Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin Köf vs Brawa Köf

Gestart door Har vrijdag 24 januari 2014, 11:41:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2011

offline
Märklin Köf vs Brawa Köf
Laten we beginnen met vaststellen dat Märklin onder nummer 3680 een Brawa Köf heeft geleverd. De Märklin 36827 die hier tegen de Brawa wordt afgezet heeft een iets ander uiterlijk en veel nieuwere techniek.

De Brawa is ouder en heeft minder techniek aan boord. Zo is er géén verlichting en de koppeling is een eenvoudige plastic haak die overigens prima werkt.

De Märklin heeft telexkoppeling en met de rijrichting wisselende leds. Die telexkoppeling werkt alléén goed met de Märklin nem-koppelingen van de nieuwe generatie. Voor wie met de oudere wagentjes voorzien van relex koppelingen aan de gang wil,komt bedrogen uit want er zal het nodige "op goed geluk" aan die koppelingen moeten worden verbogen. Ook de koppelingen van Roco waren bij mij met een proef niet succesvol. De afgesloten telexkoppeling van de Köf drukt een klein palletje omhoog, waarachter de Roco koppeling niet blijft haken. 

De afwerking is bij alle twee prima. De Märklin is iets bonkiger en de Brawa iets subtieler en gedetailleerder. De Brawa heeft een opengewerkte grill waarachter de motor vin zichtbaar is. Optisch spreekt dat erg aan. De Märklin grill is dicht.

   


De klinknagels op de body zijn bij de Brawa iets nadrukkelijker. Ook de luiken boven op de motorkap zijn iets gedetailleerder.

Brawa:
   

Märklin:


De Telexkoppeling aan de Märklin is optisch gezien een zware jongen:


De eenvoudige plastic haak aan de Brawa-die overigens uitstekend voldoet met de oudere relexkoppelingen-is subtieler.
Tussen de twee houders links en rechts is overigens een door Brawa geleverde nem-koppelingsschacht te plaatsen:


Een wedstrijdje "kruipen" wordt glansrijk door de Brawa gewonnen. Dit is te danken aan de door mij ingebouwde Esu-lopi4. Met deze decoder in de rangeerstand, kan het locje zeer langzaam rangeren. Hieronder een opname waarbij ze allebei zo langzaam mogelijk rijden. Het voorste locje is de Brawa.

Even op de foto klikken:



In de hand genomen voelen beide machientjes solide aan. Dat komt door het eigengewicht dat relatief zwaar is. De aandrijving geschiedt in beide gevallen over alle vier de wieltjes. Desondanks valt het trekvermogen bij alle twee de Köfjes erg tegen.
De Märklin is aan de onderzijde uitgevoerd met magneetjes om de trekkracht te verbeteren.Dit helpt niets. Links de Märklin:


De trekkracht is bij alle twee zwaar teleurstellend. Ze zijn niet in staat om één rijtuig voorzien van een sleper (dus meer frictie) zonder slag of stoot de baan rond te krijgen. Twee á drie lichte wagentjes lukt wel. In mijn baanplannen had ik het idee om de Köfjes vanuit een opstel een stam te laten aanleveren bij een op het station gereedstaande loc. Dat gaat niet door.Voor dit doel zal ik met zwaarder geschut moeten komen.

Desondanks ben ik als een blok gevallen voor de charme van dit soort locjes.

In dit kleine vergelijkje is er géén winnaar. Beide exemplaren hebben zo hun eigen welgevalligheden. Met als grote voordelen het langzame kruipen bij de Brawa en de Telexkoppeling bij de Märklin.

 


   
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Leuk om te lezen en te zien! Superveel techniek op de cm2. Kijk ook nog uit naar een Kof, voorkeur is wel voor de Märklin 36827: een Kof zonder relex is volgens mij net zoiets als voetbal zonder bal. Optisch is de brawakoppeling natuurlijk veel mooier. Lopi-4 erin bakken kan overigens altijd nog wel. Dit jaar komt ook de epoche 3-versie uit dus zonder ramen etc. Wel weer een stukje duurder. Over de magneten lees ik wisselende ervaringen bij de een lijkt het wel te werken en bij de ander weer niet. Zou dat in het gebruik van k, c, of m- rails liggen?
Verder heeft brawa destijds niet de kofjes voor marklin gemaakt?

Veel kruip en rangeerplezier gewenst,

Bas
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Niks mis toch met de trekkracht?



Gr, Ben.
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Gij bedoeld de duwkracht van ICE .... Ben..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf

Geinig Ben.. volgens mij kan dat Köfje best nog wat meer ICE stelletjes hebben.

Onderstaande filmpje zou voor mij een ideale opzet zijn voor een rangeerköf..
Dat duurt voor mij nog wel even..





Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf

Je hebt gelijk Bas, de 3680 was gewoon een Brawa Köf. Ik heb dat verandert in mijn bericht.

De magneetjes doen bij mij niets. Wanneer ik het locje op de rails zet dan voel ik heel minimale aantrekkingskracht maar er is zeker geen verbeterde trekkracht.De Brawa trekt net zo weinig zonder die magneetjes.Er is geen verschil. Mensen met andere ervaringen verzoek ik dat hier te plaatsen.

mvg Harry
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
In dit filmpje van Modelleisenbahnclub Fulda heeft men het over een trekkracht voor 1 a 2 wagons:

www.youtube.com/watch?v=h1dEnf3wfHA
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf

Dank Bas voor het plaatsen. De trekkracht klopt wel. Bij drie (lichte) wagentjes is het over.

Over de telexkoppeling denk ik vooralsnog iets anders.

Bij de hedendaagse Marklin nem-koppeling werkt het prima.
Bij de ouderwetse relex-koppelingen werkt het niet zondermeer. Deze relex-koppelingen staan te hoog. Bovendien loopt de koppelingsbeugel aan het einde licht omhoog, waardoor hij niet achter de pal van de telexkoppeling blijft hangen Wanneer je de relex-koppeling voorzichtig bijbuigt lukt het wel. Je mist dan wel weer de aansluiting met andere relex-koppelingen.   

De roco beugel koppeling lukt bij mij ook niet. Misschien doe ik iets fout.
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Märklin Köf vs Brawa Köf
In de jaren 80 eens een middag meegeweest met rangeren. 10 ketelwagens in een koef 3 ging in de praktijk net. Kortom 4 tot 5 wagens moet kunnen.