Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Blok probleem

Gestart door DB628 maandag 27 januari 2014, 08:54:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blok probleem
Lid sinds: 2013

offline
Blok probleem
Overal lees ik dat een wissel nooit tot een blok behoort. Maar hoe weet ik dan wanneer de wissels bezet zijn door een loc (dus zonder wagons)?
Stel onderstaande (mocht de tekening niet duidelijk zijn danhoor ik dit graag): Loc van 20 cm rijdt vanuit blok E naar blok 0, hij rijdt dan op een gegeven ogenblik alleen nog maar over de wissels die er liggen en indien dus niet aan een blok gelinkt niet meer waargenomen! Stel er komt een sneltrein uit blok A dan is er dus een kans dat deze met een rotvaart tegen deze "spook" loc aanknalt. Hoe is dit op te lossen, of hoe hebben jullie dit opgelost?

|_0______|_|_________A_____________|
                   \_|________B_____________|
                    \_|_______C_____________|
                     \_|_______D_____________|
                       \_|______E_____________|


Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Grt Remco
Re: Blok probleem
Spoorman
gast

Re: Blok probleem
Bij het rijden van en naar een blok wordt de wisselstraat bezet gehouden. Er kan dus nooit een 2e trein over de straat rijden. Je treinbesturing programma zorgt daarvoor. Je kunt zelf regelen wanneer een wissel weer vrij komt.

Overigens kun je aan wissels ook een terugmelder hangen. Dit kan handig zijn voor bepaalde toepassingen echter zoals je zegt behoort een wissel nooit tot een blok.

Gr, Ben.