Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gras op de modelbaan

Gestart door Gerard dinsdag 18 april 2006, 20:26:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gras op de modelbaan
Gerard
gast

Gras op de modelbaan
Onderstaand verhaal heb ik op internet gevonden. Doe er je voordeel mee:

Gras op de modelbaan.
In onze pogingen om met de scenery op de modelspoorbaan zo dicht mogelijk de werkelijkheid te benaderen, moeten we soms naast natuurlijke ook oneigenlijke materialen te hulp roepen om een bepaald resultaat te bereiken. Eén daarvan is het nabootsen van onkruid in de vorm van hoog opschietende grassen. Dit wordt heel goed bereikt door hiervoor plukjes sisaltouw (van oorsprong ook een natuurprodukt) al dan niet geel/groen geverfd te planten. Zolang het touw nog een lange streng is, zorgt de twijning ervoor dat het keurig in elkaar gedraaid blijft. Knippen we er stukjes van ongeveer 2 cm af dan vallen de vezeltjes uit elkaar en valt het niet mee ze als een geheel in het daarvoor bestemde gaatje te ?planten?. Hoe kunnen we dit aanpakken.
We knippen van een enkele twijn sisal een stuk van ongeveer zes centimeter af voor twee bosjes gras (of zo lang als we onze planten willen maken). We draaien de twijning nog eens extra stevig in elkaar, vouwen een stukje touw dubbel en houden dit vast tussen duim en wijsvinger. Vervolgens dopen we het dubbel gevouwen eind in de vloeibare latex, jutex of witte houtlijm, zodat van het stukje touw ongeveer een centimeter door de lijm is omgeven. We buigen het stukje touw weer recht en draaien het tussen duimen en wijsvingers stevig in elkaar, zodat de lijm goed tussen de vezels wordt geperst. Daarna leggen we de stukjes touw te drogen. Na een kwartier de strengetjes nogmaals in elkaar draaien en wachten tot de volgende dag.
De volgende dag knippen we de planten precies in het gelijmde deel doormidden en krijgen zo van een stukje twee bosjes onkruid/lang gras. Deze bosjes laten zich heel gemakkelijk in de daarvoor geboorde gaatjes planten. (Ook in styropor gaat dat heel goed.) Hiertoe laten we witte houtlijm in de gaatjes lopen of we dopen de ?wortels? even in de houtlijm en planten het dan in het gat.
Door de sisaltouwplukjes op deze manier te behandelen kunnen we elke grasvorm, plat, krom of gewoon recht, nabootsen. Het eigenlijke planten gaat ook snel, zodat er flink wat gepoot kan worden. Bij een grote hoeveelheid geeft het resultaat een overtuigend effect. Omdat sisal een naturelkleur heeft, is inkleuren noodzakelijk. Dit gaat goed met textielverf van het merk Dylon, kleur ?leafgreen?. Het is ook mogelijk de reeds geplante bosjes met een lichtgroene viltstift of Ecoline waterverf van Talens te kleuren. De keus is aan u.


Bron: Railhobby 1991, auteur Fons Bossaers.
Gras op de modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Gras op de modelbaan
goede tip Gerard . Nemen we zeker mee als we straks de zolder gaan inrichten
Gras op de modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Gras op de modelbaan
Hoi Gerard.
Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker uit proberen!
AlbertJan.
Gras op de modelbaan
Lid sinds: 2006

offline
Gras op de modelbaan
Je zou ook een cocosdeurmat of restanten daarvan kunnen gebruiken voor grotere opervlaktes zo als graanvelden etc.
Die matten zijn ongeveer 1,5 cm hoog en ook stug net zoals het touw, makkelijk op maat te snijden en ze zijn in verschillende kleuren te verkrijgen.
Zelf heb ik het nog niet gebruikt aangezien ik nog niet aan de decoratie toe ben maar ik heb dit al een tijdje in mijn hoofd zitten.
Gras op de modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Gras op de modelbaan
Hey Gerard,

Hartstikke bedankt voor de tip!
Ik heb de tip namelijk net nodig!
ik moet nog steeds onkruid langs een stukje gras bij het spoor doen maar wist niet hoe vandaar :wink: .
Ik maakte ook kleine bosjes van ijslandmos als ik het goed heb.
maar met deze tip word me baan nog mooier!
Hartstikke bedankt voor de tip.

Groetjes Antal
Gras op de modelbaan
Dag Gerard,

Ik ga zometeen beginnen met een proefstukje om te kijken hoe het gaat.
Welke kleur Talens Ecoline is hiervoor het meest geschikt?
(Ik zie namelijk niet de kleur 'Leafgreen'. Wel 'Groen', 'Bronsgroen' en 'Lentegroen').

Wat vinden jullie mooier:
- Sisaltouw impregneren met een groene kleur zoals Ecoline?
of
- Sisaltouw overspuiten met een spuitbus 'Colorworks Leafgreen' of 'Colorworks Forrestgreen'?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom
Gras op de modelbaan
Tussenstand 'gras van sisaltouw':

Ik heb eerst een boel stukjes sisaltouw van ca. 6 cm geknipt. (Een flinke diepvriesdoos vol).
Daarna deze stukjes touw, zoals is beschreven in het artikel, dubbelgevouwen, in de houtlijm gedoopt en op een paar vuilniszakken neergelegd om te laten drogen. (Het moet dus nog een nachtje drogen).

Ondertussen heeft m'n vrouw zo'n klein tinnen blikje Dylon 26 (Jungle Green) bij de drogist gehaald. (Leaf Green was er niet en dat staat ook niet op de site van Dylon vermeld).
Dit is een kleurstofje dat verwarmd dient te worden. Dat wordt nog een kliederbende morgen :-)
Waarschijnlijk is deze kleur te donker, maar ik denk dat ik eventueel kleurnuances aan ga brengen met verschillende kleuren groene en gele Ecoline.
Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Tom
Gras op de modelbaan
Foto's Tom ? Johnny
Gras op de modelbaan
Dag Johnny,

Ik heb net een paar fotootjes gemaakt, maar er is nu nog niet zo heel veel spannends te zien. (Een diepvriesdoos die inmiddels nog maar voor de helft gevuld is met stukjes sisaltouw en een vuilniszak met daarop de gelijmde stukjes sisaltouw).

Ik denk dat het interessanter is als ik morgen fotootjes van de doormidden geknipte en gekleurde 'graspolletjes' middels Sascha op de site zet.

Met vriendelijke groet,

Tom
Gras op de modelbaan
Ja oke maar ik bedoelde klieder foto's  :D bvb van een tom vol lijm oid  Johnny
Gras op de modelbaan
Dag Johnny,

Kliederfoto's zul je tevergeefs vinden op Marklinforum.nl. Daar zijn heel andere sites voor   :shock:
Het lijmen viel heel erg mee. Ik heb Bison houtlijm gebruikt en dat is gemakkelijk van m'n handjes te wassen.
En als dat verven inderdaad een enorm geklieder wordt? Gelukkig heb ik m'n vrouw nog  :twisted:

Met vriendelijke groet,

Tom