Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Slecht rijgedrag van alle treinen

Gestart door DB628 zaterdag 25 januari 2014, 12:32:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slecht rijgedrag van alle treinen
Ben langzaam bezig mijn baan aan het leggen. Rij zo af en toe uiteraard proefrondjes en steeds weer loop ik tegen hetzelfde probleem aan, de treinen willen maar niet rijden op bepaalde stukken.

Ik heb op een stuk van 1,5 meter elk rails stukje onder stroom gezet, indien ik het op meet wordt er op iedere mm tussen de 18 en 19 volt gemeten (tenminste dat is de waarde die mijn electro meter aangeeft, of ik deze goed gebruik weet ik niet. ik heb toevallig zo'n ding in huis en heb geen gebruiksaanwijzing en omdat mijn ESU boosters op 19 volt staan dacht ik dat dit wel klopt).

Zelfs de treinen die ik net nieuw uit de doos heb rijden op dit stuk erg slecht. Wat zou dit kunnen zijn? Slechte rails of hele vieze rails? Hoe kan ik hier achter komen? Ik heb ze al met een doek zonder vloeistof schoongemaakt en daar kwam nu niet echt veel viezigheid van af.

Overigens heb ik ook 15 meter nieuwe rails liggen, net gekocht, en daar heb ik totaal geen problemen en dat terwijl de laatste stroomtoevoer voor deze rails minimaal 5 meter verderop ligt.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Ik denk dat je eens moet gaan denken aan reinigen, de rails maar ook de wielen en stroomafname van je loc's.

grt Piet.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Probeer de rails eens schoon te maken met wasbenzine...
heb je ook de massa gekoppeld of alleen de spanning?

groet Winno
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Hallo,

mijn vermoeden gaat uit naar slecht contact vanuit de puntcontacten, mogelijk als lichte vorm van oxidatie, is er ooit aan deze rails geschuurd? Zijn de slepers in orde,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Het zullen dan toch wel de puco's zijn, aangezien de treinen op de nieuwe rails wel goed rijden. Goed wrijven met een doekje wasbenzine of als het echt niet anders kan een fijn korrelig schuurpapiertje over de puco's halen.

Dirk-Jan
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
In eerste instantie is nu alleen ff de bruine draad extra aangesloten (massa?). Heb net gelukkig toch wat alcohol in huis kunnen vinden (nee niet de wishkey, maar de pure alcohol), ff weer het stukje schoon gemaakt en ondanks dat er niet echt vuil vanaf kwam doet 1 trein die echt belaberd reed nu goed. nog niet 100, maar toch wel 95.
Ik wist niet dat dit zo erg kon zijn.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Niet vergeten de puntcontacten te reinigen.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Hoi,

Wat ook kan helpen is een doekje, daar spuit je wat contactspray op en daar maak je de rails mee schoon, of op een wattenstaafje en dan je wielen en sleper reinigen, je zal zien wat een vuil daar nog van af komt.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Met een railgum over de puko's en rails gaan en alles rijd weer als een zonnetje.

Railgum te koop bij alle modelspoor winkels

Succes
Rudi
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Railgum = schuren en ongewenst.

Schoonmaken is beter. Met een railgum schuur je niet alleen het vuil weg, maar ook maak je het oppervlak van de rails zelf ruw waardoor in het vervolg vuil beter hecht en vervolgens weer moeilijker te verwijderen is.

Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Oei, oei, puko's en schuurpapier. 8o

Gr, Ben.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Ik had in mijn proefbaantje ook een plek waar alle treinen zonder uitzondering stopten. Bleek dat de middenrail (onder de bedding aangetast was. Een maal het railstuk vervangen daarna nooit meer problemen gehad daar.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
en vergeet niet om ook e wielen van je locs te reinigen, en te checken dat je slepers nog goed zijn

Roy
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Bedankt allemaal voor de tips. Het reinigen met de alcohol doet nu al wonderen. Zodadelijk ff de pucks en dan weer eens testen.
Ook maar eens de wielen reinigen van de treinen. Eentje die ook slecht reed had ook hele vieze wielen.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: Spoorman op zaterdag 25 januari 2014, 15:29:33
Oei, oei, puko's en schuurpapier. 8o

Gr, Ben.

