De vraag van DB628 is eigenlijk al beantwoord,de discussie gaat nu over schuren of niet schuren.
Ik heb mijn rails nog nooit geschuurd,mede door het advies al uit de jaren zestig dat schuren met schuur papier het probleem alleen maar
verergerd.De uitleg van de oorzaak vond ik aannemelijk.
Er ontstaan minuscule krasjes waarin zich het vuil ophoopt zodat je al snel weer moet schuren om de rails schoon te krijgen.
Maar ik bleef natuurlijk met het probleem zitten van de vuile
rails.nu maak ik al die jaren mijn rails schoon met een grof geweven poetslap en spiritus,waarom spiritus ? Weet ik niet, was waarschijnlijk het enige bruikbare schoonmaak produkt wat die bewuste dag in het keukenkastje stond.
In al die jaren heb ik ook wel andere middelen gebruikt,contact spray op een doekje spuiten,wasbenzine (link ivm brandgevaar),zelfs een Roco Clean wagen gekocht voor de tunnels ,beviel matig.Railgum voor de hardnekkige stukken enz enz.
Maar eigenlijk het lapje met spiritus beviel het best.
De puco's worden door de sleper schoon gepoetst zijn deze vuil dan volstaan een paar rondjes evt met wat hulp maar bv de loodzware Marklin NS 1200 kachelt gewoon onverstoorbaar door dus die gebruik ik meestal voor het "Schoon rijden"
Maar ik ben het met Ben eens niet L..len maar rijden !
Kees