »

Even weer tijd voor wat researchresultaten. Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen, dus tijd voor Deventer - Almelo/Hengelo. dat gaf interessante resultaten (1971/'72):

VertrekTreinWeekdagenIn de richting
05:592907ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (06:30) Hengelo (06:46) Enschede (06:55)
07:022913ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (07:34) Hengelo (07:51) Enschede (08:00)
07:47 619ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:11) Hengelo (08:23) Enschede (08:32)
07:512919ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (08:24) Hengelo (08:44) Enschede (08:54)
08:22421ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:46) Hengelo (08:58) Enschede (09:07)
08:47623ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:11) Hengelo (09:23) Enschede (09:32)
08:502923ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:24) Hengelo (09:43) Enschede (09:52)
09:24425ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (09:48) Hengelo (10:00) Enschede (10:09)
09:47627ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:11) Hengelo (10:23) Enschede (10:32)
09:512927ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:23) Hengelo (10:39) Enschede (10:48)
10:21429ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (10:45) Hengelo (10:57) Enschede (11:06)
10:47631ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:11) Hengelo (11:23) Enschede (11:32)
10:512931ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:23) Hengelo (11:39) Enschede (11:48)
11:21433ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (11:45) Hengelo (11:57) Enschede (12:06)
11:47635ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:11) Hengelo (12:23) Enschede (12:32)
11:512935ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:23) Hengelo (12:39) Enschede (12:48)
12:21437ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:45) Hengelo (12:57) Enschede (13:06)
12:47639ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:11) Hengelo (13:23) Enschede (13:32)
12:512939ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:23) Hengelo (13:39) Enschede (13:48)
13:21441ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (13:45) Hengelo (13:57) Enschede (14:06)
13:47643ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:11) Hengelo (14:23) Enschede (14:32)
13:512943ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:23) Hengelo (14:39) Enschede (14:48)
14:21445ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (14:45) Hengelo (14:57) Enschede (15:06)
14:47647ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:11) Hengelo (15:23) Enschede (15:32)
14:512947ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:23) Hengelo (15:39) Enschede (15:48)
15:21449ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (15:45) Hengelo (15:57) Enschede (16:06)
15:47651ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:11) Hengelo (16:23) Enschede (16:32)
15:512951ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:23) Hengelo (16:39) Enschede (16:51)
16:21453ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (16:45) Hengelo (16:57) Enschede (17:06)
16:47655ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:11) Hengelo (17:23) Enschede (17:32)
16:512955ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:23) Hengelo (17:39) Enschede (17:49)
17:21457ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:45) Hengelo (17:57) Enschede (18:06)
17:242957ma   di   wo   do   vr         Almelo (17:56) Hengelo (18:12) Enschede (18:21)
17:47659ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:11) Hengelo (18:23) Enschede (18:32)
17:512959ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:23) Hengelo (18:39) Enschede (18:49)
18:21461ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:45) Hengelo (18:57) Enschede (19:06)
18:39239ma   di   wo   do   vr      zo   Hengelo (19:12)
18:47663ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:11) Hengelo (19:23) Enschede (19:32)
18:512963ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:23) Hengelo (19:39) Enschede (19:49)
19:21465ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:45) Hengelo (19:57) Enschede (20:06)
19:47667ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:11) Hengelo (20:23) Enschede (20:32)
19:512967ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:23) Hengelo (20:39) Enschede (20:48)
20:21469ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:45) Hengelo (20:57) Enschede (21:06)
20:47671ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:11) Hengelo (21:23) Enschede (21:32)
20:512971ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:23) Hengelo (21:39) Enschede (21:48)
21:21473ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:45) Hengelo (21:57) Enschede (22:06)
21:47675ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:11) Hengelo (22:23) Enschede (22:32)
21:512975ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:23) Hengelo (22:39) Enschede (22:48)
22:21477ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:45) Hengelo (22:57) Enschede (23:06)
22:47679ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:11) Hengelo (23:23) Enschede (23:32)
22:512979ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:23) Hengelo (23:39) Enschede (23:48)
23:21481ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (23:45) Hengelo (23:57) Enschede (00:06)
23:49683ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (00:20) Hengelo (00:36) Enschede (00:45)


Dat leek me een mooie uitgangspunt voor een soort van dienstregeling in de toekomst op mijn baan. Natuurlijk is dit niet compleet, want ik mis de internationale treinen, de boemels uit Wierden, Mariënberg en Zutphen en de goederentreinen, maar het is een begin. De rest hoop ik er ooit nog eens bij te vinden. Voor Scandex, Nord-West en Nordsee kan ik die achterhalen via http://www.welt-der-modelleisenbahn.com, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook is wel interessant de precieze samenstelling van deze treinen terug te vinden. Voor bovengenoemde internationale treinen is dat wel gelukt inmiddels. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen.
Overigens is dit de dienstregeling in één richting. Aangezien op mijn baan alles rondrijdt komt iedere trein vanzelf weer terug waar hij vandaan kwam, dus één richting lijkt me voldoende.
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 07:29:50 »

Om een beetje een indruk te geven van hoe het totaalplaatje eruit ziet of gaat zien heb ik in schematische weergave gemaakt.