Niks mis mee. Ik gebruik altijd dit:



Echt, de vonken vliegen er vanaf, wat een contact!  :P

(bron: toolware-gereedschap.nl)
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Haha, weer een 2railer erbij. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Zo ben jij toch ook 2-railer geworden ben? >:-D
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Ik lees steeds niet schuren, maar kan iemand mij uitleggen wat het probleem is? gewoon berijden van de rails geeft toch ook een schuureffect?
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
zie ook reactie #9
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: Bahnhof Kloten op zaterdag 25 januari 2014, 19:16:20
Ik lees steeds niet schuren, maar kan iemand mij uitleggen wat het probleem is? gewoon berijden van de rails geeft toch ook een schuureffect?
Gewoon rijden valt onder slijtage. En daardoor wordt de rails niet per se ruwer, eerder juist gladder.

Het schuren, en ook de schuurblokjes (net toevallig het zakje van de railgum weggegooid en er stond duidelijk op korrel 250, dat is toch vrij grof) doen meer, het oppervlak wordt opgeruwd.

Heeft niet iemand een stukje rails onder een microscoop gelegd en daar foto's van gemaakt? Kan je precies zien hoe het oppervlak er aan toe is als het nieuw, vuil, schoongemaakt (met een doekje) of geschuurd is.

Kan gelijk deze hele discussie geslecht worden.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
@bassie: Waarom bieden diverse fabrikanten een railgum aan als het zo slecht is voor de rails? Opdat wij eerder nieuwe rails kopen? Half modelsporend nederland en daar buiten gebruiken een railgum.

Er zijn ook goedjes met grafiet erin zie ook: Wolfscreek: Rails reinigen. Het grafiet vult de kleine groeven in de rails en zorgt zo voor beter contact.

Groet Ronald.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Het zijn de bekende broodje aap verhalen.

Als je schuurt met een materiaal dat harder is dan de spoorstaaf dan krijg je krassen. Zo zit in schuurpapier glas (flint of silicium carbide) of aluminium oxide verwerkt, de korrel grootte is bepalend voor het schurend effect.

Het schurend materiaal in railgum is geen glas o.i.d. en vele malen zachter dan het materiaal van de spoorstaaf. De korrelgrootte is niet zo relevant Bassie.

Het beste trouwens om de boel aan de gang te houden bij 3rail is rijden, niet door er over te lullen. ;)

Gr, Ben.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
@Ben: Dat is mijn mening ook. Vooral als er genoeg fabrikanten complete schuur-, railgum- en polijs- treinen in hun assortiment hebben om de rails schoon te maken. Zowel passief als actief. Want de bekende schoonmaakwagens hebben allemaal een railgum of polijsschijf tussen de wielen. Daar worden honderden euro's aangespendeerd en dan zou een railgum van 5,00 euro slecht zijn? Kom nou! Leg dat maar eens uit!

Daarom vraag ik het ook aan Bassie, onderschrijf je antwoord eens goed. Graag wat foto's e.d. Ik zie dat een aantal andere het onderschrijven maar geen antwoord op mijn vraag geven. Blijkbaar is de kunst om gewoon wat te hard te roepen en iedereen op dit forum volgt je blindelings.

Groet Ronald.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Zoals ook al in andere topics aangehaald, vind ik het grote onzin, totdat het tegendeel bewezen wordt. Als jij rails gebruikt, die al 15 jaar op zolder heeft gelegen, zou ik aanraden om er een keer met fijn schuurpapier overheen te gaan (puko's). Als je daarna gewoon regelmatig blijft rijden, houden de slepers de pukos schoon. Maar hier wordt altijd flink overdreven, alsof je met korrel 60 op een haakse slijper eraan gaat. :thumbdown: Ik neem daarvoor iets van korrel 800 ofzo. heb een strookje hiervan op een sleper geplakt. En die wagon laat ik straks een paar rondjes rijden, als ik ga starten met geregeld rijden.

Overdrijven is ook een vak.

Roy
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: ronaldk op zondag 26 januari 2014, 08:27:23
Daarom vraag ik het ook aan Bassie, onderschrijf je antwoord eens goed. Graag wat foto's e.d. Ik zie dat een aantal andere het onderschrijven maar geen antwoord op mijn vraag geven. Blijkbaar is de kunst om gewoon wat te hard te roepen en iedereen op dit forum volgt je blindelings.

Hard onderbouwen kan ik het niet, heb geen rails onder een flinke vergroting gezien.

