Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.

Gestart door Riny vrijdag 03 augustus 2007, 16:36:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
De C-rail -wissels hebben aandrijvingen.
Wat nu als deze eens defect zijn?
Ook kan het zijn dat de (inbouw) wisseldecoder of lantaarn vervangen dient te worden.
Als dan de baan in zijn geheel vast ligt komt er toch een probleem, er dient gesloopt te worden en daar wacht niemand op.

Vandaar dat ik op mijn SITE weer een update heb geplaatst waarin beschreven staat hoe dit makkelijk is op te lossen of te voorkomen zonder dat er het een en ander dient te worden afgebroken of gesloopt.

(Dit kan ook makkelijk zijn voor M-rails)

Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Hallo Riny,

wat een fantastiche tip, had er zelf nooit aangedacht( Marklin wissel aandrijvingen gaan nooit stuk :? :?) denk dat ik het bij mij ook ga toepassen.

Groeten Piwie.
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
hoi riny, een geweldige tip, bedankt daarvoor.

ik ga het alleen niet toepassen omdat:

1 marklin aandrijvingen nooit kapot gaan  :shock: :shock: (maar als het wel gebeurd heb je een probleem.

maar waarom ik het niet toe ga passen is omdat bij mij een "vaste baan" ook met een maand weer omgegooid kan worden en dat ik dus opnieuw begin, mijn huidige baan heeft denk ik 2 maandjes gelegen en dat was ook een vaste baan.

maar dat neemt niet weg dat het een super tip is.

mvg mark
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Zal wel aan mij liggen maar ik zie't niet staan.
Waar moet ik kijken ?

Gr
Arjan
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Citaat van: Arjan op vrijdag 03 augustus 2007, 19:34:58
Zal wel aan mij liggen maar ik zie't niet staan.
Waar moet ik kijken ?

Gr
Arjan


Ik ben dan zo vrij Riny

Hoi Arjan

Als je op de link klikt van Riny ( site )
Dan kom je dus op de site van Riny
Dan staat onder de foto van hem "update" "new" te knipperen
daaronder staat dan "wissels aanleggen"
Klik daarop en je komt bij de beschrijving

hoop dat het je lukt nu en dus goed uitgelgd is


was al niet meer nodig......

mvg Frans
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Citaat van: Freak op vrijdag 03 augustus 2007, 18:18:50
Heel goed idee, alleen de vraag als hieronder weer net een schaduwstation ligt ?.

@Peter,

Ook ik heb dat probleem maar ook al de oplossing
.
Mijn modulebaan heeft straks op drie modules een schaduwstation.
Wat ik toe ga passen is het volgende, boven op de modules (schaduwstation) komen nog een drie "bakken of kappen" welke afneembaar zijn, dus zou er ooit eens een wisselaandrijving naar de eeuwige jachtvelden gaan pak ik de kap er af en, hoppa, men kan er gewoon bij.

Spoorders met een schaduwstation zullen daar toch ook wel eens moeten zijn als er eens iets gebeurd?

Voor alles is een oplossing.
En de bouw hiervan zal t.z.t. ook op mijn site terug te vinden zijn.


Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Riny,

Thx. Gevonden. Ik zat onder al die buttons aan de linkerkant te zoeken.

Gr
Arjan
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Citaat van: Arjan op vrijdag 03 augustus 2007, 19:49:36
Gevonden. Ik zat onder al die buttons aan de linkerkant te zoeken.

Beste Arjan,

Onder de knop "Baan bouw" had je het ook kunnen zien, ook daar staat het aangegeven.
Maar je zal er waarschijnlijk overheen gelezen hebben.
Kan gebeuren in het heetst van de strijd.
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
en weer een goede tip van Riny.

al lijkt het mij wel logies om in een tunnel schaduw station er bij te kunnen maar de praktijk leert ook dat dat niet altijd het geval is.

maar de spoelen kunnen zeker wel stuk gaan zelf heb ik het wel een paar keer gehad vroeger op mijn baan dat ik dacht hhmmm een brand luchtje.

dat was voor mij een van de reden om ook anders te gaan schakelen dus kleine bas naar zijn groote oom hoe kan ik ook met zo een mooi schakelaartje schakelen nou een printplaatje een weerstand diode en condensatoren en hopa klaar.
natuurlijk makerlijker gezegt dan gedaan maar toch.

nu ga ik mijn module baan ook weer met ppt relais schaakelen en ook dan is het wel zo makelijk dat je er bij kan je weet het maar tenslotte nooit.

zelf het ik bij mijn schaduw station die nog in aanbouw is 52 cm hooge ruimte en ik kan er van onder en van vooren goed bij mocht er wat zijn.

maar als ik naar me zelf kijk dan zie ik dat ik het steeds beter en mooier wilt hebben dan de vorigekeer en dat begint vind ik al bij een baan ontwerp.

maar kortom een goede tip om rekening mee te houden.


groetjes van bas de ziekenhuis bezoeker
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Riny , als hierboven reeds diverse malen eerder gezegd geweldige tip . Alleen zal ik het niet toepassen omdat ik de rails op de grond houd . Mijn oplossing daarvoor is dan een paar rails voor en na de wissel "los" laten , dan klik je de wissel er wel uit .
Maar nogmaals , geweldige tip voor alle andere tafel bouwers .
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Citaat van: Riender op vrijdag 03 augustus 2007, 20:40:47
Mijn oplossing daarvoor is dan een paar rails voor en na de wissel "los" laten , dan klik je de wissel er wel uit .

Beste Riender & Max,

Zonder vervelend te willen doen, ga je daar niet mee wegkomen.

Als een c-rails baan eenmaal gelegd is kun je er nagenoeg niets tussen uithalen.
Nu de boel bij mij nog los ligt en ik er een wissel uit zou willen halen heb ik aan weerzijde van de wissel toch minimaal 1 meter losse rails nodig en dan kost het nog moeite.
Dus met een paar rail -stukken kom je er niet.
Het risico wat je loopt is veel los springende c-rail -deeltjes (gebroken deeltjes dus)
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Riny

Prima tip!!
En achteraf (ja duuhhhh  8) ) istie eigenlijk even simpel als doeltreffend!

Je moet er alleen wel even opkomen en tijd, zin en gelegenheid hebben om je idee uit te werken en te delen, waarvoor dank!

groet, Frank
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Riny, bedankt voor de tip en de uitgebreide beschrijving ervan.
Je moet maar op het idee komen: het ei van Columbus.
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Riny , mijn ervaring is iets anders . Heb diverse keren een wissel los gehaald als we weer eens een aandrijving en een Viesmann moesten inbouwen ( omdat we weer eens mochten shoppen van de baas ha ha ) .
Moet wel erg voorzichtig , is niet makkelijk , maar zeker te doen .
Maar nogmaals doet niets af aan je geweldige tip .
Re: Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Inderdaad een goede tip, ik was deze al eens eerder een paar keer tegen gekomen. Zeker een aanrader.
Re:Wisselsaandrijvingen bereikbaar houden op baan.
Hallo,

wie heeft nog de site van Riny??

Mvg,
Wilco