Laten we beginnen met vaststellen dat Märklin onder nummer 3680 een Brawa Köf heeft geleverd. De Märklin 36827 die hier tegen de Brawa wordt afgezet heeft een iets ander uiterlijk en veel nieuwere techniek.
De Brawa is ouder en heeft minder techniek aan boord. Zo is er géén verlichting en de koppeling is een eenvoudige plastic haak die overigens prima werkt.
De Märklin heeft telexkoppeling en met de rijrichting wisselende leds. Die telexkoppeling werkt alléén goed met de Märklin nem-koppelingen van de nieuwe generatie. Voor wie met de oudere wagentjes voorzien van relex koppelingen aan de gang wil,komt bedrogen uit want er zal het nodige "op goed geluk" aan die koppelingen moeten worden verbogen. Ook de koppelingen van Roco waren bij mij met een proef niet succesvol. De afgesloten telexkoppeling van de Köf drukt een klein palletje omhoog, waarachter de Roco koppeling niet blijft haken.
De afwerking is bij alle twee prima. De Märklin is iets bonkiger en de Brawa iets subtieler en gedetailleerder. De Brawa heeft een opengewerkte grill waarachter de motor vin zichtbaar is. Optisch spreekt dat erg aan. De Märklin grill is dicht.
De klinknagels op de body zijn bij de Brawa iets nadrukkelijker. Ook de luiken boven op de motorkap zijn iets gedetailleerder.
Brawa:
Märklin:
De Telexkoppeling aan de Märklin is optisch gezien een zware jongen:
De eenvoudige plastic haak aan de Brawa-die overigens uitstekend voldoet met de oudere relexkoppelingen-is subtieler.
Tussen de twee houders links en rechts is overigens een door Brawa geleverde nem-koppelingsschacht te plaatsen:
Een wedstrijdje "kruipen" wordt glansrijk door de Brawa gewonnen. Dit is te danken aan de door mij ingebouwde Esu-lopi4. Met deze decoder in de rangeerstand, kan het locje zeer langzaam rangeren. Hieronder een opname waarbij ze allebei zo langzaam mogelijk rijden. Het voorste locje is de Brawa.
Even op de foto klikken:
In de hand genomen voelen beide machientjes solide aan. Dat komt door het eigengewicht dat relatief zwaar is. De aandrijving geschiedt in beide gevallen over alle vier de wieltjes. Desondanks valt het trekvermogen bij alle twee de Köfjes erg tegen.
De Märklin is aan de onderzijde uitgevoerd met magneetjes om de trekkracht te verbeteren.Dit helpt niets. Links de Märklin:
De trekkracht is bij alle twee zwaar teleurstellend. Ze zijn niet in staat om één rijtuig voorzien van een sleper (dus meer frictie) zonder slag of stoot de baan rond te krijgen. Twee á drie lichte wagentjes lukt wel. In mijn baanplannen had ik het idee om de Köfjes vanuit een opstel een stam te laten aanleveren bij een op het station gereedstaande loc. Dat gaat niet door.Voor dit doel zal ik met zwaarder geschut moeten komen.
Desondanks ben ik als een blok gevallen voor de charme van dit soort locjes.
In dit kleine vergelijkje is er géén winnaar. Beide exemplaren hebben zo hun eigen welgevalligheden. Met als grote voordelen het langzame kruipen bij de Brawa en de Telexkoppeling bij de Märklin.