Maar wat spoorman zegt is natuurlijk ook zo logisch als het maar kan. Het hardste materiaal zal 'winnen'. Alleen of er dan wel of geen effect op de rails zal zijn met zo'n gum? Ik denk persoonlijk van wel. Alleen in welke mate, ik heb werkelijk geen idee.
En verder zag ik dus korrel 250 op de verpakking staan, en ldat ijkt me vrij veel. Ik heb dat ding ook wel eens gebruikt op C-rails in het begin (wist ik veel) en zag wel de puko's daarna glimmen, wat ze voorheen niet deden. Of er nu alleen vuil of ook materiaal verwijderd is, ik weet het gewoon niet zeker. Vandaar ook mijn oproep of iemand de rails wel eens onder een microscoop heeft gelegd om (in ieder geval voor mij) op een objectieve manier meer duidelijkheid te krijgen. Ik denk dat je dan uitstekend kan zien hoe het oppervlak er uit ziet en wat het effect is van de diverse maatregelen. Wie ook zo'n ding mag hebben, zet het anders een zaterdag bij HIP neer, kan iedereen het zelf zien en weten we allemaal precies waar we aan toe zijn.

Wel is het natuurlijk zo dat je wel even vooruit kan met schuren voordat je rails op zijn en de flenzen over de bielzen hobbelen.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
De vraag van DB628 is eigenlijk al beantwoord,de discussie gaat nu over schuren of niet schuren.
Ik heb mijn rails nog nooit geschuurd,mede door het advies al uit de jaren zestig dat schuren met schuur papier het probleem alleen maar verergerd.De uitleg van de oorzaak vond ik aannemelijk.
Er ontstaan minuscule krasjes waarin zich het vuil ophoopt zodat je al snel weer moet schuren om de rails schoon te krijgen.
Maar ik bleef natuurlijk met het probleem zitten van de vuile rails.nu maak ik al die jaren mijn rails schoon met een grof geweven poetslap en spiritus,waarom spiritus ? Weet ik niet, was waarschijnlijk het enige bruikbare schoonmaak produkt wat die bewuste dag in het keukenkastje stond.
In al die jaren heb ik ook wel andere middelen gebruikt,contact spray op een doekje spuiten,wasbenzine (link ivm brandgevaar),zelfs een Roco Clean wagen gekocht voor de tunnels ,beviel matig.Railgum voor de hardnekkige stukken enz enz.
Maar eigenlijk het lapje met spiritus beviel het best.
De puco's worden door de sleper schoon gepoetst zijn deze vuil dan volstaan een paar rondjes evt met wat hulp maar  bv de loodzware Marklin NS 1200 kachelt gewoon onverstoorbaar door dus die gebruik ik meestal voor het "Schoon rijden"
Maar ik ben het met Ben eens niet  L..len maar rijden !

                                                                                   Kees
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Kees,
Ik wil niet vervelend zijn maar spiritus fikt ook lekker hoor !
Niet alleen de wasbenzine.

grv Huub
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Glimmen van de puko,s na een railgum sessie komt omdat je dan het ultra dunne zwarte oxide laagje hebt verwijderd.
Dit is een chemisch aangebrachte buiten laag.
Slepers halen dit alleen van de top van de puko.met de railgum maak je een groter oppervlak schoon/ kaal.
De precieze naam is bruineren. Maar je kan het spul kopen om loc wielen een zwart uiterlijk te geven.
Ik heb op mijn werk een potje staan om onderdelen een kleurtje te geven. Puur omdat ze onder dit laagje wat redelijk slijtvast is niet meer roesten.

Robin
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Hoe is het dan met de 2-rail baan Ben? Vergt dat meer schoonmaak werk of komt het op het zelfde neer als bij 3-rail?

Groeten,
Marc
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Inderdaad maar wasbenzine is volgens mij nog een tikkie brandgevaarlijker,maar terug naar het topic
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Benzine brandt niet.
De damp wél... :idea:
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: marc-lin op zondag 26 januari 2014, 16:49:12
Hoe is het dan met de 2-rail baan
Net zo erg of misschien nog wel erger. De meeste schoonmaakervaring hebben dan ook 2-railers  :D.


Mvg,
Peter

P.s. heb zelf ook 2-rail in huis, dus kan het weten.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Als ik dit allemaal zo lees denk ik zomaar dat met schuren/slijpen de puko's zullen verdwijnen, edoch
ik "poets"zolang er C rails zijn met een schuurblokje van korrel 120 over de C rails en puko's, geen moer te zien van weg gepoetste puko's
en de rail hoogte is ook niet gewijzigd, broeken poeperij is het , ik poets/schuur lekker door waar het nodig is , buiten de
slijp/stofzuiger die er af en toe over heen gaat om de (bijna) onbereikbare sporen te kuisen  :D
Suk6,

Gr, Jan
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: Freak op zondag 26 januari 2014, 18:32:09

P.s. heb zelf ook 2-rail in huis, dus kan het weten.


