Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koppelingen en wielen.

Gestart door Veerman vrijdag 03 januari 2014, 14:54:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Koppelingen en wielen.
Goede middag allemaal! Ik heb n vraag over de koppelingen en wielen van roco. Ik ben vandaag voor het eerst vreemd gegaan wat betreft merk buiten Marklin. Ik bezit verder alleen Marklin wagons en loks dus mijn kennis over roco en andere merken is dus nul.
Mijn vraag is dus nu, de koppelingen van roco passen uiteraard niet. Kan ik hier Marklin koppelingen voor krijgen en past dit? Welke koppeling zou ik hiervoor moeten hebben, ligt natuurlijk aan het type wagon. Het betreft de ic 2000 wagons.
Ook wil ik graag weten hoe het met de wielen zit. Kan ik deze laten zitten of moet ik deze ook vervangen?
Alvast bedankt voor het eventuele antwoord.
Mvg Frank
Re: Koppelingen en wielen.
De Roco koppelingen op je IC2000 zitten in een z.g. NEM schacht, kun je er met beleid zo uit trekken en er Marklin koppelingen in prutsen.

De wielen rijden doorgaans goed op C-rail en wissels mits je ze even samen knijpt naar 14 mm met behulp van een malletje of schuifmaat.

Gr, Ben.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Marklin koppelingen raken de buffers van Roco. De marklins zijn te hoog. Hogere kans op ontsporen in bogen. Daarom read ik de Roco Universal koppelingen aan, koppelbaar met de Marklins.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Koppelingen en wielen.
roco koppelingen behouden tussen de wagons en enkel de buitenste van Marklin koppelingen of roco universeel voorzien.Wielen is proefondervindelijk na te gaan.Ontsporen ze dan dichter zetten of vervangen.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Oké ik wil jullie bedanken voor het advies. Ik denk dat ik inderdaad eerst de koppeling van de eerste wagon ga wisselen voor een universele en de wielen zal ik ff aankijken. Ik ben niet in het bezit van een wielen pers dus zal ik ze moeten vervangen of met een tang in de weer gaan.
Die universele koppeling, waar kun je deze bemachtigen?
Mvg Frank
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Re: Koppelingen en wielen.
Citaat van: Veerman op vrijdag 03 januari 2014, 20:50:38
Ik ben niet in het bezit van een wielen pers dus zal ik ze moeten vervangen of met een tang in de weer gaan.

Nieuw of tweedehands gekocht? Meestal kan je in de winkel de wielen laten vervangen voor wielen die geschikt zijn voor 3rail / marklin-rails. Anders kan je naar alternatieven grijpen zoals die van Luck Fein mechanik. Er zijn nog meer leveranciers die vervang-assen leveren.

Groeten ronald.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Winkeliers ruilen bij aankoop van een Roco wagen in principe gratis de assen om voor Roco wisselstroomassen. Niet alleen zijn de beide wielen dan elektrisch met elkaar verbonden (wat handig is voor detectie) maar ook hebben ze de juiste flenshoogte en afstand tussen de wielen (speermaat) voor probleemloos gebruik op Märklin rails.

Wat betreft de koppelingen van Roco rijtuigen die ook met Märklin rijtuigen of locs moeten koppelen: Roco universal koppelingen koppelen probleemloos met Märklin kortkoppelingen, maar de laatste zal waarschijnlijk blijven steken onder de buffers van het Roco rijtuig. Dit kan je natuurlijk oplossen door de buffers te verwijderen. Je kan ook de Märklin koppelingen vervangen door bijvoorbeeld Roco koppelingen.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Koppelingen en wielen.
De wagons zijn 4 wagons zijn nieuw maar overgenomen van een forumlid. Er is er 1 uit de verpakking geweest voor de foto. Ik zal met een wagon langs harlaar rijden en daar om de benodigde onderdelen vragen. Ik mag aannemen dat deze winkel datgene wel heeft.
Bedankt voor het advies en als het opgelost is laat ik hier een foto zien.
Mvg Frank
Re: Koppelingen en wielen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Hallo Frank,

Volgens mij rij jij met massa detectie, de Roco assen zijn geïsoleerd dat wil zeggen dat de massa detectie niet werkt.
Je kunt de assen normaal gesproken gratis omruilen bij je leverancier.


De beste wensen van,

Peter / degeluidsman.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 03 januari 2014, 21:05:36


Je kunt de assen normaal gesproken gratis omruilen bij je leverancier.


Peter / degeluidsman.

Ja, als je het rijtuig ook daar gekocht hebt en met de wielen NIET gereden is!
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Ik vervang alle wielen van niet-marklin wagons door de marklin 700150 wisselstroom wielassen.

Daarna blijven ontsporingen weg!

Succes,

Jan
Re: Koppelingen en wielen.
Bahnhof Kloten
gast

Re: Koppelingen en wielen.
Bij de Roco IC-2000 wagons is het handig om in de samenstelling de roco koppelingen te gebruiken en op de AD wagen aan de baggage kant een oogkoppeling (zoals M* heeft) te zetten. Dan heb je als het goed is geen ontsporingen.
Re: Koppelingen en wielen. Roco en Hag
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Koppelingen en wielen. Roco en Hag
Ik ben wat wijzer geworden dus vervang ik alle wielen en 1 koppeling.
Nou ben ik toch bezig, hoe zit het met de Hag wagon. Deze heb ik net binnen gekregen.
Moeten hier ook de wielen van worden vervangen? Ik denk dat de koppeling wel past.
Mvg Frank
Re: Koppelingen en wielen.
Hiervan kun je de koppelingen en wielen ook wisselen.

Let even op dat de Roco wisselstroomwielen een hoger geluid kunnen maken op C-rails. Dit heb ik enkele keren gehad waaronder met de IC wagens van Roco. Dit kun je bij Harlaar op de testbaan met 1 wagon uitproberen en ook met Marklin wielen testen.

Mvg,

Mathijs
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Citaat van: mathii72409 op zaterdag 04 januari 2014, 12:09:12
..... de Roco wisselstroomwielen een hoger geluid kunnen maken op C-rails .....

@Mathijs

Heb je ook zo uit het blote hoofd de bestelnummers va de Roco wiel-assen?

Ik ben nieuwsgierig naar eventuele prijsverschillen, want bij Conrad kosten de Marklin assen rondom ?1,70.

Groeten,

Jan
Re: Koppelingen en wielen.
Helaas kan ik je daar niet aan helpen. Ik heb de assen toen om kunnen ruilen. Qua prijs zullen ze niet veel schelen met Conrad, Wanneer je nog iets bijbesteld bij Conrad tot 25,- word het interessant omdat je dan geen verzendkosten meer hebt.

Mvg,

Mathijs
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2009

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Hoi

Koop m'n wisselstroom wielen (alle merken) altijd bij das Radsatz.de: Goed en goedkoop.
Imo een absolute aanrader!

Groet, Henk.
Re: Koppelingen en wielen.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Koppelingen en wielen.
Re: Koppelingen en wielen.
Hoi,

ik koop mijn assen ook bij Radsaetze.de

De Roco nummers van de 9mm diameter resp. 11 mm assen zijn: 40195 en 40196.

Een fijne avond,

Theo