Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lichtfuncties SBB Lok

Gestart door p.bierhuizen maandag 27 januari 2014, 17:52:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Lichtfuncties SBB Lok
Hallo,
Ik wil een Märklin SBB lok met 21mtc interface van een ESU LokSound decoder voorzien. De soundfile staat goed op de decoder, de geluidsfuncties functioneren goed, maar de lichtfuncties doen niets. Met de oude Märklin decoder werkten ze goed. Activeren van AUX1-6 ( Funktionszuordnung ) met de LokProgrammer heeft geen effect. Als ik de Märklin print bekijk dan zie ik dat geen van de AUX1-6 aansluitingen op de 21mtc interface aangesloten zijn.
Weet iemand hier hoe ik de lichtfuncties werkend kan krijgen ?
Groeten,
Paul
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Paul, welke decoder zat er voorheen in?
Als dit een mfx was, dan kun je de instellingen voor de lichtfuncties uitlezen en op dezelfde manier in de loksound programmeren.
Heb je ECOS/CS1/CS2 ter beschikking?
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
vermoedelijk zijn je uitgangen niet versterkt.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
lees de handleiding van esu eens, om de uitgang te activeren moeten er twee cv's veranderd worden
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
waarom zou je er eigenlijk een esu willen inplaatsen ? Enkel AUX1/2 zijn daarop versterkte uitgangen.De andere heb je nog een versterker nodig.Bij de Marklin is dit reeds aanwezig.
Marklin : 6 uitgangen waarvan 2 als licht vooruit/achteruit en 4 X aux uit (versterkt en belastbaar tot 250 mA)
Esu  : 6 uitgangen waarvan 2 als licht vooruit/achteruit en 2 versterkte AUX1/2 en 2 onversterkte AUX3/4
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Hoi Paul,

Om welke loc gaat het? Heb je eventueel een duidelijke foto van de bovenkant van de Märklin print en/of de onderkant?

Hoi Johnny,

Meestal heb je een betere sound met een Esu sounddecoder.  :)
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
weet ik maar dan moet je eigenlijk een ganse ombouw doen.Mss ff googlen op umbau marklin artikelnummer.Vind je wel wat je nodig hebt.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Re: Lichtfuncties SBB Lok
Hallo,
Dank voor de reacties.
Het gaat om Märklin SBB lok Re4/4 artnr 37347. Ik rij helemaal DCC met mijn loks, vandaar de ESU decoder.
Ik heb de oude Märklin decoder uitgelezen mbv de ECoS. Daar kan ik zien dat de gezochte lichtfuncties allemaal onder sound14-17 zaten, en wel als volgt :
F1 : sound14, F6 : sound15, F7 : sound17 en F8 : sound 16
Maar hoe krijg ik dit in een LokSound decoder voor elkaar ?
Groeten,
Paul
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
is normaal alleen een MFX decoder maar ik zou toch eens proberen om hem aan te spreken onder  DCC.sommige decoders van M ondersteunen dit ook zonder dat het vermeld staat.Anders zal je een schema moeten opstellen van hoe alles is aangesloten en dan ombouwen.Zoals ik eerder schreef hebben de M decoders meer versterkte uitgangen aan boord dan de ESU.Dan is eht enkel via ombouwen te doen.En googelen of er geen schema of beschrijving is.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Re: Lichtfuncties SBB Lok
Hallo,
Hier nog een foto van de boven en onderkant van de Marklin print.
Groeten,
Paul
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Citaat van: p.bierhuizen op maandag 27 januari 2014, 20:35:48
Ik heb de oude Märklin decoder uitgelezen mbv de ECoS. Daar kan ik zien dat de gezochte lichtfuncties allemaal onder sound14-17 zaten, en wel als volgt :
F1 : sound14, F6 : sound15, F7 : sound17 en F8 : sound 16
Dat zijn geen licht functie, maar de Functieknoppen die een geluid activeren.
Je moet met de ECoS kijken onder welke Functie de AUX1 en AUX2 geprogrammeerd zijn en in welke rijrichting deze actief zijn.
Met deze info kan je heel simpel via de lokprogrammer de lichtfuncties op ESU Loksound instellen.
Dit onder voorwaarde dat AUX 3 en 4 niet meedoen, want die zijn op de Loksound onversterkt en zullen dan niet meer werken via de Loksound.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Re: Lichtfuncties SBB Lok
Dat is nou juist het probleem, AUX1 en AUX2 zijn niet geprogrammeerd !
En zoals gemeld, kan ik op de print geen enkel spoor zien dat met de pinnen voor AUX1-6 verbonden is.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
gevonden via internet dat AUX1 en AUX2 er standaard opzitten  met een speciale schakeling.AUX3/4 worden helemaal niet gebruikt.Enkel soundfuncties aangestuurd en dat zijn geen fysieke uitgangen.
Wel mogelijk deze aan te sturen.
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postsm403761_posts.aspx#post403761

Re: Lichtfuncties SBB Lok
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Bij ESU is aux 1 en 2 standaard.
Met n speciale adapter heb je ook aux 3 en 4 erbij.
Meer auxen is mogelijk met n i/o platine, dan krijg je er 10 auxen erbij.

Zo heb ik n Zwitserse loc omgebouwd voor n kameraad.
Daar zit 7 sound geluiden erin, 6 aux, standaard lichtwisseling voor de cabine veel en Mfx.

Gr. Ton
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lichtfuncties SBB Lok
Paul, kun je eens een goede foto van de onder en bovenkant van de dragerprint plaatsen?
En ook één van de originele mfx decoder?

Hoogst waarschijnlijk zit op de drager het e.e.a. aan elektronica om de diverse Zwitserse sein beelden te maken.
Meestal worden hier de AUX1 en AUX2 voor gebruikt om tussen de diverse seinbeelden te schakelen.
Misschien kan ik dan aan de hand van de printsporen op de dragerprint zien hoe het elektrisch schema is opgebouwd.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Re: Lichtfuncties SBB Lok
Hallo Ton, Ad,
Bijgaand twee hopelijk betere foto's van de Marklin print. Zoals je kunt zien zit er extra electronica op ws. tbv de lichtfuncties.  Hoe deze electronica geactiveerd wordt weet ik niet. Alle AUX1-6 heb ik al geprobeerd met de ESU decoder zonder resultaat.
Re: Lichtfuncties SBB Lok
p.bierhuizen
gast

Re: Lichtfuncties SBB Lok
En nog de foto's van de originele mfx decoder...