Het is in de basis een ovaal. Uiteindelijk rijden alle treinen van 1 naar 2 vv. De blauwe sporen zijn in het zicht. Die bestaan uit flexibele K-rails. Uit het zicht is alles C-rails. De letters representeren elk enige opstelsporen uit het zicht. B geeft de mogelijkheid twee wat langere treinen op te stellen. Het pendelspoortje stelt de lijn naar Zutphen, Mariënberg of Zwolle voor. Daarop moet een DE2 of DE3 gaan pendelen. Ik heb niet de ambitie uitgebreid te gaan rangeren of veel aan de knoppen te zitten. Uiteindelijk is de bedoeling alles geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Tot voor kort was dat het geval, maar dan analoog en grotendeels met M-rails. Nu is alles minimaal R2 en er komen geen S-bochten, Engelse, drieweg- of meegebogen wissels meer in voor. Daardoor is storingsvrij rijden met lange rijtuigen mogelijk geworden. Onlangs is alles er weer af geweest om de C-rails geschikt te maken voor massadetectie.

De stad ("Hengelo") ligt links op het plaatje. Alle sporen lopen die kant op. Het station van "Hengelo" ligt uit het zicht, maar wordt gesuggereerd door de sporen die daar alle samenkomen. In werkelijkheid verdwijnen de sporen daar uit zicht naar een schaduwstation. De pendeltrein stopt uit zicht en gaat na een tijdje weer terug.
Gelogd

Basroc-1961

  • Gast
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 09:20:16 »

Leuk zo'n indruk. Zijn er ook nog maten beschikbaar om het geheel in perspectief te plaatsten?
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 10:07:39 »

De verhoudingen kloppen natuurlijk niet helemaal. het is ongeveer 7x3m thv de keerlussen. De uiteinden zijn smaller, 1½ meter ongeveer, vanwege kasten en andere obstakels.
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 10:22:27 »

Nog even een tip voor je resin huisje.

Doordat niet alles volledig recht is staan je muren onder spanning.
Je kunt ze vlak krijgen door ze plat neer te leggen in een bakje en heet water van een graad of 80 erover te gieten. Ik leg er altijd een stalen gewicht op tegen het zweven onder water

Misschien kun je je hele huis ook een behandeling geven zodat alles zich opnieuw zet.

Mvg Robin

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 22 februari 2020, 18:20:02 »

Hallo ...Blauw??

Leuk thema voor jouw baan! :thumbup: Ik hou wel van een simpele opzet en lekker zitten kijken terwijl de treinen voorbij komen rijden zonder dat je iets hoeft te doen. Hengelo is een goede keuze. Dit is inderdaad het spoorkruispunt van Twente, doorgang naar onze oosterburen, genoeg keuze voor industriële invulling maar ook de lokale boemels kun je hier goed kwijt. Op dit traject reden ook altijd al hele lange goederentreinen. Het Twentse coulissen landschap kun je mooi laten overlopen in de Sallandse Heuvelrug. (al blijft het voor mij altijd de Holterberg) Je kunt zelfs een haven aanleggen met, mocht je dat willen, de grote dieselmotoren fabrikant Stork of zoutgebonden industrie van Akzo. Keuze genoeg! Ik ben benieuwd wat je gaat bouwen.

Resin bouwpakketten zijn echt anders. Ik heb er ooit een geprobeerd maar het was wel wennen. Artitec heeft een goede beschrijving op de site staan met handige tips. Het lijkt me dat je dat wel weet, anders bij deze.

Succes!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 februari 2020, 18:25:38 door narwal »
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #18 Gepost op: zondag 08 maart 2020, 14:39:37 »

Ondanks dat ik een vrij aardige lengte tot mijn beschikking heb wil ik proberen het ruim op te zetten en niet teveel op een klein oppervlak te proppen. Voor een beetje coulissenlandschap heb je denk ik een veel groter oppervlak nodig als je dat een beetje realistisch wilt weergeven. In mijn gedachte speelt meer een kleinschalige boerderij met een bijpassende schöppe en wat omringend boerenland. De industrie zal denk ik bestaan uit de goederenloods van Tilly (doos met inhoud is al aanwezig, maar de kennis en ervaring op eraan te beginnen nog niet) en wat kleinschalige industrie eromheen, wellicht meer loodsen. In ieder geval denk ik niet direct aan een groot industrieel complex zoals Stork, HEEMAF of Hazemeijer, want dat past naar verwachting niet. Het is slechts 1½ meter breed...

Ik had nog een projectje liggen van Holland Scale. Ik ben er best tevreden over. De kleuren zijn geslaagd, de verwering ook. De per ongeluk iets scheve dakkapel vind ik wel charmant eigenlijk. Toch wil ik een volgend project is proberen te voegen met op kleur gebrachte zilverpoets. Dat schijnt beter te gaan dan met verdunde enamel-verf zoals deze nog is gedaan. Nadeel van "mijn" methode is dat de natte verf gemakkelijk ook weer uit de voegen loopt en daardoor wat minder goed gefixeerd is zolang het nog niet droog is.


Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 15 april 2020, 21:14:51 »

Ik heb deze bijdrage verplaatst naar mijn nieuwe baan-draadje.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 april 2020, 15:46:45 door 1200Blauw »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.146 seconden met 33 queries.