Zo is het Freak. Nog in de doos zeker?

Gr, Ben.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: Spoorman op zondag 26 januari 2014, 18:38:08
Zo is het Freak. Nog in de doos zeker?
Nee hoor zijn alleen een fractie groter (spoor 1).


Mvg,
Peter

Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Volgens mij hebben we het over h0 maar je hebt je punt gemaakt. :thumbup:

@Marc: ook voor mij geldt als er lang niet gereden wordt: poetsen. :)

Gr, Ben.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: Freak op zondag 26 januari 2014, 18:32:09
Net zo erg of misschien nog wel erger. De meeste schoonmaakervaring hebben dan ook 2-railers  :D.

Blijkbaar klagen ze er minder over.... Ik zie minder draadjes over het schoonmaken bij het buurforum dan hier... Ik zie hier meer draadjes over het schoonmaken en waarmee. ;)

Citaat van: marc-lin op zondag 26 januari 2014, 16:49:12
Hoe is het dan met de 2-rail baan Ben? Vergt dat meer schoonmaak werk of komt het op het zelfde neer als bij 3-rail?

Gewoon goed schoonmaken na een tijdje niet rijden. Dat hoort bij het normale onderhoud. Is een beetje afhankelijk hoe schoon je baanruimte is en hoe lang je niet gereden hebt. ;)

Groet Ronald.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Citaat van: ronaldk op zondag 26 januari 2014, 19:08:45
Blijkbaar klagen ze er minder over.... Ik zie minder draadjes over het schoonmaken bij het buurforum dan hier...
Omdat het bij de buren zo vanzelfsprekend is  ;).


Mvg,
Peter
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
@Peter: Je bedoelt je baan en materieel goed onderhouden? Dan dat zeker, minder klagen, meer bouwen :D

Citaat van: B100 op zondag 26 januari 2014, 19:42:07
Wat ook een goed schoonmaakmiddel is , is petroleum. Is wel wat vettiger maar werkt als een tierelier .(wel een katoenen doek ervoor gebruiken.)

Omdat het vettig is zou ik het niet doen. In een iets mindere mate heb je dat ook met wasbenzine. Een keer extra met een schone doek erover en je haalt het vettige laagje weer af.

Groet Ronald.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
CiteerWelk type rails heb je ? Metaal of kunststof ?

C-rails. Alleen dit is de C rails die je 1 keer moet vast maken en daarna niet meer aan moet komen anders gaat die kapot. Dus ff alles stukje voor stukje testen is er niet bij mits ik alle rails wil weggooien daarna.
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
CiteerIs de kwaliteit zo slecht dat je het maar een keer in elkaar kan zetten?
Mijn rails heb ik zo'n 12 jaar geleden gekocht. Na 4 jaar is de baan afgebroken en heeft 7 jaar lang opgesloten gezeten wegens verhuizing en daarna niet direct meer tijd hebben om een baan te bouwen. Sinds de rails weer uit de dozen is gehaald overleeft helaas maar 50% van de rails het en dan alleen indien ik het in elkaar zet en er niet meer aan zit. Er is inmiddels al behoorlijk wat aan rails weggegooid en ben eigenlijk niet van plan nog heel veel meer te moeten weggooien. Van de week voor zo'n 800 euro nieuwe rails gehaald en merk dat deze van veel betere kwaliteit is dan die ik al had. De vraag is natuurlijk hoe deze rails er over 10 jaar aan toe is maar dat merken we dan wel weer.

Citeerof zit alles al in elkaar geschoven?
Alles zit al in elkaar, gaat nu alleen nog uit elkaar voor aanleggen stroom en terugmeldbedrading.


CiteerPS Heeft DB628 ook nog een naam ?

Ja


Grt Remco
Re: Slecht rijgedrag van alle treinen
Het is wel algemeen (?) bekend dat C-rails die voor een bepaalde datum geproduceerd werd na enige jaren bros wordt.
Ik lees hier en daar op het forum dat ze zelfs zomaar uit elkaar kunnen spatten als je het laat vallen, in ieder geval dat er stukjes van afbreken.
Er schijnt nog steeds een coulance-regeling te zijn bij de fabrikant (50% korting op nieuwe rails).

grv Huub