Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw 2404 juiste verlichting

Gestart door PietG maandag 20 januari 2014, 19:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 2404 juiste verlichting
Hallo,

Ik heb deze 2400 van Roco in mijn bezit en wil er graag de juiste verlichting In deze lok hebben. nu is het mij niet duidelijk of de lok wel met een omgekeerd L sein heeft gereden. Wie kan hier uitsluitsel over geven? Zoals op de foto te zien betreft het de lichtblauwe uitvoering. De lok heeft nummer 2404
Verder vraag ik me af is de kleur wit voor de hekjes wel juist en moet dit niet grijs zijn?

Groeten,
Piet

Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
De blauwe 2400 hebben maar tot in 1958 gereden volgens mij. Het L sein kwam pas in 1963. Officieel hebben ze dan ook niet met een L sein gereden.
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Over de hekjes: het mooiste voorbeeld staat in Beekbergen. De 2412, terug uit Frankrijk, in de originele kleurstelling.

http://www.flickr.com/photos/mgeldermans/9701965851/

Verder ken ik maar één 2404 met omgekeerd L sein n.l. die van mij op zolder. Oftewel: ik kijk niet zo nauw. :)

Gr, Ben.
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Ik ken ook nog een 2408 met een L-sein :mrgreen:
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Hallo

Bedankt voor de reacties. weten jullie ook of je met de set van DGR het sein beeld met twee front en seinen en twee uitschakelbare sluitseinen zijn kan creëren.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Jazeker, dat kan. Dit is een knip uit de gebruiksaanwijzing: (KLIK).



Wat jij wilt is seinbeeld A en F. Rangeersein C kan ook mits je decoder voldoende uitgangen heeft.

Gr, Ben.

Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Wel opletten welke versie je koopt.
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Hallo,

Dat is dan knap balen want ik heb hier een setje printjes liggen van DRG versie 1, daarop zitten twee gele leds, 1 warm witte led en twee rode leds en wel 6 soldeer aan sluitingen. Voor zover als ik na kan gaan is het mogelijk de twee witte en de twee rode afzonderlijk aan te sturen moet ik wel even nagaan hoe het een en ander zit op de roco print. Weet trouwens niet of de ESU OEM decoder die in de lok zit wel aan kan wat ik wil. als ik namelijk hem inlees met de esu programmer zie ik maar 1 functie namelijk F0 en dat terwijl er een gele, witte, groene en paarse draad vanaf de decoder komen. moet ik toch een onderzoeken of de functies afzonderlijk zijn aan te sturen.

Groeten,
Piet
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Piet,

Check je mailbox. Ik heb hier een beschrijving in PDF voor de oude printjes.

Gr, Ben.
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Hallo Ben,

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide beschrijving, maar ik heb nog wel een vraag. Als ik op punt 1 de blauwe draad soldeer op het led printje en op punt 4 de groene (rangeer verlichting) dan gaan bij mij beide gele leds branden. Ik heb een digirail printje versie V1.0 Moet er misschien nog wat worden aangepast?

groeten,
Piet
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Ik geloof dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Even zoeken.

Gr, Ben.
Re: Ombouw 2404 juiste verlichting
Hallo,

Ben jou beschrijvingen hebben me perfect geholpen. :thumbup: Ik heb alleen de oude print van digirail aangepast om ook het rangeersein te kunnen tonen. Normaal zit op punt 1 de common (decoder +) en op punt 2 de aansluiting voor de twee onderste leds, op punt 3 de aansluiting voor het hoge licht van het omgekeerde L sein. Punt 4 wordt niet gebruikt en op punt 5 en 6 zitten de twee rode leds.

Nu heb ik naar aanleiding van de schema's die je als eerste stuurde de print eens bekeken en zag dat er op de print in het midden een doorverbinding zat. Als deze verbinding verwijderd wordt dan is het mogelijk om tussen punt 1 en 2 de led links onder aan te sturen en tussen punt 1 en 4 de led rechts onder. Soldeer je dan een diode tussen punt 2 en 4, dan kan je tussen punt 1 en 2 de beide leds onder aan sturen en tussen punt 1 en 4 de alleen de led rechts onder (rangeer licht)

Zie hieronder de foto van de aangepaste print. De diode plaats ik bij het inbouwen op de Roco print in de lok.

Voor het uitschakelen van de sluitseinen gebruik ik denk ik de schakeling met twee pnp transistors zodat ik aan twee extra functies op de decoder voldoende heb.

Groeten,
Piet